"We komen je netwerk gratis herstellen"

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
FredericV
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gisteren kreeg ik een bizarre mail van TN, en tevens een SMS:
Je klantennummer: X

Merkte je onlangs iets aan je verbinding? Er viel je misschien niets op, maar ons wel. Wij checken constant of je netwerk vlot loopt. Daardoor zagen we dat je surf- en/of kijkervaring beter kan. En dat komen we meteen voor jou regelen, zodat je verbinding écht tiptop is.
Gratis herstelafspraak
We sturen gratis een Telenet-technieker langs om even alles bij jou na te kijken, binnen én buiten. We planden alvast een afspraak in. Past die voor jou?

hier staat adres en voorgestelde datum

Toch liever een ander moment? Geen probleem! Bel ons gerust op +32 (0) 15 66 66 66 of verander je afspraak online MyTelenet.

Wat checken we voor jou?
Tijdens de gratis herstelafspraak doet onze technieker een grondige check, van je kabels tot je modem en alles daartussen. Meer details weten? Lees meer over je herstelafspraak en ontdek hoe je een Telenet technieker herkent.
Ik heb ze dan maar gebeld, maar konden geen reden geven waarom ze dit zomaar inplannen, en wat de preciese reden is, en op de email kan je ook niet antwoorden.
Ik heb de afspraak dus geweigerd.

En als voormalig network engineer bij een grote telecom vendor (en tevens voormalige change manager bij een welbekend nutsbedrijf), vind ik het ongepast dat ze zonder opgave van reden zomaar een afspraak inboeken.

Op eerste zicht is de docsis modem met speedboost nog steeds OK:
telenet-gigabit.png
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ja, weird.
Da's zo precies met de mentaliteit van "de klant kent er toch niks van, dus informeren we hem gewoon niet".
En hoewel het hemeltergend is dat de helpdesk die informatie ook niet beschikbaar heeft, verbaast het mij eigenlijk geen seconde.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

dit is niet zonder reden en op zich toch ook niet echt "ongepast", in mijn ogen, gezien ze je mooi informeren en ook aangeven "als het niet past, just let us know"...

de reden is vermoedelijk dat iets aan jou installatie (of kabel, of drop, of eventuele filter, ...) het netwerk aan het storen is, en ze dat willen herstellen.
dus jij hebt vermoedelijk nergens last van, maar 1 van je buren heeft misschien absolute miserie met zijn verbinding, omdat jij (of iemand anders op de node -het kan dat ze de exacte locatie niet hebben- waar ze dan ook wel zullen langsgaan) storingen op het net zet.

dat ze geen reden kunnen geven is evenzeer eenvoudig genoeg te verklaren door de woorden "first line", als in: de simpele callcenter medewerker die je aan de lijn had, heeft vermoedelijk geen flauw benul van wat er aan de hand is (door gebrek aan kennis, gebrek aan access, of gewoon gebrek aan 'giving a f***')

zou het anders kunnen (bv met iets duidelijke informatie, of een dedicated nummer ofzo)... jazeker.
zou dat de moeite zijn voor TN om te doen? (lees: om extra kosten te geven voor iets dat 0 euro binnenbrengt).... nope

edit: toevoeging, pxm doet/deed dit trouwens ook, en bij momenten (als de technieker al ergens bezig was, met een redelijke storing, en de storende lijn kende - wat op koper meestal iets eenvoudiger is) ook zonder afspraak, door gewoon aan te bellen "in de hoop dat iemand thuis was".

in speciale gevallen kon het zelfs gebeuren, als die persoon niet aanwezig was, dat er goedkeuring kwam om die lijn af te koppelen, zodanig dat de klant met problemen geholpen was, en de problematische klant zelf zou binnenbellen zodanig dat dat ook correct hersteld kon worden.

dusjah...

ergens is het normaal, je moet de kwaliteit van het netwerk kunnen onderhouden, en dus bij storende klanten langs kunnen gaan, ook als die zelf geen problemen ervaren (omdat zij die veroorzaken)
anderzijds zou het ook (terug) iets normaler moeten worden om meer informatie beschikbaar te stellen voor zulke gevallen
Laatst gewijzigd door Splitter 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Sorry, maar dat vind ik geen excuus.
Die informatie moet maar beschikbaar zijn op simpele aanvraag (of gewoon in de mail zelf); die moeite zijn ze de klant eigenlijk wel verplicht, zeker aan hun prijzen.
Ik zou ze ook weigeren; als ze mijn woning willen betreden, moeten ze ook maar alle technische details geven.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

sja, jij weet evengoed als de meeste hier dat zo'n mailtjes opgesteld zijn door de commerciele (en eventueel legal) afdelingen, niet de technische afdelingen.
en als je binnenbelt, dat je terechtkomt bij de ik-ben-de-telefoon-beu first-liners die zo min mogelijk informatie krijgen om zoveel mogelijk calls af te ronden,
die kunnen dus misschien zien "he een afspraak" en als ze nog niet moe zijn van hun shift, eventueel kijken waar dat opgemaakt werd, maar of ze echt informatie beschikbaar hebben van WAAROM? i doubt it

en als ze de mail aan zouden passen naar "jouw installatie stoort mogelijk de buren hun installatie, dus we willen dit even nakijken", ga je ook heel erg vaak op mensen stoten die zeggen "i dont care, dat is niet mijn probleem" en klaar. (en misschien legal niet blij maken? i guess?)

dat gezegd zijnde kan je wel weigeren toegang te geven, maar wettelijk gezien hebben zowel tn als pxm de wet aan hun zijde: je bent verplicht hen toegang te geven tot het terminatiepunt in je woning, of je dat nu leuk zou vinden of niet.
(doe je dat niet kunnen ze dat met politie-interventie afdwingen, hoewel het vaker zal voorkomen dat ze dan gewoon je lijn afkoppelen)

de technieker die zou komen, en het werkorder heeft, zou je aan de deur trouwens vermoedelijk wel iets meer details kunnen geven, en die kan je dan nog weigeren (zal je zijn dag ook niet beter mee maken, maar soit)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Die informatie zou toch aan het ticket nummer van die afspraak moeten hangen?
En dan heb ik het niet alleen over "stoort mogelijk de buren", maar bv ook de logs die daarbij horen.
Een first liner moet dat toch kunnen opzoeken adhv attachments die met dat nummer gelogd zijn?

Trouwens, als ze geen info meegeven, kan je niet weten waar het over gaat, dus moet je ze ook niet binnenlaten.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

Ik zou toch iets minder radicaal reageren om de reden die 'Splitter' aangeeft. Ook hier is men op zoek naar de oorzaak van al 2 jaar aanhoudende netwerkstoringen op buurtniveau waarvan meerdere leden van het SWAT-team aangeven dat hier sprake is van 'ingress', (mede) veroorzaakt door gebruik van niet-compatibele of defecte apparaten door iemand hier in de buurt.

Blijkbaar kan TN ook schade verhalen op klanten die hiervoor verantwoordelijk zijn.

Gezien voorgaande, zou ik hen schriftelijk vragen naar de technische reden van de vooropgestelde herstelling - hetgeen me ook evident lijkt - en hen meedelen dat ik bereid ben deze te laten doorgaan nadat de gevraagde info is verstrekt. Dan ben je ten minste zeker dat ze je achteraf niets kunnen aanwrijven en 'onwil' kunnen verwijten.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

Aan de speedtest te zien heb je een upload boven de 40Mbps.
Een business lijn neem ik aan? Misschien zijn ze van plan eerst bij die klanten de NIU's te upgraden naar nieuwe die meer uploadfrequenties toelaten.
Splitter schreef: 3 maanden geleden maar 1 van je buren heeft misschien absolute miserie met zijn verbinding
Het kan toch niet dat je buren last van jouw storing hebben en dus slecht internet terwijl je zelf een perfecte verbinding hebt?
koenraaddeconinck schreef: 3 maanden geleden Blijkbaar kan TN ook schade verhalen op klanten die hiervoor verantwoordelijk zijn.
Juist daarmee dat je ze zeker niet zomaar mag binnenlaten want dan hebben ze meer bewijs tegen jou met de foto's die ze maken.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

Blijkbaar hoeven ze zelfs niet altijd foto(s te maken maar kunnen 'SWATTERS' - naar eigen zeggen - ook op basis van (interpretatie van) metingen, plaatsen van onheil vrij nauwkeuring bepalen zonder binnen te gaan in woningen.

En het wordt nog lastiger als bepaalde apparatuur die op bepaalde momenten aan- / uit gezet wordt, de storing veroorzaakt. Dan moeten ze nog (toevallig) op het juiste moment - nl. dat de apparatuur die de storing veroorzaakt ook ingeschakeld is - metingen uitvoeren.
Kortom, vrees ik, dat je ze dan beter binnen laat als je weet wat men vermoedt want niet mee werken zou ik beschouwen als mezelf 'verdacht' maken.

Misschien dat ze ook de reden niet aankondigen om te vermijden dat op het moment van het bezoek niet-conforme apparatuur verborgen wordt om ze nadien gewoon rustig verder te gebruiken? Een technicus die ook mijn installatie kwam keuren, gaf aan dat hij ooit een casus had van een AP - besteld via één of andere obscure site - die zelfs niet aan Europese stralingsnormen voldeed maar wel dito snelheden voor een klant opleverde, een hele straat had lam gelegd ...
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ITnetadmin schreef: 3 maanden geleden Een first liner moet dat toch kunnen opzoeken adhv attachments die met dat nummer gelogd zijn?
mnee, ik denk dat er in veel gevallen, als het een ticket voor een of andere network dienst is, die details niet altijd beschikbaar zijn,
althans niet vanuit de view dat de meeste contact center agenten gaan hebben.
los daarvan zou je natuurlijk wel mogen verwachten dat er iets van informatie beschikbaar zou zijn over het waarom, maar "het mogen verwachten" strookt niet altijd met hoe de realiteit nu eenmaal is.
ITnetadmin schreef: 3 maanden geleden Trouwens, als ze geen info meegeven, kan je niet weten waar het over gaat, dus moet je ze ook niet binnenlaten.
als de netwerkbeheerders aan het terminatiepunt willen/moeten zijn, moet je ze binnenlaten, en als ze echt willen, kunnen ze dat dus afdwingen met de politie erbij (ik ben al lang niet meer bij pxm/tn betrokken, maar heb dat een keer of 2 effectief weten gebeuren)
splinterbyte schreef: 3 maanden geleden Het kan toch niet dat je buren last van jouw storing hebben en dus slecht internet terwijl je zelf een perfecte verbinding hebt?
welcome to the world of tech, dat kan effectief dus wél zo zijn, en jij (als veroorzaker) kan dus prima surfen, terwijl de rest van de straat het inbel-gevoel heeft, bijvoorbeeld (meestal natuurlijk niet zo extreem)

op coax is het meestal ingress door niet-conforme of defecte apparatuur (of gewoon bv geen niu),
bij koper is dat op vdsl2 bv veelal een modem die vectoring niet goed doet, en daardoor crosstalk veroorzaakt.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Als ze bij mij willen binnen zijn mogen ze eerst uitleggen wat ze komen doen en waarom.
Maar aangeven dat je de helpdesk kan bellen om dan daar te horen dat ze niet weten war het over gaat, dat is pas amateurisme.
Gelukkig ben ik bij hen geen klant.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ik zie in het gequote bericht nergens staat "dat je de helpdesk kan bellen voor informatie"... je kan bellen *om de afspraak te verplaatsen*, dat is een heel ander ding :)
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

Zou het niet eenvoudig de zoveelste voorloper kunnen zijn van imternetscam poging om in je persoonlijk internet te komen om een fraude te plegen , temeer omdat ver niet veel van te vinden is blijkbaar ter controle of dit " genuine "is ?

( ik herrinner mij een 2 jaar terug geplande orange internet interventie aan huis waar letterlijk toen de technieker volledig in mijn intenet zat qua instellingen e,d. )

er zijn nu al zovele zaken gemel;d van bvb valse bankmedewerkers valse politie e.d.aan huis ....

Een mens zou er paranoia van worden :bang:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 48 keer
Provider
Te Koop forum

Hier was een tijd geleden onze lijn plots afgesloten toen we terugkwamen vanop reis. Blijkbaar was er ingress gedetecteerd en omdat we niet bereikbaar waren thuis (we zijn zelfs niet gebeld) hebben ze maar onze lijn afgesloten. Gelukkig kon er de volgende dag een technieker langskomen. Het was een slecht koppelstuk tussen twee coaxkabels die de ingress veroorzaakte.

Bij mij konden ze wel effectief zeggen dat het om ingress ging.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Splitter schreef: 3 maanden geleden en jij (als veroorzaker) kan dus prima surfen, terwijl de rest van de straat
Als de storing in je eigen installatie zit, dan gaat de modem die je zelf gebruikt daarvan toch ook last hebben zeker...
Splitter schreef: 3 maanden geledenkunnen ze dat dus afdwingen met de politie erbij... heb dat een keer of 2 effectief weten gebeuren
Dat was misschien in een appartement met een rijgnet ofzo waar ze niet zomaar 1 klant kunnen afsluiten van buitenaf. Ze gaat toch echt niet zoveel moeite doen om per se aan dat punt in een huis te zijn. Afsluiten van buitenaf is veel sneller en eenvoudiger.
dean3009 schreef: 3 maanden geleden Het was een slecht koppelstuk tussen twee coaxkabels die de ingress veroorzaakte.
Op welke coaxkabel zat dit precies? ingang->NIU, NIU->modem of NIU->TV ?
En wie had dit ooit geplaatst?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

nee, als de storing door jouw apparatuur veroorzaakt is, heb jijzelf er (meestal) 0,0 last van.
(dat is geldig voor verschillende zaken trouwens, geloof dat er een gelijkaardig symptoom bestaat op het stroomnet ook)

en idd, in de meeste gevallen koppelen ze van buiten af, maar er zijn dus uitzonderingen, en het is toch wel belangrijk om te weten dat de netwerkbeheerder wettelijk gezien wel degelijk het recht heeft toegang te eisen tot het terminatiepunt in huis. (hoewel tegenwoordig niet meer van toepassing, was dat vroeger bv op koper nodig om een verbinding door te lussen of die lus te verwijderen, zodanig dat er niet gelast moest worden)

qua storing van dean vermoed ik tussen de inkomende kabel en de NIU (in theorie dient de NIU de rest van de storingen te "zuiveren" iirc)
en dat kan een slechte connector zijn, of een verbinding die over tijd slecht geworden is, of die slecht uitgevoerd was to begin with, ....
maar een slechte connector is nog 1 van de simpelste zaken om te vinden & te herstellen denk ik dan (een -half- defecte niu is bv al een heel ander verhaal)
FredericV
Member
Member

Net deze form ingevuld, eerste keer liep het zelfs vast ....

https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... omplaints/
Ik ben voormalig network engineer en change manager. Ik wens graag te weten wat de onderbouwing is voor deze email:

"Merkte je onlangs iets aan je verbinding? Er viel je misschien niets op, maar ons wel. Wij checken constant of je netwerk vlot loopt. Daardoor zagen we dat je surf- en/of kijkervaring beter kan. En dat komen we meteen voor jou regelen, zodat je verbinding écht tiptop is."

Toen ik naar de helpdesk belde kon men mij geen reden geven. Ik heb de afspraak dus laten ongedaan maken.

"Er viel je misschien niets op, maar ons wel."

Wat precies viel er jullie op? Met onze verbinding is volgens de speedtest van fast.com niks mis. Zonder deftige onderbouwing laat ik niemand binnen.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Splitter schreef: 3 maanden geleden nee, als de storing door jouw apparatuur veroorzaakt is, heb jijzelf er (meestal) 0,0 last van.
Het klopt niet wat jij zegt want het is een gedeeld medium en een DOCSIS modem gebruikt voor een groot deel dezelfde frequenties als die van je buren dus beiden gaan last hebben van packetloss en lagere snelheid bij storingen. Misschien niet alle modems op dezelfde moment omdat de kanalen verdeeld worden, maar tenminste niet enkel niet die in je eigen installatie...
Splitter schreef: 3 maanden geleden een slechte connector is nog 1 van de simpelste zaken om te vinden
Hoe ga je zien of er ingress is als je volgens jouw uitleg zelf geen storing kan ondervinden?
Splitter schreef: 3 maanden geledenvermoed ik
Ja we zullen zien wat @dean3009 zegt.
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 48 keer
Provider
Te Koop forum

Klopt, het was tussen binnenkomst en de NIU. Slechte koppeling was van de vorige eigenaar vermoed ik. Wij hadden helemaal geen last. We haalden volle snelheid en voor zover ik me herinner had ik ook geen last van latency problemen.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

splinterbyte schreef: 3 maanden geleden Het klopt niet wat jij zegt
sja, als jij die menig geneigd bent, dan mag je die mening houden, daar ga ik niet om strijden.
ben wel benieuwd waarop die mening dan gebaseerd is (die van mij op het meemaken in de tijd dat ik voor TN werkte en mijn contacten met IBO destijds)
splinterbyte schreef: 3 maanden geleden Hoe ga je zien of er ingress is als je volgens jouw uitleg zelf geen storing kan ondervinden?
JIJ niet, de techieker wel.
(theoretisch kan jij het natuurlijk ook, als je het materiaal hebt en weet hoe ermee te werken, maar ik denk niet dat er veen niet-techniekers gaan zijn die dat materiaal "voor de lol" even aanschaffen en leren gebruiken voor die 1x / 10 jaar ofzo)

toevoeging: vodafone heeft een mooie uitleg over RPI op hun forum: https://forum.vodafone.de/t5/Community- ... -p/3182550 ik zou je die dus aanraden (of gewoon zelf wat op te zoeken ivm return path interference en radio frequency interference, dan zal je ook genoeg details vinden over hoe jouw slechte installatie anderen op dezelfde tap/node kan storen, zonder noodzakelijk jouw eigen installatie merkbaar te verstoren)
FredericV
Member
Member

Nu bestoken ze mij met mails en SMS'jes waar ik zogezegd iets besteld zou hebben:
Maak nu uw afspraak

Beste klant,

Enkele dagen geleden plaatste U bij ons een bestelling. Om zo snel mogelijk van uw aangekochte diensten te genieten, moet u nog een afspraak maken met onze technicus. Leg uw afspraak zo snel mogelijk vast. Surf naar https://www2.telenet.be/business/afspraken of bel ons op 0800 68 000.

Vriendelijke groeten,
Telenet Business-klantendienst
Ik heb helemaal niks besteld.

Via

https://www2.telenet.be/business/nl/soh ... /afspraken

zie ik ook dat de bestaande afspraak werd geannulleerd, maar bovenstaande mail werd vandaag ontvangen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

wat een geoliede machine toch he :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider

FredericV schreef: 3 maanden geleden Ik heb helemaal niks besteld.

Via
https://www2.telenet.be/business/nl/soh ... /afspraken
zie ik ook dat de bestaande afspraak werd geannulleerd, maar bovenstaande mail werd vandaag ontvangen.
Blijkbaar iemand die (met jouw klantennummer?) bestellingen plaatst. Kan ook gewoon per vergissing zijn?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
FredericV
Member
Member

Van zodra hier fiber ligt in de wijk, vliegt TN buiten.

Nogmaals gebeld.

Ze gaan blijkbaar proactief bij business klanten langs om te kijken of wifi / internet / TV / 4G/5G goed werkt.
Volgens de persoon die ik net aan de lijn kreeg, is er geen storing bij mij, en nogmaals uitgelegd dat ik vrij zeker ben dat alles correct werkt.

Hopelijk nu case closed en geen verdere spam van TN.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Splitter schreef: 3 maanden geleden ben wel benieuwd waarop die mening dan gebaseerd is
Ik had ooit regelmatig packetloss, vooral als het regende en liet toen een technieker komen en die zag met apparatuur dat reflecties meet dat het op zoveel meter verder zat, op de paal buiten dus.
Blijkbaar was die kabel/koppelstuk beschadigd en open voor vocht en ook ingress. Na reparatie daarvan weg packetloss. De geburen hadden dat zelfs niet door, wellicht omdat ik sneller packetloss opmerk door hevig internetgebruik terwijl zij maar een beetje surfen.
Splitter schreef: 3 maanden geleden JIJ niet, de techieker wel.
Jij zei het alsof het iets simpel is dat iedereen kan. Bovendien kan een wat deftige technieker met juiste apparatuur ook wel makkelijk een defecte NIU vaststellen he.
Splitter schreef: 3 maanden geleden theoretisch kan jij het natuurlijk
Ja wie weet kan ik het zelfs zien met mijn SDR spectrum analyzer...
Splitter schreef: 3 maanden geledenvodafone
In dat artikel staat nergens dat je eigen internet geen probleem ondervind indien je de geburen stoort.

Anyway het is hier wat te veel offtopic aan het gaan en probleem van OP is ook opgelost nu.
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 32 keer

Een tijdje terug stond er hier een camionette in de buurt bij een elektriteitspaal.
In de camionette zat een man te kijken op een scherm, met daarop een spectrumanalyzer.

Op de vraag wat hij aan het doen was zei hij dat ze bij tijd de signalen op de kabel controleren.
Dit doen ze omdat ze vaak storingen zien, veroorzaakt door apparatuur bij de klant thuis.
Vaak een slechte aansluiting of een stekker die niet goed aan de coax is gemonteerd.
Instraling van goedkope, China export, producten gebeurt ook vaak.

Mvg
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

splinterbyte schreef: 3 maanden geleden Ik had ooit regelmatig packetloss, vooral als het regende en liet toen een technieker komen en die zag met apparatuur dat reflecties meet dat het op zoveel meter verder zat, op de paal buiten dus.
ja, vocht in de tap op paal/gevel is ook iets dat problemen geeft (lang leve de paddestoelen), maar dat is dan meer op de downstream iirc,en enkel dus echt lastig voor degene die dat dus de "slechte" connectie op de tap heeft. is een net iets ander verhaal. (en ook meestal eenvoudig op te sporen/te herstellen)
splinterbyte schreef: 3 maanden geleden Jij zei het alsof het iets simpel is dat iedereen kan.
als dat zo leek, was dat iig niet mijn bedoeling, en zal het voor jou anders overgekomen zijn bij het lezen.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Het was de coaxkabel die aan de paal richting verder in straat naar de geburen ging die was opengereten door een dikke tak die geknakt en er op gevallen was tijdens een storm, dus daar zal wel ingress op gezeten hebben dan, ook op de lage uploadfrequenties door shortwave radiozenders.

Langs de andere kant heb ik nu gezien dat al een paar maanden na vervangen taps aan de palen door werken hier, ze vergeten zijn er een terminator op een van de uitgangen te steken in begin van straat, dat hangt zo open en bloot in wind en regen, en dus in theorie voor reflecties en ingress zal zorgen, en heb nog geen problemen opgemerkt. Misschien hebben die nieuwe betere filtering ofzo. Zal daar eens een foto van moeten maken.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 43 keer

Wij kregen vandaag exact dezelfde SMS....
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Pho_
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

FredericV schreef: 3 maanden geleden Van zodra hier fiber ligt in de wijk, vliegt TN buiten.

Nogmaals gebeld.

Ze gaan blijkbaar proactief bij business klanten langs om te kijken of wifi / internet / TV / 4G/5G goed werkt.
Volgens de persoon die ik net aan de lijn kreeg, is er geen storing bij mij, en nogmaals uitgelegd dat ik vrij zeker ben dat alles correct werkt.

Hopelijk nu case closed en geen verdere spam van TN.
Vandaag net dezelfde email / sms ontvangen, en de afspraak staat ook genoteerd in "mijn telenet".
Ik heb in de verste verte geen idee wat er verkeerd zou zijn aan mijn verbinding, maar bon, komende vrijdag weet ik dus meer.
Wat hebben ze uiteindelijk gedaan bij u?
Nordic
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

Die afspraken zullen een breed spectrum aan potentiële problemen dekken. Dit zal inderdaad over een probleem of slechte dropkabel gaan, maar kan dus evengoed een slechte connector zijn, simpelweg gebroken van de wind op een paal, vocht en daardoor geoxideerd op een gevel door een lekkende dakgoot.
Een losse connector waardoor de signalen veel meer schommelen dan normaal zou zijn. Een slechte kabel tussen modem en niu, een defect (gaande) niu.
Een oude filter die niet meer de juiste frequenties filtert, ... Is het professioneel om met een smsje de deur binnen te vallen, niet echt. Maar uiteindelijk is het een proactieve houding om potentiële problemen in de toekomst op te vangen. Een gebroken connector, water in kabel, niu die dom doet, ... Zijn allemaal problemen waardoor je plots uit dienst kan gaan. En zoals sommige leden hier al ondervonden hebben, kunnen Ingress voor grote problemen zorgen op een complete node. Een beetje technieker kan met zijn diagnoses vaak gericht zoeken en gaat ook niet langer dan nodig aanwezig zijn of na je modem zitten. Het is tussen je modem en straat dat het probleem zit.
Door onder andere gebruik van pre equalisation en een goede modem analyse kan een goede technieker vaak snel het probleem lokaliseren en oplossen. Zit het probleem verder op het netwerk (richting straat), dan zal hij het juiste type technieker inschakelen voor herstelling/controle van het respectievelijke onderdeel.

https://volpefirm.com/docsis-pnm-demo-s ... r_final-2/
FredericV
Member
Member

Pho_ schreef: 2 maanden geleden Vandaag net dezelfde email / sms ontvangen, en de afspraak staat ook genoteerd in "mijn telenet".
Ik heb in de verste verte geen idee wat er verkeerd zou zijn aan mijn verbinding, maar bon, komende vrijdag weet ik dus meer.
Wat hebben ze uiteindelijk gedaan bij u?
Niks, heb het afgebeld.
Pho_
Starter Plus
Starter Plus

Ik heb de technicus dus wel laten komen en hem in het begin gevraagd wat de reden/aanleiding was omdat alles volgens mij perfect werkte. Zijn antwoord: projectje van telenet om bij business klanten de binneninstallatie grondig na te kijken of alles nog OK is.
Hij heeft me de signaalwaardes van mijn modem getoond, en die waren echt heel stabiel en lagen heel mooi binnen de gewenste waardes.
Uiteindelijk heeft hij alle connectoren nagekeken van de binneninstallatie, en ook die van de aansluiting buitenshuis aan de paal.
Alles was goed.
Er is dus eigenlijk niets gewijzigd.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

En hij heeft de NIU niet geupgrade naar een nieuwer type ofzo? Gemiste kans want als ze hogere upload willen aanbieden later moeten ze dat toch gaan doen en weer terugkomen.
Pho_
Starter Plus
Starter Plus

Nee, er is niets gewijzigd.
En ik had het hem nog gevraagd of dit nazicht misschien was in functie van een eventuele verhoging van upload in de toekomst.
Maar meer dan het standaard antwoord kreeg ik niet.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Ze zien ook wel in hogerop bij Telenet dat ze klanten verliezen aan fiber klanten bij andere providers.

8500/8500 hier... Met hun coax raken ze daar nooit aan... Veel mensen stappen over naar fiber nadat de aanleg werd gedaan.
Pho_
Starter Plus
Starter Plus

@Ken
Van zodra fiber hier aangelegd en beschikbaar is, schakel ik ook over.

Al mijn klanten waar fiberaansluiting reeds mogelijk is, adviseer ik ook om over te stappen. De meesten doen dat ook tot hun grote tevredenheid.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”