VRT NWS: 450.000 gezinnen dreigen te moeten betalen om hun zonnestroom te verkopen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Het is zover...heb hetzelfde hier eerder al gezegd dat ze wel gingen organiseren dat een batterij 'terugverdienbaar' wordt door extra heffingen of belastingen... Je krijgt niks als je stroom verkoopt, betaalt het volle pond als.je afneemt en nu dus betalen als je hem op het net zet maar ondertussen bedrijven verplichten en bij nieuwbouw forceren....Nog even wachten en.je gaat nog netkosten mogen betalen ook als je stroom op het net zet..

https://vrtnws.be/p.11NkOW7je

Tom

[Mod ]
Discussie over negatieve stroomprijzen afgesplitst naar een apart topic
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

Vergis je je niet van topic?
Het zijn juist de gezinnen met een thuisbatterij die minder tot niets terugleveren aan het net en hierdoor het minst getroffen worden.
Het zijn zij die aan het net gekoppeld blijven en daar volledig afhankelijk van zijn - ook voor de werking van hun PV installatie - welke achter de feiten aanhollen.

Iedere consument heeft al langer de keuze om proactief te werken of achter de feiten te blijven aanhollen en daar dan zijn beklag over te doen.

Er is trouwens, ook zonder thuisbatterij, niets zo eenvoudig dan niets terug te leveren aan het net.

Het geciteerde artikel gaat ook niet over het opdringen van een thuisbatterij door het invoeren van extra heffingen en belastingen. Integendeel het gaat over de vrije marktwerking waarbij bedrijven, in deze energieleveranciers, hun eigen winsten willen maximaliseren en hun concurrenten, de decentrale leveranciers, uit de markt willen duwen.

Dat een product waar meer aanbod van is dan er vraag is geen waarde heeft en omgekeerd een product waar veel vraag naar is waarbij het aanbod niet kan volgen in waarde stijgt behoort tot de grondbeginselen van de economie. Daar moet je geen rekenwonder voor zijn om tot dat besef te komen.
Je kan dat product dan ook maar beter bijhouden en opslaan wanneer er geen vraag naar is en wanneer de vraag het aanbod overtreft zelf terug verbruiken of verhandelen aan wie daar een hogere prijs voor wil betalen omdat men zelf geen of te laat maatregelen nam op dat te voorkomen.

Ook niets nieuws onder de zon.
In de begindagen van PV werden de EA door de massa uitgelachen.
Bij thuisbatterijen voltrekt zich langzaam aan hetzelfde scenario van "wie laatst lacht, best lacht". :angel:

Het geciteerde artikel begint ook al vanuit een verkeerde veronderstelling. Je verkoopt nl. geen product dat "40 €" waard is. Je biedt een product aan dat nauwelijks nog iets waard is en je krijgt er dan de prijs voor die het voor de leverancier op dat ogenblik nog waard is: nauwelijks iets.
Maar ja, de heer Pauwels is in het verleden op zijn "expertisegebied" al eens eerder met zijn eigen neus tegen de muur gelopen.

Dat een energieleverancier geld wil verdienen is ook niets nieuws. Het zijn immers geen VZW's.
Het is aan de klant om energiecontracten met elkaar te vergelijken en daar voor hem het voordeligste (of minst nadelige) uit te selecteren.
Wie de grootste winsten niet naar energieleveranciers wil doen vloeien dient dan ook - liefst proactief - zelf de nodige maatregelen te nemen en niet af te wachten tot het te laat is en na voldongen feiten merkt dat een ander met de winst is gaan lopen.
Laatst gewijzigd door ivob 1 week geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Je hoeft niet eens een visionair te zijn om toch niet gestroopt te worden.
Een eenvoudig vast contract (in mijn geval van 2 jaar) zorgt er voor dat ik €0,0519/geïnjecteerde kWh krijg.

Ik zie nog altijd niet hoe een accu in de huidige regelgeving rendabel kan zijn voor mij(n situatie).

De digitale meter is hier wel nog maar een week geïnstalleerd, dus een goed beeld kan ik nog niet krijgen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Iedere situatie is anders.
Een thuisaccu is dan ook niet voor iedereen rendabel.
Net zo min als een BEV, een thuislaadpaal, een netaansluiting, whatever dat is.

Je moet inderdaad niet visionair zijn maar gewoon de basisbegrippen van lezen, schrijven en rekenen beheersen.
En af ten toe de moeite doen om zelf je eigen huiswerk te maken.
Afhankelijk van de eigen situatie is een vast contract, een variabel contract, een dynamisch contract, wel of geen netaansluiting, wel of geen eigen PV met eigen opslag dan de betere oplossing.
En situaties wijzigen voortdurend. Opvolging van de situaties en desnoods wijzigen/veranderen blijft ook dan noodzakelijk. De beste keuze van vandaag is niet noodzakelijk de beste keuze van morgen.

Dat een externe partij in de eerste plaats rekent naar het eigen grootste voordeel en niet naar dat van de klant is doorgaans ook een vaststaand feit.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 23 keer
Provider

VRT NWS schreef:450.000 huishoudens lopen het risico komende zomer te moeten betalen voor de zonne-energie die ze verkopen aan hun leverancier. Minstens 1 leverancier past de praktijk al toe, blijkt uit een onderzoek van VRT NWS. Mogelijk volgen er nog. Leveranciers willen dat de eigenaars van zonnepanelen hun energie zelf meer verbruiken of opslaan.
Ik begrijp de hectic niet
Wat voor journalistiek is dit? Het "onderzoek" van VRT NWS :oops:

Iedereen die een contract afsluit bij een energielevarncier is toch op de hoogte van de prijsformule, zowel voor de aangekochte energie als voor het teruglever contract. De meeste hebben een variabel contract (en zelfs bij veel "vaste-prijs" contracten is het terulvercontrcat dynamisch (het zijn2 afzonderlijke contrcaten).

Meestal ziet zo'n formule er als volgt uit: groothandelsprijs x factor +/- vast gedeelte
  • voor de leveringsprijs is de factor >1 (vb 110%) en het vast gedeelte een positief getal.
  • voor de terugleververgoeding is de factor <1 (vb 85%) en het vast gedeelte een negatief getal.
Toegepast op mijn huidig contract (energie.be) wordt dat:
  • voor de leveringsprijs: Belpex_RLP x 105.8% + 1.4 c€/kWh = 9.36 c€/kWh (excl BTW) of 9.92 c€/kWh BTW inbegrepen.
    Belpex_RLP vorige maand was 7.53 c€/kWh (RLP gewogen gemiddelde uurprijs van Day Ahead Baseload Belpex)
  • voor de terugleververgoeding: Belpex_SLP x 88% - 2.2 c€/kWh = 0.63 c€/kWh (vrijgesteld van BTW).
    Belpex_SLP vorige maand was 3.21 c€/kWh (SPP gewogen gemiddelde uurprijs van Day Ahead Baseload Belpex).
Het is duidelijk dat de bovenstaande formule negatief wordt, van zodra de Belpex_SLP lager wordt dan 2.2 c€/kWh

Deze prijzen worden - afhankelijk van je contract - maandelijks of driemaandelijks aangepast.
Bij een drie-maandelijkse aanpassing heeft de index van Q3 (juli-aug-sept) pas een invloed op de prijs voor Q4 (oct-nov-dec).
Tenzij je gekozen hebt voor een maandelijkse factuur, zal de energielevancier jou jaarlijks factureren, en hierbij een gemiddelde prijs nemen voor de ganse periode. Deze gemiddelde prijs is een gewogen gemiddelde volgens een bepaalde vebruikersprofielen.

Het is dus niet zo dat 450.000 gezinnen plots komende zomer gaan moeten betalen voor terugleveren.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik heb ook zo'n variabele formule en ik weet dat ik op een weekdag zal betalen om elektriciteit te exporteren als de Belpex lager dan €20/MWh staat. In het weekend is dat zelfs al vanaf minder dan €38/MWh.
Ik kan alleen maar blij zijn voor de economie in Vlaanderen/België/Europa wanneer dat zou gebeuren. En van die paar centiemen "in het rood" ga ik heus geen boterham minder eten :). Ondanks thuisbatterij en EV krijg ik mijn zonnestroom op een niet-winterdag echt niet op. Vandaag is niet echt een zonnige dag te noemen en ik ben al sinds +/- 11u aan het exporteren aan gemiddeld 2kW.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Zopas op het nieuws gehoord dat experten dus aanraden om minder zonnepanelen te leggen, zodat je minder "stroomafval" produceert :oops: .

Dat is toch onzin?
  • hoe meer panelen je hebt, hoe meer/langer je zelf je opgewekte energie kan gebruiken, ook in minder zonnige periodes.
  • en als je wil vermijden dat je overschot hebt, moet je de (hybride) omvormer zo instellen dat je niets teruglevert. Meeste moderne hybride omvormers hebbend deze mogelijkheid.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
heist_175
Moderator
Moderator

philippe_d schreef: 1 week geleden Zopas op het nieuws gehoord dat experten dus aanraden om minder zonnepanelen te leggen, zodat je minder "stroomafval" produceert :oops: .
Zouden die experten misschien nog andere belangen hebben ook dan :)?
Als je ziet hoe sterk de elektriciteitsprijs daalt als de zon schijnt, is het toch duidelijk dat meer PV zorgt voor lagere prijzen?
Hetzelfde met windmolens: de snelste weg naar lagere energieprijzen is méér windmolens en meer PV.

Dat niemand minster van BigAgro Jo Brouns (CDV) hem die vraagt durft voorleggen, nu hij de plaatsing van windmolens op land onmogelijk maakt?
"Dus meneer de lobbyist voor BigAgro, u bent fan van hoge elektriciteitsprijzen, want u legt onmogelijke voorwaarden op om bijkomende windmolens te plaatsen?" Dan mag hij en zijn voorzitter zich er op TV eens komen uitlullen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 7 keer

philippe_d schreef: 1 week geledenen als je wil vermijden dat je overschot hebt, moet je de (hybride) omvormer zo instellen dat je niets teruglevert. Meeste moderne hybride omvormers hebbend deze mogelijkheid.
Is het ook mogelijk dat je het teveel aan stroom verkoopt of gratis aan familieleden kan geven die bij dezelfde leverancier zitten?
(m'n dochter vertelde me dat een tijdje geleden)
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Zal wel hoofdzakelijk liggen aan de onvoorspelbaarheid van ZP en Windmolens zeker ..... en de Atoomcentrales liggen nu in de planning ......en die moeten betaald worden :wink:

Vergeet ook niet dat we in Belgie leven :angel: ..... men brengt nu al Denemarken in het voorpagina nieuws waar men pensioenleeftijd naar 70 jaar gaat brengen .....Bartje zal dat zeker wel zien zitten om eens over na te denken :angel:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Petrikske schreef: 1 week geledenIs het ook mogelijk dat je het teveel aan stroom verkoopt of gratis aan familieleden kan geven die bij dezelfde leverancier zitten?
(m'n dochter vertelde me dat een tijdje geleden)
Ja, dat noemt "energiedelen": https://www.vlaamsenutsregulator.be/nl/faq/energiedelen
  • je kan jouw overschot "gratis" delen met je dochter, of tegen een afgesproken prijs.
  • je dochter betaalt voor deze energie niets aan de energielevrancier, maar aan jou.
  • beide partijen moeten bij Fluvius de "kwartierwaarden" activeren (meetregime 3), dit veroorzaakt een tussentijdse telleropname (*1)
  • de ontvanger betaalt niet voor de energie, maar alle andere kosten bovenop de enrgieprijs betaalt ze wel (distributie, taksen, ...).
  • de ontvanger moet deze energie gebruiken gedurende hetzelfde kwartier dat jij deze energie injecteert.
  • zij moet niet noodzakelijk bij dezelfde energieleverancier zitten.
  • sommige energielevanciers vragen hiervoor een jaarlijkse kost (bij energie.be is dat 34€ per jaar.
Het sop is de kolen niet waard, tenzij uw dochter of het familielid hun verbruik kunnen aanpassen aan de tijdstippen (kwartier) waarop jij energie over hebt (*2).

(*1) een tussentijdse telleropname heeft mij vorig jaar 600€ gekost. Het saldo van de mijn analoge teller, wat normaal verrekend wordt bij de eertsvolgende eindafrekening nà plaatsen DM, ging volledig verloren op het ogenblik van de wissel van meetregime :oops:

(*2) de Homewizzard P1 meter bij mijn dochter was verbonden met mijn Home Assistant. Hiermee kon ik mijn electrische boiler automatisch sturen rekening houdend met haar verbruik, zodat ik nog genoeg injecteerde om haar verbruik te dekken :wink: .
(tot mijn HA het begaf, maar dat is een ander verhaal :-( )
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 79 keer

cadsite schreef: 1 week geleden Je hoeft niet eens een visionair te zijn om toch niet gestroopt te worden.
Een eenvoudig vast contract (in mijn geval van 2 jaar) zorgt er voor dat ik €0,0519/geïnjecteerde kWh krijg.

Ik zie nog altijd niet hoe een accu in de huidige regelgeving rendabel kan zijn voor mij(n situatie).

De digitale meter is hier wel nog maar een week geïnstalleerd, dus een goed beeld kan ik nog niet krijgen.
Benieuwd naar je vast contract en leverancier/injectiecontract!
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

liegebeestig schreef: 1 week geleden
cadsite schreef: 1 week geleden Een eenvoudig vast contract (in mijn geval van 2 jaar) zorgt er voor dat ik €0,0519/geïnjecteerde kWh krijg.
Benieuwd naar je vast contract en leverancier/injectiecontract!
Ja, dat vraag ik mij ook af.
Bij de meeste leveranciers die een vast contract aanbieden, is het teruglevercontract variabel.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

@liegebeestig @philippe_d
het (goed verstopte) Basic fix van luminus.
Ik heb mijn contract afgesloten in januari aan volgende voorwaarden:
Afbeelding
Ik heb gekozen voor de "enkelvoudige teller"

Te vinden op:
https://www.luminus.be/nl/prive/energie/prijslijsten/
details:
https://www.luminus.be/api-next/get-pri ... sels=false

Maar, ola!
De kleine lettertjes:
Afbeelding

Ik maak mijn huiswerk opnieuw

Afbeelding
heist_175
Moderator
Moderator

Dus uw injectietarief is afhankelijk van de Belpex.
Het ziet er nog niet meteen naar uit dat je onder 0 zal gaan :), maar het kan dus wel.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 79 keer

Formule hier bij engie flow sinds nov 2024 is 0,0300 + (0,0517 x EPEXDAM) Voor injectie. Zou dit dan niet onder nul kunnen?
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

cadsite schreef:Je hoeft niet eens een visionair te zijn om toch niet gestroopt te worden.

Best even de kleine lettertjes van u contract lezen. Er kan daar in staan dat ze het wel kunnen aanpassen hoor. Bvb als er van hoger af een injectietarief word opgelegd voor wat je terug op het net zet.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ondertussen (3 berichten terug) heb ik de kleine lettertjes ontdekt. 't Is allemaal nieuw voor mij.
Dat zaken kunnen veranderen door hogeraf, dat weet ik ondertussen, dat heb ik al een aantal keer mogen ervaren. Ik heb PV sinds 2011, dus heb de zaken die 'vast' stonden al verschillende keren weten veranderen.
Maar goed, op het einde van de rit blijf ik me sterk de vraag stellen of een thuis-accu voor mijn situatie ooit rendabel kan zijn. De toekomst zal het misschien iets duidelijker maken.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 120 keer

18 berichten, 10 van crew- en modleden.
Het is precies vergadering. :lol: :lol:

Uiteraard ziet Vadertje Staat dat ze nogal wat contracten, Contract for Difference (CfD), heeft lopen bij grote investeerders in hernieuwbare energie.
Waarbij Vadertje Staat voor iedere geproduceerde kWh een minimumprijs beloofd heeft.
Dat begint in de patatten te lopen. :mrgreen: :mrgreen:
Iedereen met wat gezond boerenverstand ziet dat probleem zich ontwikkelen.
En nog komen die investeerders in hernieuwbare energie achter bijkomende patatten vragen...

Uiteraard kan men op zoek gaan naar "de kleine lettertjes" om grote bedragen te vinden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 1 week geleden Is het ook mogelijk dat je het teveel aan stroom verkoopt of gratis aan familieleden kan geven die bij dezelfde leverancier zitten?
Ja dat kan en dat moet zelfs geen familielid zijn.
Het systeem van "energiedelen" bestaat al geruime tijd.
Maar stel je daar in de praktijk niet teveel van voor.
1. Je kan pas je overproductie delen binnen ieder klokkwartier. En dat begint ieder kwartier opnieuw.
Alles wat je in een kwartier meer produceert dan je zelf verbruikt en de ander zou afnemen ben je sowieso kwijt (aan het net). Alles wat je niet meer kan produceren binnen een kwartier neemt de ontvanger alsnog van het net af.
2. Wanneer je aan energiedelen wil doen moet je dat mededelen aan je energieleverancier en die vragen daar doorgaans een extra kost voor.
3. De ontvanger betaalt op iedere ontvangen kWh alle gewone heffingen, accijnzen en BTW. Zelfs al geef je je stroom gratis weg kost het jou als gever meer aan vast tarief en voor de ontvanger is het nooit gratis want betaalt alle gewone kosten.

Doorgaans weegt het voordeel niet op tegen de nadelen.
cadsite schreef: 1 week geleden Ondertussen (3 berichten terug) heb ik de kleine lettertjes ontdekt. 't Is allemaal nieuw voor mij.
Dat zaken kunnen veranderen door hogeraf, dat weet ik ondertussen, dat heb ik al een aantal keer mogen ervaren. Ik heb PV sinds 2011, dus heb de zaken die 'vast' stonden al verschillende keren weten veranderen.
Maar goed, op het einde van de rit blijf ik me sterk de vraag stellen of een thuis-accu voor mijn situatie ooit rendabel kan zijn. De toekomst zal het misschien iets duidelijker maken.
Ik heb eveneens PV sinds 2011.
Het enige dat contractueel werd vastgelegd - en dit voor een periode van 20 jaar - was de prijs van de GSC rechten.
Deze zijn na 14 jaar nog steeds niet gewijzigd/aangepast noch afgeschaft. Ah nee, want dan hebben ze een rechtzaak aan hun been.

Na Spanje, Portugal en delen van Frankrijk kennen ze sinds dit WE in de Alpes-Maritimes ook weer een van de voordelen van een aggregaat en/of thuisbatterij.
Ah ja, centrale productie-eenheden en hun goed transportlijnen zijn immers heel kwetsbaar en goed zichtbaar voor mensen die niet deugen. De eerste de beste gek met minder goede bedoelingen zet met een beetje planning en moeite tienduizenden gedurende meerdere uren zonder stroom. An accident waiting to happen.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef: 1 week geleden Zouden die experten misschien nog andere belangen hebben ook dan :)?
Als je ziet hoe sterk de elektriciteitsprijs daalt als de zon schijnt, is het toch duidelijk dat meer PV zorgt voor lagere prijzen?
De experten zijn uiteraard expert.
Die werken met feiten, niet met slogans.

De feiten zijn dat de elektriciteitsprijs veel meer schommelt en vaker onder nul gaat nu er meer en meer zonnepanelen komen. De prijs wiebelt vrolijk met de hoeveelheid opgewekte stroom mee. :angel:

De feiten zijn ook dat je in 2025 meer betaalt voor je elektriciteitsrekening dan in 2024 (voor hetzelfde verbruik en injectie)
De verborgen kosten van HE worden immers stelselmatig toegevoegd, en die zijn, tja wat dacht je, groter dan het prijsgewiebel.

En de feiten zijn ook dat we al zo ver zijn dan 450.000 gezinnen dreigen te moeten betalen om hun zonnestroom te verkopen, net zoals ik al een paar jaar geleden voorspelde.
Toen ik hier voorspelde dat dit vanaf pakweg 2026 het geval zou zijn, werd ik nogal verbaal neergesabeld door de usual suspects. :nono:
En zie, het is amper 2025 en we zijn zover.
Met 450.000 al.
Allemaal “vergeten” de kleine letterkes te lezen. :angel:

Maar hey, troost je, de slogan van de dag is “dat het niet voor direct zal zijn
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 7 keer

Betalen voor mijn teruggeleverde stroom zal ik nooit doen. Met mijn smarthome systeem weet ik perfect wanneer ik injecteer en wanner ik daarvoor moet betalen. In dat geval zullen, afhankelijk van de situatie, mijn airco's aanschieten ,of mijn beregening...of, indien echt nodig, mijn traploos instelbare electrische verwaming in de tuin :banana:
ben144
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 21 keer
Recent bedankt: 2 keer

Misschien kan je ook de inverter via modbus sturen en die minder laten injecteren.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Indien ik me het nog kan herinneren heeft de vorige regering ervoor gezorgd dat de kerncentrales langer konden open blijven.
En dit met een gegarandeerde prijs/kWh?
Waar de tijd eventjes tussen de soep en patatten ons er alert op gemaakt heeft dat de consument hiervoor zou opdraaien.
Betekent dit dat zij maar energie kunnen produceren waar ze geld voor incasseren ook al is de energieprijs (sterk) negatief, wij hiervoor betalen en nogmaals zullen betalen om onze eigen productie kwijt te kunnen?

Verstuurd vanaf mijn CPH2493 met Tapatalk

Data technicus
Elite Poster
Elite Poster

Catchthemoment schreef:Betalen voor mijn teruggeleverde stroom zal ik nooit doen. Met mijn smarthome systeem weet ik perfect wanneer ik injecteer en wanner ik daarvoor moet betalen. In dat geval zullen, afhankelijk van de situatie, mijn airco's aanschieten ,of mijn beregening...of, indien echt nodig, mijn traploos instelbare electrische verwaming in de tuin :banana:
Denk er wel aan dat die systemen tijd nodig hebben om te kunnen schakelen dus dat je dan wel bij over productie wel even het net op stuurt en dat als er te weinig productie is dat je dan van het net afneemt tot dat u toestellen uitgeschakeld zijn.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 38 keer

Weet iemand waar je de Groothandelsprijs per uur kan opvolgen?
Zoiets dus.
Bijlagen
Schermafbeelding 2025-05-25 110531.png
ben144
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 21 keer

R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 8 keer

bruma schreef: 1 week geleden Betekent dit dat zij maar energie kunnen produceren waar ze geld voor incasseren ook al is de energieprijs (sterk) negatief, wij hiervoor betalen en nogmaals zullen betalen om onze eigen productie kwijt te kunnen?
Correct. Die prijsgarantie is de enige manier waarop investeerders in nucleair gevonden kunnen worden. Idem in UK en Frankrijk.
Altijd prijs voor Engie en EDF: hoge marktprijs is winst. Lage of negatieve marktprijs: gegarandeerde winst. En aan de verliezende kant de consument en de industrie die blijven hoge prijzen betalen. En dan maar janken over de industrie die ons land ontvlucht en over energie-armoede.
Ondertussen pleit Melissa Depraetere voor lagere stroomprijzen om de transitie naar warmtepompen mogelijk te maken.
https://www.standaard.be/economie/melis ... 45526.html
Klinkt goed voor de Vlaamse kiezers maar federaal gaat men voor steeds hogere stroomprijzen.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor de link.
Morgen wordt hier trouwens ook die slimme meter geplaatst.
Ik was aan het overwegen om onze oude elektrische kookplaat van 20 jaar te vervangen door een inductie plaat betreft het capaciteitstarief.
Wat denken jullie daarvan?
Bijlagen
Schermafbeelding 2025-05-25 111913.png
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 31 keer

R2D2 schreef: 1 week geleden Ondertussen pleit Melissa Depraetere voor lagere stroomprijzen om de transitie naar warmtepompen mogelijk te maken
Depraetere pleit voor verschuiven van taksen ;)
Dat kan alleen als we de taksen op energie verschuiven. Vandaag is elektriciteit vier keer duurder dan gas, omdat op elektriciteit veel meer taksen worden geheven. Die taksen moeten we verschuiven.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Catchthemoment schreef: 1 week geleden Betalen voor mijn teruggeleverde stroom zal ik nooit doen. Met mijn smarthome systeem weet ik perfect wanneer ik injecteer en wanner ik daarvoor moet betalen. In dat geval zullen, afhankelijk van de situatie, mijn airco's aanschieten ,of mijn beregening...of, indien echt nodig, mijn traploos instelbare electrische verwaming in de tuin :banana:
Dit dus.
Er is helemaal geen kunst om injectie te beperken of zelfs een nulexport in te stellen.
Doorgaans moet je daar eerst wel zelf iets voor doen ipv de feiten te blijven achterna hollen en je angst te laten aanjagen door de roepers met een eigen agenda.

Ik denk dat er meer mensen zijn waarbij het probleem zich stelt om goedkoop tot gratis hun stroom af te nemen dan deze te injecteren.
Injectie kan je altijd terugdraaien.
Moeilijker is - voor wie niets deed - om de kostprijs van je verbruik onder controle te houden wanneer je daarvoor afhankelijk bent van centrale productie-eenheid die voor jou dan de kostprijs blijven bepalen ipv dat je dat zelf doet.

Mensen die gelijktijdig pleiten pro meer peperdure mega centrale productie-eenheden en iedere gelegenheid aangrijpen om HE in een slecht daglicht te stellen tot onrust proberen te zaaien over vermeende injectieboetes die makkelijk te voorkomen zijn (toch voor wie kan lezen en rekenen) en eigen tarieven en contracten blijven verzinnen voor het thuis laden van BEV's hebben duidelijk een eigen agenda.
Laat je er niet door van de wijs brengen en investeer in de voor de hand liggende oplossingen die je in de eerste plaats zelf voordelen opleveren en niet de uitbaters van de gecentraliseerde productie-eenheden die eerst graaien in de korf van de gemeenschap om iets te kunnen opbouwen en daarna nog eens langs de kassa blijven passeren via individuele contracten.

Het is redelijk eenvoudig: vanaf het punt dat netinjectie je meer nadelen dan voordelen gaat opleveren ga je over op nulexport. En daar zijn verschillende opties voor: een ander energiecontract afsluiten, de productie geautomatiseerd laten aanpassen aan het verbruik, meer verbruiken, sturingen,.......
Veel eenvoudiger dan wie niet zelf produceert en voor verbruik deels of totaal afhankelijk is van het net.
Die laatsten zijn de grootste benadeelden. Niet diegenen die te veel produceren. De eerste groep wordt ook steeds kleiner in aantal waardoor ze steeds hogere kosten dienen te verdelen over een steeds kleiner wordende groep.

Toegevoegd na 10 minuten 11 seconden:
Data technicus schreef: 1 week geleden Denk er wel aan dat die systemen tijd nodig hebben om te kunnen schakelen dus dat je dan wel bij over productie wel even het net op stuurt en dat als er te weinig productie is dat je dan van het net afneemt tot dat u toestellen uitgeschakeld zijn.
Dat hangt gewoon af van de performantie van het systeem.
Wanneer jouw uitgangspunt overal op van toepassing zou zijn zou een off grid systeem technisch niet mogelijk zijn.
On grid stel je het setpoint zelf in zodat je zelf bepaald hoeveel het max. injectievermogen of afnamevermogen zal zijn.
Daarmee buffer je eventuele vertragingen.
In off grid modus is er NOOIT teruglevering naar het net.

Voor mijn installatie bepaal ik - en dit al jaren - gewoon zelf hoeveel er naar het net gaat (in de winter 0 W en in de zomer max. 20W) en hoeveel er afgenomen wordt van het net (in normale omstandigheden 0W).
De omschakeltijden zijn ook beneden de 1 seconde en om van on grid naar off grid modus te gaan zelfs kleiner dan 20 ms.

Toegevoegd na 4 minuten 28 seconden:
karine schreef: 1 week geleden Weet iemand waar je de Groothandelsprijs per uur kan opvolgen?
Er zijn verschillende systemen.
Zelf gebruik ik bv. de gratis te downloaden "Engie Energy App".

Toegevoegd na 2 minuten 35 seconden:
warpozio2 schreef: 1 week geleden Depraetere pleit voor verschuiven van taksen ;)
Dat kan alleen als we de taksen op energie verschuiven. Vandaag is elektriciteit vier keer duurder dan gas, omdat op elektriciteit veel meer taksen worden geheven. Die taksen moeten we verschuiven.
Tja, dat is al lang geweten en er wordt al lang geroepen dat er iets aan gedaan moet worden.
Maar de gasprijzen verhogen kost veel kiezers. Zeker kiezers die doorgaans voor de partij van MDP stemmen. :angel:

Eerst vijf minuten politieke moed bijeen schrapen.

Toegevoegd na 2 minuten 18 seconden:
karine schreef: 1 week geleden Wat denken jullie daarvan?
Dat het jaarverbruik in kWh weinig te maken heeft met het aangerekend Captar in kW.
Sol Invictus!
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

warpozio2 schreef: 1 week geleden
R2D2 schreef: 1 week geleden Ondertussen pleit Melissa Depraetere voor lagere stroomprijzen om de transitie naar warmtepompen mogelijk te maken
Depraetere pleit voor verschuiven van taksen ;)
Probleem met veel bla bla en weinig concrete regelgeving of langetermijnvisie is dat de gewone mens maar moet gokken wat hij het beste doet. Mijn warmtepomp in nieuwbouw gaat zeker niet rendabel geweest zijn na zijn levensduur (ondertussen al 12 jaar oud, verwachte levensduur 15 jaar).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Een warmtepomp in combinatie met voldoende eigen PV, 12 jaar geleden geplaatst en in een goed geïsoleerde (nieuw)bouw zou dan weer zeer rendabel geweest zijn.

Mijn warmtepomp is van 2011 en op basis van data en rekenwerk (in combinatie met voldoende PV op een renovatieproject) was meer dan rendabel. Ze kon immers jaren haar voordeel doen met de AM saldering.
Ik zou ook niet weten waarom deze volgend jaar plots de geest zou geven?

Ipv te gokken verzamel je dan ook beter voldoende eigen data, ga daar op voort na voldoende rekenwerk en eigen langere termijnvisie en neem het heft zoveel mogelijk in eigen hand ipv te wachten tot een ander het voor je doet. Dat is doorgaans als wachten op Godot.

Mijn warmtepomp is net nu toevallig weer klaar met de dagelijkse 150 l SWW run. Volledig op eigen productie zodat er weer niets richting net diende te gaan. Win-win. :beerchug:
Laatst gewijzigd door ivob 1 week geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 64 keer

karine schreef: 1 week geleden Bedankt voor de link.
Ik was aan het overwegen om onze oude elektrische kookplaat van 20 jaar te vervangen door een inductie plaat betreft het capaciteitstarief.
Het is een digitale meter, slim is die allerminst.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster

Ratface schreef:
karine schreef: 1 week geleden Bedankt voor de link.
Het is een digitale meter, slim is die allerminst.
Voor ons is deze inderdaad niet slim maar voor fluvius wel. Zij kunnen in de meter het vermogen verlagen (enkel nieuwe generatie meters), u van op afstand afsluiten, .... Alle functies die ze kunnen doen weet ik niet maar er zijn er nog meer.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Je kan hem natuurlijk zelf wel slim maken als ik het zo hoor.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Data technicus schreef: 1 week geleden Voor ons is deze inderdaad niet slim maar voor fluvius wel. Zij kunnen in de meter het vermogen verlagen (enkel nieuwe generatie meters), u van op afstand afsluiten, .... Alle functies die ze kunnen doen weet ik niet maar er zijn er nog meer.
Voor de eindgebruiker is deze uiteraard ook intelligent te maken.
Je moet er dan wel zelf iets voor doen.
Sol Invictus!
karine
Elite Poster
Elite Poster

@ivob,
Jij kan gerust als bijverdienste advies gaan geven. :-D
Er zijn heel veel mensen(ik dus ook) die vandaag het bos door de bomen niet meer zien met die digitale meter, capaciteitstarief, extra panelen, slimme batterij, enz enz.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je moet helemaal niks "slim" doen met de DM.
Voor wie wil en daar een meerwaarde in ziet kan het echter wel.

Gezien ik nu al niet weet wat zelf met mijn geld aan te vangen heb ik een bijverdienste voor niets nodig en vrijwilligerswerk doe ik ook al onbezoldigd.

Het delen van mijn gebruikerservaringen met de DM en aanverwanten blijven tot nader order dan ook kosteloos.

We leven ook in 2025 waarbij zowat alle beschikbare info een paar kliks verwijderd is voor iedereen met een basic internetverbinding en/of toegang tot een openbare bib.
Om de beschikbare info te lezen moet je er uiteraard zelf ook wat voor doen en de basisbegrippen van lezen en rekenen onder de knie hebben. Maar ook dat is voor bijna iedereen praktisch kosteloos ter beschikking.
Sol Invictus!
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 64 keer

karine schreef: 1 week geleden Je kan hem natuurlijk zelf wel slim maken als ik het zo hoor.
Voor de goede orde, je kan er vanalles aankoppelen en die dan vervolgens linken met 'slimme' platformen ja. Dat maakt de meter zelf nog steeds niet slim.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”