Iemand tips/ervaringen om een EV te laden aan 150KW op volgend traject
België - Parijs - Tours - Bordeaux - Zarautz
Ik ga met Pasen een reis poging riskeren met de EV
Theoretisch verlies ik 2x45 minuten tov te dieselen
Aan 70 cent per kwh kost 2x snelladen me pakweg 80 euro, de rest van de nodige stroom kost mij niets extra.
Dieselen kost pakweg €160
Ik wil een eerste laadstop inlassen vlak voor Parijs, ik rij Parijs binnen via de A1.
Indien de kwh prijs goedkoper is wil ik gerust van de A1 10 even afrijden
Indien mogelijk betalen met bank of kredietkaart dus zonder laadpas, of met goedkope laadpas.
Daarna opnieuw laden in Tours (tijdens de overnachting, 11kw lader aanwezig dus volledig vol 's morgens)
Volgende laadstop vlak voor Bordeaux, ik rij Bordeaux binnen via de A10
Indien de kwh prijs goedkoper is wil ik gerust van de A10 even afrijden
Indien mogelijk met bank of kredietkaart dus zonder laadpas, of met goedkope laadpas.
En daarmee geraken we op de vakantiebestemming
laden aan 150KW Parijs - Bordeaux
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 38 keer
Je hebt je EV nog niet lang denk ik ?
Je denkt nog teveel als een dieselrijder :
Probeer eerder:
Je denkt nog teveel als een dieselrijder :
- zo weinig mogelijk stoppen (want tijdverlies)
- zo leeg mogelijk rijden en dan (pas) 'tanken'
- zo vol mogelijk 'tanken' als je dan toch moet stoppen
- niet van de autosnelweg gaan om te tanken (want tijdverlies)
- tanken met de betaalkaart
- zo snel mogelijk rijden (net boven de max toegelaten snelheden)
- tanken gaat altijd vollen bak (het topic van deze draad) tot 100% vol
Probeer eerder:
- regelmatig een kwartiertje stoppen (beentjes strekken, koffietje drinken, snackje, berichtjes beantwoorden, ...)
- helemaal leeg rijden hoeft niet
- niet boven de 80% proberen te laden, alles boven de 80% is voor trage AC (destination) laders
- het topic van deze draad (aan 150kW laden) ga je waarschijnlijk enkel 'aantikken' ergens tussen 10% en 30%, de rest zal trager zijn
- de laadstations net van de autosnelweg zijn een pak goedkoper en gewoonlijk niet veel verder
- laden met een app (veel korting indien je een abbo neemt van 1 maand : Fastned, Tesla, ...)
- rustig aan rijden : 110km/u ? (véél minder verbruik en veel scheelt het niet in aankomsttijd)
Laatst gewijzigd door ahrand 4 maanden geleden, in totaal 6 gewijzigd.
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Kijk eens op https://abetterrouteplanner.com/
Je kan daar je route ingeven, merk/type auto en laten berekenen wat de efficiëntste manier is om je bestemming te bereiken.
Je kan daar je route ingeven, merk/type auto en laten berekenen wat de efficiëntste manier is om je bestemming te bereiken.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Lees de vraag nog eens.
- Met 500 km rijbereik is de batterij zeker niet leeg vlak voor Parijs.
- Laden tot 80% is dus ingecalculeerd.
- Ik geef duidelijk aan dat ik gerust van de snelweg af wil laden.
Ik heb de EV twee maanden en heb geen ervaring met laadpassen, ik laad steeds thuis, maar het loont dus om voor vier keer te laden een tijdelijk abbo te nemen op een laadpas?
@on4bam
Ik zal de link bekijken.
Zie je daar ook kwh prijzen?
- Met 500 km rijbereik is de batterij zeker niet leeg vlak voor Parijs.
- Laden tot 80% is dus ingecalculeerd.
- Ik geef duidelijk aan dat ik gerust van de snelweg af wil laden.
Ik heb de EV twee maanden en heb geen ervaring met laadpassen, ik laad steeds thuis, maar het loont dus om voor vier keer te laden een tijdelijk abbo te nemen op een laadpas?
@on4bam
Ik zal de link bekijken.
Zie je daar ook kwh prijzen?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 38 keer
Lees je vraag nog eens.
Je wil in 2x45 min laden 1000km overbruggen.
Ik schat dat je auto dat (in deze winterse omstandigheden) zelfs niet kan.
Je moet niet zo weinig mogelijk vol laden (=dieseldenken),
ik probeer je te zeggen dat je eerder dikwijls kort (=EVdenken) moet laden.
Je wil in 2x45 min laden 1000km overbruggen.
Je moet niet zo weinig mogelijk vol laden (=dieseldenken),
ik probeer je te zeggen dat je eerder dikwijls kort (=EVdenken) moet laden.
Laatst gewijzigd door ahrand 4 maanden geleden, in totaal 3 gewijzigd.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 5 keer
Ik wil ook graag even mijn ervaringen delen. Ik heb mijn elektrische wagen nu 2 jaar en ik kan alleen maar bevestigen dat de range in de winter een heel pak minder is. Mijn wagen heeft een range van 500km in de zomerperiode en 250km in de winter. Ik ben vorige week naar Strasbourg gereden en ik ben met 100% batterij thuis vertrokken (tussen Antwerpen en Brussel) en zelfs niet uit België geraakt. Is dat een probleem? Helemaal niet. In België zijn er al veel snelle laadpalen langs de snelweg (ik heb geladen in Arlon) en zeker in Frankrijk heb je naast de snelwegen bijna elke 50km mogelijkheid tot laden. Je hoeft daarom inderdaad telkens niet langer dan 10-15min te stoppen om het snelst te laden. Laden doe ik dan meestal van 10% tot ongeveer 60%.
Toegevoegd na 13 minuten 49 seconden:
En om dat een beetje concreter te maken deel ik ook graag de gegevens van mijn trips en laadsessies van de heenreis, waar ik wél minder vaak en langer heb geladen.

Toegevoegd na 13 minuten 49 seconden:
En om dat een beetje concreter te maken deel ik ook graag de gegevens van mijn trips en laadsessies van de heenreis, waar ik wél minder vaak en langer heb geladen.

- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
Offtopic: 500km zomer vs 250km winter is wel serieus verschil. De mijne is 450km zomer vs 330km winter
.. maar ik ken ook geen enkele EV die in de winter nog 500km haalt
Zelfs in de zomer is dat al een stretch en mag je toch niet te snel rijden op de snelwegen dan ...
On topic: Zoals hierboven aangehaald, ABRP (a better route planner) gaat je de beste info geven voor zulke vragen, die houdt ook rekening met het ABC van eV rijden (Always Be Charging ...)

On topic: Zoals hierboven aangehaald, ABRP (a better route planner) gaat je de beste info geven voor zulke vragen, die houdt ook rekening met het ABC van eV rijden (Always Be Charging ...)

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
Als vroegere Dieselrijder, en ondertussen Hybride rijder, heb ik ook al over de toekomst gedacht.
Mijn eerste gedacht was ook: full EV, dat gaat tegenvallen.
Het zal zeker niet hetzelfde zijn als vroeger, maar 'vroeger' kon je doorrijden zolang er iets in je tank zat, en je kon dus makkelijk uren rijden zonder te rusten.
Echt veilig is dat niet. Nu ga je moeten stoppen. Ik denk dat dat alleen maar voordeel kan opleveren. Sneller een overnachting boeken ipv nachtje doorrijden. Sneller pauzes nemen. En aangezien je toch stopt, wissel je misschien wel af met je partner, daar waar je vroeger tegen elkaar zei: "Gaat het nog?", "jaja, ik rij nog wel even door", en alle mogelijke gevolgen van dien.
Heb ik daarmee een antwoord gegeven op je vraag? Neen, maar ik hoop wel dat je daarmee de knop in je hoofd kan omdraaien.
Mijn eerste gedacht was ook: full EV, dat gaat tegenvallen.
Het zal zeker niet hetzelfde zijn als vroeger, maar 'vroeger' kon je doorrijden zolang er iets in je tank zat, en je kon dus makkelijk uren rijden zonder te rusten.
Echt veilig is dat niet. Nu ga je moeten stoppen. Ik denk dat dat alleen maar voordeel kan opleveren. Sneller een overnachting boeken ipv nachtje doorrijden. Sneller pauzes nemen. En aangezien je toch stopt, wissel je misschien wel af met je partner, daar waar je vroeger tegen elkaar zei: "Gaat het nog?", "jaja, ik rij nog wel even door", en alle mogelijke gevolgen van dien.
Heb ik daarmee een antwoord gegeven op je vraag? Neen, maar ik hoop wel dat je daarmee de knop in je hoofd kan omdraaien.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Na zes jaar en 3 EV's rijden en tientallen jaren diesel en benzinerijden kan ik alleen maar vaststellen dat EV rijden inderdaad een andere mindset vraagt dan rijden met een verbrandingsmotor.Sasuke schreef: 4 maanden geleden Offtopic: 500km zomer vs 250km winter is wel serieus verschil. De mijne is 450km zomer vs 330km winter.. maar ik ken ook geen enkele EV die in de winter nog 500km haalt
Zelfs in de zomer is dat al een stretch en mag je toch niet te snel rijden op de snelwegen dan ...
DC => alleen in uiterste noodzaak boven de 80% laden (80 - 100% kost je relatief meer tijd dan 10-80% laden. In België en Frankrijk staan er tegenwoordig zoveel DC laadstations dat die noodzaak doorgaans ontbreekt).
Bij koude buitentemperaturen volop gebruik maken van de preconditionering van de HV accu (indien aanwezig). Dat maakt bij DC laden het verschil tussen aan 90 of +200 kW laden.
Men houdt er beter ook rekening mee dat niet alle laadpalen op een laadplein de max. weergegeven laadsnelheid kunnen halen. De laadsnelheid bij sommige laadinfra wordt door de aanbieder "afgeknepen" tijdens duurdere periodes en/of is afhankelijk hoeveel EV's er gelijktijdig aan het laden zijn op hetzelfde laadplein.
Bij koudere temperaturen haalt een EV zonder de mogelijkheid tot preconditionering van de HV accu sowieso nooit zijn theoretisch maximale laadsnelheid.
AC => niet wachten tot bijna leeg maar gebruik maken van iedere aanwezige lader (recreatie, hotel, winkels, bestemming,.....) en laden zolang je kan. Zelfs tot 100% (de EV staat toch maar te niksen terwijl men zijn ding doet).
Preconditionering HV accu is bij AC laden niet nodig.
Wie er sneller wil zijn rijdt idd ook beter rustig met af en toe een stop ipv zo snel als toegelaten van laadpaal naar laadpaal. Zelf rij ik altijd in ecomodus en hou zoveel als mogelijk rekening met de regeneratie van de motor (behalve bij een noodstop schijfremmen niet gebruiken, wat niet hetzelfde is als rempedaal niet gebruiken). Geen onnodige versnellingen en een gemiddelde snelheid van 110-120 km op de autosnelwegen ipv +130.
Dat geeft in de zomer bij een 74 kWh accu een rijbereik van 550 km. In de winter is de afname van de range afhankelijk van het gebruik van de verwarming en het al dan niet aanwezig zijn van een warmtepomp.
Bij temperaturen rond het vriespunt neemt zonder verwarming (maar met actieve stuur- en zetelverwarming) de range met een 30 km af op een accu met een SoC van 100%.
Met interieur verwarming op 21° (en WP) heb ik zelfs bij -5°C nog nooit een range lager dan 390 km gehad.
Gisteren bv. vertrokken bij -1°C buitentemperatuur, stuur- en zetelverwarming actief en A/C op 21°C. Range bij 100% SoC op 430 km (en bij airco uit - boordcomputer geeft doorlopend beide rangewaarden aan - 465 km range).
Om een goed gebruik te maken van ABRP dien je alle parameters wel correct in te stellen volgens eigen wensen.On topic: Zoals hierboven aangehaald, ABRP (a better route planner) gaat je de beste info geven voor zulke vragen, die houdt ook rekening met het ABC van eV rijden (Always Be Charging ...)
De app heeft de neiging heel negatief te rekenen en meer laadstops voor te stellen dan echt nodig.
Wanneer je op een aanbevolen laadstop klikt zie je hoeveel laadpunten er bezet en vrij zijn.
De prijs zie je in de gratis versie van ABRP volgens mij niet staan.
Daarvoor maak ik dan weer gebruik van de app van d'Ieteren (gezien ik o.a. een EDI laadpas heb) of van de app van FastNed (autocharge functie bij Fastned ingesteld zodat je bij iedere FastNed laadpaal kan laden zonder laadkaart noch betaalpas, vraagt eenmalige koppeling tussen FastNed, ID van EV en zelf gekozen betaaloptie).
Zelf laat ik ABRP gewoon op de achtergrond draaien en maak ik doorgaans gebruik van de routeplanner in de EV zelf (wat ook noodzakelijk is om de preconditioning tijdig op te starten voor het geselecteerde laadstop maar dat is model afhankelijk en verschilt van EV tot EV).
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Goeie info 
ABRP is geinstalleerd, FastNed ook (met account)
Laadpas van d'Ieteren is onderweg (nu salonkorting)
Handleiding EV en navigatiescherm samen = 400blz.
EV is inderdaad helemaal iets anders dan die oude diesel.
Oh ja..heb ook de app van Shell Recharge en Lidl Plus en Chargeprice.
Thuis via het stopcontact opladen is voorlopig de bedoeling maar liefst voorbereid om toch eens verder te kijken dan de kerktoren.
Thuis via het stopcontact opladen is voorlopig de bedoeling maar liefst voorbereid om toch eens verder te kijken dan de kerktoren.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
Jammer dat je weeral blijft doordrammen zonder de vraag te lezen.ahrand schreef: 4 maanden geleden Je wil in 2x45 min laden 1000km overbruggen.
Bougge vol geladen vertrekken
Laden na 350 km tegen Parijs (snel tot 80%)
Laden na 250 km in Tours, traag, met overnachting (100%)
Laden na 300 km tegen Bordeaux (snel tot 80%)
Na 250 km op bestemming, traag terug opladen.
Dat is toch een zeer relaxt reisschema.
Met Pasen geeft dat qua temperatuur een werkelijke range van 350 to 400 km aan 120 km/u
Dus ik ga me zeker niet tot “nen echte EV rijder” laten bekeren.
De tip van on4bam helpt prima.
Alle info is daar te vinden.
Maar misschien is er nog iemand die specifieke stations met lage prijs zonder laadpas kan aanraden voor Parijs en voor Bordeaux?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
- Bedankt: 53 keer
Afgelopen zomer ook voor het eerst naar Zuid-Frankrijk met mijn EV. Best zenuwachtig, want allemaal nieuwPetrikske schreef: 4 maanden geleden Goeie info

Zelf alles gepland, Luminus laadpas van het werk, voor zekerheid ook Tesla app & gratis Shell Recharge kaart aangevraagd.
Maar bij vertrek ook gewoon via ABRP route laten plannen. Via VW Connect integratie kon mijn ID.4 SoC quasi live uitgelezen worden, zodat ABRP zelf laadstops kan herplannen aan de hand van het reeële verbruik. Daarnaast kon ik ook gewoon mijn Luminus laadpas ingeven als favoriet in ABRP, zodat ik zeker wist dat deze zou werken bij de gekozen laadlocatie. Als laaste nog een leuke feature die continue de volgende geplande laadlocatie laat zien, inclusief aantal laadpalen en quasi live bezetting (je kan dus perfect zien of en hoeveel palen er vrij zijn).
Voor de heenreis had ik uiteraard zelf ook nog een plan uitgedacht van waar/wanneer te laden, maar met ABRP was de ervaring zó goed dat ik de terugreis gewoon heb aangevat zonder planning en gewoon blindelings ABRP heb gevolgd

Enig minpuntje, de ABPR prijzen leken niet altijd te kloppen. En als ze al kloppen kan het zomaar zijn dat er andere prijzen gelden afhankelijk van met welke laadpas je wil laden. (Althans, de prijzen leken niet 100% te kloppen met wat ik op de Luminus afrekening van mijn werkgever zag achteraf)
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Het is inderdaad allemaal spannend, en dat zelfs in onze huidige moderne tijd van apps en veel meer.
Waar is de tijd van stinkende auto's vol atlassen van De Rouck, en moord en brand schreeuwen als we 30km verkeerd gereden waren.
Ik kijk er trouwens ook naar uit om die EV in gebruik te nemen, en het plannen en uitstippelen heb ik altijd leuk gevonden want dat was ook een beetje 'op vakantie gaan'.
Nu was het enkel nog avontuurlijke wandeltochten uit te stippelen.
Oh ja.. de Shell Recharge kaart zat net in de bus.
Geen idee of ik die ooit zal gebruiken maar het motto blijft, better safe then sorry..
Toegevoegd na 3 minuten 17 seconden:
Waar is de tijd van stinkende auto's vol atlassen van De Rouck, en moord en brand schreeuwen als we 30km verkeerd gereden waren.
Ik kijk er trouwens ook naar uit om die EV in gebruik te nemen, en het plannen en uitstippelen heb ik altijd leuk gevonden want dat was ook een beetje 'op vakantie gaan'.
Nu was het enkel nog avontuurlijke wandeltochten uit te stippelen.
Oh ja.. de Shell Recharge kaart zat net in de bus.
Geen idee of ik die ooit zal gebruiken maar het motto blijft, better safe then sorry..
Toegevoegd na 3 minuten 17 seconden:
Misschien eens uitrekenen of je met een abbo van een maand niet goedkoper uit bent voor zo'n lange afstand?(Tesla bv.)duizend schreef: 4 maanden geledenIemand tips/ervaringen om een EV te laden aan 150KW op volgend traject
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
- FunkStar
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
- Bedankt: 95 keer
in ABRP kan je voorkeur laadpalen instellen ook daar heb ik twee duimpjes bij FastNED (autocharge is geactiveerd, inpluggen en het laden start) en Ionity.
Bij zowel FastNED als Ionity is er een mogelijkheid tot een abonnement, afhankelijk van je route kan je berekenen of dit voordelig is voor een maand af te nemen.
Ik heb trouwens ook negatieve duimpjes staan bij total energies laadpalen, had daar altijd problemen (laadkaart werkt niet, super traag, defect) maar de laatste jaren zijn er zoveel bijgekomen... IEcharge gebruik ik ook best veel in Frankrijk.
Bij zowel FastNED als Ionity is er een mogelijkheid tot een abonnement, afhankelijk van je route kan je berekenen of dit voordelig is voor een maand af te nemen.
Ik heb trouwens ook negatieve duimpjes staan bij total energies laadpalen, had daar altijd problemen (laadkaart werkt niet, super traag, defect) maar de laatste jaren zijn er zoveel bijgekomen... IEcharge gebruik ik ook best veel in Frankrijk.
- Flying
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
- Bedankt: 80 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Een volledige rit zonder laadpas is zeker te doen, maar je moet er rekening mee houden dat je soms ergens stopt, het niet gaat werken en je dan een andere paal moet gaan zoeken. Ik spreek uit ervaring, mijn leven is veel makkelijker geworden wanneer de laadpassen (ik heb er 4) er eindelijk waren.
Mijn bevindingen:
- Bij laadpalen waar het scherm niet werkt (zo zijn er volledige stations waar dat zo is) en zonder verdere instructies, kan je het vergeten.
- Fastned laat je toe om een account aan te maken en dan de app te gebruiken. Geen laadpas nodig.
- Let bij palen met QR-codes op dat het geen oplichting is. Controleer of het niet gewoon een extra opgeplakte sticker is.
De palen waar ik nooit gedoe mee heb zijn Ionity en Fastned. Tesla heb ik nog nooit gebruikt, maar biedt vaak het laagste tarief. Shell heb ik nog maar een keer problemen mee gehad. Van Total werken er volgens mij meer palen niet dan wel. Schakel zeker in de instellingen van je auto een aantal providers uit. Soms stuurde mijn auto me naar een "laadpark" van een bedrijvenpark waar ik niet op kon of van een autodealer, waar ik wel op kon, maar niet kon laden (volgeparkeerd met auto's van de dealer).
Mijn bevindingen:
- Bij laadpalen waar het scherm niet werkt (zo zijn er volledige stations waar dat zo is) en zonder verdere instructies, kan je het vergeten.
- Fastned laat je toe om een account aan te maken en dan de app te gebruiken. Geen laadpas nodig.
- Let bij palen met QR-codes op dat het geen oplichting is. Controleer of het niet gewoon een extra opgeplakte sticker is.
De palen waar ik nooit gedoe mee heb zijn Ionity en Fastned. Tesla heb ik nog nooit gebruikt, maar biedt vaak het laagste tarief. Shell heb ik nog maar een keer problemen mee gehad. Van Total werken er volgens mij meer palen niet dan wel. Schakel zeker in de instellingen van je auto een aantal providers uit. Soms stuurde mijn auto me naar een "laadpark" van een bedrijvenpark waar ik niet op kon of van een autodealer, waar ik wel op kon, maar niet kon laden (volgeparkeerd met auto's van de dealer).
-
- Elite Poster
Merci voor de tip.
We have a winner denk ik !!!
Volgens de website 0.25€/kwh aan 160KW EN betalen met de bankkaart, exactly wat we zoeken
Kan iemand uit ervaring bevestigen dat dit in werkelijkheid ook klopt?
Reisroute aangepast uiteraard ...
€30 aan "brandstofkosten" enkele rit
Laden na Parijs ipv voor Parijs in Dourdon vlak naast de A10 ongeveer 350 km rijden, moet lukken mits volledig volgeladen te vertrekken.
Na de overnachting in Tours langs de N10 naar Bordeaux, ook minder péage, laden in Angouleme en/of in Orignolles
Volgens de website 0.25€/kwh aan 160KW EN betalen met de bankkaart, exactly wat we zoeken

Laden na Parijs ipv voor Parijs in Dourdon vlak naast de A10 ongeveer 350 km rijden, moet lukken mits volledig volgeladen te vertrekken.
Na de overnachting in Tours langs de N10 naar Bordeaux, ook minder péage, laden in Angouleme en/of in Orignolles
-
- Elite Poster
Natuurlijk!
Omdat je het zo vriendelijk vraagt.
Misschien vind ik het wachten aan de lader wel zo leuk dat ik de EV op sport modus zet zodat ik nog wat extra stops moet inlassen…
Omdat je het zo vriendelijk vraagt.
Misschien vind ik het wachten aan de lader wel zo leuk dat ik de EV op sport modus zet zodat ik nog wat extra stops moet inlassen…

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 155 keer
Das wel erg goedkoop. Ik heb vorig jaar voor de Frankrijk trip een maand een Tesla abo genomen, (10 euro p.m,) en dan kunnen snelladen aan 32 - 41 ct bij tesla stations.duizend schreef: 4 maanden geleden Merci voor de tip.
Volgens de website 0.25€/kwh aan 160KW EN betalen met de bankkaart, exactly wat we zoeken![]()
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be