SNR margin 6 db, sync valt continu weg

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Oe komt da?
Heb een draadloze adsl modemrouter van d-link en de laatste dagen kan men modem met moeite syncen. :-(
Men SNR margin varieert rond de 6 7 8 db
line attenuation is 48db

Men snr margin is zo laag...kan ik daar iets aan doen??? vroeger had ik daar geen last van maar sinds verlede week :evil:
Het ligt al zeker niet aan de pc want hij doet het ook als de pc uitstaat, de modem heeft de laatste nieuwe firmware en deed het daarvoor ook goed. heb hem eens in de kelder aangesloten en het probleem blijft :? daarmee dat ik denk dat het ni aan de binnebekabeling ligt maar aan de lijn zelf.
login is fa529119

Edit by Weetgraag:
Dubbele post verwijderd
ZeRoC
Belgacom
Belgacom

heb eens even gekeken naar uw lijn...
uw gewone is perfect in orde, heb wel gezien dat je op 3,7km van de centrale zit. En momenteel staat uw adsl lijn op 4mb, maar ik vrees ervoor dat die snelheid niet haalbaar zal zijn voor u.
Bekijk voor de zekerheid es naar uw binnenbekabeling, en als die ok is dan even bellen naar 0800 22 312, en vragen om uw lijn terug op 3,3mb te zetten

greetz
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Heb ik ook, volgens belgacom is alles in orde.
yeah right.

Slechts 1x deze maand heb ik 36h connectie gehad. Heb de connectiegegevens eens in excel gestoken, en heb reeds 727 connecties gemaakt deze maand. Router staat 24/24 op.

Hebben lijntesten gedaan, om 3.3mbit teruggezet enzo, en daar lag het ook al niet aan. Zit nu terug op 4640. En gaat even goed als vroeger, alleen wil hij af en toe wel eens 10x synclosses geven, meestal rond 16-17h / 23h / 05h.

MAAR alles is normaal volgens hun. zie ook hier
Gray
Elite Poster
Elite Poster

Wonder boven wonder, men snr margin is nog meer gezakt nu :lol: hij staat nu op 3dB (soms zelf 2):eek: ierdoor synct hem lager dan 4640 en staat hij nu op 4224kbps
hierdoor is de lijn al iets stabieler.
Maar ik ga is kijken dat het geen oxidatie is :?
Gast

Gray schreef:Oe komt da?
Binnenbekabeling + te hoog lijnprofiel voor de afstand tot de DSLAM-centrale.
Steek eens een full-rate-splitter i.p.v. individuele filtertjes op elk van je stopcontacten en beperk de afstand tussen je splitter en je modem tot het minimum (bij voorkeur een kabeltje van minder dan 5 m).
Als dat allemaal echt niet blijkt te helpen, laat je lijn dan eens tijdelijk op 1 Mbps zetten door je provider. Als je zelfs dan nog een slechte signaal-ruisverhouding en veel syncverlies hebt, dan is dat het klaarste bewijs dat ofwel je modem defect is, ofwel dat er een probleem is op de Belgacom-DSLAM-centrale.
Gast

<off topic>
Is een avatar van een halve MB niet een beetje van het goede te veel, beste mods/admins?
</off topic>
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Anonymous schreef:<off topic>
Is een avatar van een halve MB niet een beetje van het goede te veel, beste mods/admins?
</off topic>

Ja zeker, bij deze is het aangepast.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gray
Elite Poster
Elite Poster

hij was vroeger zelf 850kb :-)

ontopic:
Heb alles geprobeerd niks helpt, het probleem ligt niet aan de binnebekabeling of aan oxidatie.
Denk dak iets te ver zit voor de max snelheid :-( Als er iemand is die de snelheid kan verlagen ,mag hij het doen.
(anders zal ik morge is bellen)
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Gray, je kan altijd naar de helpdesk bellen op 0800/22.312 en een technieker vragen. Als het probleem niet bij jou thuis ligt is de interventie gratis.

Cheers
Afbeelding
Gray
Elite Poster
Elite Poster

heb geenzin om geld te geven aan een mechanieker als blijkt dat men modem kapot is :wink: , hoe kan ik dit controleren trouwens? :?
Een snelheidsvermindering lijkt me voldoende (hoop ik)
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Een andere modem nemen. :)
Gray
Elite Poster
Elite Poster

Mijn snelheid is momenteel maximum rond de 900Kbit/s :-(
Mijn modem is nu dus gesynct op 3360Kbps.

Eigelijk al een tijdje zo.
Hoe komt dat?
Is men lijn nog steeds in orde? :|

snr is 8

upstream is alles wel in orde
Blue-Sky
Erelid
Erelid

ZeRoC schreef:Bekijk voor de zekerheid es naar uw binnenbekabeling, en als die ok is dan even bellen naar 0800 22 312

@Gray,
Eigenlijk is alles al eens uitgelegd wat je te doen staat.

Vraag bij de helpdesk nog eens een lijntest aan, vraag of men een technieker kan langssturen met zijn eigen modem om ter plaatse bij je thuis de lijn te controleren.

Je betaald voor een ADSL aansluiting, de service moet er dan ook voor zorgen dat je verbinding OK is.

Je kunt eens bellen met de klantendienst via het gratis nummer 0800 22 800.
Leg daar uw probleem uit.

Best tijdens de weekdagen.
Afbeelding
ZeRoC
Belgacom
Belgacom

je sync nu op een downstream van 3360, noise margin 8db, nog iets aan de lage kant. Gewone lijn is nog steeds perfect en je zit op een afstand van 3,7km.
Denk dat van de eerste keer best belt naar 0800 22 312, alle dagen bereikbaar tot 22u :P
Blue-Sky
Erelid
Erelid

ZeRoC schreef:je sync nu op een downstream van 3360, noise margin 8db, nog iets aan de lage kant. Gewone lijn is nog steeds perfect en je zit op een afstand van 3,7km.
Denk dat van de eerste keer best belt naar 0800 22 312, alle dagen bereikbaar tot 22u :P

Ofwel je een nieuwe modem aanschaffen, zoals AnD al schreef.
Deze zijn schijnbaar in promotie nu. (die van € 19.00 toch)
Afbeelding
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

@Blue-Sky, wil dit zeggen dat ze van het Speedtouch verhaal geleerd hebben? :) Terug een USB-modem :p. Tenzij je dit als testmodem voor de lijn zou gebruiken, is hij niet bruikbaar binnen je huidige wireless installatie.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Gray
Elite Poster
Elite Poster

Er klopt toch iets niet? mijn modem synct op 3360kbps en mijn speedtest haalt met moeite 1011kbit? upstream is 318Kbit/s, sevens heb ik meer upstream dan downstream :?

SNR haalt met veel moeite 8db (na een uur poberen syncen op 6 en 7db).

Met 3360kbit/s kan ik leven, 1000kbit/s is te traag voor elke maand zoveel geld aan te geven.

Zijn 2 pc`s op aangesloten, allebei even snel.

Heb hem eens rechtstreeks aangesloten in kelder en geen verbetering, heeft een technieker dan nog nut?
Is 3.7km afstand dan zoveel?
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Gray schreef:Heb hem eens rechtstreeks aangesloten in kelder en geen verbetering, heeft een technieker dan nog nut?

Als het probleem bij BGC ligt en niet bij jou, dan is de interventie gratis. Dus je hebt niks te verliezen.
Afbeelding
Gray
Elite Poster
Elite Poster

Technieker is juist langs geweest.
Het lag zogezegd aan mijn modem :roll: hij heeft zijn modem eraan gehangen en die syncte wel.
Mijn modem synct pas stabiel vanaf 7-8dB
zijne `supermodem` van `Belgacom` (nen alcatel da ze nimeer maken) vanaf 6dB al...

Heeft dus alnog de snelheid verlaagd naar 2,2Mbit :evil: (daarvoor kon ik bellen ook :roll: )

Allè de rekening zal weer volgen, een echte schande ist!!!!! :x :evil: :!:
arne
Starter
Starter

Anonymous schreef:

Steek eens een full-rate-splitter i.p.v. individuele filtertjes op elk van je stopcontacten en beperk de afstand tussen je splitter en je modem tot het minimum (bij voorkeur een kabeltje van minder dan 5 m).

Snorry voor een oud topic op te rakelen, maar ik wou toch es informeren. Ik heb momenteel zo'n full rate splitter, maar de modem zit aan de andere kant van het huis, zo'n 20 a 25m kabel. Ik heb nu volgende waarden: snr value = Noise 5 dB (down) 22 dB (up).

Wat is het beste? hoe lager hoe beter of hoe hoger? en als ik men modem vlak bij die splitter steek en de rest in utp doe, scheelt dit dan veel?
AnD
Elite Poster
Elite Poster

arne schreef:
Anonymous schreef:

Snorry voor een oud topic op te rakelen, maar ik wou toch es informeren. Ik heb momenteel zo'n full rate splitter, maar de modem zit aan de andere kant van het huis, zo'n 20 a 25m kabel. Ik heb nu volgende waarden: snr value = Noise 5 dB (down) 22 dB (up).

Wat is het beste? hoe lager hoe beter of hoe hoger? en als ik men modem vlak bij die splitter steek en de rest in utp doe, scheelt dit dan veel?

Hoe hoger (edit: sorry vergist) hoe beter, dat kan je proberen, een utp kabel t.o.v. een vvt kabel is altijd beter, tegenwoordig word utp kabel ook meer en meer gebruikt...
Laatst gewijzigd door AnD 27 apr 2006, 17:31, in totaal 1 gewijzigd.
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

arne schreef:[Wat is het beste? hoe lager hoe beter of hoe hoger? en als ik men modem vlak bij die splitter steek en de rest in utp doe, scheelt dit dan veel?

Hoe hoger de noise margin hoe beter, om dit eventueel hoger te krijgen moet je uw modem zo dicht mogelijk bij de contact doos staan... dus slechts anderhalve meter ofzo en geen 20-25m (djeezes das slecht zenne zoveel kabel naar de modem) :?
en idd modem dus dichtbij en de rest utp omdat daar zo geen verlies mee gemoeid is( data van pc met utp naar modem is geen verlies ) omgekeerd wel.
greetz :wink:
Laatst gewijzigd door Patje 27 apr 2006, 17:35, in totaal 1 gewijzigd.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
AnD
Elite Poster
Elite Poster

patje schreef:
arne schreef:[Wat is het beste? hoe lager hoe beter of hoe hoger? en als ik men modem vlak bij die splitter steek en de rest in utp doe, scheelt dit dan veel?

Hoe hoger de noise margin hoe beter, om dit eventueel hoger te krijgen moet je uw modem zo dicht mogelijk bij de contact doos staan... dus slechts anderhalve meter ofzo en geen 20-25m (djeezes das slecht zenne zoveel kabel naar de modem) :?
en idd modem dus dichtbij en de rest utp omdat daar zo geen verlies mee gemoeid is.

Zo slecht is dat ook niet, hier ligt ook een utp kabel van zo een 35-tal meter en alles bolt gelijk het moet.
Patje
Elite Poster
Elite Poster

AnD schreef:
patje schreef:

en idd modem dus dichtbij en de rest utp omdat daar zo geen verlies mee gemoeid is.

Zo slecht is dat ook niet, hier ligt ook een utp kabel van zo een 35-tal meter en alles bolt gelijk het moet.

je begrijpt het niet he AND utp mag je zoveel hebben als je wil maar geen telefoonkabel mag zolang zijn, snap je :wink:
lees es goed wat er staat in mijn vorig bericht :P
Laatst gewijzigd door Patje 27 apr 2006, 17:40, in totaal 1 gewijzigd.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
AnD
Elite Poster
Elite Poster

patje schreef:
AnD schreef:
patje schreef:

je begrijpt het niet he AND utp mag je zoveel hebben als je wil maar geen telefoonkabel mag zolang zijn, snap je :wink:

Ja ik begrijp het, ik dacht dat je over utp bezig was, sorry mijn fout ;)
Patje
Elite Poster
Elite Poster

No problem zenne, hehe de berichtjes kwamen hier ook zo vlug hé LOL :lol:
AfbeeldingAfbeelding
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Je zit wel degelijk in de juiste thread.
Waar ZeRoC (Belgacom Staff) dat hier al eens uitgelegd heeft.

Ook hier kan je veel informatie vinden onder Tutorials.
Men vergeet soms wel eens daar gebruik van te maken. (leren zoeken mensen)

Ook nooit een kabel welke iets te lang is oprollen, dan maak je er een spoel van, met als gevolg nog slechtere kwaliteit van het ADSL signaal.
arne
Starter
Starter

Nu loopt die 20m telefonkabel tussen allerlei gaten en spleten, maw het is een dag werk om die te vervangen door een utp exemplaar. Is het zo dat utp 10mbit over 4 kabels loopt? zoja, zou ik kunnen foefelen en een utp signaal door een telefoondraad kunnen doen lopen?

Voor de rest zit ik momenteel op 4,6Mbit en ondervind voorlopig geen sync problemen
Vieten
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Als dat moderne vvt (met aluminium folie rond) is laat die maar gerust zitten, voor telefonie en adsl is dat beter dan utp.
Let er wel op dat je de juiste draad-combinatie gebruikt: 2 tegenover elkaar liggende draden, dus ofwel 1 en 2, ofwel 3 en 4, meestal wit en blauw of groen en paars.

1 3

4 2

Sommigen draaien de draadjes samen (om meer stroom door te laten of zo) - Niet doen, de 2 andere draadjes kan je eventueel gebruiken voor een telefoon als je ze op de juiste manier op de splitter aansluit, maar anders laat je die gewoon aan beide kanten loshangen.
killer
Pro Member
Pro Member

AnD schreef:Hoe hoger (edit: sorry vergist) hoe beter, dat kan je proberen, een utp kabel t.o.v. een vvt kabel is altijd beter, tegenwoordig word utp kabel ook meer en meer gebruikt...
Daarom dragen UTP kabels signalen maar maximaal 120 meter (met geluk) en VVT kabels een heel stuk verder, gebruik kabels waarvoor ze dienen, niet waarvoor je denkt ze te kunnen gebruiken, scheelt geklooi. We gebruiken niet voor niets VVT tot aan de modem, als utp beter zou zijn gebruikten we wel utp hoor.
ogy
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 3 keer

Vieten schreef:Als dat moderne vvt (met aluminium folie rond) is laat die maar gerust zitten, voor telefonie en adsl is dat beter dan utp.
Let er wel op dat je de juiste draad-combinatie gebruikt: 2 tegenover elkaar liggende draden, dus ofwel 1 en 2, ofwel 3 en 4, meestal wit en blauw of groen en paars.

1 3

4 2

Sommigen draaien de draadjes samen (om meer stroom door te laten of zo) - Niet doen, de 2 andere draadjes kan je eventueel gebruiken voor een telefoon als je ze op de juiste manier op de splitter aansluit, maar anders laat je die gewoon aan beide kanten loshangen.

Tis beetje oftopic sorry.

Bij mij zijn enkele blauw en wit angesloten op het stopcontact,
Adsl en telefon lopen door die twee draadjes is dat fout?
Ik bedoel, moet er een paar voor adsl en een apart paar voor telefon?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

killer schreef:Daarom dragen UTP kabels signalen maar maximaal 120 meter (met geluk) en VVT kabels een heel stuk verder

Die 100m is dan wel met betrekking tot een bandbreedte van 1 Gbps en meer, zonder gebruik van DSL technieken. Op zich is UTP dus helemaal niet slechter (in tegendeel zelfs) dan je VVT kabel... maar je mag geen appelen met peren vergelijken !

ogy schreef:Bij mij zijn enkele blauw en wit angesloten op het stopcontact, Adsl en telefon lopen door die twee draadjes is dat fout?

Da's correct... blauw en wit... bevat zowel telefonie als DSL (wat louter een deel van het spectrum is).
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Ik stamp deze maar even omhoog...

Sinds gisteren ben ik aangesloten op Dommel ADSL (netconnect), overgestapt van Telenet. Als modem/router gebruik ik een Fritz!box 7140. Uiteraard gisteren al meteen even getest what this puppy can do en ik moet zeggen: zeer tevreden. Snelheden op de news-server zijn vlot het maximum (420Kb/s).

Echter, als ik in de Fritz!box even zoek naar mijn SNR, dan kom ik tot een wat onrustwekkende ontdekking: vaak ligt het zo tussen de 6 en 9 (zit inderdaad op een dikke 4km van de centrale, dus dat was nog niet zo schrikwekkend), maar af en toe krijg ik waarden van -1 en minder te zien! :help:

Tot nutoe (na die ene avond) heb ik hier echter geen last van: downloads gaan (erg) vlot en de modem verliest ook zijn sync niet (goede modem??). Maar toch maak ik me wat zorgen. Iemand die me gerust kan stellen? :lol:

PS: ik gebruik momenteel wel zo'n klassieke splitter (die ik nog had liggen), zou een full rate splitter (veel) verschil maken? :???:
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

van een negatieve Downstream Margin heb ik eigenlijk nog nooit gehoord :eek: alles onder de 10 is sobiezo slecht. vanaf 6 is het problematisch en kan je disconnects verwachten. persoonlijk stond het bij mij altijd op 6 of 7 en had ik toch géén disconnects - plots is mijn situatie echter gebeterd en staat hij nu op 14 - hij synct nu ook hoger, 's avonds rond een uur of 9-10 durft hij nog eens naar 10 zakken. je hebt wel een goeie modem, zolang je geen disconnects ervaart zou ik me geen zorgen maken. als je ze wel krijgt moet je bekabeling etc eens nakijken, maar waarschijnlijk zal er dan niets anders opzitten dan van profiel te verlagen....
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

xenne schreef:je hebt wel een goeie modem, zolang je geen disconnects ervaart zou ik me geen zorgen maken.

Nja, inderdaad, ik klaag momenteel alles behalve, daar het internet stabiel en snel is. Maar het blijft vreemd...

As I type waarden tussen 9 en 5. Hij synct wel constant op 4203 (i.p.v. 4640 als ik me niet vergis) ?

Achja, zal me het voorlopig maar niet te veel aantrekken I guess.
xenne
Elite Poster
Elite Poster

cloink schreef:As I type waarden tussen 9 en 5. Hij synct wel constant op 4203 (i.p.v. 4640 als ik me niet vergis) ?

klopt ... maar op ruim 4km zou ik zeker niet klagen.... zolang je geen disconnects ervaart is er ook geen reden een lager profiel aan te vragen.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

En hop, ik ben terug... Ditmaal wel met disconnects... :-(

Nu, ze zijn erg sporadisch (eens op de paar dagen, max. 2 per dag tot nutoe), dus ik vraag me af of ik wel zou vragen om een 3.3 profiel, daar ik het merendeel van de tijd toch gewoon vlot verbinding heb (SNR van 10 tot 12). Denk dat ik het er maar ga bij laten zo, stoort me niet al te erg eigenlijk (mijn fritzbox herstelt het euvel telkens zonder dat ik moet tussenkomen).

Als er nog net iemand wil antwoorden op mijn vorige vraag: zou een full rate adsl splitter iets uithalen? Heb momenteel zo'n klassiek geval (opsteek). :???:

PS: heeft er iemand (weet van) een tooltje om de SNR van m'n Fritz te monitoren? Want nu zijn het slechts momentopnames, zou dat eens in kaart willen brengen, kijken of ik een patroon kan vinden.
xenne
Elite Poster
Elite Poster

cloink schreef:En hop, ik ben terug... Ditmaal wel met disconnects... :-(
ik vreesde er al een beetje voor... maar in jouw geval zou ik voorlopig ook geen verdere actie ondernemen, want zakken naar een 3,3 profiel scheelt tot wat in snelheid. nog maar max 350kb/s heb je dan. als je natuurlijk gaat beginnen met VOIP bellen gaan die disconnects wel vervelend zijn. zet je modem zo dicht mogelijk waar de telefoonlijn binnenkomt moest dat nog niet het geval zijn.

Code: Selecteer alles

Als er nog net iemand wil antwoorden op mijn vorige vraag: zou een full rate adsl splitter iets uithalen?
dat antwoord moet ik nog steeds schuldig blijven.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”