2de SODIMM voor Dual Channel

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Ik heb hier een HP ProBook met 8GB waarvan ik het geheugen wil verdubbelen en tegelijk dual channel te hebben. Er zijn effectief 2 slots en in eerste slot zit een module die volgens het label Micron PC4-3200AA-SC0-11 8gb is. Kan ik eender welke 3200MHz DDR4 module gebruiken om dual channel te krijgen, of moet het effectief die module van Micron zijn ? Of waarop moet ik nog letten ?
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Ideaal zou natuurlijk zijn om exact dezelfde te hebben.

Maar je zou ook kunnen nagaan welke chips er exact op zitten, en een module van ander merk maar met zelfde chips pakken. Let ook op de layout, sommige hebben 4 chips, andere 8. etc. Snelheid moet natuurlijk ook identiek zijn.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Eens gezocht en exact hetzelfde model vind ik alleen bij winkels die 2de hands geheugen verkopen en dan €25 + verzending betalen. Voor die prijs koop ik dan al 2 nieuwe 8G DDR4/3200 modules van een ander merk :).
Joop
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 27 keer
Provider

Dual channel gaat je vrijwel geen winst opleveren. Ik zou in dat geval gewoon 2 modules bestellen die gelijk zijn om het geheugen uit te breiden. Gewoon om stabiliteit te waarborgen. Als je niet zeker bent, ga langs een pc-boer en test het voor je koopt.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
MeshDevices Fritz 1260 / 3x3000AX
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Provider
Te Koop forum

De interne timings komen best ook een beetje overeen (Cas Latency, etc.) om samenwerken te vergemakkelijken, alsook het voltage (maar da's meestal hetzelfde). Dual Channel kitjes zijn gewoon sticks die samen getest zijn (als de fabrikant daar eerlijk in is) dus eigenlijk kan je ze ook apart kopen -- met de caveat dat er makkelijk versie verschillen kunnen zijn tussen batches van de dezelfde fabrikant en serie.

Als je twee verschillende sticks gebruikt, gaat het moederbord proberen om ze te laten samenwerken, desnoods door de snelheid te verlagen of timings minder strak te zetten. Da's uiteraard een beetje spijtig als ze dan niet meer hun hoogste snelheid halen. Sommige chips kunnen wat beter omgaan met zulke verschillen dan anderen. In principe kan je dus ook een stick met een hogere snelheid bijvoegen en hopen dat ze dan goed samenwerken op de snelheid van de traagste maar da's uiteraard een gok -- je houdt het beter zo gelijk mogelijk.

Zoals al aangehaald: soms zijn er ook dualchannel voorwaarden ivm de plaatsing van de chips (enkel aan 1 zijde, of op allebei) en hun 'rank' opdeling, omdat dat wat extra stress op de geheugencontroller kan geven (eerder bij meerdere sticks).
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 18 keer
Provider
Te Koop forum

eender welke, als het een hp is, is het meestal wel specifieker in mijn ervaring met ddr3 accepteren hp laptops maar weinig modules zonder elke keer een extra biosprompt te tonen bij het opstarten, om te melden dat de ram niet origineel is
mogelijk dus zeer lastig als de laptop wake on lan moet doen of remote inclusief reboots gebruikt word ben je wel gebonden
bij ddr4 is het misschien hetzelfde
je koopt best via HP ram of 2dehands vanuit een HP, bij of verdiept u verder ivm compatibiliteit, er zijn ook bij mij niet-hp ddr3's dewelke wel werkten
maar om dual channel te bekomen , behalve dat extra opstart enter-prompt dan, kan je waarschijnlijk gelijk de welke ram kopen als ze evensnel of sneller is, de laptop zal behalve dat er wel mee omkunnen
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”