Domiciliering opnieuw instellen

Discuteer hier mee over Digi Belgium
Plaats reactie
KKS
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 10 keer

Tot mijn verbazing ontdekte ik dat mijn domiciliëring bij Digi plots verdwenen was.

Ik betaal mijn facturen normaal automatisch via domiciliëring, en dat werkte ook nog gewoon in maart en april. Maar de factuur van mei stond op “niet betaald” in My-Digi. Onderaan het factuuroverzicht las ik ook:
"Je huidige betalingsmethode is: Handmatige betaling."

➡️ Ik heb dit nooit aangepast.

Na contact met de klantendienst bleek dat Digi recent is overgeschakeld naar een nieuw betalingssysteem. Volgens hen moest ik:
  1. De factuur van mei manueel betalen.
  2. Daarna opnieuw domiciliëring activeren via My-Digi.

Euh :?

Als ik niets gecontroleerd had, dan had ik over een aantal weken wrsl herinneringen ontvangen van facturen die niet betaald werden.

Wat mij vooral zorgen baart:
🔒 Het (opnieuw) instellen van domiciliëring gebeurt simpelweg door een IBAN in te geven.
Geen itsme-verificatie, geen bevestiging via bankomgeving, geen ondertekening van een mandaat.

In theorie had ik dus het rekeningnummer van eender wie kunnen invullen, en dan zou dat gebruikt worden voor de domiciliëring. Dat lijkt me een serieus veiligheidsrisico.
ym2003
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Moest die domiciliëring naar iemand anders gaan kan deze persoon deze blokkeren, of zelfs nadat een betaling uitgevoerd is, deze betaling terugvorderen.

Natuurlijk is het beter om een verificatie te doen, om deze problemen te voorkomen. Maar het lijkt me ook niet dat hier echt veel kans op misbruik is.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Gezien het hier om kleine bedragen gaat is de kans op misbruik zelfs groter... Want het gaat niet opvallen. @DIGI Belgium kunnen jullie hier wat duidelijkheid scheppen?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Joop
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 27 keer
Provider

Wel ze hebben wat dingen....mijn advies gewoon laten lopen. Digi is niet de beste in invorderingen maar ze sluiten je niet af hoor.
Hun programma's werken gewoon niet optimaal, zo betaalde ik handmatig en incasseerden ze het ook, dus dubbel, de maanden er na was het allemaal weer goed.

Maak je niet druk over die meldigen, gewoon afwachten. BTW je kan bij je bank nakijken of de volmacht er is, zo ja, dan komt het wel goed.
ym2003 schreef: 6 dagen geleden Moest die domiciliëring naar iemand anders gaan kan deze persoon deze blokkeren, of zelfs nadat een betaling uitgevoerd is, deze betaling terugvorderen.

Natuurlijk is het beter om een verificatie te doen, om deze problemen te voorkomen. Maar het lijkt me ook niet dat hier echt veel kans op misbruik is.
Dit is onzin, iemand anders kan niet innen. Waar haal je dat?
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
MeshDevices Fritz 1260 / 3x3000AX
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
ym2003
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Sorry, heel slecht verwoord van mij. Ik bedoel maar, als ze geen verificatie vragen kan de domiciliëring wel van de verkeerde rekening geïnd worden, maar de rekeninghouder kan deze altijd blokkeren of terugvorderen.
DIGI Belgium
Official
Official
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 23 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bedankt voor jullie vraag.

Wanneer een domiciliëring twee keer wordt aangeboden maar om een of andere reden niet lukt, vragen we de klant om het bedrag handmatig over te schrijven. Nadien wordt het domiciliëringsproces opnieuw opgestart op aanvraag van de klant. Dit kan telefonisch door het DIGI Care Team te bellen of zelf de aanpassing te doen in MyDIGI.

Via MyDIGI kunnen we vaststellen dat de klant dit rekeningnummer zelf heeft ingevoerd via een verzoekformulier. Dit vormt concreet bewijs dat de gegevens rechtstreeks door de klant zijn opgegeven.

Als een klant bewust een foutief of andermans rekeningnummer doorgeeft, dan spreken we van opzettelijke misleiding. Dit wordt beschouwd als fraude.

We willen benadrukken dat de veiligheid van klantgegevens voor ons een topprioriteit is, en dat we alles in het werk stellen om deze optimaal te beschermen.

Met vriendelijke groet,
Noah van DIGI
Laatst gewijzigd door DIGI Belgium 4 dagen geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Steven_09
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 68 keer

KKS schreef: 6 dagen geleden
Wat mij vooral zorgen baart:
🔒 Het (opnieuw) instellen van domiciliëring gebeurt simpelweg door een IBAN in te geven.
Geen itsme-verificatie, geen bevestiging via bankomgeving, geen ondertekening van een mandaat.

In theorie had ik dus het rekeningnummer van eender wie kunnen invullen, en dan zou dat gebruikt worden voor de domiciliëring. Dat lijkt me een serieus veiligheidsrisico.
Deze manier van werken lijkt me absoluut niet eigen aan DIGI, maar gewoon eigen aan het systeem van de domiciliëring. Daarvoor moet je altijd enkel en alleen een geldig IBAN nummer opgeven: het bedrijf in kwestie (geen enkel bedrijf overigens) heeft geen toegang tot een database waarin rekeningnummers gekoppeld zijn aan identiteitsgegevens van de houders van de rekening. Soms moet je wel via bvb. een SMS code bevestigen dat je een mandaat opstart, maar die code wordt uiteraard gestuurd naar de persoon die het IBAN nummer ingevuld heeft. Als dat het rekeningnummer van iemand anders is, zal dat niks veranderen. Het veiligheidsrisico dat hier aangehaald wordt, is reëel, maar de voorgestelde oplossingen bestaan bij mijn weten (nog?) niet, ook niet bij andere bedrijven.
De SEPA domiciliëring legt de verantwoordelijkheid bij de houder van de rekening, die moet opletten als er opeens onvoorzien geld van de rekening gehaald wordt. In zo'n geval is er altijd de mogelijkheid om het geld terug te vorderen (automatisch, kan niet geweigerd worden), en verdere betalingen te blokkeren.
Plaats reactie

Terug naar “DIGI Belgium”