Frankrijk: Stad Rijsel breidt de LEZ uit

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 26 keer
Provider

Sedert 1 januari 2025 is de lage emissie zone van Rijsel (Lille) uitgebreid naar de 95 gemeenten van de "Metropole Européenne de Lille" .
Dit wordt nu een permanente "Zone à Faibles Émissions" (ZFE).
  • De ZFE geldt voor alle wegen binnen de Metropole Européenne de Lille (evenals op het hoofdwegennet (A1, A25, A22, A27, A23, N227, N356, N41, N47).
  • Alleen voertuigen met een geldige Crit’Air-milieusticker mogen het gebied in.
  • Boetes voor voertuigen zonder of met een ongeldige sticker kunnen oplopen van €68 tot €450
De Crit’Air-sticker kost 4.95 euro als je deze rechtsreeks (online) bestelt bij: https://certificat-air.gouv.fr/
Als je de sticker koopt via https://ecovignetfrankrijk.be/vignet-frankrijk/ betaal je 19.50 euro :oops: .

Dus streekgenoten die regelmatig de grens overgaan om te gaan shoppen in Halluin, of in Auchan (Roncq) zijn verwittigd :-D
Ook als je gewoon de E17 neemt naar Parijs passeer je door de Metropole!

PS
De lijst van de 95 gemeenten die deel uitmaken van de Metropole Européenne de Lille zijn:
Allennes-les-Marais, Annœullin, Anstaing, Armentières, Aubers, Baisieux, Bauvin, Beaucamps-Ligny, Bois-Grenier, Bondues, Bousbeque, Bouvines, Capinghem, Carnin, Chéreng, Comines, Croix, Deûlémont, Don, Emmerin, Englos, Ennetières-en-Weppes, Erquinghem-Lys, Erquinghem-le-Sec, Escobecques, Faches-Thumesnil, Forest-sur-Marque, Fournes-en-Weppes, Frelinghien, Fretin, Fromelles, Gruson, Hallennes-lez-Haubourdin, Halluin, Hantay, Haubourdin, Hem, Herlies, Houplin-Ancoisne, Houplines, Illies, La Bassée, La Chapelle-d'Armentières, La Madeleine, Lambersart, Lannoy, Le Maisnil, Leers, Lesquin, Lezennes, Lille, Linselles, Lompret, Loos, Lys-lez-Lannoy, Marcq-en-Barœul, Marquette-lez-Lille, Marquillies, Mons-en-Barœul, Mouvaux, Neuville-en-Ferrain, Noyelles-lès-Seclin, Pérenchies, Péronne-en-Mélantois, Provin, Quesnoy-sur-Deûle, Radinghem-en-Weppes, Ronchin, Roncq, Roubaix, Sailly-lez-Lannoy, Sainghin-en-Mélantois, Sainghin-en-Weppes, Saint-André-lez-Lille, Salomé, Santes, Seclin, Sequedin, Templemars, Toufflers, Tourcoing, Tressin, Vendeville, Verlinghem, Villeneuve-d'Ascq, Wambrechies, Warneton, Wasquehal, Wattignies, Wattrelos, Wavrin, Wervicq-Sud, Wicres, Willems
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
beont
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 9 keer

Misschien ook wel handig om te weten dat de Crit’Air-sticker onbeperkt geldig is. (per wagen)
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb zo'n sticker, maar wil die niet plakken op mijn raam...
Hoe gebeurt die controle eigenlijk?
Ik kom ook al eens in Nederland, Duitsland, misschien UK,...
Als die allemaal beginnen met een sticker kan ik niets meer zien door mijn voorruit.
@beont , misschien een detail, maar dat is niet onbeperkt geldig voor je wagen, maar onbeperkt voor jouw nummerplaat/auto combinatie.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 9 keer

Twee vragen:
1, ik wilde die al eerder aanvragen maar ik loop vast op EURONORM. Wat is de Euronorm van een EV?
2, als ik die vanavond aanvraag, zou ik die dan tegen zaterdag hebben?

EDIT:
1, Euronorm is blijkbaar geen verplicht veld. :-)
2, ik zou na de aanvraag via mail al een voorlopig attest krijgen. :-)
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 39 keer
Provider
Te Koop forum

@cadsite gewoon om zeker te zijn je hebt die toch proberen plakken op binnenkant raam?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 2 keer

cadsite schreef: 4 maanden geleden Ik heb zo'n sticker, maar wil die niet plakken op mijn raam...
Probeer anders te plakken op doorzichtige folie, mooi afknippen, en dan met plakband op het raam (is makkelijker verwijderbaar)?
Ik wil dat zelf ook niet op mijn voorruit, en ben de laatste keer gewoon met het uitgeprint PDF bewijsje van aanvraag gegaan (dat is ook geldig blijkbaar).
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Controle via camera’s, maar ook fysieke controles door politie.

Mag je deze sticker ook passagierkant kleven?
Want ik kan me nog herinneren van Zwitserland of Oostenrijk dat het enkel omgeving binnenspiegel of boven of onderkant van chauffeurzijde.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Goztow schreef: 4 maanden geleden @cadsite gewoon om zeker te zijn je hebt die toch proberen plakken op binnenkant raam?
Ik ben niet héél simpel hé. :roll:
Ik heb die nog niet geplakt, heb daar geen goesting in.
Tot hiertoe legde ik het aanvraagformulier op mijn dashboard als ik in de binnenstad parkeerde.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Zou inderdaad kleven op een stukje transparante plastiek en dan met kleefband op binnenzijde voorruit.
Bespaart je ook heel wat miserie wanneer ze je voorruit moeten vervangen door steeninslag en je dan alles opnieuw moet bestellen.
Denk niet dat iemand daar moeilijk over zou doen (behalve het zwitserse vignet misschien omdat het door te verkopen is).
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Ook nodig voor de autowegen richting Rijsel/Parijs (E17/A22),...

meer info op https://www.lillemetropole.fr/sites/def ... FE_MEL.pdf
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

philippe_d schreef: 4 maanden geleden Als je de sticker koopt via https://ecovignetfrankrijk.be/vignet-frankrijk/ betaal je 19.50 euro .
ALTIJD de tijd nemen om de officiele verkoper op te snorren. Europa is vergeven van dit soort herverkopers met een brievenbus als adres...
tip: https://www.youtube.com/@HONESTGUIDE
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 43 keer

Oldtimers (ook uit België -O plaat-) zouden van een vrijstelling genieten
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Alweer een voorbeeld van hoe 1 Europees systeem veel beter zou zijn. 1 Europese norm en vignet. Maar ja, waarom gemakkelijk als het veel omslachtiger kan :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Heel dat "stickerkes" gedoe is gewoon compleet overbodig geworden.
Er hangt al iets unieks aan een auto: de nummerplaat.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Daarvoor moeten de databases beschikbaar zijn wat waarschijnlijk niet het geval is. De hele procedure om de Crit’Air sticker te bemachtigen zegt genoeg.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Euh...
Die zijn er wel. Waar denk je dat de crit'air gasten uw gegevens controleren? Het DIV heeft al die gegevens.
Vergeet niet dat we te maken hebben met Frankrijk. Die geilen op procedures. Hoe nuttelozer hoe liever.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Zo moeilijk zal zo'n database niet zijn, nummerplaat en veld betaald of niet. Andere data heb je pas nodig als je niet betaalde gevallen hebt. Nu worden data van overtredingen ook al internationaal doorgegeven en ook al met oa Frankrijk.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

De Fransen hebben het afgekeken van de Duitsers, maar daar is die sticker nog duurder. Zo hangt m'n voorruit vol met een paar milieu stickers en dan nog een paar autowegenvignetten. Gelukkig kan men nu in Zwitserland een e-vignet kopen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Gedaan dus met in een impuls de grens oversteken (de eerste keer ten minste).
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Eénmalig een vignetje kopen ... en je bent ervan af zolang je met dezelfde auto en nummerplaat rijdt :-)
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

kopen is niet genoeg, je moet dat lelijk ding ook kleven aan uw voorruit.
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 86 keer

Kan mij iemand uitleggen wat dit bijdraagt aan mindere emissie ?
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider

Dat je zonder sticker de stad niet meer in mag en dat de kassa gespijsd wordt. Niet noodzakelijk in die volgorde.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

Wel, ik ging ook net zeggen dat jullie daar precies wel heel snel in meegaan... Wat is de nuttige bijdrage van zo'n vignet? Straks regio Kortrijk een vignet, regio Gent, regio Antwerpen. Dan heb je al 4 stickers nodig om van Antwerpen naar het noorden van Frankrijk te rijden. In de steden zelf kan ik er nog inkomen, maar toch de snelwegen niet?
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

In theorie kunnen ze bepaalde categorieën weigeren als de luchtkwaliteit drempelwaarden overschrijdt.
In de praktijk zie ik enkel een systeem dat geld kost en niets doet, maar ik ben dan ook maar een gewone sterveling.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

lucdec schreef: 4 maanden geleden Kan mij iemand uitleggen wat dit bijdraagt aan mindere emissie ?
Dat voertuigen van een bepaalde leeftijd of euro norm geen vignet kunnen krijgen, en dus de "stad" (metrpole) niet meer in mogen.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

woutervh schreef: 4 maanden geleden Wel, ik ging ook net zeggen dat jullie daar precies wel heel snel in meegaan... Wat is de nuttige bijdrage van zo'n vignet? Straks regio Kortrijk een vignet, regio Gent, regio Antwerpen. Dan heb je al 4 stickers nodig om van Antwerpen naar het noorden van Frankrijk te rijden. In de steden zelf kan ik er nog inkomen, maar toch de snelwegen niet?
Brussel en Antwerpen hebben nu toch ook al een LEZ maar daar werkt het met nummerplaat ipv. een sticker.

Als je naar het zuiden ging via Parijs of Lyon had je al een paar jaar een sticker nodig als je kortste "snelweg" nam, dit was dan wel een deel van de ring rond Parijs of Lyon. Als je geen sticker had moest je omrijden. Ook in Italië zijn er veel steden en gemeenten met een LEZ en kom je niet erin zonder sticker, autosnelwegen inbegrepen.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Was het niet in Antwerpen dat buitenlandse nummerplaten niet correct werden verwerkt? Dus wel beboet maar toch toegelaten.
Als men nu in elk land van de EU eens een verkooppunt had waar je een Europese sticker kon kopen die in alle LEZ geldig was? De overheden konden dan zo bewijze dat de EU regels voor iedereen hetzelfde zijn EN, vooral, dat het niet om het genereren van inkomsten gaat.
LEZ Antwerpen is te belachelijk voor woorden als je tegelijk grote cruiseschepen laat aanleggen IN het centrum. (maar goed het gaat over Rijsel, of beter Lille, vraag het maar aan de Nederlanders)
Bye, Maurice
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Wat een gezever...
"nul communicatie", wat wilden ze dan? Iedereen persoonlijk aanschrijven?
Dat vignet is al jaren van toepassing. Iedereen die in de grensstreek woont kent dat. Nu doen alsof dat dit zomaar uit de lucht komt gevallen is echt wel zeggen dat je vanonder je steen gekropen komt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

johan.devos schreef: 4 maanden geleden Brussel en Antwerpen hebben nu toch ook al een LEZ maar daar werkt het met nummerplaat ipv. een sticker.
Het kan dus wel.

Het probleem met die vignetten zou men hier in dit kleine land ook nog eens willen overdoen met 3 systemen van rekeningrijden :)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vind het zo geen probleem dat al die databases niet zomaar vrij mogen verdeeld worden over gans Europa.
Dat gezegd, zou eenmalig registreren per land voldoende moeten zijn om zonder stickers of ander gedoe vergund te zijn.

Het was net in het nieuws trouwens; dan vooral de invalshoek dat "minder digitale mensen" geholpen werden met de aanvraag, want zoals een van die mensen zei "het zou beter zijn dat je ze gewoon aan de grens zou kunnen kopen in een winkel ofzo".
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

lucdec schreef: 4 maanden geleden Kan mij iemand uitleggen wat dit bijdraagt aan mindere emissie ?
De sticker "Crit'Air" is voor heel Frankrijk geldig.
In bepaalde steden mag je niet binnen als uw sticker de foute kleur heeft (lees: teveel uitstoot).
Hoe lastiger het gemaakt wordt voor vervuilende auto's, hoe sneller/vlotter mensen overschakelen op minder vervuilende alternatieven.

Lyon: https://zfe.grandlyon.com/la-zfe-evolue ... ticuliers/
À partir du 1ᵉʳ janvier 2025, conformément à la loi Climat et Résilience de 2021, la réglementation de la zone à faibles émissions (ZFE) franchira une nouvelle étape. Les véhicules particuliers classés Crit’Air 3 ne pourront plus, sauf dérogation, circuler ou stationner dans le périmètre.
Il s’agit :
des voitures diesel immatriculées entre 2006 et 2010,
des voitures essence immatriculées entre 1997 et 2005,
des deux-roues motorisés immatriculés entre 2004 et 2006.
stoffel5
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

voor personen met een europse gehandicaptenkaart is er een vrijstelling maar moet je toch in bezit zijn van een mileusticker volgens de franse site

als je een wagen hebt die in geen enkele zone binnen mag en toch een gehandicaptenkaart hebt mag je in alle zones binnen

rare vergelijking

ik ben in bezit van een euro5 wagen en gehandicaptenkaart, mits er een vrijstelling is moet ik die toch aankopen of wat?
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 63 keer

bollegijs schreef: 4 maanden geleden Oldtimers (ook uit België -O plaat-) zouden van een vrijstelling genieten
Eindelijk een goede reden om een Mercedes 190E 2.3 16 te kopen om op vakantie te gaan.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Hetgeen ik vooral mis is een duidelijke landkaart zoals een google maps kaart waarop de zones gearceerd staan.
Het enige wat ik vind zijn stippen met stadsnamen ofwel een ellenlange opsomming.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

Anderzijds gaat het over zo'n klein bedrag, dat het nauwelijks de moeite is om er tijd in te steken?
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Voor mij is het inderdaad een no-brainer.
Ik heb dat onmiddellijk gekocht voor de 2 auto's terwijl de 2de hier zo goed als zeker nooit gebruik van gaat maken.
Maar binnenkort gaan we op weekend met de hele familie (die verspreid over Vlaanderen wonen) naar een vakantiehuis op 100m van de Franse grens. Voor hen is zo'n vignet niet nodig en ze kunnen niet goed vinden of het daar gaat nodig zijn.
En alweer, die €5 doet me niets, die mottige plakker wel.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Voor Duitsland bestaan dit soort kaarten wel. Bij een last-minute boeking naar Aachen wisten we dat de LEZ begon op 100m voor ons hotel. Een goedkope grote parking (€5/dag) was wel bereikbaar. Bij een tweede bezoek hadden we wel een sticker zodat we eerst de bagage konden droppen bij het hotel om daarna op de parking te gaan staan (hotel was €20/dag voor de parking).
https://www.aachen.de/de/stadt_buerger/ ... _karte.pdf

Elke stad/gemeente met LEZ zou zoiets moeten ter beschikking zetten.
Bye, Maurice
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Provider
Te Koop forum

Deze video beschrijft hoe en waar (passagier zijde) het vignet moet gekleefd worden, maar er wordt niet echt vermeld of deze op een definitieve of dan wel "verwijderbare" manier moet of mag gekleefd worden.

https://www.certificat-air.gouv.fr/foir ... ite-de-air
Le certificat qualité de l’air doit être apposé à l’avant du véhicule de manière à être lisible par les agents de contrôle, depuis l’extérieur. En particulier :

- pour les voitures, véhicules utilitaires légers, poids lourds, autobus, autocars, il est apposé, à l’intérieur du véhicule, recto visible de l’extérieur, sur la partie inférieure droite du pare-brise ;

- pour les deux roues, tricycles et quadricycles à moteur, il est apposé, recto visible à l’extérieur, sur toute surface située à l’avant du plan formé par la fourche.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”