Macbook als bedrijfslaptop installeren.

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
rpr
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 15 keer

Volgende week moet ik drie MacBooks installeren voor nieuwe collega's. Voorheen werden MacBooks als persoonlijke toestellen geïnstalleerd, waarbij de gebruiker zelf de setup uitvoerde en inlogde met zijn persoonlijke Apple ID. Dit werkte prima, totdat een medewerker op staande voet werd ontslagen en we met een vergrendelde MacBook achterbleven omdat hij weigerde het toestel los te koppelen. Dit scenario willen we in de toekomst vermijden.

Mijn idee is om een zakelijke Apple ID aan te maken en de MacBooks hiermee te installeren. Vervolgens voeg ik de toestellen toe aan het domein, zodat de eindgebruiker kan inloggen met zijn domeinaccount. Maar ik vraag me af of er nadelen aan deze aanpak verbonden zijn.

Een andere optie die werd aangeraden, is het gebruik van Microsoft Intune. Echter, de gebruikers beschikken niet over een Intune-licentie, wat deze oplossing bemoeilijkt. Heeft iemand suggesties voor een betere aanpak?
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 95 keer

Inloggen op MacOS met een domeinaccount kan bij mijn weten nog steeds niet. De eerste persoon die zal aanmelden zal administrator zijn.

Als jullie reeds Intune gebruiken (voor Windows, Android, Linux,iOS/iPadOS...) lijkt me me logisch dat jullie deze toestellen hierin enrollen.
Zo te horen werken jullie zelf nog niet met de Apple Business Manager (https://it-training.apple.com/tutorials ... ent/dm045/) als jullie geen licenties willen kopen voor deze gebruikers of niet de nodige rechten hebt in Intune kan je altijd kijken naar alternatieve beheersystemen zoals https://mosyle.com/
Afbeelding
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Wij gebruiken een combinatie van Apple Business Manager, Jamf, en Intune. Weliswaar iets meer toestellen dan 3...
Login is tegen Entra-id.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Als een toestel niet gekoppeld is aan je DUNS nummer bij aankoop, dan moet je manueel enrollen.
Als ik het me goed herinner kan je dat altijd ongedaanmaken. Zolang het toestel niet gewist wordt, dan blijft die beheerbaar. Maar na het wissen niet meer, behalve als die dus bij aankoop al gekoppeld is geweest (chain of trust van distributeur naar verkoper naar jou als eindklant - zie hoger idd Apple Business Manager).
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Ofwel Intune ofwel een RMM tool gebruiken als je de Intune weg (nog) niet wil/kan bewandelen. Ik kan NinjaOne aanraden … als je dat eens wil testen, doe gerust PM.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”