ODBC Driver instellen vr database

Plaats reactie
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Hey,

Ik zit met een probleempje, ik ben bezig een programma aan het schrijven (in java, for school) en daarbij gebruiken we een ms acces dbase als gegevensopslag. Ik heb mijn programma zo geschreven, dat ik in de ODBC manager (system dsn) eerst moet opgeven dat ik gebruik maak van een Ms. Acces driver en waar mijn dbase staat... dit is essentieel alvorens mijn programma werkt, anders krijgt ge een reeks sql-errors naar uwen kop :mrgreen:

Ik zou mijn programma graag via nen installer willen overbrengen naar een aantal andere pc's, waar ze dat programma eens gaan testen..(mensen die iets kennen van werken met word en administratieve progs, maar verder niet zoveel kennis en interesse...)
Een installer is dus zeker op zijn plaats...nu is de vraag kan ik die ODBC instelling ook automatiseren, via een uit te voeren script ofzo? Of via een setup-creator zelf? Via SetupFactory heb ik nog geen oplossing gevonden.
Via een andere setup-installer maybe?

Wat denken jullie? Iemand een ideetje?

Edit: In WiseInstalMaster heb ik meer mogelijkheden gevonden omtrent dbase-driver options...maar om het path naar de dbase in te geven.. das nog niet gelukt :-(

Edit2: Hmm het werkt toch via WiseInstallMaster...het werkt.Perfect wat ik nodig had ;-)
I love it when a plan comes together!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Je kan dit doen door een DSN-less connection te maken (dus zonder een configuratie in je DSN).

In VB doe je dit bijvoorbeeld als

Dim Conn, dbPath
dbPath = "d:\myaccessfile.mdb"
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "PROVIDER=MICROSOFT.JET.OLEDB.4.0;DATA SOURCE=" & dbPath

Ik veronderstel dat je in Java de sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver bridge gebruikt, maar ik weet niet of je hier DSN-less kan werken.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Ja r2504,

Er is zo'n bridge in Java aanwezig, waardoor je het path kunt hardcoden...Is ongeveer hetzelfde als in vb, maar dan op zijn Java's :)

Code: Selecteer alles

System.setProperty("db2j.system.home","C:/Cloudscape_5.0");
Class.forName("com.ibm.db2k.jdbc.DB2jDriver");
connection = DriverManager.getConnection("jdbc:db2j:database");
statement = connection.createStatement()
...


Maar dat is niet hetgeen ik wou.. ik wou het niet hardcoded en ik wou het dus via DSN. Waarom, omdat bij het betere programmeren, raden ze af dat te hardcoden.. omdat bij wijzigingen van locatie het allemaal opnieuw moet gecompiled worden.. en anders gewoon een simpele setting vraagt...
Tevens bij deployement van iets.. is het zeker niet gebruiksvriendelijk dat jij de plaats van de dbase beslist in de gebruiker zijn plaats...

Het is idd een mogelijkheid.. maar niet zo naar mijn zin.. anyway.. ik heb het tijdig kunnen oplossen en gedployed met Wise :). Werkt prima.
I love it when a plan comes together!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Je kan dat altijd in een properties file steken... hoeft niet hardcoded te zijn.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Mja,

Dat is een mogelijkheid zo'n txt file, maar waarom is DSN er dan :)

Ben persoonlijk niet voor van die files...werk liever met dbases :)
I love it when a plan comes together!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

The Oddity schreef:Dat is een mogelijkheid zo'n txt file, maar waarom is DSN er dan :)


Omdat DSN typisch Microsoft is... onder andere OSen heb je dat niet, en zeker wanneer je het over een Java programma hebt is het gebruik van een DSN dan wel triviaal.

The Oddity schreef:Ben persoonlijk niet voor van die files...werk liever met dbases :)


Euh... een properties file is geen alternatief voor een database hé ! Het is een alternatief voor een DSN, maw. een configuratie file.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Mja, Idd, ge hebt DSN enkel onder windows, maar in het project dat ik moest creëren was het enkel en alleen op Windows, volledig gebasseerd op Windows.

Wat ik bedoel met, ik werk liever met dsbases: ik sla alle mogelijke data, zelf config data liever op in een dbase, dan met property files te werken.
Ik bedoel dus dat ik helemaal geen voorstander bent van wat dan ook in een file te stoppen.. -> liever dbase.
I love it when a plan comes together!
Plaats reactie

Terug naar “Development”