Hey,
Ik zoek wat inzichten, en de zoekfunctie op Userbase brengt me nog niet waar ik wil.
tl:dr:
- ik zoek een dedicated x86 toestel om HA op te draaien
- nadruk is stabiliteit en geen gedoe met onderhoud, updates, vm's, enz..
- zo laag mogelijk verbruik
Ik ben HA aan het opstarten. Vooral met doel op aansturen energieverbruik.
Momenteel leer ik het systeem kennen en draai ik proef in een VM op Synology. Backup daarvan is in orde. En dat draait stabiel. Het gebruik van m'n Synology is intussen wel beperkt geworden tot puur backup-device en in principe moet het ding ook maar een dag of twee per week aanstaan. Mogelijks gaat die Synology dus ooit de deur uit.
HA op RPI4 (heb ik liggen) zie ik niet direct zitten. Ik zie zo het getinker met SD + SSD + is er voldoende stroom op de USB poort voor de Zigbee dongle. RPI is voor mij een gigantisch rabbit hole gebleken, ik blijf er liever van weg. In de wetenschap dat HA een rabbit hole op zich is.
Dus dacht ik een bv. een oude Lenovo ThinkCentre M720q i3-8300T of een Dell Optiplex 3070 Micro USFF te kopen dan x86-64 HAOS erop te zetten. Dedicated. En geen gedoe met VM, Docker, enzoverder. De Beelink NUCS van Amazon zien er super uit, maar ik vertrouw het gelijk niet een een goedkoop toestel dan 24/24 7/7 te laten aan te staan.
Bedankt alvast.
Home Assistant: NUC / RPI / Synology / Laptop
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Hier draait HA al een paar jaar stabiel op een RPI met SSD. Maar dat wil je niet. Ik weet niet of je veel zuiniger kan.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 7 keer
Als je toch al een RPI4 hebt liggen, waarom draai je gewoon niet gewoon een paar weken HAOS op de SD kaart en voor extra storage kan je gewoon een USB drive gebruiken.
Hier is de image, met balena etcher op de SD flashen & you're good to go:
https://github.com/home-assistant/opera ... 4.2.img.xz
Je kan de backup van jouw huidige setup gewoon importeren via de nieuwe instance: lokaalip van rpi 4 met haos:8123
Alles zou in principe moeten werken en binnen de 15 minuten zou je nieuw systeem up & running moeten zijn.
Na installatie kan je jouw setup zo instellen om van jouw SD kaart enkel ROM te maken en write acties allemaal te laten gebeuren op jouw USB schijf:

Als alternatief kan je op je oude laptop rechstreeks HAOS of Proxmox installeren en een VM opzetten met HAOS, hier is een tutorial:
Ik heb HA OS maanden op een raspberry pi 2(!) gedraaid als test en deze werkte zonder problemen.
Als je gaat investeren, kan je beter eens kijken naar een zuinige N100/N150 mini pc van GMKTEC of Beelink.
Ik begrijp de watervrees volledig, gewoon doen zou ik zeggen, stel een dagelijkse automatische backup naar Google Drive in en je hebt niets te verliezen.
Hier is de image, met balena etcher op de SD flashen & you're good to go:
https://github.com/home-assistant/opera ... 4.2.img.xz
Je kan de backup van jouw huidige setup gewoon importeren via de nieuwe instance: lokaalip van rpi 4 met haos:8123
Alles zou in principe moeten werken en binnen de 15 minuten zou je nieuw systeem up & running moeten zijn.
Na installatie kan je jouw setup zo instellen om van jouw SD kaart enkel ROM te maken en write acties allemaal te laten gebeuren op jouw USB schijf:

Als alternatief kan je op je oude laptop rechstreeks HAOS of Proxmox installeren en een VM opzetten met HAOS, hier is een tutorial:
Ik heb HA OS maanden op een raspberry pi 2(!) gedraaid als test en deze werkte zonder problemen.
Als je gaat investeren, kan je beter eens kijken naar een zuinige N100/N150 mini pc van GMKTEC of Beelink.
Ik begrijp de watervrees volledig, gewoon doen zou ik zeggen, stel een dagelijkse automatische backup naar Google Drive in en je hebt niets te verliezen.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 38 keer
Een zuinige mini PC of IPC (Industriële PC) is prima voor dagelijks werk (zoals energiever-/ge-bruik) maar als je ooit Frigate voor videobewaking en/of lokale Voice Assistants (gebaseerd op open source LLM's) daar bovenop wil draaien is dat niet meer genoeg, dan moet je opzoek naar dedicated video kaarten.
Laatst gewijzigd door ahrand 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 118 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Zou mij eigenlijk hier een home assistant yellow willen halen. Zigbee, Matter, M2 slot en energiezuinig, dus lost alle problemen die je aanhaalt op. Alleen spijtig dat de prijs hiervoor veel te duur is (en er nog geen goedkopere clones te vinden zijn).
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 39 keer
Ik gebruik een optiplex mini 3060 met HA in docker. Draait hier al jaren 24/7. Makkelijk te kuisen en laag verbruik.
Een nuc is iets zuiniger nog in verbruik maar moeilijker schoon te maken en wat duurder tov een optiplex mini 2dehands.
Kijk is op tweakers voor een toestel.
Je hebt ook zo'n toestellen van HP en Lenovo wat even goed is.
Een nuc is iets zuiniger nog in verbruik maar moeilijker schoon te maken en wat duurder tov een optiplex mini 2dehands.
Kijk is op tweakers voor een toestel.
Je hebt ook zo'n toestellen van HP en Lenovo wat even goed is.
- jutuiz
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
- Bedankt: 63 keer
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ben verrassend toch voor de Rpi4 gegaan.
Redenen:
- het lage verbruik (dank om daar nog eens op te wijzen)
- samen met positieve getuigenis (dank ook)
- het feit dat het me niets extra kost (ik heb er één liggen, en ik had nog een SSD liggen ook)
- ik kon direct het project afhandelen
"Down the rabbit hole" blijkt ook wel te kloppen, want de backup terugzetten ging - hoe kan het ook anders - niet van een leien dakje. De meeste gidsen zeggen van eerst een "throw away" account aan te maken, en zet dan de backup terug. Maar sinds de encryptie op een backup gaat dat niet meer (https://github.com/home-assistant/core/issues/140053). Het systeem gebruikt dan zijn eigen encryptie-key, en er wordt nergens gevraagd om uw encryptie key in te geven. Je moet echt in het onboarding-scherm direct kiezen om uw bestaande backup terug te zetten, dan kan je de voorgaande encryptie ingeven en dan gaat dat vanzelf.
Ik ben verrassend toch voor de Rpi4 gegaan.
Redenen:
- het lage verbruik (dank om daar nog eens op te wijzen)
- samen met positieve getuigenis (dank ook)
- het feit dat het me niets extra kost (ik heb er één liggen, en ik had nog een SSD liggen ook)
- ik kon direct het project afhandelen
"Down the rabbit hole" blijkt ook wel te kloppen, want de backup terugzetten ging - hoe kan het ook anders - niet van een leien dakje. De meeste gidsen zeggen van eerst een "throw away" account aan te maken, en zet dan de backup terug. Maar sinds de encryptie op een backup gaat dat niet meer (https://github.com/home-assistant/core/issues/140053). Het systeem gebruikt dan zijn eigen encryptie-key, en er wordt nergens gevraagd om uw encryptie key in te geven. Je moet echt in het onboarding-scherm direct kiezen om uw bestaande backup terug te zetten, dan kan je de voorgaande encryptie ingeven en dan gaat dat vanzelf.
-
- Member
Dat is dan meer een HA issue dan een RPI issue.
Die encryptie kan je weliswaar uitzetten, ik geef toe, wel een beetje verstopt.
Uitzetten, terug een backup maken en nog eens proberen.

Je kan zonder addons automatische backups instellen naar volgende externe locaties/diensten:

Of natuurlijk naar jouw NAS onder Manage Network Storage
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 480 keer
- Bedankt: 114 keer
Hier naar alle tevredenheid op een Beelink S12 Pro: Intel N100 x86 CPU, 16 GB RAM, 512 GB SSD. Origineel had ik een installatie als Proxmox VM op m'n NUC, maar die wordt voor verschillende zaken gebruikt en ik wou een dedicated host aangezien Home Assistant ondertussen 'kritieke infrastructuur' is geworden voor mij.
Raspberry Pi was het eerste plan, maar met de leveringsproblemen ben ik alternatieven beginnen zoeken. Met alle nodige toebehoren ingerekend (SD, SSD, behuizing, voeding, ...) was er nauwelijks nog een prijsverschil met deze Beelink die ik voor 150 euro tweedehands heb gekocht. Uiteindelijk toch veel krachtiger dan een RPI4, maar nog steeds een laag energieverbruik. Ik dacht +- 6 W idle, 10-15 W onder load. Dat was met een (U)SFF à la ThinkCentre niet gelukt.
Raspberry Pi was het eerste plan, maar met de leveringsproblemen ben ik alternatieven beginnen zoeken. Met alle nodige toebehoren ingerekend (SD, SSD, behuizing, voeding, ...) was er nauwelijks nog een prijsverschil met deze Beelink die ik voor 150 euro tweedehands heb gekocht. Uiteindelijk toch veel krachtiger dan een RPI4, maar nog steeds een laag energieverbruik. Ik dacht +- 6 W idle, 10-15 W onder load. Dat was met een (U)SFF à la ThinkCentre niet gelukt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 78 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Hier ook van mening dat dit kritische apparatuur is (het hele huis draait er quasi op).
Mijn ervaring: backups die genomen zijn vanuit HA terugzetten: complex, zijn dikwijls veel te groot (ik log veel/lang) en er loopt altijd wel iets mis.
Daarom: Zigbee2mqtt via een POE-netwerk-dongle en HA draait als image in een proxmoxcluster. Wat duurder in aankoop geweest en verbruikt wat meer, maar draait super. Proxmoxcluster is op zich redundant, dus scheelt er iets hardwarematig, dan switchen we naar een andere host. Is er een probleem (slechte update ofzo), dan zetten we gewoon een snapshot terug (die we voor de updates nemen), of we zetten een backup vanuit de PBS terug. Wat er ook gebeurt, binnen de minuut zijn we terug online en dit zelfs vanop afstand ...
Mijn ervaring: backups die genomen zijn vanuit HA terugzetten: complex, zijn dikwijls veel te groot (ik log veel/lang) en er loopt altijd wel iets mis.
Daarom: Zigbee2mqtt via een POE-netwerk-dongle en HA draait als image in een proxmoxcluster. Wat duurder in aankoop geweest en verbruikt wat meer, maar draait super. Proxmoxcluster is op zich redundant, dus scheelt er iets hardwarematig, dan switchen we naar een andere host. Is er een probleem (slechte update ofzo), dan zetten we gewoon een snapshot terug (die we voor de updates nemen), of we zetten een backup vanuit de PBS terug. Wat er ook gebeurt, binnen de minuut zijn we terug online en dit zelfs vanop afstand ...
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Misschien moet je je dan afvragen of je HA wel op een goede manier gebruikt.
Ik probeer zoveel mogelijk zaken op zichzelf te laten werken, zonder HA, maar monitor in HA en voeg extra features toe in HA, maar de basis blijft wel werken zonder HA. Dat is trouwens ook veel beter voor de WAF...
J.
Ik probeer zoveel mogelijk zaken op zichzelf te laten werken, zonder HA, maar monitor in HA en voeg extra features toe in HA, maar de basis blijft wel werken zonder HA. Dat is trouwens ook veel beter voor de WAF...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 118 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Idem hier en voornaamste reden ook de WAF
Als de domotica controller uitvalt moet nog alles blijven werken op de klassieke manier. Dus sleutel voor de slimme deur, codeklavier voor alarmcentrale, somfy afstandsbediening voor gordijnen/rolluiken/zonnewering, klassieke knoppen voor noodzakelijke verlichting, etc

- jutuiz
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
- Bedankt: 63 keer
Ik ben er zelf nog niet over uit. De wittebroodsweken met HA zijn nog bezig. Dus ofwel blijft het een Rpi waarbij HA vooral dient als sturing / bedieningselement. Logging: niet belangrijk. Ofwel wordt het dan toch Proxmox op een oude USFF genre Optiplex als ik een heftige adept blijk te worden. Het terugzetten van een backup in rpi gaat op dit moment vlot (100mb, ocharme), maar het idee van een image te kunnen terugzetten spreekt me ook wel aan. Ik heb de video hierboven van @gnomezor (dank daarvoor) intussen goed bekeken, en Proxmox onder de vingers krijgen spreekt me ook wel aan.
Eerste ervaringen zijn toch al positief. Wat een leuke meccano is HA toch. Sonos kunnen bedienen vanop een dashboard. Sonos, Tapo, Ring, Panasonic Warmtepomp, Tahoma screens, Homewizard Eastron dinges, ESSFox omvormer (nog even werk aan, maar dat lukt wel), Synology, en alles van Tesla. Alles werd ofwel direct ofwel na HACS vlot gedetecteerd en ingelezen. Nu ook nog nuttige dingen mee gaan doen. En de garagepoort bedienen wordt nog een uitdaging. Tot m'n verbazing laat Ring zich ook vlot bedienden (ik kan de camera beelden toch zelfs vlotter bekijken dan in de Ring app zelf, wat verbazend is). Er zijn nog wat zigbee spullen onderweg, maar geen zotte dingen voorlopig.
M'n RPI (in een alu enclosure met ribbeltjes, netjes rechtop gehouden met veel ruimte onderin door K'nex) is intussen met een "Pro Endurance SD card" uitgerust en zit netjes in de TV kast bij de Sonos Amp, de Tahoma (screens), de Nvidia Shield en wat andere spullen. Een kast met een beetje convectie, en toch staat die CPU netjes op 43-45 graden. Goed zo.
Backup naar de Synology. Met Freefilesync ook nog eens naar de Protondrive gezet (en nee, ik ga hem niet in Gdrive wegschrijven). Werkt zonder er verder te moeten naar omkijken... "set it and forget it" daar hou ik wel van.
Maar dat gaat nog moeten blijken. De vos in het kippenhok.
Eerste ervaringen zijn toch al positief. Wat een leuke meccano is HA toch. Sonos kunnen bedienen vanop een dashboard. Sonos, Tapo, Ring, Panasonic Warmtepomp, Tahoma screens, Homewizard Eastron dinges, ESSFox omvormer (nog even werk aan, maar dat lukt wel), Synology, en alles van Tesla. Alles werd ofwel direct ofwel na HACS vlot gedetecteerd en ingelezen. Nu ook nog nuttige dingen mee gaan doen. En de garagepoort bedienen wordt nog een uitdaging. Tot m'n verbazing laat Ring zich ook vlot bedienden (ik kan de camera beelden toch zelfs vlotter bekijken dan in de Ring app zelf, wat verbazend is). Er zijn nog wat zigbee spullen onderweg, maar geen zotte dingen voorlopig.
M'n RPI (in een alu enclosure met ribbeltjes, netjes rechtop gehouden met veel ruimte onderin door K'nex) is intussen met een "Pro Endurance SD card" uitgerust en zit netjes in de TV kast bij de Sonos Amp, de Tahoma (screens), de Nvidia Shield en wat andere spullen. Een kast met een beetje convectie, en toch staat die CPU netjes op 43-45 graden. Goed zo.
Backup naar de Synology. Met Freefilesync ook nog eens naar de Protondrive gezet (en nee, ik ga hem niet in Gdrive wegschrijven). Werkt zonder er verder te moeten naar omkijken... "set it and forget it" daar hou ik wel van.
Maar dat gaat nog moeten blijken. De vos in het kippenhok.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 78 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Je trekt meteen een conclusie en smijt me nét geen verwijt naar mijn hoofd (of zo komt het toch over) dat ik het helemaal verkeerd gebruik.Joe de Mannen schreef: 2 maanden geleden Misschien moet je je dan afvragen of je HA wel op een goede manier gebruikt.
J.
Ook hier is de WAG zeer hoog. En ook hier blijft veel gewoon normaal werken, alleszins toch datgene dat mijn vrouw gebruikt.
Maar sommige éxtra zaken dan weer niet (waar WAF er niet toe doet want ze weet zelfs niet dat HA dat allemaal doet).
HA dient als alarm. HA stuurt de ventilatie bij op basis van CO2-niveau's. Thuisbatterij werkt autonoom, maar HA stuurt bijkomende zaken aan als de thuisbatterij vol is en er toch teruggeleverd wordt, oa: WPB wordt in temperatuur verhoogd, kamertemperatuur van een aantal kamers wordt een graadje of 2 verhoogd/verlaagd (airco's), laadpaal zal in de toekomst aangestuurd worden. Camerabewaking draait erop. Gazonrobot blijft in zijn hok als er iemand buiten gedetecteerd wordt. Enzoverder ...
En mijn echtgenote vindt sommige zaken ook gewoon gemakkelijk (comfortfuncties waar ze eerst niet van wou weten, dan toch nieuwsgierig was omdat ze het mij zag gebruiken en die ze ondertussen zelf gebruikt en waarvan ze klaagt als het niet werkt). Bvb overal in huis temperatuur kunnen instellen vanuit de zetel zonder effectief naar de kamer te moeten gaan.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Het is helemaal geen verwijt, een bedenking.
J.
J.
-
- Member
@jutuiz Als je geen andere projecten hebt die je zelf wilt hosten, zou ik de Raspberry Pi blijven gebruiken totdat hij het begeeft. Zelf draai ik momenteel ook alles op een Raspberry Pi 5, met HAOS en Immich https://immich.app/ als addon in HAOS als self-hosted alternatief voor Google Photos. Ik merk echter dat dit soms veel van de Pi vraagt, vooral met 300 GB aan foto's op een USB-drive, waardoor ik een betere back-upstrategie moet overwegen. Achteraf gezien had ik misschien beter gekozen voor een mini-pc met Proxmox om HAOS te scheiden van andere projecten. Mijn advies: als je alleen HAOS wilt draaien, is de Pi ideaal. Je hebt hem al, hij verbruikt weinig en je hebt een stabiele “set-and-forget” installatie icm met een goede backupstrategie die je eenvoudig kunt migreren naar een betere installatie, de dag de pi er de brui aan geeft.