Tv box v7c - issues na zappen

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
nickdd
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 6 keer

Hallo,

Ik ben nog maar een paar dagen Proximus klant (fiber 2.5/1.0) en heb de android tv box v7c. De kwaliteit van beeld en geluid zijn ok, echter heb ik nu al een aantal keer gehad dat als ik tussen zenders zap het beeld/geluid soms niet meer synchroon loopt en ik haperingen/schokkerig beeld krijg.
Soms is het na een paar seconden ok maar soms blijft het geluid ook async lopen wat uitermate vervelend is om te kijken.

Als ik de box uitzet/aanzet of gewoon eens iets zoals youtube opzet en terugkeer is het wel in orde.

Is dit een gekend issue?
Tv box is bekabeld aangesloten op mijn unifi switch. Merk op dat ik de internetbox+ niet gebruik maar mijn eigen udm-pro-max router.

Het vinkje igmp snooping stond daar nog aan van mijn Telenet setup maar verder heb ik geen VLAN's of dergelijke ingesteld.
Ik was verrast dat het out of the box werkte.

Moet ik eventueel in die richting kijken en nog bepaalde settings aanpassen of is er iets anders aan de hand?

Groeten,
Nick
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Ik zou niet meteen iets veranderen aan je netwerkconfiguratie. De videostreams die over het netwerk binnenkomen zijn sowieso synchroon.

Over Proximus op Apple TV lees ik geen klachten. Over de Android TV-boxen lees je op internet wel veel klachten: https://www.google.com/search?q=proximus+synchroon

Als het probleem zich uitsluitend voordoet na input via de afstandsbediening naar de tv-decoder vermoed ik een bug in de Android TV-software.
Als het probleem lukraak opduikt zonder interactie van de gebruiker, kan een netwerkprobleem wel de oorzaak zijn. Maar dat is hoogst onwaarschijnlijk als je met andere netwerktoepassingen nooit geen packet loss of ping spikes vaststelt.

Bij zulke problemen is het aan te raden om de originele videostreams en audiostreams zonder enige upscaling of conversie door de tv-decoder naar je tv-toestel te sturen.
1080p, 1080i is de resolutie die de Vlaamse tv-omroepen aan de distributeurs bezorgen.
Het geluid is stereo, dus surround sound kan je best uitschakelen.

Over het algemeen geef ik steeds als advies: geen hardware van providers gebruiken, ook geen TV-box.
nickdd
Plus Member
Plus Member

het is inderdaad maar bij het wijzigen van kanaal. als het goed loopt blijft het ook goed lopen.
met de tv box van telenet heb ik zelf nooit issues gehad.

Maar wat zijn eventuele alternatieven: ik zie dat apple tv aangeboden wordt, maar voor eigen andere hardware zit je dan vermoedelijk vast aan de pickx app en is de kwaliteit van de streams misschien lager en is dit niet zo goed geïntegreerd of heb je geen tv gids etc?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Als je de klassieke tv-decoder ervaring wil, is de Proximus v5c-decoder een alternatief. Als Proximus de v7 niet wil wisselen naar de v5c, dan zal je die tweedehands ergens moeten scoren en daarna laten activeren.

Maar wellicht kan je de Proximus v7c toch altijd perfect synchroon laten werken. Op Android TV kan je best volgende beeld- en geluidsinstellingen gebruiken:
Surround sound uitschakelen en 1080p of 1080i als vaste resolutie instellen.

Of misschien is er toch iets mis met de instellingen op de UDM Pro Max. Specificaties voor gebruik van Proximus TV met eigen router zijn publiek beschikbaar: https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... uiken.html

Je kan dat document lezen samen met de handleiding van je UDM Pro Max. Eigen apparatuur gebruiken betekent altijd een beetje experimenteren en bijleren.

Of je kan desnoods de Internet Box terugzetten om na te kijken of de problemen daarmee verdwenen zijn.
nickdd
Plus Member
Plus Member

via die wizard en vanuit my proximus kan ik enkel de optie vinden voor een eigen fiber ONT en die te laten registreren.
Over TV vermelden ze daar geen info.

Het tv verhaal is best wel ok maar het voelt gewoon wat buggy aan na het zappen, uiteindelijk komt het na 10 sec ofzo wel in orde of als ik eens terug heen- en weer zap.

Verder is de tv replay ook maar onnozel: ik snap dat je geen reclame kan doorspoelen omwille van de deal die ze gemaakt hebben met de sector. Maar blijkbaar kan je ook binnen het programma zelf niet vooruitspoelen wat erg stom is.

Iets wat ik nog lees op de proximus site:
Ik ben al een Flex Pack klant; kan ik mijn Android TV box behouden als ik kies voor een Apple TV 4K 128GB?
Ja, je kunt zonder extra kosten blijven genieten van jouw Android TV box als je kiest voor een Apple TV 4K 128GB, maar zorg ervoor dat je hem niet weggooit. Als je je Android TV box niet langer nodig hebt, neem dan contact op met een van onze agenten die je kunnen helpen met het retourproces.
=> dus ik zou voor 69 euro een apple tv kunnen bijkopen en mag dan de android box houden en die op mijn 2e TV gebruiken zonder extra kosten?
Terwijl als ik een extra android tv box zou bestellen ze er 8 euro per maand voor vragen (wat ik veel te duur vind).

Misschien overweeg ik dit wel. De eenmalige kost van 69 euro is wel ok.

Mijn ouders zitten op hun 2e verblijf in de Ardennen met een scarlet Trio abonnement. Daar hebben ze een extra decoder gehad en ik denk dat die een v5c is, maar met scarlet look&feel.
Zou zo'n ding ook werken op mijn proximus netwerk of is er een manier om die te flashen met proximus firmware?
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”