Nieuwe tijdelijke procedure roaming

Discuteer hier mee over Digi Belgium
Plaats reactie
Bart Bever
Starter
Starter
Bedankt: 2 keer

Allen,

Vandaag vertrokken op vakantie naar Oostenrijk. Duitsland binnen en patat gedaan..

Had al enkele screenshots gemaakt van topic hieronder waarbij de settings manueel veranderd werden maar ondertussen snel geholpen door een digi medewerker via de telefoon.
In mijn geval 4 Android toestellen.

Procedure is nog steeds manueel tot nader order.

Eens de grens over en alles valt weg,...
Open de stk app, kies 'broker', en kies vervolgens 'Digi sponsor'.
Zet je toestel 5 minuten uit en start opnieuw op.
Klaar!
In mijn geval gelukt voor de 4 toestellen.

Als dit niet zou lukken moest ik terugbellen om de apn settings na te kijken.

Bij mij staan ze nu automatisch als volgt:
Digi. Mobil
Web
Mcc 226
Mnc 05
Apn protocol ipv4
Apn roaming protocol ipv4

Cheers!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als Citymesh gebruiker (waarbij roaming perfect verloopt) begrijp ik eigenlijk nog steeds niet waarom Digi dit niet in orde krijgt.

Roaming is toch niets nieuws voor hun... men moet dit toch eenvoudig kunnen oplossen ?
conexio
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 16 keer

Toen ik vandaag mijn 4G in Frankrijk aanzette werkte die vanzelf. In januari moest ik de AP instellingen nog manueel aanpassen.
ProScuba
Starter
Starter

Al jaren als gast dit forum aan het volgen.
Nu toch de noodzaak gezien om een account aan te maken.

Even kaderen.

Ik ben momenteel op vakantie in de USA.
Speciaal een Digi nummer genomen om goedkoop te kunnen bellen.

Bij aankomst in de USA de gekende procedure overlopen.
Echter, enkel data start op. Sms ontvangen ook, versturen niet. En uitgaande/inkomende oproepen lukken niet.
Mijn toestel is hier verbonden met AT&T. Verizon en T-Mobile weigeren de Digi-sim op hun netwerk.

Vanwege Digi deze sms ontvangen:
DIGI - Welcome to United States of America! You can call, send SMS, and surf the internet at the respective rates: 0.0300 EUR/min for local calls, 0.0300 EUR/min for Belgium, 0.1000 EUR/min for EU countries, 1.0000 EUR/min for other countries, 3.6300 EUR/min for special destinations, 0.0100 EUR/SMS, and 0.0005 EUR/MB. You can receive calls and SMS at the respective rates of 0.0300 EUR/min and 0.0000 EUR/SMS. Track your usage via your MyDIGI account. Warmest regards, The DIGI Customer Care Team

Mail naar Digi gestuurd en dit als antwoord ontvangen:
Dear customers,

we have received your complaints about the fact that you were unable to receive calls and make while you were situated in America.
We sadly have to inform you that we don't support roaming on older networks (2G and 3G) as of now, wich are used to receive and make calls from this specific country.
For your reassurance, we are working on getting the neccesary roaming agreements with those countries but we can't give you an exact date when this would be implemented.
We recommend to use a third party communication software such as Whatsapp for your communication needs.

To ensure that your mobile data is working, make sure to look for the DIGI STK app on your phone and select

rbrocker>Country menu> DIGI sponsor
rbrocker>Account selection> DIGI sponsor
You will also need to manually a local carrier that will work for your case (deactivate auto network selection),

also make sure to add the digi web apn like specified in our website https://www.digi-belgium.be/en/apn,

if the APN is already there make sure to reset it and restart your phone

Sorry for the inconvenience that this issue might cause.

The DIGI Support team

Any questions?
please visit our FAQ
Technical support /

Kortom: niet tevreden. En een waarschuwing als je binnenkort met Digi naar de USA vertrekt.
Laatst gewijzigd door ProScuba 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 46 keer

Gisteren naar NL geweest met 3 DIGI-simkaarten. Geen probleem ondervonden. Niets moeten aanpassen om in NL data te verbruiken. (bel en sms niet geprobeerd)
Bij terugkomst in BE ook probleemloos geswitched.

Waren allemaal Android-toestellen.
Laatst gewijzigd door jorisx 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Het lijkt precies of iPhones minder issues hebben dan Androids.

@ProScuba welk toestel heb je?
Kan interessante info zijn voor andere forumleden
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
ProScuba
Starter
Starter

@TheCeet Ik heb een Samsung s24. Momenteel in New York City.

Vooral de bewering van Digi dat ze geen akkoord hebben om de oude 2G en 3G in de USA te gebruiken, vind ik raar.

Zelfde gsm, maar dan met een Orange sim geeft weldegelijk verbinding op 5G en 4G.

Als ik Digi gebruikt voor data op het netwerk van AT&T is dat aan 4G.

Mi klopt er dus iets niet in hun bewering.
ym2003
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

In Amerika is er zelfs geen 2G en 3G meer. Maar VoLTE (telefoongesprekken over 4G verbinding) werkt in België nog niet. VoLTE roaming is nog wat complexer, het zou me niets verbazen als dat helemaal niet werkt.
gvo7
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 13 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dit vind ik op de site van Orange

https://business.orange.be/en/support/r ... ip-roaming

From February 2022, the 2G/3G networks in the United States will be completely shut down (this decision was taken by the American operators) to free up space for new technologies (4G, 5G, etc.).
As a result, only 4G and VoLTE/SMS over IP-enabled smartphones can access roaming services in the United States. (VoLTE stands for Voice over LTE/4G). In other words, only customers with a compatible smartphone will be able to make/receive phone calls or send/receive SMS messages and surf while roaming in the United States.
From now on, roaming in the United States will only be available to 4G and VoLTE/SMSoIP-compatible smartphones. No compatible smartphone = no roaming.

Ik snap dus niet goed waar het probleem zit. In de US is 2G/3G uitgeschakeld. Je hebt 4G. Heb je een VoLTE/SMSoIP-compatible smartphone?
Extra afspraken mbt 2G/3G netwerken klopt dus niet.
Moet Digi BE VoLTE en SMSoIP ondersteunen in BE om dat mogelijk te maken voor roaming?
gunnix
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 11 keer

Hier ook met de procedure die Digi doorstuurt via mail (na contact met klantendienst) geen enkel probleem in Italië.

Bedankt voor de waarschuwing over roaming in de VS.
ProScuba
Starter
Starter

@gvo7 met mijn Orange sim werkt alles zoals het moet: spraak, sms en data. Afhankelijk van de locatie 4G of 5G. Ook VoLTE.
De Orange sim wordt op de 3 grote netwerken aanvaard
De Orange sim en Digi sim steken in hetzelfde toestel. Niet tegelijk actief gezet.

Met de Digi sim is enkel data mogelijk (4G via AT&T, andere netwerken weigeren de Digi sim)

Het stoort mij dat Digi op hun website aangeeft dat bellen in de USA mogelijk is. Ze stuurden zelfs bij aankomst een sms met de tarieven.
Maar toen ik kloeg omdat oproepen niet werkten, kreeg ik een mail waarin ze melden geen akkoord omtrent oproepen in de USA te hebben.
Waarom dan die sms en tarieven op hun website? Als je geen roaming akkoord hebt, kan je toch ook geen tarieven publiceren?
I
Plaats reactie

Terug naar “DIGI Belgium”