gesprekskwaliteit softphone als telephony device fritzbox 7390
Geplaatst: 10 mei 2025, 22:00
Ik heb problemen met de geluidskwaliteit van mijn softphone. Ik gebruik mijn Fritz 7390 als ATA, maar met een eigen publiek ip adres. Thuis kan ik wel bellen met de fon app. Ik hoor de andere persoon aan de lijn en omgekeerd, maar er zit wel een erg storende echo op de lijn. Iemand een idee wat ik daar aan kan doen?
Buitenshuis gebruik ik Linphone. Daarvoor staat een ip telephony device geconfigureerd in mijn fritz. Linphone kent het publiek ip van mijn fritz via dyndns. Toen ik Linphone oorspronkelijk instelde, kon ik wel bellen en hoorde ik diegene aan de andere kant van de lijn, maar omgekeerd niet. Nadat ik ICE en een STUN-server (stun.freenet.de) had ingesteld hoorden beide gesprekspartners elkaar wel, maar volledig onverstaanbaar door de belabberde geluidskwaliteit. Ik heb ook met andere stun-servers geƫxperimenteerd maar dat was niet beter. Als outbound proxy heb ik mijn dyndns adres ingegeven. Ik heb udp en tcp verkeer getest, waarbij udp net een beetje beter was. Hoe kan ik de gesprekskwaliteit verbeteren want de huidige setup levert een extreem belabberde geluidskwaliteit op. Hiermee kan ik niet bellen. Mijn mobiele data worden afgehandeld door Orange (Hey!Telecom).
Buitenshuis gebruik ik Linphone. Daarvoor staat een ip telephony device geconfigureerd in mijn fritz. Linphone kent het publiek ip van mijn fritz via dyndns. Toen ik Linphone oorspronkelijk instelde, kon ik wel bellen en hoorde ik diegene aan de andere kant van de lijn, maar omgekeerd niet. Nadat ik ICE en een STUN-server (stun.freenet.de) had ingesteld hoorden beide gesprekspartners elkaar wel, maar volledig onverstaanbaar door de belabberde geluidskwaliteit. Ik heb ook met andere stun-servers geƫxperimenteerd maar dat was niet beter. Als outbound proxy heb ik mijn dyndns adres ingegeven. Ik heb udp en tcp verkeer getest, waarbij udp net een beetje beter was. Hoe kan ik de gesprekskwaliteit verbeteren want de huidige setup levert een extreem belabberde geluidskwaliteit op. Hiermee kan ik niet bellen. Mijn mobiele data worden afgehandeld door Orange (Hey!Telecom).