Probleem met connectie modem en router

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
l1wolf
Starter
Starter

Sinds kort heb ik een versatel-aansluiting. Nu ben ik al 4 dagen bezig met de aansluiting werkende te krijgen.

Dit is de setup: een D-link DSL-300T adsl modem (ethernet), waarin de connectiegegevens zijn ingevuld (pppoa). De DHCP server in de modem staat aan. Als ik nu op de modem via een utpkabel m'n portable aansluit heb ik connectie met het internet. So far so good....

nu wil ik deze connectie delen met nog 4 andere gebruikers.

Hiervoor gebruik ik mijn oude US robotics 4-poort broadband router. Ik migreer van telenet dus ik sluit de modem met een utp-kabel aan op de WAN-poort van de router, zoals dit met telenet het geval was. De settings in de router blijven dezelfde. Ik maak gebruik van de ingebouwde dhcp server en firewall. De connectiemethode is "obtain dynamic ip-adres".

Probleem is: een pc die op gelijk welke lan-poort van de router is aangesloten vindt geen internetconnectie. In de status-pagina van m'n router staat dat hij geen ip-adres vindt op de wan-poort. Normaal zou (volgens mij) de adslmodem dat ip-adres en connectiegegevens van de provider moeten doorgeven. Ik heb al geprobeerd de dhcp server in de modem af te zetten, maar het probleem blijft bestaan. De router vindt geen internetconnectie op de WAN-poort...

Ik heb al verschillende trucjes geprobeerd: dhcpserver in de modem aangezet, de dhcpserver in de router uit en de modem op een lan-poort aangesloten (zodat de router in feite fungeert als switch).

Op deze site heb ik een gelijkaardig probleem gevonden en daar was het de firewall die in de modem aan stond. Deze kan blijkbaar alleen gewijzigd worden door te telnetten naar de modem. Helaas lukken de login-gegevens die ik gebruik (admin/admin) bij de webinterface niet bij de telnet-interface. Is dit normaal?

PS: de usr-router ondersteunt geen pppoa. Dit is volgens mij echter niet nodig omdat hij zijn ip-gegevens van de modem moet krijgen.

Heeft iemand hetzelfde probleem gehad? Of weet iemand een oplossing?
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Probleem is dat je twee routers (1 bij het modem ingebouwd) achter elkaar zet.
Dat kan werken mits je voorzorgen in acht neemt betreffende de ip ranges.
Maar eigenlijk heb je die 2e router niet nodig.
Je zou dan kunnen volstaan met een hub of een switch achter het modem waar je de pc's aansluit.
Wanneer 1 pc werkt met dhcp, dan werkt de rest ook.

Wanneer je op dit moment geen hub of switch voorhanden hebt, kun je tijdelijk even de ingebouwde switch van de overbodige router gebruiken:
Crosscable vanuit de modempoort naar een van de UITGANGEN van de router.
De pc's sluit je op de andere poorten aan.
Niets aansluiten op de ingangspoort en je hoeft niets te configureren in de router.

aanvulling: zie net dat je:
Ik heb al verschillende trucjes geprobeerd: ...... en de modem op een lan-poort aangesloten (zodat de router in feite fungeert als switch).
al gedaan hebt wat ik boven voorstelde. Zou toch moeten werken. Heb je wel een crosscable gebruikt?
l1wolf
Starter
Starter

Ik heb net je setup uitgeprobeerd: modem op lan poort router met een crosscable en dhcp server in de router uitgeschakeld. De Dhcp server in de modem bleef ingeschakeld. Geen enkele pc kon contact krijgen met de dhcp-server in de modem.

Kan het zijn dat mijn router niet als switch gebruikt kan worden?
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Wanneer je zonder die router/switch wel verbinding krijgt met internet op 1 pc, en wanneer je hem er tussen zet niet meer is vreemd.
Ik ken jouw router natuurlijk niet, maar ik heb hier vrijwel een gelijke situatie in gebruik.
Op een rommelmarkt kocht ik een tijd geleden voor 15Euro een SMC modem/router.
Bij thuiskomst bleek de modem een AnnexB of ISDN type te zijn. (hier niet bruikbaar en waarschijnlijk ook de oorzaak dat het ding op de rommelmarkt geraakte, misschien wel omdat gedacht werd dat het ding stuk was)
Heb dat ding aangesloten zoals boven omschreven, verbonden via een kruiskabel op een uitgangspoort van de interne switch en...bingo! het ding werkte prima als access point, zonder het modemgedeelte te gebruiken!
Ook de 3 overgebleven poorten zijn als uitgangen te gebruiken.
Sindsdien is hij hier in gebruik omdat de WiFi verbinding veel beter is dan met mijn oude D-link accesspoint.
Inderdaad goed om dhcp af te zetten in de router.
Zou in jouw geval eens een ethernet hub of switch lenen of kopen, het moet kunnen werken mits jouw modem natuurlijk staat ingesteld op meer dan 1 pc (dhcp range).
Gast

Ik ben van de eerste keer voor de korte pijn gegaan: Een nieuwe router met ingebouwde adsl-modem. De oude router crashte toch om de dag ;-)Het ding werkt perfect, maar die versatel is immens traag. Ik bedoel: sporadisch krijg ik even connectie, waarna ik voor 3 minuten geen website meer kan bereiken. Daarna weer voor 30sec. connectie...

Eerste werk maandag is dus telefoontje naar versatel ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”