Proximus IPTV via pfSense. Kleine glitches.

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
Matija
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

Heb mijn eigen fibermodem (XGSPON) geregistreerd op MyProxmius. Fiber rechtstreeks aangesloten op de XGSPON SFP+. VLAN20 tagged op de WAN interface. Alles werkt prima van internet. Voor IPTV heb ik op pfSense IGMP Proxy geconfigureerd (upstream / downstream) . Heb een intern IPTV VLAN gemaakt. Daar ook de "Allow IP Options" ingesteld alsook IGMP en UDP verkeer toegelaten. Ik krijg perfect beeld en geluid op de Android TV Box van Proximus enkel krijg ik elke ( ongeveer ) 5 minuten een glitch van een halve seconde in beeld/geluid en gaat daarna perfect verder.

Ik dacht iets in aard van QoS of dergelijke maar vind het nergens. Op de switchen (Unifi) die ertussen zitten Heb ik IGMP Snooping aangezet.

Iemand die een idee of ervaring ?

Ter info: Als ik alles via de UDM Pro firewall / router configureer heb ik dit probleem niet.
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

geen idee maar kan het aan de pfsense netwerkkaart liggen, sommigen zijn er minder goed in, is het veel werk deze eens te wisselen?

eerst eens kijken bij system, advanced, onder networking, wat er aan en uitstaat

Disable hardware checksum offload
Checking this option will disable hardware checksum offloading.
Checksum offloading is broken in some hardware, particularly some Realtek cards. Rarely, drivers may have problems with checksum offloading and some specific NICs. This will take effect after a machine reboot or re-configure of each interface.

Hardware TCP Segmentation OffloadingDisable hardware TCP segmentation offload
Checking this option will disable hardware TCP segmentation offloading (TSO, TSO4, TSO6). This offloading is broken in some hardware drivers, and may impact performance with some specific NICs. This will take effect after a machine reboot or re-configure of each interface.

Hardware Large Receive OffloadingDisable hardware large receive offload
Checking this option will disable hardware large receive offloading (LRO). This offloading is broken in some hardware drivers, and may impact performance with some specific NICs. This will take effect after a machine reboot or re-configure of each interface.

hn ALTQ supportEnable the ALTQ support for hn NICs.
Checking this option will enable the ALTQ support for hn NICs. The ALTQ support disables the multiqueue API and may reduce the system capability to handle traffic. This will take effect after a machine reboot.

misschien is een van deze vinkjes relevant, maar mogelijks niet

verder

ik heb hier een gelijk probleem met een security camera dewelke constant streamt, en heel random eens hapert; aan qos uitschakelen had ik nog niet gedacht, thanks for de inspiratie
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ivm hardware checksum offloading: da's niet alleen een issue naar bepaalde network cards toe, maar ook als je je pfSense in VM draait durft dat grondig fout te lopen.
Vandaar de vraag: is het een hardware firewall, of draai je hem virtueel?
Matija
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

@ITnetadmin Het is een hardware firewall.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 25 keer
Provider

Matija schreef: 1 maand geleden Voor IPTV heb ik op pfSense IGMP Proxy geconfigureerd (upstream / downstream) . Heb een intern IPTV VLAN gemaakt. Daar ook de "Allow IP Options" ingesteld alsook IGMP en UDP verkeer toegelaten. Ik krijg perfect beeld en geluid op de Android TV Box van Proximus enkel krijg ik elke ( ongeveer ) 5 minuten een glitch van een halve seconde in beeld/geluid en gaat daarna perfect verder.
Kijk eens naar de Specificaties voor de router/CPE(pdf, 227 KB)
Hoofdstuk 4 (pag 6-7) is volledig gewijd aan de Ondersteuning van de Proximus TV-dienst
Als jouw router aan al deze specificaties voldoet zou je geen problemen mogen ondervinden met Proximus TV

* In de Proximus Internet Box wordt een aparte DHCP Pool gereserveerd voor de decoders (op basis van DHCP option 60 "IPTV").
* Als de router IGMPv3-snooping ondersteunt dan moeten alle tussenliggende switches ook IGMPv3-snooping ondersteunen (als switches alleen IGMPv2 snooping ondersteunen, krijg je een IGMP probleem voor interacties die plaatsvinden via de switches tussen de router en elk IGMPv2-eindapparaat (bijv. de decoder).
* Private IP-ranges 172.28.40.0/21 en 172.28.48.0/21 moeten op het WAN bereikt kunnen worden
* Multicast-ranges 239.192.0.0/16 en 239.255.0.0/16 moeten kunnen gebruikt worden op het WAN
enz ...
Matija schreef: 1 maand geleden Heb mijn eigen fibermodem (XGSPON) geregistreerd op MyProxmius. Fiber rechtstreeks aangesloten op de XGSPON SFP+. VLAN20 tagged op de WAN interface. Alles werkt prima van internet.
Sorry, beetje off-topic in de IPTV tread, maar uit interesse: welke XGSPON SFP+ module gebruik je?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
alloja
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 51 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Op mijn UCG moet ik ook de private IP range 195.238.8.0/24 gebruiken.
UCG-Fiber • Proximus Flex+ Ultra Fiber • Voo Giga Max
Vu+ Duo 4K SE (DVB-C + DVB-T2) • V7c • Box évasion • Apple TV 4K (Pickx Mix FR)
permutatie
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 17 keer

Zou mogelijk aan IGMP timeout kunnen liggen (bv https://stackoverflow.com/questions/768 ... p-snooping). Wanneer de stream niet meer doorkomt kan de decoder opnieuw registreren voor de stream, maar dan heb je wel een korte onderbreking.

Heb je een optie om een IGMP querier aan te zetten?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

alloja schreef: 1 maand geleden Op mijn UCG moet ik ook de private IP range 195.238.8.0/24 gebruiken.
Voor zover ik weet is die IP range geen private range, noch eentje die reserved is voor andere doeleinden.
alloja
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 51 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Het is mogelijk... Maar het is dit range dat werkt en niet de twee 172.28.x.0/21 die Proximus communiceert.
UCG-Fiber • Proximus Flex+ Ultra Fiber • Voo Giga Max
Vu+ Duo 4K SE (DVB-C + DVB-T2) • V7c • Box évasion • Apple TV 4K (Pickx Mix FR)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Het is alvast een range die bij Proximus geregistreerd staat, maar het is wel degelijk een publieke IP range.
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

@Matija bij mij werkt de ipcam nu nog steeds na het uitschakelen van qos op de streamende laptop , hoop dat het blijvend is
ook dat bij u ook opgelost geraakt,
nogeens bedankt alleszinds voor het idee

edit: dagen later en werkt nog steeds nu , super
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”