IP cam systeem voor klein bedrijf

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 152 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Beetje specifieke situatie en niet echt mijn area of expertise.

Huidige situatie: verouderd camerasysteem in place, met 4 indoor kameras en 1 outdoor, allemaal PoE, aangesloten op 2 servers (4 op de ene, 1 op de tweede, puur omdat ze die 4 op 1 scherm laten zien (netjes in 4 verdeeld, met 5 is dat lastiger)). Niets verbonden met internet, dus puur lokale opslag.

Gewenst:
  • Upgrade van de kamerakwaliteit (zou denken dat 1080p goed is?)
  • Ease of use: makkelijk beelden bekijken, ook achteraf, liefst met een app op de smartphone. Dit is echt belangrijk, het zijn non-techies die dit dagdagelijks gaan gebruiken.
  • Gezien het vorige, ook liefst cloud-based (zodat men ook remote kan kijken), maar wel relatief betaalbaar (al is 100€/maand al acceptabel als het echt goed werkt)
  • Mogelijkheid tot 24/7, met minstens 30 dagen "terugkijken"
  • Liefst gebruikmakend van de huidige bekabeling (en dus PoE), met mogelijkheid tot draadloos (bv. wanneer er uitbreiding van het aantal kamera's nodig zou zijn)
  • Veilig (gezien het draadloos en cloud-gegeven)
  • En dus mogelijkheid om te displayen op een groot scherm (minimaal de beelden van 4 kameras)
Het zit dus een beetje tussen een consumer en pro oplossing in, vrees ik? Iemand een goed idee? Liefst niets DIY, maar echt een product (denk Google Nest ervaring). Alvast bedankt! :-)
ooh. shiny.
Kun
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Ubiquiti UniFi Protect G5 Bullet.

Hun ecosystem is een beetje duur, maar heel goed.
ISP+TV: TN
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ik bekijk het, bedankt!

Had ondertussen ook al de tegenhanger van TP-Link gevonden, lijkt me gelijkaardig (doch goedkoper 😇): https://www.tp-link.com/nl/business-net ... cloud-vms/
ooh. shiny.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

EUFY heeft ook wel goeie camera's en vereisen géén abbo voor remote viewing met app. Maar ik ben niet zeker of hun app gemaakt is om constant te streamen ...
Als het binnen het budget ligt zou ik ook eerder het unifi systeem nemen, alhoewel ik de kanttekening maak dat 'lange termijn support' niet echt iets voor hen is ... (Unifi Video was super ... en plots werkte het niet meer ... :( )
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Unifi Video heb ik ook mogen vervangen, in mijn geval door een CloudKey+ (UCKP). Het EOL-gaan van die Ubiquiti NVR was echter ruim op voorhand aangekondigd. Ik heb enkel de NVR moeten vervangen, de camera's konden blijven en werden vlot geadopteerd door de UCKP. Prijs-kwaliteit lijkt Ubiquiti mij goed. Geen ervaring met een eventuele app.
Computer(k)nul
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
Bedankt: 183 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

bij ons hebben ze deze set. https://www.amazon.com.be/-/nl/Security ... B0CC86W1W5
weel puur wifi meer zeer simpel in gebruik. dit een set met 4 buitencamera's welke opnemen in 4K en oon nachtzicht hebben.
Ze hebben enkel stroom nodig via de 5 meter lange kabel, (ook kan er een micro-sd in voor moest de verbinding met de homeserver wegvallen)
de homeserver die erbij zit heeft standaard een 1TB harde schijf (2.5" sata, die kan worden geupgrade) je kan optioneel een cloud abonnement nemen maar dit is niet verplicht.
https://fwd.nl/smarthome/review-eufycam ... -alles-op/
Greetz cyberbug

Afbeelding
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ik lees het volgende op het forum van ipcamtalk:
Sensor to resolution for good performance at night -
720P - 1/3" = .333"
2MP - 1/2.8" = .357" (think a .38 caliber bullet)
4MP - 1/1.8" = .555" (bigger than a .50 caliber bullet or ball)
8MP - 1/1.2" = .833" (bigger than a 20mm chain gun round)
Terwijl ik zie dat de "instappers" (ook van bovengenoemde gereupteerde bedrijven, allemaal zo ergens tussen de 1/2.7" en 1/3" zitten. Wat dus amper geschikt is? Ervaringen hiermee?
ooh. shiny.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier Nx Witness van Network Optix op een Allnet AN-MS2289-NX-4TB micro opnameserver.
Werkt perfect, en met alle cameras voor zover ik weet.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
Bedankt: 183 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

de eufy heeft een f/1,4-diafragma (sensor grote weet ik niet)
net even gekeken om men smartphone, en in het magazijn dat nu volledig donker is, daar kan ik zelfs de labels op de dozen nog gewoon kan lezen met nachtvisie.
Greetz cyberbug

Afbeelding
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

seagull schreef: 4 maanden geleden Hier Nx Witness van Network Optix op een Allnet AN-MS2289-NX-4TB micro opnameserver.
Werkt perfect, en met alle cameras voor zover ik weet.
Ik vind nergens pricing, enig idee?

Toegevoegd na 49 seconden:
cyberbug schreef: 4 maanden geledennet even gekeken om men smartphone, en in het magazijn dat nu volledig donker is, daar kan ik zelfs de labels op de dozen nog gewoon kan lezen met nachtvisie.
Het probleem zou volgens dat forum met beweging zijn. Dus low light + beweging = onbruikbaar beeld bij te lage sensorgrootte?
ooh. shiny.
Joop
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 27 keer
Provider

Ik doe het gewoon met Motion, is een Linux software pakket die je dit allemaal toelaat met goedkope camera's, die je op Ali kan kopen voor nog geen 50 euro.

Ik kan mijn camera's gewoon bekijken via een link direct naar mijn server, geen enkel probleem. Motion kan fimls maken, bewaking doen en je emailen, foto's opslaan, http-toegang PER camera. Je moet wel wat prutsen met de config files, maar het kost niks, is gewoon gratis.

https://motion-project.github.io/index.html

Overzicht, geen probleem. Wisselen per camera ook niet etc. Kost niks kan veel. Maar je moet wel met config-files overweg kunnen.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
MeshDevices Fritz 1260 / 3x3000AX
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Bedankt Joop en het is niet dat ik niet met configs overweg kan, maar wel dat ik het niet wil. 😅

Is nl. niet voor mezelf of een bedrijf van mezelf, maar een kleine KMO met enkel non-techies, dus moet echt een beetje foolproof zijn en als er iets mis loopt, moeten ze iemand kunnen bellen of contacteren (bij voorkeur niet ik 😂).
ooh. shiny.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

cloink schreef: 4 maanden geleden Terwijl ik zie dat de "instappers" (ook van bovengenoemde gereupteerde bedrijven, allemaal zo ergens tussen de 1/2.7" en 1/3" zitten. Wat dus amper geschikt is? Ervaringen hiermee?
voor nacht ga je altijd wat moeten afwegen tussen belang & kost...
de goedkoopste oplossing is om een 4/6mp camera te nemen die (erg) goed zicht heeft overdag, en dan de locatie te voorzien van externe (IR) verlichting,
zodanig dat de camera snachts ook genoeg licht kan opvangen.

anders ga je ofwel inleveren op algemene kwaliteit (2mp of lager), ofwel inleveren op nachtzicht.

het meest ideale is dat je een camera zou hebben die ook kleur kan zien in low light, en dan met je externe (IR) verlichting zorgen dat die daarvoor genoeg heeft,
kleurdetails zijn snacths toch best wel belangrijk om iets aan de beelden te hebben.

voor gewoon huis/tuin/keuken gebruik maakt het natuurlijk minder uit, maar voor een bedrijfje zou ik toch zeker deftige kwaliteit + kleur tijdens de nacht proberen te voorzien.
(anders ga je ooit hun "herkent iemand deze kerel" video op FB zien voorbijkomen waar je gewoon niets van herkennen kan, bij wijze van spreke)

qua "easy" zou ik idd zoals bovenstaande kijken bij de premade's zoals unifi, of de klassiekers zoals dahua/hikvision.
eufy met hun leaks zou ik iets minder aanraden, en tp-link lijikt me althans voorlopig nog steeds meer een huis-tuin-keuken product.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Wil je beelden van welke camera dan ook die kwalitatief zijn dan heb je genoeg licht nodig. Overweeg dan om de ruimte te verlichten als de beelden zo belangrijk zijn. De meeste camera's zijn ondertussen meer dan goed genoeg, het aantal megapixels is daarbij ook niet het belangrijkste maar ook de lenskwaliteit en de omvang van de sensor. Hoe beter, hoe duurder dus als je het kan fixen met gewoon wat verlichting is dat waarschijnlijk goedkoper.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer

Alle Synology NASsen ondersteunen ook Surveillance Station, wat heel goed werkt, retentie zoveel je capaciteit hebt op je schijven, en er is een gratis gebruiksvriendelijke app beschikbaar. Vanaf 2 of 4 camera's (afhankelijk van het type) moet je wel (eenmalig) licenties bijkopen per camera. Geen maandelijkse kosten.

Je kan ook een VPN server erop installeren, zodat je op afstand eraan kunt. Het systeem ondersteunt heel veel verschillende merken en types van camera's (op hun website kan je de compatibiliteit controleren, maar ONVIF werkt sowieso altijd).
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

geen idee wat het budget is, maar bv in de reeks van dahua is deze bv een goede optie (4mp 1/1.8, goed zicht overdag, goed zicht bij low-light, en eigen LEDs om te zorgen voor deftig kleuren nachtzicht, voor iets van 150-200 euro / camera: IPC-HDW5442TM-AS-LED )

als je daar een dahua NVR opzet, die kunnen ook opnemen (hoelang ligt aan de grootte van de schijf die je erin steekt, en wat je wil opnemen),
en die kunnen ook remote met een appje aangesproken worden.

je hebt dan ook nog de keuze om "een betrouwbare benelux leverancier" te kiezen (en te betalen), of het gewoon op aliexpress te halen (een stuk goedkoper, maar wat langer wachten en het "risico" dat de chinezen meekijken op je beelden :) )
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Recent bedankt: 1 keer

cloink schreef: 4 maanden geledenIk vind nergens pricing, enig idee?
Ik heb in 2023 ongeveer € 1.600,00 betaald voor de opnameserver, 4 Network Optix licenties (voor 4 cameras), de installatie van de server en de configuratie van de software. Er zijn geen jaarlijkse abonnementskosten.
De software heeft veel mogelijkheden, bewegingsdetectie, valdetectie, detectie van brand, etcetera, en wordt blijkbaar veel gebruikt bij camera's voor de beveiliging van werven.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Splitter schreef: 4 maanden geledenvoor nacht ga je altijd wat moeten afwegen tussen belang & kost...
de goedkoopste oplossing is om een 4/6mp camera te nemen die (erg) goed zicht heeft overdag, en dan de locatie te voorzien van externe (IR) verlichting,
zodanig dat de camera snachts ook genoeg licht kan opvangen.
Een externe IR verlichting klinkt zeer interessant. Zonder te veel in details te willen gaan, is een van de vereisten een verduisterde kamer (pakweg 5x5m) 24/7 te monitoren. Heb je toevallig een referentie naar een goeie externe IR verlichting?

Ondertussen had ik de Dahua produkten ook gevonden en dat lijkt me wel wat. :beerchug:
ooh. shiny.
zeromancer
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

Wij gebruiken hier een Synology Server voor +- 37 Camera's.
Hiervoor de extra licenties gekocht per camera.
Beelden worden op 2 grote 55 inch schermen getoont + streaming naar alle pc's op bureau + naar Gsm's buiten netwerk.
Camera's zijn een mix van 1080 en 4k.

Hebben niet voor unifi gekozen wegens geen deftige manier om te tonen op grote schermen (je kan een dongle kopen maar heeft veel te weinig cameras in een view)

Gaan deze week wel onze server upgraden aangezien 37 cameras echt het limiet is op onze huidige server.

Thuis gebruik ik dan weer wel Unifi, maar daar kijk je niet 24/7 op die beelden.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 155 keer

Was Surveillance station niet e-o-l?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

cloink schreef: 4 maanden geleden Een externe IR verlichting klinkt zeer interessant. Zonder te veel in details te willen gaan, is een van de vereisten een verduisterde kamer (pakweg 5x5m) 24/7 te monitoren.
met infrarood kan je niet echt misgaan, je kan altijd bijplaatsen als het moet, al is 5x5 absoluut geen moeite voor IR, als dat binnen is lijkt me dat zelfs haalbaar met de IR van de camera zelf (extern is echter altijd beter)
kijk bv maar even op https://www.camerashop24.nl/accessoires ... ood-lampen

voor de kamers die je wil monitoren die niet verduisterd moeten zijn, raad ik nog steeds de camera hierboven aan met de ingebouwde LEDs zodat je snachts ook duidelijk kleurenzicht hebt
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”