Hallo,
wij hebben VDSL met een Fritzbox 7490.
Dit blijkt toch een van de beste frtizbox routers te zijn die AVM op de markt gebracht heeft en dat lees ik hier en daar.
Nu gaat met in het gebouw hier (appartement) binnenkort een fiber aansluiting voorzien.
Mijn vraag is, kan ik met een aparte modem aansluiten op ddat firbernetwerk en dit toestel alleen als modem gebruiken en mij 7490 behouden als router ?
1. IS dat de beste oplossing ?
2. of zijn er betere fritzbox modem/router toestellen die dus mijn 7490 zou vervangen ?
Wat doe ik het best en wat is de beste oplossing om alle functionaliteiten van de 7490 te kunnen behouden.
Dank aan allen (en zeker aan Philippe).....
Stefaan
EDPnet : overgaan op fiber maar wil Fritzbox 7490 als router behouden
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 15 keer
Standaard zal uw ISP een fibermodem plaatsen waarachter een router moet komen.
Dit kan perfect de Fritzbox 7490 zijn.
Een andere mogelijkheid is een Fritzbox fibermodem waar je rechtstreeks de fiber kan op aansluiten, maar dat zal je dan ook met je ISP moeten regelen.
Dit kan perfect de Fritzbox 7490 zijn.
Een andere mogelijkheid is een Fritzbox fibermodem waar je rechtstreeks de fiber kan op aansluiten, maar dat zal je dan ook met je ISP moeten regelen.
Welke kabel heb je dan nodig om van de fibermodem naar de 7490 (DSL/TEL, dat is een RJ11 plug) over te gaan, want de 7490 heeft geen fiberingang. Wat moet er aangeschaft worden. Bestaat er zo'n kabel ?
Toegevoegd na 10 minuten 17 seconden:
JA ik lees dat je een fiber to UTP box nodig hebt om van fiber optic naar UTP te gaan en die UTP kabel moet je bv in LAN1 (rj45) steken van de modem en dan de setting aanpassen :
Via an external modem
Select this option if you would like to connect the FRITZ!Box to an existing external modem.
Toegevoegd na 10 minuten 17 seconden:
JA ik lees dat je een fiber to UTP box nodig hebt om van fiber optic naar UTP te gaan en die UTP kabel moet je bv in LAN1 (rj45) steken van de modem en dan de setting aanpassen :
Via an external modem
Select this option if you would like to connect the FRITZ!Box to an existing external modem.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
Gewoon een netwerkkabeltje is genoeg.
Fiber komt binnen in de modem en dan een netwerkkabel van je modem naar je FB.
Let wel dat je dit niet op de "ingang" mag doen, dus je gaat 1 poort verliezen.
edit:
https://support.edpnet.be/hc/nl-nl/arti ... rnetkabels.
Fiber komt binnen in de modem en dan een netwerkkabel van je modem naar je FB.
Let wel dat je dit niet op de "ingang" mag doen, dus je gaat 1 poort verliezen.
edit:
https://support.edpnet.be/hc/nl-nl/arti ... rnetkabels.
Laatst gewijzigd door cadsite 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Zoals hierboven al correct gezegd, kan je de FritzBox 7490 behouden. Alle instellingen blijven zoals ze zijn.
Ook de login informatie.
Het enige wat wijzigt is dat je de ingebouwde modem (VDSL2) niet meer gaat gebruiken, en voortaan gebruik maakt van een externe modem (fiber ONT).
Aan het router gedeelte verandert er niets.
Je zal dus de Fibermodem moeten aansluiten op "LAN1" van de Fritz!Box en enkele instellingen wijzigen bij Internet toegang.
Je verlies hierbij één LAN poort, gezien de Fritz!Box 7490 geen aparte WAN poort heeft.
Ook de login informatie.
Het enige wat wijzigt is dat je de ingebouwde modem (VDSL2) niet meer gaat gebruiken, en voortaan gebruik maakt van een externe modem (fiber ONT).
Aan het router gedeelte verandert er niets.
Je zal dus de Fibermodem moeten aansluiten op "LAN1" van de Fritz!Box en enkele instellingen wijzigen bij Internet toegang.
Je verlies hierbij één LAN poort, gezien de Fritz!Box 7490 geen aparte WAN poort heeft.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
Welk 'fiber' abbonnement ga je gebruiken .. want kan die 7490 dat allemaal wel aan ? Ding is gemaakt om VDSL lijnen van 100Mbit te routeren natuurlijk. Max Wifi5 ...
Denk dat je de 'upgrade' naar je fiber wel goed zal voelen, maar je gaat er zo geen optimaal gebruik van kunnen maken.
Denk dat je de 'upgrade' naar je fiber wel goed zal voelen, maar je gaat er zo geen optimaal gebruik van kunnen maken.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 6 keer
Ik ben dezelfde situatie geweest als deze persoon.
ik gebruik ook nog mijn frits 7490 en haal de volle snelheid uit mijn fritz.
Het vervangen van je frits 7490 heeft in mijn ogen totaal geen zin.
Mijn abbo bij edpnet is fiber xl en haal de 500mb/s zonder probleem.
ik gebruik ook nog mijn frits 7490 en haal de volle snelheid uit mijn fritz.
Het vervangen van je frits 7490 heeft in mijn ogen totaal geen zin.
Mijn abbo bij edpnet is fiber xl en haal de 500mb/s zonder probleem.

-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Dat is goede opmerking.Sasuke schreef: 1 maand geleden Welk 'fiber' abbonnement ga je gebruiken .. want kan die 7490 dat allemaal wel aan ? Ding is gemaakt om VDSL lijnen van 100Mbit te routeren natuurlijk. Max Wifi5 ...
Zowel de WAN poort (LAN1) en de LAN poorten ondersteunen 1 Gbps, dus theoretisch zou 1 Gbps mogelijk moeten zijn (in de praktijk 850-900 Mbps?).
Maar gezien de oudere processor (Lantiq PSB 80920), zal de 7490 bij een hoge belasting (veel gelijktijdige connecties, VPN, etc) wel prima functioneren voor snelheden tot 500 Mbps (symmetrisch).
Voor EDPnet Fiber XL (500/100) dus geen probleem ...
Voor EDPnet Fiber XL "boosted" (1000/500) zal die wellicht tekort schieten.
Zorg er wel voor in de instellingen dat je de ethernet poorten instelt op 1 Gbps (op "Eco" stand staan de poorten ingesteld op 100 Mbps)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.