Thuis batterij SolarEdge RWS SE8k, Pylontech US5000-1C en EM24 energiemeter

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
guido4096
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 3 keer

Voor wie het nuttig is;

Ik heb een SolarEdge installatie uit 2016 en ga binnenkort een digitale meter krijgen. Dus dan moeten er batterijen bij. Na een en het ander uit te zoeken, heb ik het volgende in elkaar geknutseld:
  1. nieuwe SolarEdge hybride omvormer van 8KW. Ik heb een nieuwe nodig omdat de oude geen batterijen ondersteunt. En het leek mij dat de oude zijn beste tijd wel gehad zal hebben. Omvormer was 999 euro
  2. 3 US5000-1C pylontech batterijen van in totaal 15 KWH. 2980 euro
  3. een modbus converter, zelf geschreven, die mijn eigen EM24 energiemeter uitleest via Modbus TCP en naar de SolarEdge via Modbus RTU een SolarEdge energiemeter simuleert. 40 euro voor een ESP32 gebaseerd bordje met RS485 en POE ethernet.
Daarmee dus in totaal voor ongeveer 4000 euro een 15 KWH batterij oplossing. Alles aangesloten alles werkt. Eigenlijk nog niet alles, ik heb de oud omvormer nog in gebruik voor de zonnepanelen, die kan ik pas vervangen als de digitale meter is geinstalleerd.
Laatst gewijzigd door guido4096 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dit systeem heb ik al herhaaldelijk gepromoot.
Een variant met 5kw omvormer en 17kwh pylontechs staat bij mij thuis.

Fijn om te lezen dat niet iedereen de idiote batterij prijzen van installateurs blindelings betaalt.

Waar heb je de pylontechs gekocht?
guido4096
Pro Member
Pro Member

Nkon in nederland
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 97 keer
Provider
Te Koop forum

Knap, maar ik mis veel detail.

Je hebt een omvormer aangesloten op je batterijen via modbus en iedereen dat dat niet doet is een dommerik, maar meer vertellen jullie eigenlijk niet..

Geef ons eens wat inzicht hoe zoiets exact werkt, welke data gaat er over die modbus? Kan dat met eender welke omvormer? Of enkel solaredge?
guido4096
Pro Member
Pro Member

duizend schreef: 1 maand geleden Dit systeem heb ik al herhaaldelijk gepromoot.
Ik heb het idee van de Pylontech ook van dit forum gehaald, zal wel een post van jou zijn geweest. Bedankt voor de tip!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

silentkiller schreef: 1 maand geleden Knap, maar ik mis veel detail.

Je hebt een omvormer aangesloten op je batterijen via modbus en iedereen dat dat niet doet is een dommerik, maar meer vertellen jullie eigenlijk niet..

Geef ons eens wat inzicht hoe zoiets exact werkt, welke data gaat er over die modbus? Kan dat met eender welke omvormer? Of enkel solaredge?
Wat wil je exact weten?

Over modbus kan ik je niets vertellen, ik gebruik dat niet en heb dat ook niet nodig.

Als je pylontech batterijen wil plaatsen heb je een compatibele omvormer nodig en een DC zekering van 125A
that’s all, ik heb de solis 5k omvormer.
Voor de rest is het batterijmodules uitpakken en plaatsen, kabels inpluggen, kabel oogjes vastschroeven en in de omvormer menu pylontech als opslag kiezen…

Eerst alle kabels in de pylontech modules plaatsen, omvormer nog NIET aansluiten.
Master pylontech module aanzetten, systeem uurtje of twee laten kalibreren.
Alles uitzetten en omvormer kabels aansluiten.
Klaar voor de keuring 8)
sddt
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 18 keer

Kun je die Pylontech batterijen op eender welke hybride omvormer aansluiten (bv huawei)?
Als ik het goed begrijp kun je die zelf aankopen en aansluiten?
Die moeten dan nog gekeurd worden? Maar gezien dit aansluiten is en de omvormer reeds gekeurd werd vermoed ik dat dit geen probleem mag zijn of ga ik hier te snel over?
guido4096
Pro Member
Pro Member

silentkiller schreef: 1 maand geleden
Exact detail is lastig. Maar laat me eens proberen. De SolarEdge bestuurt zowel de zonnepanelen en de batterijen. Om dit goed te doen, moet ie weten hoeveel vermogen je exporteert en hoeveel vermogen je importeert. Hier heb je dus een energiemeter nodig, gelijkaardig aan een digitale meter, zodat je solaredge kan meten hoeveel energe van je zonnepanelen overblijft om je batterij op te laden.

SolarEdge verlangt normaal gesproken een SolarEdge energiemeter van 300 euro. Ik heb al een energiemeter, heb geen zin om extra 300 euro uit te geven en wil ook niet nog meer apparaten in mijn groepenkast.

Dus; een apparaatje gekocht dat ik zelf kan programmeren. SolarEdge praat met dat apparaatje en vraagt hoeveel vermogen je huis in of uit gaat. Dat apparaatje vraagt dat aan mijn energie meter, merk Carlo Gavazzi, model EM24. Het basis protocol is Modbus. Daar zijn een paar varianten van: de SolarEdge praat alleen RTU, een serieel protocol. Mijn EM24 doet het alleen via TCP. Dat apparaatje converteert daartussen. De exacte data die wordt uitgewisseld kun je hier vinden: https://github.com/guido4096/ModbusGateway; meest belangrijke is vermogen en energie, beide zowel import als export.

Er zijn nog veel meer details,bijvoorbeeld is het modbus protocol prima gedocumenteerd, bijvoorbeeld hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Modbus

Dit is idd niet voor beginners, dan kun je misschien beter die specfieke solaredge meter installeren..

Toegevoegd na 3 minuten 54 seconden:
sddt schreef: 1 maand geleden Kun je die Pylontech batterijen op eender welke hybride omvormer aansluiten (bv huawei)?
Nee, je omvormer en de batterijen moeten compatibel zijn. Daar zijn lijsten van beschikbaar, maar die zijn niet altijd compleet. De solaredge is bijv niet gedocumenteerd als compatibel, maar na zoekwerk op internet had iemand het geprobeer en gedocumenteerd dat het werkt. Dus de gok genomen.

Denk niet dat er keuring nodig is, DC zijde keuren is niet nodig dacht ik?
JUD
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Kan je zonnepanelen productie limiteren om met negatieve prijzen injectie te vermijden?

Kan je sturen wanneer batterij op te laden of te ontladen vis modbus?

Je kan ook inpluggen op je digitale meter en de P1 tekegrams vertalen naar modbus. Dan heb je een component minder in je kast . (Uitgaande dat je een device hebt waar je de P1 mee kan uitlezen in de buurt van je kast.
guido4096
Pro Member
Pro Member

Kan allemaal idd. Hangt af van je omvormer; sommige hebben zelf al dat soort intelligentie. Andere kun je aansturen via een Energie managemenr systeem. Via modbus kan ik de SolarEdge vertellen wat ie moet doen. Dta is dan wel weer een andere modbus poort…. Om het makkelijk te maken.

Ik heb nog geen digitale meter, maar idd, zodra ik die heb, zou ik die gegevens kunnen gebruiken.

Toegevoegd na 12 minuten 34 seconden:
duizend schreef: 1 maand geleden Over modbus kan ik je niets vertellen, ik gebruik dat niet en heb dat ook niet nodig
Je zult toch wel een connectie met een energiemeter hebben?
JUD
Plus Member
Plus Member
Provider

Interessante optie voor mij dan. Ben momenteel aan het twijfelen om bestaande 1 fase 5kw omvormer te vervangen door 6kw 3 fase hybride omvormer.

Bij de solar Edge zijn wel optimizers per paneel nodig? Ik hoopte de bestaande strings gewoon te kunnen behouden.

Toevallig met de solar Edge ook iemand ervaring met backup power? Daar kan je dan stopcontact aanhangen dat enkel aan gaat als stroom uitvalt of hoe werkt dit?

Was voorlopig aan het kijken naar SMA smart Tri power met 11kw BYD battery. Maar met pylomtech kan ik voor zelfde prijs precies 19kw plaatsen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

sddt schreef: 1 maand geleden Kun je die Pylontech batterijen op eender welke hybride omvormer aansluiten (bv huawei)?
Als ik het goed begrijp kun je die zelf aankopen en aansluiten?
Die moeten dan nog gekeurd worden? Maar gezien dit aansluiten is en de omvormer reeds gekeurd werd vermoed ik dat dit geen probleem mag zijn of ga ik hier te snel over?
Lees de handleiding van de omvormer om na te gaan of hij compatibel is met pylontech batterijen.
Pylontech batterijen kan je gewoon kopen in een webshop en zelf aansluiten.
Keuring is verplicht en aanmelden ook.
Gezien alle kabels meegeleverd/besteld worden is de keuring inderdaad een formaliteit.

@guido4096
er zit uiteraard een energiemeter in mijn zekeringkast, deze is bekabeld aangesloten op de solis omvormer.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Ook keuring van de batterij of enkel de hybride omvormer? Waar kijken ze dan naar bij keuring van de batterij? Locatie plaatsing en manier (of waar moet men rekening mee houden)?
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Zowel de omvormer als de batterij moet gekeurd worden.

https://www.zen-zonne-energie.be/thuisbatterij/keuring/
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Provider
Te Koop forum

Ik wilde idd ook weten hoe de installatie in zijn werk ging en of het ging op elke omvormer (ook een huawei hier).
Dat moet dus op elkaar afgestemd zijn -> good 2 know!

Dat stukje energiemeter is ook goed om weten, nu snap ik ook goed wat je met het modbus protocol hebt gedaan.

Merci voor de extra uitleg guys!
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 79 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bestaat zo een Solis hybride ook in 3fase variant @duizend lof Kun je de solaredge hybride in 3f vinden?
JUD
Plus Member
Plus Member
Provider

Waar vinden jullie de modbus documentatie van SolarEdge terug? Ik kan deze nergens terug vinden precies.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Dank je wel. Ik ken niet veel hybride omvormers die op low voltage werken. Heel interessant omdat ik al BYD heb low voltage. Vraagje: weet je toevallig uit ervaring dat de omvormer meer bovenop de 10kva kan produceren om intern te gebruiken (lees van pv rechtstreeks naar batterij)? De 10kva grens is er voor het net, maar sommige hybrides kunnen daar dus boven gaan als er intern vraag is (van de batterij).
guido4096
Pro Member
Pro Member

JUD schreef: 1 maand geleden Waar vinden jullie de modbus documentatie van SolarEdge terug? Ik kan deze nergens terug vinden precies.
Om solaredge uit te lezen is prima gedocumenteerd: https://community.symcon.de/uploads/sho ... Izy4Qp.pdf

Welke informatie solaredge uit de energiemeter leest is niet gedocumenteerd, behalve dat 1 van de manieren via een wattnode compatibele energiemeter is. Details naar de relevante documentatie staat in de comments van hier. https://github.com/guido4096/ModbusGate ... ttnode.cpp
Laatst gewijzigd door guido4096 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 67 keer

Zijn er voor die omvormer optimizers nodig ?
guido4096
Pro Member
Pro Member

Ja
devastator
Elite Poster
Elite Poster

liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

@devastator dan kun je de hier vermelde Pylontech batterijen niet gebruiken want die zijn 48V low voltage
duizend
Elite Poster
Elite Poster

devastator schreef: 1 maand geleden Mmmz, ook als ik bv deze gebruik ? https://www.solisinverters.com/nl/energ ... ro_nl.html
Waarom niet deze?
Geen optimizer nodig

https://www.solisinverters.com/nl/energ ... -L_nl.html
guido4096
Pro Member
Pro Member

Wat verwarring. Als je een SolarEdge omvormer gebruikt heb je altijd optimizers nodig. Als je een andere omvormer gebruikt, dan meestal niet; ik ken zelf eigenlijk geen andere fabrikant die optimizers gebruikt -> er zullen er wel zijn.

In ieder geval, als de solisinverter geen optimizer nodig heeft en wel Pylontech ondersteunt, dan zou je er een werkende comibnatie van moeten kunnen maken
devastator
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: 1 maand geleden
devastator schreef: 1 maand geleden Mmmz, ook als ik bv deze gebruik ? https://www.solisinverters.com/nl/energ ... ro_nl.html
Waarom niet deze?
Geen optimizer nodig

https://www.solisinverters.com/nl/energ ... -L_nl.html
Omdat ik met 3 strings zit. En als ik panelen bijplaats, zullen het er 4 zijn ...
duizend
Elite Poster
Elite Poster

guido4096 schreef: 1 maand geleden [*] 3 US5000-1C pylontech batterijen van in totaal 15 KWH. 2980 euro
Prijsdaling bij nkon.
Nu 2820 euro mits betalen met Bancontact.
guido4096
Pro Member
Pro Member

was 2960, inclusief 3 beugels en een kabelset. Denk hetzelfde, ik heb per batterij 949.95 betaald en dan 1% korting voor directe betaling.
JUD
Plus Member
Plus Member
Provider

Ik heb nu even naar die Solis S6-EH3P10K02-NV-YD-L omvormer gekeken, ziet er ook zeer interessant uit en documentatie van Solis bevalt me wel. In de baterij compatibility pdf staat ook duidelijk dat ze pylontech US5000 ondersteunen. (https://www.solisinverters.com/nl/Previ ... 84e6ce2401)

Hier ook een interessante webinar:

Iemand een idee waarom precies meerdere fabrikanten zo geheimzinnig doen over die RW registers? Dit lijkt me toch slechts protectionisme dat niets bij brengt? Openheid moet toch juist extra verkoop stimuleren? Of hebben ze schrik dat hobbyisten iets zouden stuk krijgen, maar dat lijkt me dan toch eerder dat ze schrik hebben dat hun eigen software zwak is.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Te Koop forum

Solis werkt op zich goed en is helemaal niet zo duur en werkt goed samen met Pylontech, het enige nadeel is dat er geen (eenvoudige) lokale API is, dus je moet via de Soliscloud (hosted op Alibaba) gaan.

Om de solis cloud uit te lezen gebruik ik:
https://github.com/hultenvp/solis-sensor

Ik roep zelf de API aan om de batterij sturen, via volgende script:
https://github.com/nathan-gs/solis-control
JUD
Plus Member
Plus Member
Provider

liber! schreef: 1 maand geleden dus je moet via de Soliscloud (hosted op Alibaba) gaan
In de video spreekt men toch over modbus TCP. Dat niet aan de praat gekregen?
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Te Koop forum

Modbus TCP werkt enkel via de oude wifi sticks, de nieuwe Solis S3-WIFI-ST zijn cloud only. Meer info hier:
https://github.com/alienatedsec/solis-ha-modbus-cloud

Ooit switch ik nog wel eens naar modbus, via die speciale connector aan te sluiten.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”