devilkin schreef: 1 maand geleden
Ik zie vooral (in de praktijk) mensen die er volledig op beginnen berusten en niet meer zelf nadenken en er kritisch naar kijken wat eruit komt. "ach, het is goed genoeg".
We zien nu al nieuwe software engineers die alles aan een copilot moeten vragen, dat gaat niet beteren.
Hulpmiddel? Sure. Maar vooral: hulp. En geen 80% hulpmiddel.
Ik begrijp je reactie en ik maak mij er ook schuldig aan, aan steeds meer aan AI vragen, maar uiteindelijk is het het resultaat dat soms telt (afhankelijk van het doel).
Vorige week op een aantal dagen tijd iets in code kunnen maken dat mij anders enkele weken had gekost. Code werkt, is goed gedocumenteerd en ik snap het wel een beetje, maar ook niet alles. Maar, het is dan ook maar voor een proof of concept en die doet perfect wat die moet doen (AI Vision PyTorch applicatie met opbouwtool voor training set, effectieve training van een classificatie model en evaluatie van de verschillende strategieën waarbij het model kon ingezet worden. Resultaat overtrof mijn verwachtingen.).
Tijdens het coderen voelde ik mij meer een project manager dan een dev. Ik vroeg iets aan mijn AI, ging in gesprek, overliep de mogelijkheden en droeg zelf ook wat slimme aanpassingen aan. Resultaat was zeer bevredigend. Je krijgt direct response en aanpassingen/suggesties worden direct gedaan. Het voelt als een heel IT-team dat je opdrachten geeft die dat dan ook direct uitvoeren (ok, niet altijd correct, maar dat kan je testen en bijsturen). Misschien had ik geluk, maar ik (lees: de AI) heb nooit echt vast gezeten. Ik gebruikte VS Code met Cline-extension gelinkt aan GPT-4.1. Mijn volgende stap is proberen bedrijfseigen documentatie en tools mee te kunnen integreren in Cline (of iets anders) om zo die ook te kunnen gebruiken, dat zou pas een win zijn. Misschien is dat zelfs niet zo moeilijk met MCP.
Resultaat na die week is dat ik 100% overtuigd ben van AI voor ontwikkelaars. Mensen die zeggen geen tijdswinst te halen uit AI zijn ofwel hyper intelligent, kennen echt al alles tot in de puntjes en werken sneller dan hun schaduw, ofwel hebben ze het gewoon nog niet (goed) geprobeerd (met de juiste modellen en tools).
Zelfs voor productie code kan dit een hele hulp zijn, toch zeker als alles goed gereviewed wordt door iemand die weet waarover het gaat, wat sowieso de standaard zou moeten zijn.
Ik ben geen dagelijkse dev meer, maar, moest dat nodig zijn, kan ik toch snel tot resultaten komen als ik een idee heb. Meer nog, ik leer er nog wat van (wat ook gevaarlijk is natuurlijk en daarom zoek ik nog altijd zaken op in de officiële documentatie bv. als ik echt meer details/principes goed wil kennen/snappen).
Maar goed, nu ben ik buiten de context van userbase.be aan het gaan

Als we de basismoderatie door een AI kunnen laten doen die alles leest en direct van reageren, dan zou dat zeker een winst zijn. Misschien ontsporen discussie dan minder snel (omdat er sneller wordt ingegrepen) en moderatoren kunnen dan focussen op de echte problemen.
Een AI die in Maatschappelijke uitdagingen / discussies zelfstandig een topic tijdelijk kan afsluiten als meerdere gebruikers het te bont maken in hun toon, dat zou bv. misschien al een win zijn. Wij modereren er dan niet, maar de AI wel (op basis van onze regels). Dat klinkt controversieel, maar is eigenlijk niet zo erg.
devilkin schreef: 1 maand geleden
Zelfs Microsoft (geen kleintje in de AI business) heeft er al een studie over gepubliceerd:
https://www.microsoft.com/en-us/researc ... survey.pdf
Alsook
https://www.mdpi.com/2075-4698/15/1/6
Een andere zorg die ik heb is dat dit vooral gaat bijdragen aan de rat race: meer, sneller, altijd maar meer. En er veel druk op (jonge) mensen hun schouders komt om altijd maar meer en beter te presteren, met de nefaste gevolgen van dien.
Ik ben er zeker van dat AI tools een nuttige bijdragen kunnen en zullen leveren, maar zoals met alles moeten we er leren mee omgaan.
Deze bezorgdheden deel ik inderdaad ook en dat gaat geen gemakkelijke worden

Hopelijk gaat het gewoon over efficiëntie, zoals wij vroeger naar de bibliotheek moesten voor opzoekingswerk rond een opdracht, kan men dit nu via een search-engine en wat kritisch afwegen van de bronnen. Hopelijk gaat deze evolutie op dezelfde manier en komt het iedereen ten goede (de persoon en ook de eventuele werkgevers).