Rolling code afstandsbediening: interexchangable?

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
anonyme
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 10 keer

All,

Weet iemand of een rolling code afstandsbediening op bvb 433.92mhz compatibel is met "alle" rolling code ontvangers die op 433.92mhz werken? Of is dat per merk een proprietair achterliggend protocol?

Ik heb hier bvb een originele Sommer remote liggen voor een slagboom. Zou ik die ook kunnen inleren op een Liftmaster ontvanger? Ik weet uiteraard dat je dat moet inleren en de ontvanger in learn modus zetten, maar dat lukt me wel.

Weet niet goed of "rolling code" "rolling code" is zoals WiFi 802.11n bvb ook standaarden heeft die dan bij elke AP hetzelfde zijn (anders zouden uw PC's niet kunnen connecteren).

Iemand die hier meer over weet?

Tnx.
Pieter
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Er zijn veel verschillende manieren hoe dit te realiseren.
En dan nog kan elk merk zijn eigen "key" er insteken die gedeeld is tussen alle zenders en alle ontvangers zodat een hardwarematig identiek dezelfde zender niet noodzakelijk compatibel is met andere merken.

Neen dus, misschien kan een clone remote wel werken (maar dat zou willen zeggen dat de rolling code niet gebruikt wordt en in principe dus ook onveilig is).
Zo zijn er ook merken hoor trouwens (beter niet posten welke :-D)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 32 keer

Je kan het proberen, want vele merken werken achterliggend op een zelfde structuur.

Werkt het niet dan kan je altijd nog een extra summer ontvanger toevoegen.
Deze werkt met een spanningsvrij contact dat de liftmaster dan kan bedienen.
De spanning voor die extra ontvanger kan vaak ook uit het te bedienen toestel gehaald worden.

Mvg
anonyme
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 10 keer

Bedankt all, zo weet ik al dat het "rolling code" niet echt een standaard is maar dat er merkspecifieke implementaties achter zitten.
Ik denk dat je het simpelst alsvolgt kan kijken of ze "compatibel" zouden zijn: als je zo naar een webshop kijkt die 3rd party afstandsbedieningen als vervanging verkoopt, kan je zien welke originele kan vervangen worden door welke third party. Soms zie je dan dat bvb Sommer vervangende exact dezelfde is als de vervangende voor pakweg een Chamberlain ontvanger (ik zeg maar wat).

Ik denk dat ik voor mijn Liftmaster intussen ergens een fake moet hebben liggen die zal werken want ze ziet er toch verdacht veel uit als een vervangende die volgens zo'n webshop zou werken.

Bedankt all!
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Je kan altijd eens kijken naar iets zoals rflink of rfxcom, mits je iets hebt zoals homeassistant om het aan te sturen.

Jaren in gebruik gehad met meerdere 443mhz devices.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”