silentkiller schreef: 1 maand geleden
Geef ons eens wat inzicht hoe zoiets exact werkt, welke data gaat er over die modbus? Kan dat met eender welke omvormer? Of enkel solaredge?
Exact detail is lastig. Maar laat me eens proberen. De SolarEdge bestuurt zowel de zonnepanelen en de batterijen. Om dit goed te doen, moet ie weten hoeveel vermogen je exporteert en hoeveel vermogen je importeert. Hier heb je dus een energiemeter nodig, gelijkaardig aan een digitale meter, zodat je solaredge kan meten hoeveel energe van je zonnepanelen overblijft om je batterij op te laden.
SolarEdge verlangt normaal gesproken een SolarEdge energiemeter van 300 euro. Ik heb al een energiemeter, heb geen zin om extra 300 euro uit te geven en wil ook niet nog meer apparaten in mijn groepenkast.
Dus; een apparaatje gekocht dat ik zelf kan programmeren. SolarEdge praat met dat apparaatje en vraagt hoeveel vermogen je huis in of uit gaat. Dat apparaatje vraagt dat aan mijn energie meter, merk Carlo Gavazzi, model EM24. Het basis protocol is Modbus. Daar zijn een paar varianten van: de SolarEdge praat alleen RTU, een serieel protocol. Mijn EM24 doet het alleen via TCP. Dat apparaatje converteert daartussen. De exacte data die wordt uitgewisseld kun je hier vinden:
https://github.com/guido4096/ModbusGateway; meest belangrijke is vermogen en energie, beide zowel import als export.
Er zijn nog veel meer details,bijvoorbeeld is het modbus protocol prima gedocumenteerd, bijvoorbeeld hier:
https://en.wikipedia.org/wiki/Modbus
Dit is idd niet voor beginners, dan kun je misschien beter die specfieke solaredge meter installeren..
Toegevoegd na 3 minuten 54 seconden:
sddt schreef: 1 maand geleden
Kun je die Pylontech batterijen op eender welke hybride omvormer aansluiten (bv huawei)?
Nee, je omvormer en de batterijen moeten compatibel zijn. Daar zijn lijsten van beschikbaar, maar die zijn niet altijd compleet. De solaredge is bijv niet gedocumenteerd als compatibel, maar na zoekwerk op internet had iemand het geprobeer en gedocumenteerd dat het werkt. Dus de gok genomen.
Denk niet dat er keuring nodig is, DC zijde keuren is niet nodig dacht ik?