Thuislaadvergoeding - belastingen
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Nu mijn EV-levering dichterbij komt, stak ik mijn licht op bij collega's hoe zij de laadvergoeding regelen voor thuisladen.
Ondertussen heeft de overheid ook eindelijk klaarheid geschept in de fiscale behandeling van thuisladen: viewtopic.php?p=1012569.
Maar er zijn dus andere mogelijkheden.
Er zijn - ook op Tweakers en Zonstraal - heel wat mensen die een andere regeling hebben: op hun laadpaal zetten ze zelf een tarief (bv €0,50) en hun laadpas (bv van de leasemaatschappij) werkt op die dienst en betaalt hen (via het laadplatform) gewoon 1:1 uit.
Dus de ALD-lease-laadpas werkt met de dienst "ABCD" en "ABCD" betaalt dan de laadvergoeding 1:1 uit op de rekening van de laadpaaleigenaar (dus niet "in het zwart", gewoon een overschrijving op de rekening)
Er zijn ook laadplatformen die het categoriek weigeren voor privépersonen: enkel terugbetaling naar een BTW-plichtige (ik vermoed dan omdat ze problemen met de fiscus willen vermijden).
https://www.vlaanderen.be/economie-en-o ... -te-worden
Moet daar dan geen belastingen op betaald worden (volgens mij 33% als "Occasionele activiteit")? En echt occasioneel is dat niet, als er elke maand €100-200 op uw rekening gezet wordt.
Onder welke regel is dat onbelast?
Ondertussen heeft de overheid ook eindelijk klaarheid geschept in de fiscale behandeling van thuisladen: viewtopic.php?p=1012569.
Maar er zijn dus andere mogelijkheden.
Er zijn - ook op Tweakers en Zonstraal - heel wat mensen die een andere regeling hebben: op hun laadpaal zetten ze zelf een tarief (bv €0,50) en hun laadpas (bv van de leasemaatschappij) werkt op die dienst en betaalt hen (via het laadplatform) gewoon 1:1 uit.
Dus de ALD-lease-laadpas werkt met de dienst "ABCD" en "ABCD" betaalt dan de laadvergoeding 1:1 uit op de rekening van de laadpaaleigenaar (dus niet "in het zwart", gewoon een overschrijving op de rekening)
Er zijn ook laadplatformen die het categoriek weigeren voor privépersonen: enkel terugbetaling naar een BTW-plichtige (ik vermoed dan omdat ze problemen met de fiscus willen vermijden).
https://www.vlaanderen.be/economie-en-o ... -te-worden
Moet daar dan geen belastingen op betaald worden (volgens mij 33% als "Occasionele activiteit")? En echt occasioneel is dat niet, als er elke maand €100-200 op uw rekening gezet wordt.
Onder welke regel is dat onbelast?
- heist_175
- Moderator
Argumentatie die al gezien heb op Tweakers/Zonstraal: ik verkoop geen stroom, maar ik bied een dienst aan.
Linksom of rechtsom: je krijgt elke maand een betaling voor een dienst of product, ik zie niet goed in onder welk stelsel de fiscus dat oké vindt
.
Particuliere verkopen gaat over
- niet intentioneel -> lastig in de winter, als je stroom koopt om in de EV te laden
- goederen -> opladen is geen goed
- occasioneel -> het is elke maand, dus niet bepaald occasioneel
Dus ik denk niet dat het onder "particuliere verkopen" valt.
Linksom of rechtsom: je krijgt elke maand een betaling voor een dienst of product, ik zie niet goed in onder welk stelsel de fiscus dat oké vindt

Particuliere verkopen gaat over
Maar vooral:Concreet gaat het om goederen die u als particuliere verkoper niet hebt aangekocht, geproduceerd of gekweekt met het oog op de verkoop.
Dus samengevat:Overigens geldt ook in deze gevallen dat een particulier de eigen goederen alleen mag verkopen als de verkoop occasioneel blijft.
- niet intentioneel -> lastig in de winter, als je stroom koopt om in de EV te laden
- goederen -> opladen is geen goed
- occasioneel -> het is elke maand, dus niet bepaald occasioneel
Dus ik denk niet dat het onder "particuliere verkopen" valt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 79 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Als je de puntjes op de i wil zetten is er nog een tweede probleem naast dat van de fiscus: je werkgever zou kunnen denken dat je jezelf verrijkt op zijn kosten. Je gaat namelijk laden op een publieke lader waarvan je zelf de inkomsten krijgt een zelf het tarief bepaalt. Toch?
- heist_175
- Moderator
Enerzijds heb je mensen die het al maanden/jaren gebruiken, anderzijds zie ik enkel "red flags".
De laadpaal is bv van meneer en mevrouw, niet enkel van de werkgever
. Maar het is een héél dunne verdediging.
Anderzijds is de vergoeding van de CREG echt wel bij elkaar geschraapt.
Dus als WG stuur je uw werknemers de wereld in met deze optie:
- €0,3389 thuisladen aan het "schraaptarief" van de CREG (waar velen verlies op zullen maken) ->
- €0,45 thuisladen aan een schappelijk tarief (via een CPO etc), waarbij ik niet zie hoe je dat fiscaal moet regelen
- €0,55 laden aan een trage publieke lader
- €1 laden aan een snelle lader
De laadpaal is bv van meneer en mevrouw, niet enkel van de werkgever

Anderzijds is de vergoeding van de CREG echt wel bij elkaar geschraapt.
Dus als WG stuur je uw werknemers de wereld in met deze optie:
- €0,3389 thuisladen aan het "schraaptarief" van de CREG (waar velen verlies op zullen maken) ->
- €0,45 thuisladen aan een schappelijk tarief (via een CPO etc), waarbij ik niet zie hoe je dat fiscaal moet regelen
- €0,55 laden aan een trage publieke lader
- €1 laden aan een snelle lader
-
- Elite Poster
Heb je links naar tweakers?
En benieuwd over jouw standpunt ivm 'eigenbelang'? Heb hier namelijk binnenkort ook de keuze. Internationaal bedrijf dat geenenkel fraude of vermeende fraude duldt. Wellicht ook niet als je er een typisch Belgisch probleem mee oplost.
En benieuwd over jouw standpunt ivm 'eigenbelang'? Heb hier namelijk binnenkort ook de keuze. Internationaal bedrijf dat geenenkel fraude of vermeende fraude duldt. Wellicht ook niet als je er een typisch Belgisch probleem mee oplost.
- heist_175
- Moderator
Tweakers: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 116374/153
Zonstraal: https://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?t=26441
Ik zie vooral een probleem, voor de werkgever, over de kosten.
Doelcongruentie is een compleet onderbelichte aanpak in het uitstippelen van beleid, zowel vanuit de overheid als vanuit werkgevers.
In het overzicht hieronder heb ik, legaal gezien, 3 mogelijkheden
- thuisladen en verlies maken op het CREG tarief -> weinig mensen zijn bereid verlies te maken
- een halve dag kamperen bij een trage lader -> weinig mensen zijn bereid om daar hun tijd aan te verdoen
- duur laden aan een snellader -> de meest interessante piste
De WG wil zo laag mogelijk laadkosten, maar als WN word je eigenlijk gepusht richting snellader.
Zonstraal: https://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?t=26441
Wat bedoel je met eigenbelang?En benieuwd over jouw standpunt ivm 'eigenbelang'?
Ik zie vooral een probleem, voor de werkgever, over de kosten.
Doelcongruentie is een compleet onderbelichte aanpak in het uitstippelen van beleid, zowel vanuit de overheid als vanuit werkgevers.
In het overzicht hieronder heb ik, legaal gezien, 3 mogelijkheden
- thuisladen en verlies maken op het CREG tarief -> weinig mensen zijn bereid verlies te maken
- een halve dag kamperen bij een trage lader -> weinig mensen zijn bereid om daar hun tijd aan te verdoen
- duur laden aan een snellader -> de meest interessante piste
De WG wil zo laag mogelijk laadkosten, maar als WN word je eigenlijk gepusht richting snellader.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 2 keer
Optie 4: een aparte meter voor de laadpaal zodat WG alle kosten kan terugbetalen (heel het energiecontract)
Ik vraag me ook af hoe in 2026 de "werkelijke" kost gaat aangerekend worden zonder optie 4.
Het is niet omdat je je wagen oplaadt een overschot aan zonne-energie, dit gratis is voor jou... Je hebt daar ook een investering voor gedaan imho...
En zo zorg je ook voor meer onbalans, want weinig mensen zullen zich dan de pieken aantrekken of proberen gebruik te maken van hun zonne-energie...
Ik vraag me ook af hoe in 2026 de "werkelijke" kost gaat aangerekend worden zonder optie 4.
Het is niet omdat je je wagen oplaadt een overschot aan zonne-energie, dit gratis is voor jou... Je hebt daar ook een investering voor gedaan imho...
En zo zorg je ook voor meer onbalans, want weinig mensen zullen zich dan de pieken aantrekken of proberen gebruik te maken van hun zonne-energie...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Waar haal je die 33,89 cent/kWh CREG vergoeding?heist_175 schreef: 4 maanden geleden - €0,3389 thuisladen aan het "schraaptarief" van de CREG (waar velen verlies op zullen maken) ->
Voor Vlaanderen is in het eerste kwartaal van 2025 de vergoeding vastgelegd op 28,22 cent/kWh.
Zelfs in Wallonië en het Brussels Gewest zit de vergoeding net onder de 33 cent/kWh.
Wat mis ik?
Een beetje werkgever betaalt aan publieke laadpalen uiteraard ook niet de volle pot zoals aangerekend aan een particulier maar de prijs verbonden aan de specifieke laadkaart.
Net zoals bij tankkaarten de werkgever niet de geafficheerde prijs aan de pomp betaalt maar de voorafgaandelijk overeengekomen prijs met de distributeur.
Voor een werkgever zal de goedkoopste optie zijn dat de werknemer laadt op het eigen laadplein (indien beschikbaar) vervolgens thuis aan CREG tarief en pas dan aan publieke laadpunten.
Op jaarbasis maak ik ook geen "verlies" op thuis laden uit het net (hangt uiteraard af van het energiecontract dat je afsloot, hier lag de gemiddelde all in netkost in 2024 bv. rond de 20 cent/kWh).
Laat staan dat je verlies maakt op het deel dat je kan laden uit PV overproductie.
In 2025 heeft dat bv. bij Ecopower een waarde van 2 cent/kWh terwijl je daar tijdens Q1 2025 netto 28,22 per afgenomen kWh op vangt, omvormerverliezen inbegrepen.
Traag laden (trager dan de geleverde overproductie) heeft ook geen negatief effect voor het thuis laden van een salarisauto want de verliezen zitten na de kWh teller die de vergoeding bepaald.
Ironisch zou je dus kunnen stellen dat hoe trager je vanuit PV gaat laden hoe hoger de netto vergoeding.

Laatst gewijzigd door ivob 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- heist_175
- Moderator
Die optie is er nu nietwim.pi schreef: 4 maanden geleden Optie 4: een aparte meter voor de laadpaal zodat WG alle kosten kan terugbetalen (heel het energiecontract)

En wie gaat alle kosten betalen om in huis weer aanpassingen te doen?
https://www.creg.be/sites/default/files ... 202412.pdf

Ik ga er vanuit dat een werkgever met werknemers in de 3 Belgische regio's dan maar kiest voor het Belgische tarief

Eigen laadpaal is niet van toepassing in mijn geval.Voor een werkgever zal de goedkoopste optie zijn dat de werknemer laadt op het eigen laadplein (indien beschikbaar) vervolgens thuis aan CREG tarief en pas dan aan publieke laadpunten.
Het is niet moeilijk om aan het CREG tarief uw broek te scheuren, dus veel appetijt gaat dat niet opwekken.
Maar bon, niemand die iets kan zeggen over de belastingen als je uw laadstroom via een tussenplatform verkoopt en via de laadpas van de werkgever (of de lease) thuis laadt?
Eigenbelang: uw werkgever bedriegen is zelden een lonende strategie als je wil blijven samenwerken.
Maar nu staat hier een laadpaal van €4K en kom ik met de CREG-tarieven nog niet toe.
-
- Elite Poster
En dan stuit je weer op praktische problemen zoals:wim.pi schreef: 4 maanden geleden Optie 4: een aparte meter voor de laadpaal zodat WG alle kosten kan terugbetalen (heel het energiecontract)
Wie gaat die extra digitale meter betalen?
Heeft Fluvius genoeg mankracht en digitale meters op overschot om al in 2026 tienduizenden extra DM uit te rollen?
Heeft iedere werknemer thuis voldoende plaats om in de nabijheid van de eerste DM een tweede te plaatsen?
Wat in de zomer met de overproductie vanuit PV? Bij veel PV liever extern gaan laden en overproductie affakkelen ipv een incentive te geven deze zelf rechtstreeks in de EV te laden?
Lijkt me meer overeenkomsten te vertonen met "pound foolish and penny wise" dan met nuchtere zakelijkheid waarbij je een ander ook ietsje extra wil gunnen terwijl gelijktijdig het algemeen belang er wel bij vaart.
Sol Invictus!
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Compleet off topic, maar:heist_175 schreef: 4 maanden geleden
https://www.vlaanderen.be/team-taaladvi ... -vervoegen
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- jutuiz
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
- Bedankt: 63 keer
Mogelijks off topic, maar ik licht de situatie hier toe:
- laadpaal privé
- electriciteitsfactuur privé
- managementvennootschap met firmawagen.
Om de 3 maanden haal ik de xls-file af zodat ik een maandverbruik in kWh van het laden kan opstellen (in principe kan ik dit via m'n MID gekeurde meter, maar in de praktijk haal ik dit uit de Tessie app).
Ik koppel dat aan de referentieprijs van de maand in €/ kWh uit het Vreg dashboard: https://dashboard.vreg.be/report/DMR_Pr ... iteit.html waarbij ik "Woning - 1.600 kWh dag en 1.900 kWh nacht" nam als referentie. Ik doe 10% bij deze prijs voor compensatie vaste kost.
Daarvan stel ik een kostennota op naar m'n vennootschap. Ik schrijf over. Dat is ongeveer kostendekkend zonder dat er winst gemaakt wordt.
Vanaf dit jaar zal ik de prijs die hier staat gebruiken:
https://www.minfin.fgov.be/myminfin-web ... 2dd90d72cc
Dus 28,22 eurocent / kWh, in plaats van ongeveer 38 eurocent / kWh.
Dat is dus niet kostendekkend.
Goed bezig, die overheid.
Toegevoegd na 4 minuten 25 seconden:
- laadpaal privé
- electriciteitsfactuur privé
- managementvennootschap met firmawagen.
Om de 3 maanden haal ik de xls-file af zodat ik een maandverbruik in kWh van het laden kan opstellen (in principe kan ik dit via m'n MID gekeurde meter, maar in de praktijk haal ik dit uit de Tessie app).
Ik koppel dat aan de referentieprijs van de maand in €/ kWh uit het Vreg dashboard: https://dashboard.vreg.be/report/DMR_Pr ... iteit.html waarbij ik "Woning - 1.600 kWh dag en 1.900 kWh nacht" nam als referentie. Ik doe 10% bij deze prijs voor compensatie vaste kost.
Daarvan stel ik een kostennota op naar m'n vennootschap. Ik schrijf over. Dat is ongeveer kostendekkend zonder dat er winst gemaakt wordt.
Vanaf dit jaar zal ik de prijs die hier staat gebruiken:
https://www.minfin.fgov.be/myminfin-web ... 2dd90d72cc
Dus 28,22 eurocent / kWh, in plaats van ongeveer 38 eurocent / kWh.
Dat is dus niet kostendekkend.
Goed bezig, die overheid.
Toegevoegd na 4 minuten 25 seconden:
Dat vat het zo ongeveer samen. Er wordt nu een gedrocht aan regels uitgewerkt opdat er toch zeker geen 0,20ct per maand teveel zou kunnen gestort worden zonder dat er belastingen of sociale zekerheid op zou betaald worden. Tip aan de overheid: schaf het fiscaal en sociaal voordeel van de eersteklasse voetbalploegen af, en je hoeft je niets meer aan te trekken van fiscaliteit op laadpalen voor de komende 100 jaar.
- heist_175
- Moderator
Ik had gemist dat het per kwartaal is én dat de woonplaats bepalend is (echt waar, wat een draak, en dat is dan onder het mom van "administratieve vereenvoudiging")ivob schreef: 4 maanden geleden Waar haal je die 33,89 cent/kWh CREG vergoeding?
Voor Vlaanderen is in het eerste kwartaal van 2025 de vergoeding vastgelegd op 28,22 cent/kWh.
Zelfs in Wallonië en het Brussels Gewest zit de vergoeding net onder de 33 cent/kWh.
2025/Q1 = gemiddelde(2024/08+09/10)
Voor Vlaanderen wordt dat dan: c€28,22
Als je dan bij de V-Test van de VREG naar een prijs per kWh kijkt, bij de goedkoopste formule en zonder exotische voorwaarden om een korting te scoren, kom je op c€30 uit (het duurste contract is c€38).
Het dashboard van de VREG zit aan c€32 voor december: https://dashboard.vreg.be/report/DMR_Pr ... iteit.html

En op basis waarvan is die uitbetaling van uw vennootschap dan belastingvrij?jutuiz schreef: 4 maanden geleden Daarvan stel ik een kostennota op naar m'n vennootschap. Ik schrijf over. Dat is ongeveer kostendekkend zonder dat er winst gemaakt wordt.
Want uiteindelijk is de constructie waar ik naar verwijs (oa EFlux - zie links hierboven) gelijkaardig: een onderneming doet een overschrijving naar een particulier voor geleverde goederen of diensten.
- jutuiz
- Elite Poster
Geen enkel idee. M'n boekhouder heeft me gezegd het zo te doen, dus denk ik er niet teveel bij na. Het leven als bedrijfseigenaar is al ingewikkeld genoeg.heist_175 schreef: 4 maanden geleden En op basis waarvan is die uitbetaling van uw vennootschap dan belastingvrij?
Want uiteindelijk is de constructie waar ik naar verwijs (oa EFlux - zie links hierboven), gelijkaardig: een onderneming doet een overschrijving naar een particulier voor geleverde goederen of diensten.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
- Bedankt: 780 keer
Met 2 meters ga je dus enerzijds stroom op het net zetten van je PV tegen 1/10e van het verbruikstarief om dan tegen het volle tarief op de andere meter weer te consumeren? Is heel het idee van capaciteitstarief enzo niet de bedoeling om uw zelf opgewekte stroom lokaal te gebruiken ipv alles van/naar het net te sturen?ivob schreef: 4 maanden geleden Heeft iedere werknemer thuis voldoende plaats om in de nabijheid van de eerste DM een tweede te plaatsen?
Wat in de zomer met de overproductie vanuit PV? Bij veel PV liever extern gaan laden en overproductie affakkelen ipv een incentive te geven deze zelf rechtstreeks in de EV te laden?
Ik heb zelf sinds een maand ook een laadpaal, maar die zit in een of andere lease-constructie met het werk, ik kan er zelf niets op instellen of zo. Bijgevolg trekt dat ding telkens het maximum van m'n monofase-aansluiting afgezekerd op 40A, geen idee wat die aansluiting op de P1-poort uiteindelijk doet.
Terugbetaling is nog niet gebeurd, maar ik neem aan dat de extra kosten van het piekverbruik via capaciteitstarief niet verrekend zitten in de terugbetaling...
-
- Elite Poster
Andere situatie dus.heist_175 schreef: 4 maanden geleden Ik ga er vanuit dat een werkgever met werknemers in de 3 Belgische regio's dan maar kiest voor het Belgische tarief.
Hier heeft de werkgever al naar alle werknemers een mail gestuurd dat de CREG vergoeding voor Q1 2025 is vastgesteld volgens de locatie van de laadpaal. Voor werknemers woonachtig in Vlaanderen is het terugbetaling tarief dan 28,22 cent. Voor de werknemers wonende in andere gewesten is dat iets meer (maar zal doorgaans hun net afgenomen energie ook duurder zijn).
Edit, je volgend reply gemist.

Via opladen op overproductie PV maak ik dan - met een Ecopower energiecontract - 26,22 cent/kWh netto winst tijdens Q1 2025. Hoeveel dat zal zijn via netladen weet ik niet maar als de prijzen in dezelfde lijn liggen als in 2024 zal er dan nog 8,22 cent winst gemaakt worden per geladen kWh.
Geen megawinsten maar ook geen reden tot klagen. Gratis rijden + kleine winst, daar zouden veel werknemers voor tekenen.

De kwartaalprijs voor laadvergoeding loopt altijd achter op de actuele toestand. De prijs die tijdens Q1 wordt uitgekeerd is nog gebaseerd op die van vorig jaar tijdens een goedkopere periode. Maar dan kan het even goed zijn dat voor Q2 de vergoeding gebaseerd is op een volgende duurdere periode terwijl je dan al volop aan peanuts uit PV aan het laden bent.

Ze maken het idd redelijk ingewikkeld maar dat is eerder hun zorg.
Gaan werken via een tweede DM zou de zaken nog ingewikkelder maken en nauwelijks nog een incentive geven om thuis te gaan laden.
Dat hangt gewoon af van de keuze die je zelf maakt voor het afsluiten van een energiecontract.Het is niet moeilijk om aan het CREG tarief uw broek te scheuren, dus veel appetijt gaat dat niet opwekken.
Hier was de laadvergoeding de afgelopen zes jaar nog nooit lager dan de kost van het energiecontract.
En dan had ik nog niet eens een dynamisch contract waar je kan laden tijdens de goedkoopste uren maar wel de volle pot vergoeding binnenrijft.
Wanneer thuisladen te duur wordt heb je als werknemer met een laadkaart doorgaans ook nog altijd de mogelijkheid om publiek te gaan laden. Geen winst maar ook geen kost.
Ik heb twee laadpalen.Maar bon, niemand die iets kan zeggen over de belastingen als je uw laadstroom via een tussenplatform verkoopt en via de laadpas van de werkgever (of de lease) thuis laadt?
Eentje op officiële domicilie en een back office. Daar verloopt de vergoeding volgens het voornoemde CREG tarief.
Eentje op een tweede verblijf, zonder back office en in theorie semi publiek.
Daar wordt de laadpas van de werkgever gebruikt en net zoals bij iedere andere publieke laadpaal gaat de factuur dan naar de beheerder van de laadpas die vervolgens de rekening doorstuurt naar de werkgever. Als gebruiker zie ik daar zelf niets van.
Dat is dan wel een heel dure laadpaal.Maar nu staat hier een laadpaal van €4K en kom ik met de CREG-tarieven nog niet toe.

Hier staat een Alfen SPL laadpaal, geplaatst op kosten van de werkgever, inclusief graafwerken, tien meter bekabeling, aansluiting, 2 UTP verbindingen, keuring, drie jaar on site garantie was dat € 2,5 K (en dat vond ik al veel

Is het geen optie om dan een energiecontract af te sluiten met een vaste kost lager dan 28 cent/kWh en/of een deel van het jaar te laden op eigen productieoverschotten ipv deze te injecteren in het net voor een paar cent/kWh?
Laatst gewijzigd door ivob 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
- heist_175
- Moderator
Dat zal nogal een capaciteitstarieffactuur zijn!meon schreef: 4 maanden geleden Bijgevolg trekt dat ding telkens het maximum van m'n monofase-aansluiting afgezekerd op 40A
Reken op €60/kW op jaarbasis voor het capaciteitstarief (tarieven 2025).
Een collega wist ook van niets, trok altijd 11kW. Fluvius wa daar héél blij om. Hijzelf wat minder. Daarenboven was hij blij met een vergoeding van 25cent.
Dat idee met 2 meters is gelanceerd door Stroohm, het is PR. Niet meer dan dat.
@dure laadpaal
Laadpaal los van het huis incl werkuren: €2800
Graafwerken: €1000
Spullen voor in de zekeringkast en de kabels (5G6 + UTP): €400 (zelf gekocht, zelf geplaatst)
Tezamen +/- €4K
De paal is dus van mij, nergens heeft mijn WG er iets mee te maken gehad.
Jij krijgt toch de vergoeding voor de verbruikte elektriciteit? Deze thread gaat over dat soort situatie.Eentje op een tweede verblijf, zonder back office en in theorie semi publiek.
Daar wordt de laadpas van de werkgever gebruikt en net zoals bij iedere andere publieke laadpaal gaat de factuur dan naar de beheerder van de laadpas die vervolgens de rekening doorstuurt naar de werkgever. Als gebruiker zie ik daar zelf niets van.
Of ben je niet eigenaar van dat 2de verblijf?
-
- Elite Poster
Volgens sommige beleidsmakers blijkbaar niet => pound foolish, penny wise.meon schreef: 4 maanden geleden Met 2 meters ga je dus enerzijds stroom op het net zetten van je PV tegen 1/10e van het verbruikstarief om dan tegen het volle tarief op de andere meter weer te consumeren? Is heel het idee van capaciteitstarief enzo niet de bedoeling om uw zelf opgewekte stroom lokaal te gebruiken ipv alles van/naar het net te sturen?

Wanneer je als gebruiker het laden via een digitale meter gaat laten lopen waar je niet wakker moet liggen van de kostprijs gaan er ook veel niet aan de verleiding kunnen weerstaan om op een periode naar keuze aan vol beschikbaar vermogen te gaan laden.
Weg incentive om vermogen te sturen, captar is voor de werkgever.

Waarna werkgevers waarschijnlijk weer gaan besluiten om dat thuisladen via de tweede DM zelf naar vermogen te sturen. Enz.
Straatje zonder einde.
Ik ken uiteraard niet de overeenkomst tussen jij als werknemer en je specifieke werkgever.Ik heb zelf sinds een maand ook een laadpaal, maar die zit in een of andere lease-constructie met het werk, ik kan er zelf niets op instellen of zo. Bijgevolg trekt dat ding telkens het maximum van m'n monofase-aansluiting afgezekerd op 40A, geen idee wat die aansluiting op de P1-poort uiteindelijk doet.
Terugbetaling is nog niet gebeurd, maar ik neem aan dat de extra kosten van het piekverbruik via capaciteitstarief niet verrekend zitten in de terugbetaling...
Maar de vergoeding is doorgaans kWh gebaseerd en het vermogen kW voor rekening van de werknemer.
Met één DM kan men immers niet vaststellen of je dat vermogen genereert via het huishouden, de laadpaal of beiden.
De aansluiting op de P1 poort doet normaliter aan loadbalancing. Dat zorgt er alleen voor dat het vermogen van je straataansluiting, in dit geval 9,2 kW, niet overschreden wordt zodat de hoofzekering van de DM er niet telkens uitgaat.
Ga je dan laden aan 7 kW en je huishoudelijke verbruik is 4 kW dan beperkt de loadbalancing het vermogen van de laadpaal tijdelijk tot 5,2 kW. Maar je draait dan wel zelf een captar van 9,2 kW want je gaat niet over je aansluitingswaarde heen.
Toegevoegd na 4 minuten 44 seconden:
Dat is hier anders geregeld.heist_175 schreef: 4 maanden geleden De paal is dus van mij, nergens heeft mijn WG er iets mee te maken gehad.
De werkgever betaalt de laadpaal, installatie en lopende kosten van back office en betaalt de geladen kWh volgens CREG tarief en MID kWh teller in de laadpaal.
De laadpaal wordt door de werkgever op drie jaar afgeschreven.
De laadpaal is dus eveneens van mij en van in het begin volledige toegang tot de instellingen van de laadpaal.
In dit specifieke geval dus alleen de baten en niet de kosten.
Ik zou thuis nooit een laadpaal willen waar ik zelf geen volledige supervisie op heb.
Sol Invictus!
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
- Bedankt: 780 keer
Dat ga ik dus moeten uitzoeken hoe ik dit kan vermijden...
Is het bedrag dat ik in de Luminus-app zie wat ik kan verwachten dat terugbetaald zal'm worden voor die sessie?
Kostprijs van de installatie van de laadpaal voor mij was (Alfen SPL) 3 x 829,56 voor het toestel + aansluiting, max 10 meter + 494,14 voor de paal + 433 voor graafwerken/klinkers. In totaal dus dikke 3400 euro.- heist_175
- Moderator
43.77kWh : €12.35 = €0,2822/kWhmeon schreef: 4 maanden geleden Is het bedrag dat ik in de Luminus-app zie wat ik kan verwachten dat terugbetaald zal'm worden voor die sessie?
Dus je krijgt het bodemtarief van de CREG
Tegelijkertijd trek je - potentieel - 7à11kW en alleen al aan capaciteitstarief is dat tot €20-40 per maand bovenop.
-
- Elite Poster
Ik ben inderdaad eigenaar van dat tweede verblijf en de Alfen laadpaal die er hangt is ook mijn eigendom.heist_175 schreef: 4 maanden geleden Jij krijgt toch de vergoeding voor de verbruikte elektriciteit? Deze thread gaat over dat soort situatie.
Of ben je niet eigenaar van dat 2de verblijf?
Op de laadpaal op het eerste adres (hoofdverblijf) is een back office en betaal ik - gezien ik gekozen heb voor een jaarafrekening - na vervallen termijn zelf de geladen kWh aan de energieleverancier. Via de back office wordt maandelijks de staat van de geladen kWh opgemaakt en 14 dagen nadien volgens geldend CREG tarief op rekening gestort.
In de praktijk is de terugbetaling van gemaakte kosten dus voor de afrekening van de energieleverancier.
Op de laadpaal op het tweede adres is er geen back office en laadpaal is in theorie publiek.
Daar wordt geladen met de laadkaart van de werkgever. De geladen kWh gaan dus niet van de netaansluiting af maar worden via de laadpas rechtstreeks doorgerekend aan de werkgever.
Er worden daar dus geen netkosten gemaakt en bijgevolg een rechtstreekse vergoeding.
De laadpaal (in een ondergrondse garage) is niet verbonden met de DM van de woonunit maar met een eigen laadnetwerk voor de parkeerstaanplaatsen verbonden aan het gebouw.
Dus weer een andere specifieke situatie.
Toegevoegd na 4 minuten 29 seconden:
11 kW zal moeilijk zijn bij een 40A monofase aansluiting.heist_175 schreef: 4 maanden geleden Tegelijkertijd trek je - potentieel - 7à11kW en alleen al aan capaciteitstarief is dat tot €20-40 per maand bovenop.
Waarschijnlijk is zijn monofase laadpaal dan 32A afgezekerd en trekt deze - wegens geen mogelijkheid tot aanpassen instellingen - altijd 7,3 kW en gaat deze bij vermogensvraag door de woning via de P1 dimmen zodat max. 9,2 kW vermogen getrokken wordt voor laadpaal + huishoudelijk verbruik.
Afhankelijk van het subnetgebied betaal je daar op jaarbasis 476,6 tot 555,2 captar voor. Daar zit het huishoudelijk verbruik uiteraard ook mee in verrekend.
Sol Invictus!
- jutuiz
- Elite Poster
I saw what you did there.NuKeM schreef: 4 maanden geleden Eigenlijk is/was de overgang naar elektrische mobiliteit het uitgelezen moment om als overheid eens paal en perk te stellen aan dit voordeel alle aard. Helaas.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Hoe maak je die conclusie ? Is er sowieso een manier om bij jezelf te bepalen wat je echt kost per kWh was ?heist_175 schreef: 4 maanden geleden het "schraaptarief" van de CREG (waar velen verlies op zullen maken)
Ik snap dat CREG geen rekening houdt met capaciteitstarief, maar CREG-tarief zou toch een gemiddelde moeten zijn, en dus ongeveer evenveel volk dat er winst op maakt dan dat er verlies op gemaakt wordt ?
Ik zou het bij mezelf ook eens willen uitrekenen, zeker omdat ik nu een digitale meter (en dus capaciteitstarief) heb.
- heist_175
- Moderator
Het schraaptarief van de CREG voor 2025/Q1 is c€28,22, op de VREG staat dat de elektriciteitskost in december gemiddeld c€32 was.Hoe maak je die conclusie ?
Als je de V-Test van de VREG doet, kom je bij de laagste (en dus variabele) tarieven uit op iets boven de c€30, de goedkoopste vaste tarieven zijn iets duurder.
En dat is telkens rekeninghoudend met een capaciteitstarief gebaseerd op een "piek" van 4-5kW en niet 7-11kW als je nergens op let bij het opladen.
Conclusie: zowat iedereen verliest op dat tarief.
-
- Elite Poster
Zoals eerder al werd opgemerkt heb je verliezers en winnaars (nu ja in dit geval een groep die minder winst boekt).
Volgens mij behoren prosumenten met een zomerse overproductie nog altijd tot de winnaars. Al zij het iets minder dan voorheen.
Acht tot negen maanden per jaar 28,22 cent binnen rijven tegen een productiekost van 2 tot 4 cent/kWh lijkt me precies geen situatie van "verliezers".
Iedereen heeft ook de vrijheid om een energiecontract af te sluiten waarbij de afnameprijs lager is dan 28 cent/kWh.
In het laatste kwartaal van 2024 lag de gemiddelde all in prijs voor afname bij Ecopower bv. op 25,8 cent/kWh (incl. accijnzen). En dat was de duurste periode van het jaar (voor klanten van Ecopower).
Prosumenten die een beetje uitkijken en de tijd nemen om te laden betalen ook nauwelijks meer captar dan voor huishoudelijk verbruik.
De werkelijke kost is makkelijk te berekenen: je moet immers periodiek de geladen kWh doorgeven aan de werkgever om de vergoeding te ontvangen (als het via de back office al niet op automatische basis gebeurt).
Van de energieleverancier ontvang je doorgaans ook periodiek de tariefkaart met de kWh prijs die voor de maand van toepassing was. Het captar ligt per subnetgebied al voor heel 2025 vast. De extra kost is dus gewoon het extra vermogen boven het gemiddelde huishoudelijke vermogen veroorzaakt door de laadsessies en dat maand/jaarbedrag delen door het aantal geladen kWh.
Uiteraard zal voor de groep die naar niets kijkt en met weinig rekening wil houden en zo snel mogelijk wil laden de factuur stijgen. Maar het zal nog altijd goedkoper zijn dan diegenen die volledig zelf de factuur moeten betalen ipv door te schuiven naar de werkgever of op eigen kosten publiek moeten laden.
Redelijke storm in een glas water voor een al zeer bevoorrechte groep.
Volgens mij behoren prosumenten met een zomerse overproductie nog altijd tot de winnaars. Al zij het iets minder dan voorheen.
Acht tot negen maanden per jaar 28,22 cent binnen rijven tegen een productiekost van 2 tot 4 cent/kWh lijkt me precies geen situatie van "verliezers".
Iedereen heeft ook de vrijheid om een energiecontract af te sluiten waarbij de afnameprijs lager is dan 28 cent/kWh.
In het laatste kwartaal van 2024 lag de gemiddelde all in prijs voor afname bij Ecopower bv. op 25,8 cent/kWh (incl. accijnzen). En dat was de duurste periode van het jaar (voor klanten van Ecopower).
Prosumenten die een beetje uitkijken en de tijd nemen om te laden betalen ook nauwelijks meer captar dan voor huishoudelijk verbruik.
De werkelijke kost is makkelijk te berekenen: je moet immers periodiek de geladen kWh doorgeven aan de werkgever om de vergoeding te ontvangen (als het via de back office al niet op automatische basis gebeurt).
Van de energieleverancier ontvang je doorgaans ook periodiek de tariefkaart met de kWh prijs die voor de maand van toepassing was. Het captar ligt per subnetgebied al voor heel 2025 vast. De extra kost is dus gewoon het extra vermogen boven het gemiddelde huishoudelijke vermogen veroorzaakt door de laadsessies en dat maand/jaarbedrag delen door het aantal geladen kWh.
Uiteraard zal voor de groep die naar niets kijkt en met weinig rekening wil houden en zo snel mogelijk wil laden de factuur stijgen. Maar het zal nog altijd goedkoper zijn dan diegenen die volledig zelf de factuur moeten betalen ipv door te schuiven naar de werkgever of op eigen kosten publiek moeten laden.
Redelijke storm in een glas water voor een al zeer bevoorrechte groep.
Sol Invictus!
- heist_175
- Moderator
Je klutst een aantal zaken door elkaar.
Of iemand PV heeft of niet, maakt niet echt uit als het over een thuislaadvergoeding gaat.
En dat de prijzen in 2024 op een bepaald niveau lagen, is ook minder relevant. Je krijgt in 2025/Q1 een CREG vergoeding die te laag is als je kijkt naar "de markt" (V-Test & VREG dashboard). De CREG-vergoeding ligt onder de laagste prijs uit de V-Test (EcoPower komt trouwens op c€30,36 uit, ruim 2cent boven de CREG vergoeding -> postcode 2500 + 3000piek, 5000dal, 5kW piek).
Maar over de fiscale behandeling van de uitbetaling door een "backoffice", ben ik nog niet veel wijzer geworden
.
Of iemand PV heeft of niet, maakt niet echt uit als het over een thuislaadvergoeding gaat.
En dat de prijzen in 2024 op een bepaald niveau lagen, is ook minder relevant. Je krijgt in 2025/Q1 een CREG vergoeding die te laag is als je kijkt naar "de markt" (V-Test & VREG dashboard). De CREG-vergoeding ligt onder de laagste prijs uit de V-Test (EcoPower komt trouwens op c€30,36 uit, ruim 2cent boven de CREG vergoeding -> postcode 2500 + 3000piek, 5000dal, 5kW piek).
Maar over de fiscale behandeling van de uitbetaling door een "backoffice", ben ik nog niet veel wijzer geworden

-
- Elite Poster
De fiscale behandeling voor de back office voor een laadpaal geplaatst door de werkgever en met een vergoeding betaald door de werkgever valt onder de VAA.
Voor alle andere casussen best contact opnemen met de bevoegde diensten.
VAA is een forfaitaire (doorgaans gunstige) belastingregel.
Wie niet kiest voor de forfaitaire belasting en met een eigen tarief winst wil maken op de laadkosten betaalt daar doorgaans belastingen over. Of dat daadwerkelijk gecontroleerd gaat worden is een andere zaak.
Hoe meer misbruik er bij het gebruik van een systeem wordt vastgesteld hoe vlugger men van forfaitaire systemen zal afstappen en de deur dichtdoen zodat niemand er nog voordeel uit haalt of in elk geval nog veel minder voordeel.
Uiteraard maakt het wel uit of iemand PV heeft of niet, een duur energiecontract of niet, veel captar betaalt of niet.
Bij een forfaitaire vergoeding, die voor iedereen gelijk is, maakt dat juist uit of je tot de grotere of kleinere winnaars behoort.
Je mag ook altijd zelf een systeem opzetten waar uitsluitend de werkelijke kosten worden terugbetaald en dit dan ieder jaar zelf regelen met de fiscus.
Maar dat zou ik de groep met PV al niet aanraden. De werkelijke kost voor geladen stroom via PV is de kost van de injectievergoeding. Dus een 2 tot 4 cent/kWh terwijl je er netto 28,22 cent/kWh voor krijgt.
Doorgaans genereer je via PV ook geen captar op het net.
Wie een salarisauto heeft en niet tevreden is met de vergoeding voor thuisladen heeft doorgaans ook nog altijd de optie publiek te gaan laden met de laadkaart van de werkgever en zijn overproductie gelijktijdig op het net te dumpen aan 2 tot 4 cent/kWh.
De vergoeding betaald in Q1 2025 is niet bepaald volgens de prijzen in 2025 maar op basis van een voorafgaandelijke periode. Dat was bij de forfaitaire CREG vergoeding nooit anders want altijd op een gemiddelde van een reeds afgelopen periode. Daardoor was de vergoeding dan soms gelijk of iets hoger dan de lopende periode en zoms zelfs veel hoger. Ik heb nog CREG vergoedingen ontvangen van rond de 50 cent/kWh terwijl de "werkelijke kost" tussen de 7 en 10 cent bedroeg.
Voor alle andere casussen best contact opnemen met de bevoegde diensten.
VAA is een forfaitaire (doorgaans gunstige) belastingregel.
Wie niet kiest voor de forfaitaire belasting en met een eigen tarief winst wil maken op de laadkosten betaalt daar doorgaans belastingen over. Of dat daadwerkelijk gecontroleerd gaat worden is een andere zaak.
Hoe meer misbruik er bij het gebruik van een systeem wordt vastgesteld hoe vlugger men van forfaitaire systemen zal afstappen en de deur dichtdoen zodat niemand er nog voordeel uit haalt of in elk geval nog veel minder voordeel.
Uiteraard maakt het wel uit of iemand PV heeft of niet, een duur energiecontract of niet, veel captar betaalt of niet.
Bij een forfaitaire vergoeding, die voor iedereen gelijk is, maakt dat juist uit of je tot de grotere of kleinere winnaars behoort.
Je mag ook altijd zelf een systeem opzetten waar uitsluitend de werkelijke kosten worden terugbetaald en dit dan ieder jaar zelf regelen met de fiscus.
Maar dat zou ik de groep met PV al niet aanraden. De werkelijke kost voor geladen stroom via PV is de kost van de injectievergoeding. Dus een 2 tot 4 cent/kWh terwijl je er netto 28,22 cent/kWh voor krijgt.
Doorgaans genereer je via PV ook geen captar op het net.
Wie een salarisauto heeft en niet tevreden is met de vergoeding voor thuisladen heeft doorgaans ook nog altijd de optie publiek te gaan laden met de laadkaart van de werkgever en zijn overproductie gelijktijdig op het net te dumpen aan 2 tot 4 cent/kWh.
De vergoeding betaald in Q1 2025 is niet bepaald volgens de prijzen in 2025 maar op basis van een voorafgaandelijke periode. Dat was bij de forfaitaire CREG vergoeding nooit anders want altijd op een gemiddelde van een reeds afgelopen periode. Daardoor was de vergoeding dan soms gelijk of iets hoger dan de lopende periode en zoms zelfs veel hoger. Ik heb nog CREG vergoedingen ontvangen van rond de 50 cent/kWh terwijl de "werkelijke kost" tussen de 7 en 10 cent bedroeg.
Laatst gewijzigd door ivob 4 maanden geleden, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Zo een backoffice geeft je bij het aanmaken van een account de keuze welk fiscaal regime je wil volgen: met btw-nummer > dan krijg je er volgens mij btw bovenop die je dan moet doorstorten. Zonder btw-nummer > je krijgt gewoon uitbetaald. Dat is alvast het praktische.
- heist_175
- Moderator
Leek mij dus ook. In de praktijk gebeurt dat niet.ivob schreef: 4 maanden geleden Wie niet kiest voor de forfaitaire belasting en met een eigen tarief winst wil maken op de laadkosten betaalt daar doorgaans belastingen over.
Voor de fiscus is dat gemakkelijk: je contacteert de verschillende bedrijbven die dat aanbieden en je hebt de foefelaars zo vast. Of ze vragen in de eigen administratie wie wél VAA voor een EV betaalt, eigenaar is van een woning én op zijn fiscale fiche geen code voor vrijstelling voor laadkosten heeft. Dan zal je al behoorlijk dicht op de groep zitten

Voor het schraaptarief van de CREG er was, kon je het tarief van de VREG gebruiken. Enerzijds was dat géén schraaptarief, maar een billijk bedrag en anderzijds zat daar maar een vertraging van 1 maand op (laadkosten van januari waren gebaseerd op het VREG-tarief van december).
Nu laad je in januari, februari en maart op basis van tarieven van augustus, september en oktober. Tarief van maart laten bepalen door een situatie in augustus is niet echt representatief.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Ik moet ook die laadpaal van de werkgever niet hebben.
Veel bruto loon ophoesten voor industriële prijzen (Blink) en technisch niet echt vooruitstrevend tov. Andere merken.
Als de dichtstbijzijnde openbare laadpaal nu 45 cent kost, zie ik er weinig problemen in om dezelfde tarief te vragen.
So... Welke aanbieders kunnen voor particulieren een oplossing zijn en hoe veel inkomsten worden er afgeroomd.
Veel bruto loon ophoesten voor industriële prijzen (Blink) en technisch niet echt vooruitstrevend tov. Andere merken.
Als de dichtstbijzijnde openbare laadpaal nu 45 cent kost, zie ik er weinig problemen in om dezelfde tarief te vragen.
So... Welke aanbieders kunnen voor particulieren een oplossing zijn en hoe veel inkomsten worden er afgeroomd.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
Inderdaad, er is in België een groot verschil tussen de theoretische regelgeving en de praktische handhaving.heist_175 schreef: 4 maanden geleden Leek mij dus ook. In de praktijk gebeurt dat niet.
Nu laad je in januari, februari en maart op basis van tarieven van augustus, september en oktober. Tarief van maart laten bepalen door een situatie in augustus is niet echt representatief.
En wie zit er nu te wachten op een strikte handhaving waar je na laden via PV als gevolg ook nauwelijks nog vergoeding krijgt?

Een forfaitair tarief is per definitie niet representatief.
Sommigen verliezen erop, sommigen winnen erop en voor de massa maakt het niet echt veel uit.
En wie denkt door het zelf te doen echt de laatste cent extra er kan uitpersen heeft daar de kans toe.
Het vraagt dan alleen wat eigen opzoekingswerk, rekenwerk en communicatie met de fiscus. Wie hoopt dat handhaving aan hem of haar voorbij zal gaan kan dat laatste stuk ook laten vallen.

Niet iedere werkgever levert dezelfde non kwalitatieve laadpalen.
Ik ben al jaren blij met de laadpaal betaald en geïnstalleerd door de werkgever waarbij ik volledige toegang heb tot de laadpaal, deze kan configureren naar eigen goeddunken en deze na afschrijving mijn volle eigendom werd.
En waarbij ik de back office kosten niet zelf moet dragen en geen moeite moet steken in rekenwerk en doorgave van kosten want alles verloopt geautomatiseerd. En waar de VAA bevrijdend werkt zodat ik per geladen kWh 26,22 cent netto winst kan maken (naast het gratis rijden).
Uiteraard is iedere situatie anders en moet men telkens andere keuzes maken naargelang de eigen mogelijkheden met hun eigen voor- en nadelen.
Of van werkgever veranderen.

Een eigen EV kopen en de werkgerelateerde kosten daarvan zelf betalen en/of deels recupereren via de werkgever behoort ook nog tot de mogelijkheden.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Probeer eens bij Tap Electric een account te maken (zonder btw in jouw geval, kun je kiezen bij het begin). Je kunt er je laadpaal publiek door maken. Je stelt zelf een prijs in. De EV rijder betaalt daarbovenop 10% commissie. Geen abo kosten om de laadpaal te beheren.honda4life schreef: 4 maanden geleden Ik moet ook die laadpaal van de werkgever niet hebben.
- heist_175
- Moderator
Was idd één van de geciteerde mogelijkheden bij Tweakers.
Maar finaal moet je op de betalingen die je van TAP dan krijgt, wel gewoon belastingen betalen, me dunkt.
Maar finaal moet je op de betalingen die je van TAP dan krijgt, wel gewoon belastingen betalen, me dunkt.
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 110 keer
- Recent bedankt: 3 keer
- Als je energie doorverkoopt aan onbekenden of het publiek tegen een hoger tarief, moet je ook een btw-nummer hebben, dat is nl. een commerciële activiteit. Je bent dan verplicht om btw te innen en door te storten via de btw-aangifte. Afhankelijk van de omzet die je draait, kun je misschien in aanmerking komen voor de btw-vrijstellingsregel en zelfs vrijstelling van sociale bijdragen, bijvoorbeeld als bijberoeper.
- Daar los van kun je, als werknemer of zelfstandige, wel apart het CREG-tarief toepassen voor jezelf en moet je enkel maar de inkomsten aangeven van de laadsessies die betrekking hebben tot het publiek laden aan het hoger tarief. Je kan dus beide combineren.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 27 keer
Iedereen die denkt te verdienen aan EV's, zonnepanelen en gratis stroom, gaat nu gepakt worden voor de werkelijke kost.
Elk klein kind kon bedenken dat dit piramidespel niet bleef duren.
Ergo, zeik dus niet! Jarenlang zijn de kosten doorgerekend aan mensen zonder....nu zijn jullie aan de beurt...werd verdomme tijd.
Ik ben het al 20 jaar beu jullie subsidies te betalen, of jullie elektriciteit. Elektriciteit is een waardeloos gegeven zolang je het niet real-time gebruikt.
Buiten dat heb je er niks aan, je kan het niet opslaan.
Het stomme is dat ze elektriciteit omzetten in DIESEL van diverse bronnen tegenwerken, waar DIESEL WEL energie kan opslaan voor 100 jaar en dan gewoon weer afgeeft.
Dit is geen enkel probleem. Zo werken ze XTL tegen en ook HVO100....want ze geven CO2 bij verbranding...dus slecht. Idioten.
Als je een EV gekocht hebt, bedenk wel, over een paar jaar NIETS waard....
Ik beleg in brandstoffen....geen enkel GROEN bedrijf maakt winst...NIET 1
Ergo, zeik dus niet! Jarenlang zijn de kosten doorgerekend aan mensen zonder....nu zijn jullie aan de beurt...werd verdomme tijd.
Ik ben het al 20 jaar beu jullie subsidies te betalen, of jullie elektriciteit. Elektriciteit is een waardeloos gegeven zolang je het niet real-time gebruikt.
Buiten dat heb je er niks aan, je kan het niet opslaan.
Het stomme is dat ze elektriciteit omzetten in DIESEL van diverse bronnen tegenwerken, waar DIESEL WEL energie kan opslaan voor 100 jaar en dan gewoon weer afgeeft.
Dit is geen enkel probleem. Zo werken ze XTL tegen en ook HVO100....want ze geven CO2 bij verbranding...dus slecht. Idioten.
Als je een EV gekocht hebt, bedenk wel, over een paar jaar NIETS waard....
Ik beleg in brandstoffen....geen enkel GROEN bedrijf maakt winst...NIET 1

Groeten Joop.
EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
MeshDevices Fritz 1260 / 3x3000AX
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
MeshDevices Fritz 1260 / 3x3000AX
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
Natuurlijk Joop, groot gelijk !Joop schreef: 1 maand geleden Iedereen die denkt te verdienen aan EV's, zonnepanelen en gratis stroom, gaat nu gepakt worden voor de werkelijke kost.
Ik ben het al 20 jaar beu jullie subsidies te betalen, of jullie elektriciteit.
Alleen zijn onze zonnepanelen dankzij jouw genereuze bijdrages, waarvoor dank, ondertussen al tweemaal afbetaald.
We gaan ze direct van ons dak afzwieren zie, ons gaan ze niet pakken voor de werkelijke kost !
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 78 keer
We gaan ze er zeker niet afzwieren.
Ze zijn al lang afbetaald, maar de GSC's krijgen we wel nog 6 jaar ... we gaan dus nog vele jaren op jouw bijdrage mogen rekenen, waarvoor dank.
En dat de EV's niets meer waard zullen zijn: niet zo erg, is toch een salariswagen waar we nu bakken geld op verdienen om thuis te laden. Worst case romen ze het af. Geld erop insteken: nooit
Ze zijn al lang afbetaald, maar de GSC's krijgen we wel nog 6 jaar ... we gaan dus nog vele jaren op jouw bijdrage mogen rekenen, waarvoor dank.
En dat de EV's niets meer waard zullen zijn: niet zo erg, is toch een salariswagen waar we nu bakken geld op verdienen om thuis te laden. Worst case romen ze het af. Geld erop insteken: nooit