Ik ben beslist geen 'webontwikkelaar' of zoiets. Maar in het project waar ik betrokken mee ben blijk ik met voorsprong de meest technisch beslagen persoon te zijn tot nu.
Er gaat een website opzet worden en ik heb een idee hoe dat te doen. Maar aangezien ik eigenlijk een knoeier ben wil even schetsen wat mijn idee is (momenteel).
En eens zien of er mensen advies hebben hierover.
Wat?
Buitenlands kattenasiel. Internationale adoptie. Bestond online enkel op Facebook. Ben website begonnen onder eigen naam ter ondersteuning van dit project. Is relatief succesvol en doet wat die moet doen. Een WordPress installatie waar de galerij (WooGallery) de kern is met de profielen van de katten. Het is niet officieel de website van het asiel, die bestaat nog niet.
Wat nu?
Bedoeling is om wel een officiële website voor het asiel op te richten. Ik gebruik de template '2015' van WordPress, duidelijk niet de modernste. Maar hiermee heb ik wel iets kunnen maken waarmee ik overweg kan. De meeste templates lijken mij veel te flashy. Momenteel ben ik van plan dat te gebruiken.
https://safehavenegypt.net/_/
De /_/ is omdat er een YourLS.org installatie actief staat op dat domein die ik dacht te behouden aangezien die wel van pas komt. Daardoor kan de website niet in de root staan (zover ik weet).
Ik ben aan het twijfelen of iets anders dan /_/ niet beter is. /./ misschien. Of /0/. Wanneer de website live gaat zal het domein direct doorverwijzen naar de subdirectory waar de website staat natuurlijk.
Het is niet enkel die website maar ook diverse juridische entiteiten. Er is een Safe Haven Egypt USA opgericht. Mogelijk zal er nog een of meerdere Europese entiteiten volgen. Die hebben ook een vertegenwoordiging online nodig. En een publieke gelokaliseerde frond end.
Hoe ik het wil doen
Een enkele website voor alles. Website is geschreven in het Engels. Dat is de website van het asiel zelf.
Ik neem de pro-versie van de WordPress plugin https://translatepress.com - Ik gebruik nu al meer dan een jaar de gratis versie met slechts 1 taal en nog wat beperkingen en dat werkt goed.
Met de pro-versie kan ik vele talen toevoegen. Echte talen, pseudo talen (Amerikaans Engels, Brits Engels), 'custom', waarmee je een taal kan hernoemen. En ook dezelfde taal meerdere keren aanbieden.
Het idee is om de vertaalfunctie te misbruiken om websites aan te bieden voor de diverse juridische entiteiten. Via de taalfunctie maak ik een versie aan 'US afdeling'. Die geef ik een custom taal die feitelijk Engels is. Maar aangezien het een taalkeuze is kan ik dan instellen dat bepaalde tekst enkel zichtbaar in een bepaalde taal (taal 'US afdeling') of juist wel.
Ik kan zo op basis van de de taalinstelling de de website personaliseren op basis van de gekozen taal (of gekozen entiteit). Op die manier moet ik geen 4 of 5 verschillende website opzetten per entiteit.
En vooral dat dit het heel eenvoudig maakt om op elke website van elke entiteit de adoptiekatten eenvoudig te tonen, aangezien het eigenlijk dezelfde website is.
En verder wil ik dan per entiteit een domeinnaam hebben die direct als alias de website gaat weergeven van een bepaalde 'taal'. Als test heb ik nu https://shecat.eu/ verwijzen naar de Nederlandstalige vertaalde versie van de draft-website.
Dat is gedaan met wat ik meen een bijzonder onelegante wijze is via;
Code: Selecteer alles
<frameset rows="100%" >
<frame src="http://www.yoursitehere.com" />
</frameset>
Ik zou ook een doorverwijzing kunnen instellen maar eigenlijk wil ik een alias hebben maar dan naar een specifieke subdirectory op de website. Op basis van de taalcode in de url. Zodat als men de website van safehavenegyptusa.com gaat opvragen men zit op een website die zich identificeert als die entiteit.
Feedback?
Wat denken jullie?
Dat het geen prijzen gaat winnen met die technische opzet is mij duidelijk. Maar wat ik mij vooral afvraag of dit concept misschien een enorme stommiteit is om dat zo (pogen) te doen. Graag hoor ik dat.
En nog liever hoe ik het beter kan doen.