Eigen (privaat) 4G/5G netwerk op iPhone werkende krijgen

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik heb hier een eigen 4G/5G netwerk.
Deze is volledig conform, werkt goed, BIPT is in orde etc.

Alle toestellen werken hiermee, behalve... iPhones.
Deze tonen het netwerk zelfs niet als je de netwerkselectie op manueel zet, iets wat normaal niet eens nodig is.

Na onderzoek blijkt dat Apple een speciale procedure heeft voor private netwerken, waarbij je een configuratieprofiel moet aanmaken, via MDM moet werken etc.
Met MDM en dergelijke (voor Apple) totaal geen ervaring... noch heb ik een macbook liggen hiervoor (al heb ik al gezien dat er ook software voor windows zou bestaan, maar dat de werking niet gegarandeerd is).

Onze netwerk maakt gebruik van een eigen PLMN, geen 99999 dus (voor private netwerken).
Ik zou wel tijdelijk kunnen testen hiermee, maar dit in productie uitsturen ligt wat gevoeliger.

Ik weet het, zeer specifieke materie, maar je weet nooit dat er iemand op UB zit die mij in de goede richting kan duwen. :-D
In een ideale wereld zou het gewoon out of the box moeten werken, zelfs zonder extra config per iPhone, maar gewoon SIM insteken en klaar, maar zelfs met een manuele handeling per toestel kunnen we leven. MDM ligt wel moeilijker omdat we de toestellen niet in eigen beheer hebben.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vind de extra veiligheidsstap in Apple toestellen net beter dan de "ideale wereld" die je beschrijft.

Soit, https://markhoutz.com/2024/01/22/ios17-private-5g-mdm/

mobileconfig aanmaken, als je geluk hebt kan je die rechtstreeks downloaden en installeren op het toestel in kwestie, indien niet ga je toch via een MDM-oplossing als Jamf of Apple Business moeten werken.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer
Recent bedankt: 4 keer

Helaas biedt die methode ook geen oplossing.
Via die weg moet je nog steeds een MCC van 999 hebben als je je in België bevindt, als ik de zeer summiere informatie die Apple online zet lees.

Ik zoek alvast verder.
anonyme
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 10 keer

In het verleden deze gebruikt voor een (bestaande) iPhone supervised in een MDM te krijgen:
https://support.apple.com/nl-be/apple-configurator

Ik vermoed - maar ben daar helemaal niet zeker van - dat je met die tool ook exact dezelfde config zou kunnen zetten zoals een MDM dat zou kunnen.
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”