gesprekskwaliteit softphone als telephony device fritzbox 7390

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
freakske_b
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb problemen met de geluidskwaliteit van mijn softphone. Ik gebruik mijn Fritz 7390 als ATA, maar met een eigen publiek ip adres. Thuis kan ik wel bellen met de fon app. Ik hoor de andere persoon aan de lijn en omgekeerd, maar er zit wel een erg storende echo op de lijn. Iemand een idee wat ik daar aan kan doen?

Buitenshuis gebruik ik Linphone. Daarvoor staat een ip telephony device geconfigureerd in mijn fritz. Linphone kent het publiek ip van mijn fritz via dyndns. Toen ik Linphone oorspronkelijk instelde, kon ik wel bellen en hoorde ik diegene aan de andere kant van de lijn, maar omgekeerd niet. Nadat ik ICE en een STUN-server (stun.freenet.de) had ingesteld hoorden beide gesprekspartners elkaar wel, maar volledig onverstaanbaar door de belabberde geluidskwaliteit. Ik heb ook met andere stun-servers geëxperimenteerd maar dat was niet beter. Als outbound proxy heb ik mijn dyndns adres ingegeven. Ik heb udp en tcp verkeer getest, waarbij udp net een beetje beter was. Hoe kan ik de gesprekskwaliteit verbeteren want de huidige setup levert een extreem belabberde geluidskwaliteit op. Hiermee kan ik niet bellen. Mijn mobiele data worden afgehandeld door Orange (Hey!Telecom).
internet en TV: Proximus Flex Pack
voip: OVH met oude FritzBox 7390 als ATA en DECT basis
GSM: Hey!Telecom 5€ voor onbeperkt bellen, smsen en 15gb data
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

de geluidskwaliteit geen idee de echo ook niet. als het niet de gebruikte codec betreft van uw aanbieder, wat staat er bij deze bij in de gesprekkenlijst
ik schrijf maar
in de fritz kan je een timing instellen in de telefoonnummersettings
Pakketgrootte in milliseconden in zendrichting : 20
misschien kan dit het at beteren
is het mogelijk met een recentere fritzbox en wireguard te proberen werken eventueel je hebt toch een extern ip beschikbaar
ik ben verbaasd dat het zelfs al werkt over een mobiel netwerk met cgnat erop/ sip maar ik ben niet bekend met linphone
waarom bel je met uw gsm niet rechtstreeks naar uw voip provider, doe je ook interne gesprekken van uw linphone naar uw toestel thuis?
wat zegt speed.cloudflare.com over uw verbinding op zowel thuis als mobiel netwerk? ( packet loss, ping )
freakske_b
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 4 keer

Ondertussen heb ik kunnen achterhalen dat de voip codec van de Fritz niet ondersteund wordt door Linphone. Ik ga proberen met een andere softphone en laat wat weten of het zo in orde komt.
internet en TV: Proximus Flex Pack
voip: OVH met oude FritzBox 7390 als ATA en DECT basis
GSM: Hey!Telecom 5€ voor onbeperkt bellen, smsen en 15gb data
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 18 keer
Provider
Te Koop forum

sommige fritzboxen ondersteunen andere codecs dan andere ook dacht ik, ze doen ze niet allemaal allemaal
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 120 keer

Codec G711 ondersteunen ze beiden (Linphone en FRITZ!Box 7390).
Codec G711 heeft een hoge gesprekskwaliteit.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”