Ontladen batterij bij koude(re) temperaturen.

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Plaats reactie
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ben een maand geleden m'n EV gaan afhalen, heb er toen een 10-tal kilometer mee geraden om vervolgens het voertuig buiten te stallen en deze verder niet meer te gebruiken.
Ben hem nu voor het eerst aan het opladen omdat het voertuig spoedig in gebruik zal worden genomen en ik heb nu gemerkt dat in 1 maand tijd de batterij van 55 naar 48% is gezakt, ik denk dat dit best ok is.
Wat zijn jullie ervaringen?
Al betwijfel ik dat er veel mensen zijn die een EV op straat zetten en deze een maand niet gebruiken. :wink: (maar wie weet)

EV in kwestie is een Dacia Spring Extreme 65pk.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Dat buiten laten staan heeft inderdaad weinig effect maar wij doen dat maar sporadisch, de wagen wordt zo goed als dagelijks gebruikt.

Wat wel klopt is dat je sneller door je capaciteit gaat bij koud weer. Je kan dus minder ver dan pakweg in de zomer. Als je een tijd met een EV rijdt dan ben je aangepast aan het gebruik ervan en speelt het allemaal weinig rol. De EV wordt opgeladen op de laadpaal thuis of bij de werkgever en dat is voor 90% van het gebruik voldoende. Bij uitstappen is het even kijken op de app waar je kan laden en klaar.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Ook al staat de EV hier 'Koos - Werkeloos' te wezen ik ben me wel blijven inlezen hoor Dizzy.
Dus het hogere verbruik tijdens koude dagen omdat bv de verwarming wat intensiever word gebruikt is me ondertussen allemaal bekend.
Wat minder te vinden is dat is hoeveel de batterij verliest bij niet gebruik in een koude periode.
Niet dat ik die test nu met opzet heb gedaan maar ik kwam er toevallig achter toen m'n eurocent viel.. 'oh ja die auto staat al een maand op de parking' ;-)
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Het hoog voltage circuit van een EV wordt afgeschakeld als deze niet gebruikt wordt. De range zou daarom niet merkelijk mogen verminderen. Het koude weer zorgt daar wel voor, omdat de batterijspanning bij koud weer iets lager gaat zijn.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

De batterijspanning is inderdaad een factor voor de capaciteit te bepalen.
Deze is dan weer afhankelijk van de temperatuur.
Ja, soms kan dit dus even een beetje dalen of stijgen over een nacht.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

De range van een BEV daalt - onder de huidige gebruikte accu technologie - of stijgt bij eenzelfde percentage opgeslagen energie naargelang de temperatuur meer of minder afwijkt van de ideale omstandigheden.
Ga je al rijdend extra verwarmen of koelen daalt de range uiteraard ook. Logisch want je zet extra elektrische verbruikers aan het werk. Bij sommige EV's kan je gelijktijdig de range van met en zonder verwarming opvolgen en deze past zich voortdurend aan de rijomstandgheden aan.

Dat is iets anders dan dat het percentage van de opgeslagen energie gaat dalen.
Bij een gezonde batterij of goed uitgevoerde technologie (en wanneer er - bv. zoals bij de sentry modus van een Tesla - bij stilstand geen continue verbruikers zijn zou de opslagcapaciteit in % dus nauwelijks mogen dalen.

Sluit een OBD2 dongle op de OBD poort van je auto aan en met een OBD scanner kan je alle verbruiken en schommelingen per accucel tot in detail opvolgen. Meten = weten.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
seppe
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

Bij heftrucks zal bms(battery management system) ook bij stilstand geregeld de batterij checken/testen dit verbruikt ook een beetje stroom. Dus zal na een tijdje batterijpercentage wat afzakken. Men kan toestel in batterijlader ingeplugd laten, lader wordt ook door bms gestuurd/stilgelegd als batterij opgeladen is.
Het is zelfs zo als batterij te diep ontladen wordt (door heel lange stilstand) dat lader niet meer zal starten met laden.
Nogmaals dit is bij li ion batterijen voor heftrucks zo(ik neem aan dat dit bij li ion batterijen van ev's ongeveer hetzelfde gaat zijn)
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 2 keer

Petrikske schreef: 3 maanden geleden Wat minder te vinden is dat is hoeveel de batterij verliest bij niet gebruik in een koude periode.
Het echte probleem zit hem niet in de grote batterij maar in de 12V batterij
Deze 12V batterij heeft veel minder capaciteit dan bij een diesel.
Als die plat is, rijdt de EV ook niet meer.
Ik zou er om de 14 dagen toch een toerke mee rijden ...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: 3 maanden geledenIk zou er om de 14 dagen toch een toerke mee rijden ...
Heb de EV hier kunnen opladen met een 2é hands granny charger van 1.8kw.
Laadcurve nagekeken met een P1 meter en die was mooi gelijkmatig, zelfs een verlengkabel mee aangesloten en alles werkte goed en nergens enige opwarming.
EV is reed verhuisd en staat nu in een licht verwarmde garage dus dat komt wel goed denk ik.
Aangezien er in deze woning geen digitale meter is kan ik misschien een laadkabel kopen die ik kan instellen zodat ik iets hoger kan gaan dan 1.8kw. (later wel eens bekijken)
Rudolphin
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer
Provider

Wegens verbouwing "slaapt" onze EV nu buiten. Tijdens de echte vriesdagen merkte je wel dat er een paar % weg was na een nacht en dat de range wat minder was.
Wel handig dat je de wagen kan voorverwarmen op schema en deze ijsvrij is voor je vertrekt, zonder dat je een ronkende ICE-motor op de oprit hebt staan (wat eigenlijk ook niet goed voor de wagen is en eigenlijk ook verboden is in BE).

Doordat deze buiten staat, laadt die dus ook aan de stekker aan 1.7kW ipv de 11kW lader in de garage. Een nachtje door laden is dus het equivalent van 1-2uur aan de laadpaal.

@Petrikske
In principe kan je max. aan 10A laden via de stekker, dus dat is zo´n 2.3kW. Al weet ik niet of er veel zo'n kabels te vinden zijn.

Toegevoegd na 1 minuut 56 seconden:
duizend schreef: 3 maanden geleden Het echte probleem zit hem niet in de grote batterij maar in de 12V batterij
Hangt er van af of deze kan bijgeladen worden via het HV-systeem.
Ik herinner me een filmpje van James May die problemen had met een lang-stilstaande Tesla waar de 12V leeg was en hij de halve voorkant moest demonteren om die batterij te kunnen opladen met een trickle charger omdat er dus ook nergens een laadpoort is voor die batterij.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Rudolphin schreef: 3 maanden geledenIn principe kan je max. aan 10A laden via de stekker, dus dat is zo´n 2.3kW. Al weet ik niet of er veel zo'n kabels te vinden zijn.
Ja hoor, online in overvloed verkrijgbaar waarbij je de laadsnelheid variabel in kan stellen van 6A tot 16A
Maar voorlopig houd ik het maar bij een originele laadkabel 8A die bij een EV (Peugot) werd bijgeleverd.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”