uitrol digitale watermeters loopt vertraging op...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 104 keer
Tjah,
ze kwamen dat bij mij installeren, maar er moet een ladder gebruikt worden om tot in de kelder te graken "ma meneer da mogen wij niet ze" ok, en dat was het dan, geen digitale watermeter.
ze kwamen dat bij mij installeren, maar er moet een ladder gebruikt worden om tot in de kelder te graken "ma meneer da mogen wij niet ze" ok, en dat was het dan, geen digitale watermeter.
- Fallschirmjaeger
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
- Bedankt: 131 keer
Bij mij kwamen ze die installeren in oktober 2023, samen met electriciteit en gasmeter.
Alleen blijkbaar vergeten aanmelden bij de Watergroep. Vorig jaar in juli mijn meterstanden moeten doorgeven en zo vastgesteld dat de oude nog geregistreerd stond. Dit gemeld en pas nu in februari is de facturatie eindelijk up to date. Benieuwd wel naar de volgende afrekening deze zomer.
Bij mijn ma kwamen ze een week later voor haar digitale meters van gas en elektriciteit te vervangen, maar daar stond nergens een melding over de watermeter op hun werkbevel. Die werkt dus nog steeds met een analoge meter.
Alleen blijkbaar vergeten aanmelden bij de Watergroep. Vorig jaar in juli mijn meterstanden moeten doorgeven en zo vastgesteld dat de oude nog geregistreerd stond. Dit gemeld en pas nu in februari is de facturatie eindelijk up to date. Benieuwd wel naar de volgende afrekening deze zomer.
Bij mijn ma kwamen ze een week later voor haar digitale meters van gas en elektriciteit te vervangen, maar daar stond nergens een melding over de watermeter op hun werkbevel. Die werkt dus nog steeds met een analoge meter.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Hier hangt die meter er al sinds oktober, maar de rapportering is waardeloos. Als ik op MyFarys ga kijken zijn er hele periodes van verschillende opeenvolgende dagen dat er geen metingen zijn. Ook andere dagen waar de waarde elke dag exact dezelfde is. Compleet nutteloos dus. Elektriciteit en gas zien er nochtans ok uit op MyFluvius.
Net eens gekeken en bvb in februari alleen waarden voor 1 en 2 februari.
Net eens gekeken en bvb in februari alleen waarden voor 1 en 2 februari.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Die hele digitale meter historie is toch godgeklaagd, hier kwamen ze aan voor de electriciteitsmeter, de watermeter hadden ze niet vermeld op voorhand maar hadden ze in hun achterzak zitten bij wijze van spreken en de gasmeter die er toen al een maand of 5 stond, daar wisten ze niks van... en van die laatste wisten ze me doodleuk te vertellen dat die ook moest vervangen wegens niet compatibel met de 'nieuwe' electriciteitsmeter.
Uiteindelijk is alleen de watermeter vervangen omdat er een omkassing rond het electriciteitsgebeuren staat...
Dus, ik ben niet verbaasd dat dit alles vertraging oploopt.
J.
Uiteindelijk is alleen de watermeter vervangen omdat er een omkassing rond het electriciteitsgebeuren staat...
Dus, ik ben niet verbaasd dat dit alles vertraging oploopt.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Hier was het nog beter: Mijn hoofdkraan moest vervangen worden omdat die muurvast zat. Bij die interventie installeren ze ongevraagd een digitale watermeter. "Die gaan ze dan voor de communicatie met de Elektriciteitsmeter koppelen wanneer ze die komen installeren". 2 weken later komen ze de digitale meters installeren. "Ah ja, die watermeter moet ik ook vervangen want is outdated".Joe de Mannen schreef: 3 maanden geleden de gasmeter die er toen al een maand of 5 stond, daar wisten ze niks van... en van die laatste wisten ze me doodleuk te vertellen dat die ook moest vervangen wegens niet compatibel
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 193 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Hoogstwaarschijnlijk kunnen er ook vertragingen oplopen bij de vervanging v/d analoge watermeter door een digitale door een specifiek probleem:
Meter afmetingen ( l - br - h ) zijn verschillend waardoor moeilijkheden inbouw in krappe ruimte.
Op de site van Faris staat niks van afmetingen bij de 2 types : https://www.farys.be/nl/digitale-watermeter "Welk type watermeter heb ik en hoe werkt ie ?"
Sagemcom > https://www.farys.be/sites/farys/files/ ... 230601.pdf
Integra > https://www.farys.be/sites/farys/files/ ... 230601.pdf
Toevoeging 24/02/25
Gisteren bij iemand z'n nieuwe digitale watermeter gezien, die is veel kleiner uitgevallen dat de analoge versie V200, dus probleem opgelost
Meter afmetingen ( l - br - h ) zijn verschillend waardoor moeilijkheden inbouw in krappe ruimte.
Op de site van Faris staat niks van afmetingen bij de 2 types : https://www.farys.be/nl/digitale-watermeter "Welk type watermeter heb ik en hoe werkt ie ?"
Sagemcom > https://www.farys.be/sites/farys/files/ ... 230601.pdf
Integra > https://www.farys.be/sites/farys/files/ ... 230601.pdf
Toevoeging 24/02/25
Gisteren bij iemand z'n nieuwe digitale watermeter gezien, die is veel kleiner uitgevallen dat de analoge versie V200, dus probleem opgelost

EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
- Matt555
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 49 keer
- Recent bedankt: 1 keer
"Alles wordt duurder riedeltje "
Digitale watermeter als wapen tegen droogte: wordt water binnenkort duurder bij schaarste?
https://www.hln.be/binnenland/digitale- ... ~a85b1a15/
Nu de digitale meter voor gas en elektriciteit zowat overal is ingeburgerd, komt ook de digitale watermeter eraan. Al 850.000 Vlamingen hebben er eentje, en binnen de vijf jaar moet iederéén zo’n toestel hebben. Als belangrijk wapen in de strijd tegen de droogte, want met de nieuwe meter zal de overheid gezinnen persoonlijk kunnen waarschuwen als ze te veel verbruiken. En ook een variabel tarief – lees: duurder water in tijden van schaarste – behoort straks tot de mogelijkheden. Minister Brouns (CD&V) is alvast niet tegen.
Sven Ponsaerts 13-05-25, 09:00 Laatste update: 09:15
paywall

Digitale watermeter als wapen tegen droogte: wordt water binnenkort duurder bij schaarste?
https://www.hln.be/binnenland/digitale- ... ~a85b1a15/
Nu de digitale meter voor gas en elektriciteit zowat overal is ingeburgerd, komt ook de digitale watermeter eraan. Al 850.000 Vlamingen hebben er eentje, en binnen de vijf jaar moet iederéén zo’n toestel hebben. Als belangrijk wapen in de strijd tegen de droogte, want met de nieuwe meter zal de overheid gezinnen persoonlijk kunnen waarschuwen als ze te veel verbruiken. En ook een variabel tarief – lees: duurder water in tijden van schaarste – behoort straks tot de mogelijkheden. Minister Brouns (CD&V) is alvast niet tegen.
Sven Ponsaerts 13-05-25, 09:00 Laatste update: 09:15
paywall
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 39 keer
Ergens is gelezen dat wij in Belgie tussen de 6-7 euro betalen per kuub en in Nederland is dit 1,6 euro.
Toch wel een immens verschil. Ik zit aan een verbruik per jaar van ongeveer 35 kuub en betaal nu 3 maandelijks 56 euro voorschot.
Toen ik 18 jaar geleden mijn huis kocht betaalde ik 26 euro per 3 maand voor een verbruik van 80-90 kuub. Prijs is sindsdien x5 gegaan.
Toch wel een immens verschil. Ik zit aan een verbruik per jaar van ongeveer 35 kuub en betaal nu 3 maandelijks 56 euro voorschot.
Toen ik 18 jaar geleden mijn huis kocht betaalde ik 26 euro per 3 maand voor een verbruik van 80-90 kuub. Prijs is sindsdien x5 gegaan.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
Dat kan je niet 1/1 met Nederland kan vergelijken.
De prijs ligt er nu gemiddeld op €2,6/1000l. Nog altijd veel lager, maar geen €1,6.
In België is dat €7,68.
Bij ons zit er afvoer vuil water bij, zij betalen 'rioolheffing' en 'zuiveringsheffing'. Hoeveel dat bedraagt weet ik niet, maar het zal geen €0 zijn.
Als je klaagt en vergelijkt moet je dat wel compleet doen.
De prijs ligt er nu gemiddeld op €2,6/1000l. Nog altijd veel lager, maar geen €1,6.
In België is dat €7,68.
Bij ons zit er afvoer vuil water bij, zij betalen 'rioolheffing' en 'zuiveringsheffing'. Hoeveel dat bedraagt weet ik niet, maar het zal geen €0 zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 14 keer
In Vlaanderen krijg je een korting op het vast recht en afname volgens het aantal gedomicilieerde personen.
Benieuwd welke logica daar achter zit want normaal hebben kosten voor een netaansluiting toch niets te maken met het aantal personen dat ervan gebruikt maakt en verbruiken meer personen normaal gezien meer drinkwater dan minder personen?
Voor drinkwater (exl. kosten) betaalt men in Nederland in 2025 2,61 cent/m³, een stijging met 9,4% tov 2024.
In Vlaanderen verschilt dit per waterbedrijf maar bij bv. Pidpa is dit 2,2337 euro (incl. btw) per m³ afname drinkwater.
Dat scheelt dus nauwelijks met NL.
Het vast recht voor drinkwater, gemeentelijke bijdrage afvoer, bovengemeentelijke bijdrage zuivering neemt al een groot deel van de kosten voor zich. Kortingen gelden per persoon. Een alleenstaande betaalt dus veel meer vast recht (één unit korting) dan een gezin (tot 5 units korting).
De kosten worden naast het vast recht ook nog eens geheven per afname m³. Daardoor stijgt de afnameprijs tot boven de 6,02 cent/m³ voor het basistarief en tot 12,04 cent/m³ voor het comforttarief .
Een alleenstaande (of beter één gedomicilieerde persoon op het aansluitadres) met een laag drinkwaterverbruik betaalt dus per liter in verhouding meer omdat de vaste kosten maar voor één unit in mindering worden gebracht en verdeeld worden over minder m³ waardoor de omgerekende eenheidsprijs stijgt.
En ja, ook voor de watermeter wordt er een capaciteitstarief aangerekend.
Net zoals het niet verplicht is om aan te sluiten op het openbaar elektriciteitsnet is het in Vlaanderen ook niet verplicht aan te sluiten bij een waterbedrijf. Dit in tegenstelling tot de verplichte rioolaansluiting indien de woning gelegen is binnen 200 meter van een openbaar riool.
Het staat dus iedereen vrij zijn eigen drinkwater aan te maken en eigen energie op te wekken.
Voor het opwekken van eigen energie betaal je jaarlijks dan alleen - indien aanwezig - nog de forfaitaire captar en het meettarief (indien losgekoppeld van het net betaal je voorlopig niets meer) en voor eigen waterwinning betaal je - indien op minder dan 200m van een rioolaansluiting) alleen de saneringsvergoeding voor afvoer en zuivering.
Drinkwater duurder maken tijdens periodes van schaarste is niet noodzakelijk een negatief gegeven.
Het is niet dat een persoon dagelijks honderden liters drinkwater nodig heeft om te overleven. Twee tot drie liter pp volstaan al. Voor al de rest (zwembaden vullen, wassen auto/ ramen/kledij/vloeren/..., besproeien gazon, spoelen toilet, douches, ....) zijn er alternatieven voorhanden (regenwater, grondwater, oppervlaktewater) en is het gebruik van zuiver drinkwater een verspilling van middelen.
Je kan ook nog altijd flessen drinkwater gaan kopen maar ik betwijfel sterk of dit goedkoper is dan een aansluiting op het drinkwaternet.
Benieuwd welke logica daar achter zit want normaal hebben kosten voor een netaansluiting toch niets te maken met het aantal personen dat ervan gebruikt maakt en verbruiken meer personen normaal gezien meer drinkwater dan minder personen?
Voor drinkwater (exl. kosten) betaalt men in Nederland in 2025 2,61 cent/m³, een stijging met 9,4% tov 2024.
In Vlaanderen verschilt dit per waterbedrijf maar bij bv. Pidpa is dit 2,2337 euro (incl. btw) per m³ afname drinkwater.
Dat scheelt dus nauwelijks met NL.
Het vast recht voor drinkwater, gemeentelijke bijdrage afvoer, bovengemeentelijke bijdrage zuivering neemt al een groot deel van de kosten voor zich. Kortingen gelden per persoon. Een alleenstaande betaalt dus veel meer vast recht (één unit korting) dan een gezin (tot 5 units korting).
De kosten worden naast het vast recht ook nog eens geheven per afname m³. Daardoor stijgt de afnameprijs tot boven de 6,02 cent/m³ voor het basistarief en tot 12,04 cent/m³ voor het comforttarief .
Een alleenstaande (of beter één gedomicilieerde persoon op het aansluitadres) met een laag drinkwaterverbruik betaalt dus per liter in verhouding meer omdat de vaste kosten maar voor één unit in mindering worden gebracht en verdeeld worden over minder m³ waardoor de omgerekende eenheidsprijs stijgt.
En ja, ook voor de watermeter wordt er een capaciteitstarief aangerekend.

Net zoals het niet verplicht is om aan te sluiten op het openbaar elektriciteitsnet is het in Vlaanderen ook niet verplicht aan te sluiten bij een waterbedrijf. Dit in tegenstelling tot de verplichte rioolaansluiting indien de woning gelegen is binnen 200 meter van een openbaar riool.
Het staat dus iedereen vrij zijn eigen drinkwater aan te maken en eigen energie op te wekken.
Voor het opwekken van eigen energie betaal je jaarlijks dan alleen - indien aanwezig - nog de forfaitaire captar en het meettarief (indien losgekoppeld van het net betaal je voorlopig niets meer) en voor eigen waterwinning betaal je - indien op minder dan 200m van een rioolaansluiting) alleen de saneringsvergoeding voor afvoer en zuivering.
Drinkwater duurder maken tijdens periodes van schaarste is niet noodzakelijk een negatief gegeven.
Het is niet dat een persoon dagelijks honderden liters drinkwater nodig heeft om te overleven. Twee tot drie liter pp volstaan al. Voor al de rest (zwembaden vullen, wassen auto/ ramen/kledij/vloeren/..., besproeien gazon, spoelen toilet, douches, ....) zijn er alternatieven voorhanden (regenwater, grondwater, oppervlaktewater) en is het gebruik van zuiver drinkwater een verspilling van middelen.
Je kan ook nog altijd flessen drinkwater gaan kopen maar ik betwijfel sterk of dit goedkoper is dan een aansluiting op het drinkwaternet.
Laatst gewijzigd door ivob 3 weken geleden, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Dat lijkt me logisch, maar is nog niet beslist voor zover ik weet.
Wij verbruiken maar 15-16m³ drinkwater per jaar en per liter komt dat veel duurder uit dan grootverbruikers (cliché: zwembadeigenaars

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 52 keer
Vreemd dat ik nu iets lees dat alleenstaanden veel meer per liter miete betalen. Wanneer ik dat vorig jaar na een afrekening van bijna 150e voor iets van 10m aanhaalde vonden de meesten dat normaal.
Wat het waterverbruik zelf betreft, ik heb geen data dat dit bevestigd maar deze morgen werd in het journaal aangehaald dat 85% vh verbruik komt van de industrie en bv de koeltorens dus laten we eerlijk zijn als je dan weer het riedeltje gaat boven halen van de vervuiler betaalt en dit alles gaat over een impact op 15% van het verbruik dan ben je echt wel verkeerd bezig... en dit alles in een land let al de hoogste belasting... Als er 1 ding is waar onze ambtenaren goed in zijn is het extra belasting uitvinden....
Tom
Wat het waterverbruik zelf betreft, ik heb geen data dat dit bevestigd maar deze morgen werd in het journaal aangehaald dat 85% vh verbruik komt van de industrie en bv de koeltorens dus laten we eerlijk zijn als je dan weer het riedeltje gaat boven halen van de vervuiler betaalt en dit alles gaat over een impact op 15% van het verbruik dan ben je echt wel verkeerd bezig... en dit alles in een land let al de hoogste belasting... Als er 1 ding is waar onze ambtenaren goed in zijn is het extra belasting uitvinden....
Tom
-
- Premium Member
Ja het was een beetje hln niveau mijn postcadsite schreef: 3 weken geleden Dat kan je niet 1/1 met Nederland kan vergelijken.
In België is dat €7,68.

Bedankt om meer detail te geven.
- heist_175
- Moderator
En vergeet de landbouw niet: die legaal (met vergunning) en illegaal (zonder vergunning) honderden kubieke meters per dag onttrekken uit de bodem.
Of gewoon het water zo snel mogelijk wegpompen als er een druppel te veel is.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Belastingen worden niet door ambtenaren uitgevonden maar door politici ingevoerd. Ambtenaren moeten dat beleid uitvoeren.tom35 schreef: 3 weken geledenAls er 1 ding is waar onze ambtenaren goed in zijn is het extra belasting uitvinden....
Het waterverbruik door verdamping van een koeltoren varieert tussen de 30.000 en 50.000 m³ per dag per reactor van 1000 MWe. Het gecombineerde dagelijkse waterverbruik door verdamping voor 2 reactoren zal daarom tussen de 60.000 en 100.000 m³ liggen. Dit komt overeen met het dagelijkse waterverbruik van ongeveer 200.000 tot 300.000 huishoudens.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 141 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Wat heeft nu verdampen van water van kerncentrale te zien met een digitale watermeter...
Precies weer een nutteloze eindeloze discussie uitlokken
Ontopic:
Wie heeft er hier op UB eigenlijk al een digitale watermeter?
Ik ken niemand in de familie met eentje, maar volgens het artikel hebben 850k Vlamingen al een digitale watermeter. Best wel veel.

Bron: https://nuclear.engie-electrabel.be/sit ... st_104.pdfDe kerncentrales van Doel en Tihange gebruiken dagelijks miljoenen
liters water van de Schelde en van de Maas. Dat lijkt veel, maar het
is minder dan 1% van het totale debiet van deze rivieren. Van al het
water dat in de centrale wordt gepompt, gaat 97% tot 98% terug
naar de rivier. En de resterende percentjes? Die verdwijnen als
waterdamp in de grote witte pluim boven de koeltorens.
Ontopic:
Wie heeft er hier op UB eigenlijk al een digitale watermeter?
Ik ken niemand in de familie met eentje, maar volgens het artikel hebben 850k Vlamingen al een digitale watermeter. Best wel veel.
Laatst gewijzigd door TheCeet 3 weken geleden, in totaal 1 gewijzigd.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

ISP:

- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
Niet helemaal hé.
Het is een poging om alles wat in perspectief te zien.
De vraag is ook of enkel consumenten een dynamisch water tarief gaan krijgen of alles en iedereen.
En ook niet onbelangrijk, gaat het weer dezelfde zeven zijn als bij de elektriciteitsmeter? Dat een deel zo'n meter heeft en een ander deel niet, dus dat er 2 tarieven naast elkaar gaan zijn?
Ik heb geen digitale watermeter. Vrijdag komen ze een digitale meter voor de elektriciteit zetten, wie weet hebben ze 'toevallig' ook een watermeter mee. We zullen zien.
Het is een poging om alles wat in perspectief te zien.
De vraag is ook of enkel consumenten een dynamisch water tarief gaan krijgen of alles en iedereen.
En ook niet onbelangrijk, gaat het weer dezelfde zeven zijn als bij de elektriciteitsmeter? Dat een deel zo'n meter heeft en een ander deel niet, dus dat er 2 tarieven naast elkaar gaan zijn?
Ik heb geen digitale watermeter. Vrijdag komen ze een digitale meter voor de elektriciteit zetten, wie weet hebben ze 'toevallig' ook een watermeter mee. We zullen zien.

-
- Elite Poster
En vergeet de bouw niet die per bouwwerk soms maanden aan een stuk grondwater gewoon wegpompt in het riool of beken en rivieren die het vervolgens versneld naar zee afvoeren.heist_175 schreef: 3 weken geleden En vergeet de landbouw niet: die legaal (met vergunning) en illegaal (zonder vergunning) honderden kubieke meters per dag onttrekken uit de bodem.
Of gewoon het water zo snel mogelijk wegpompen als er een druppel te veel is.
Toegevoegd na 2 minuten 18 seconden:
We gaan je niet het recht ontzeggen om dagelijks over alles en nog wat te klagen maar doe dat dan tenminste op een gegronde manier en niet op basis van wat je zelf verzint.tom35 schreef: 3 weken geleden Als er 1 ding is waar onze ambtenaren goed in zijn is het extra belasting uitvinden....
Ambtenaren vinden geen belastingen uit.

Ze passen de wetgeving toe gestemd door verkozen vertegenwoordigers of wetgeving ingevoerd door personen gecontroleerd door de verkozen vertegenwoordigers. En die kiezers zijn grotendeels zelf belastingbetalers.
Ze krijgen dus gewoon waar de meerderheid zelf voor gestemd heeft.
Een alleenstaande is bij uitstek volledig zelf verantwoordelijk voor het aantal m³ drinkwater dat hij door zijn kranen jaagt en voor de wateraansluiting waarvoor hij of zij gekozen heeft. De rekening is dus volledig het gevolg van de eigen keuze en het eigen gedrag.
Laatst gewijzigd door ivob 3 weken geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Ik heb een digitale watermeter maar nog geen digitale elektriciteitsmeter dus...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Premium Member
Kan dat ook uitgelezen worden dan door de P1 van home wizard ? Als ik zie in mijn config in home assistant dan zie ik dat ik "watersource" kan toevoegen.Sinna schreef: 3 weken geleden Ik heb een digitale watermeter en kan die uitlezen via de digitale elektriciteitsmeter.
- TheCeet
- Elite Poster
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
ISP:
Hey! (modem in bridge)

ISP:

- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Was gewoon een reactie op dit:TheCeet schreef: 3 weken geleden Wat heeft nu verdampen van water van kerncentrale te zien met een digitale watermeter...
Ik heb ook geen digitale watermeter en er is niet echt een overzichtelijke planning beschikbaar.Wat het waterverbruik zelf betreft, ik heb geen data dat dit bevestigd maar deze morgen werd in het journaal aangehaald dat 85% vh verbruik komt van de industrie en bv de koeltorens
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 193 keer
Denk dat dit te maken heeft met de leeftijd van je huidige analoge watermeter. Indien slechts een beperkt aantal jaar oud, wachten ze nog met de watermeter te vervangen.
Watermeters van 16 jaar en ouder zouden steeds automatisch vervangen moeten worden maar dit gebeurt zelden.
Watermeters van 16 jaar en ouder zouden steeds automatisch vervangen moeten worden maar dit gebeurt zelden.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Dat was hier toch niet het geval... watermeter was geen jaar oud.
Gasmeter moet ook al vervangen, geen jaar oud. Wegens niet compatible met elektriciteitsmeter.
Die laatste is er dus nog niet... verspilling en mismanagement is het, die hele mikmak...
J.
Gasmeter moet ook al vervangen, geen jaar oud. Wegens niet compatible met elektriciteitsmeter.
Die laatste is er dus nog niet... verspilling en mismanagement is het, die hele mikmak...
J.
- TheCeet
- Elite Poster
Zal ongetwijfeld wel andere reden hebben. Vermoedelijk batch meters die problemen vertoonden.
Ivm personen die geblokkeerd zaten en geen maandafrekeningen kregen enzo, daar hebben ze ook de digitale meter geswapt en zodat men op nieuw EAN nummer komt.
Ivm personen die geblokkeerd zaten en geen maandafrekeningen kregen enzo, daar hebben ze ook de digitale meter geswapt en zodat men op nieuw EAN nummer komt.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
ISP:
Hey! (modem in bridge)

ISP:

- heist_175
- Moderator
Ik heb een digitale elektriciteitsmeter, gasmeter en watermeter.
Via de P1 kan ik mijn watermeter (die 1m van de elektriciteitsmeter staat) niet uitlezen. Pidpa krijgt wel alle gegevens.
Via de P1 kan ik mijn watermeter (die 1m van de elektriciteitsmeter staat) niet uitlezen. Pidpa krijgt wel alle gegevens.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 94 keer
Ik heb een digitale elektriciteits meter en een digitale watermeter.
Ik kan beide uitlezen met een smart-stuff P1 meter maar toch heeft de Watergroep mijn tellerstand opgevraagd voor de jaarlijkse facturatie.
Verstuurd vanaf mijn CPH2493 met Tapatalk
Ik kan beide uitlezen met een smart-stuff P1 meter maar toch heeft de Watergroep mijn tellerstand opgevraagd voor de jaarlijkse facturatie.
Verstuurd vanaf mijn CPH2493 met Tapatalk
- Fallschirmjaeger
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
- Bedankt: 131 keer
@bruma Best eens checken bij de watergroep of uw digitale meter wel degelijk geregistreerd staat bij hen en niet uw analoge.
Mijn analoge werd in 2023 vervangen, maar vorig jaar kreeg ik ook nog een brief voor de meterstanden door te geven. Toen zag ik dat de digitale niet geregistreerd stond bij hen. Gemeld in juli 2024. Heeft een half jaar geduurd eer dat eindelijk volledig in orde was.
Mijn analoge werd in 2023 vervangen, maar vorig jaar kreeg ik ook nog een brief voor de meterstanden door te geven. Toen zag ik dat de digitale niet geregistreerd stond bij hen. Gemeld in juli 2024. Heeft een half jaar geduurd eer dat eindelijk volledig in orde was.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Nee, is gewoon een compatibiliteits probleem.TheCeet schreef: 3 weken geleden Zal ongetwijfeld wel andere reden hebben. Vermoedelijk batch meters die problemen vertoonden.
Zowel de gas als waterstanden gaan nochtans via je digitale electriciteitsmeter volgens mij... ze communiceren dus zelf niet rechtstreeks.bruma schreef:Ik heb een digitale elektriciteits meter en een digitale watermeter.
- heist_175
- Moderator
https://forum.p1mon.nl/viewtopic.php?t=559heist_175 schreef: 3 weken geleden Via de P1 kan ik mijn watermeter (die 1m van de elektriciteitsmeter staat) niet uitlezen.
De P1mon kan het nog niet uitlezen, blijkbaar.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
- Bedankt: 20 keer
Ik heb nog niks gehoord over een digitale watermeter. Bij mij (en bij iedereen hier in de wijk) zit de watermeter in een put die vorig jaar vol met water stond, ik denk dat een digitale watermeter daar ook niet zo goed tegen kan?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 118 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Hoort een watermeter niet waterbestendig te zijn?marzman schreef: 2 weken geleden Ik heb nog niks gehoord over een digitale watermeter. Bij mij (en bij iedereen hier in de wijk) zit de watermeter in een put die vorig jaar vol met water stond, ik denk dat een digitale watermeter daar ook niet zo goed tegen kan?

-
- Elite Poster
De digitale watermeter is binnenin omgeven met een gel die hem waterdicht maakt en zodoende de elektronica beschermt. Als de meter onder water komt te staan, dan geraken zijn uitgestuurde signalen echter niet meer tot bij de elektriciteitsmeter.marzman schreef: 2 weken geleden Ik heb nog niks gehoord over een digitale watermeter. Bij mij (en bij iedereen hier in de wijk) zit de watermeter in een put die vorig jaar vol met water stond, ik denk dat een digitale watermeter daar ook niet zo goed tegen kan?
Het is de verantwoordelijkheid van de klant om de waterput watervrij te maken.
Sol Invictus!
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
- Bedankt: 20 keer
Ok, dus hij gaat niet kapot, dan kan het wel. Maar het plaatsen is ook al een probleem. Die put leegpompen duurt een paar uur (overflow van de kruipruimte) en een rijhuis dus misschien die van de buren ook nog.
Dus als ze vorig jaar begonnen zouden zijn ergens vermoed ik dat dit het eerste en laatste huis was in de wijk. Nu is het wel droog natuurlijk, gemiddeld staat het een, twee keer per jaar vol water. Vorig jaar was uitzonderlijk nat.
Dus als ze vorig jaar begonnen zouden zijn ergens vermoed ik dat dit het eerste en laatste huis was in de wijk. Nu is het wel droog natuurlijk, gemiddeld staat het een, twee keer per jaar vol water. Vorig jaar was uitzonderlijk nat.
- heist_175
- Moderator
De Homewizard P1 geeft wél de watermeterstand door?
Ik veronderstel dat jij een Homewizard P1 hebt dan en dat je op hun interface de waterstand kan volgen?
Gebruik jij ook HomeAssistant? Indien ja, ga ik er vanuit dat de HomewizardP1 ook in HA ingelezen kan worden, inclusief watermeter?
Wow, dat zou leuk zijn