Geen RCS op Digi?

Discuteer hier mee over Digi Belgium
Plaats reactie
klaeje
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Na wat problemen bij overzetten van mijn nummer ( wat ik voor een nieuwkomer wel wist dat dit ging gebeuren)
Toch op het Digi netwerk geraakt.( Sinds een week)
Enigste probleem ( android) is dat met RCS inschakeld dat gebeurt met het Digi nummer 0451 en uit met mijn nummer.
Geraak na meer dan een uur nog niet binnen bij Digi en mail zal wel ook een tijdje duren, daarom pols ik hier even.
gvo7
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 13 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hier geen problemen met RCS. Ik heb wel de setting uit en aan gezet toen ik DIGI simkaart in de gsm stak.
Het nummer in het rcs profiel is ook mijn nr en niet het tijdelijk 0451 nummer.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Let wel, hier is er een verschil tussen iOS en Android. Google voorziet in Android een fallback voor gebruikers van providers die geen RCS aanbieden. Dit verloopt dan wel via Google-Servers, wat privacy-gewijs voor sommigen misschien niet wenselijk is.
iPhones ondersteunen enkel RCS indien de provider het ondersteunt.
Dus als je RCS hebt bij DIGI op een Android, wil dit niet zeggen dat DIGI ook RCS ondersteunt.
KKS
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 10 keer

Ik ervaar hetzelfde probleem, en heb contact opgenomen met google (https://support.google.com/messages/con ... ssages_dsa):
Ik ben veranderd naar een nieuwe Belgische provider (Digi) met nummeroverdracht.
De nieuwe simkaart had een nieuw tijdelijk telefoonnummer (+32 451 xx xx xx).
Dit nieuwe nummer werd correct vervangen door mijn oude nummer (+32 497 yy yy yy)
Ik kan prima bellen en sms-sen met mijn oude nummer vanop mijn nieuwe sim.

Alleen wanneer ik RCS berichten verstuur ziet mijn ontvanger alsof ze komen van dat nieuwe tijdelijke nummer ipv van mijn oude overgedragen nummer. Ik heb de RCS instellingen uitgezet, mijn google pixel 8pro herstart, en de RCS-chats terug aangezet. Het probleem blijft echter hetzelfde. In de RCS-instellingen toont de verbonden sim nog steeds het nieuw tijdelijk telefoonnummer (+32 451 xx xx xx).

Ik kan dit nieuw tijdelijk telefoonnummer (+32 451 xx xx xx) deactiveren voor RCS via https://messages.google.com/disable-chat maar de verificatiecode komt natuurlijk niet aan, bovendien ben ik niet zeker dat dit mijn oude nummer zal activeren voor RCS.

Graag hulp.
klaeje
Starter
Starter

Modbreak:
full quote verwijderd
KKS schreef: 4 maanden geleden Ik ervaar hetzelfde probleem, en heb contact opgenomen met google (https://support.google.com/messages/con ... ssages_dsa):
Ik ben veranderd naar een nieuwe Belgische provider (Digi) met nummeroverdracht. ...

Graag hulp.
Ben eens benieuwd, het is mij wat onduidelijk :bang:
KKS
Member
Member

Antwoord van Google volgde vrij snel:
Volg deze stappen om het probleem op te lossen:
  1. Instellingen> Google> Je Google-account beheren > Persoonlijke informatie
  2. Selecteer onder Contactgegevens de optie Telefoon.
  3. Mijn telefoonnummer verwijderen en opnieuw toevoegen
  4. Automatische verificatie in- of uitgeschakeld op mijn apparaat
  5. Ga naar Berichten > Instellingen voor berichten > RCS-chats.
  6. Zet RCS-chats aanzetten aan en weer aan.
Hierna zie je de RCS-chatinstellingen
Status: verbonden
RCS-chats zijn beschikbaar voor <my ported #>
En als je een RCS-bericht naar iemand anders stuurt, zie je het juiste, overgezette nummer.
Bij mijn google account zag ik inderdaad 2 telefoonnummers, en dit heb ik kunnen rechtzetten. Alleen blijft RCS koppig het 0451 nummer gebruiken bij het aanzetten ervan. Ook al zie ik dat hij eerst mijn oude (correcte) nummer probeert over te nemen.

Toegevoegd na 1 uur 6 minuten 39 seconden:
Het antwoord van de digi medewerker (wonder boven wonder was ik zonder wachtmuziek onmiddellijk binnen) kwam neer op dezelfde stappen als google.
Gezien het voor mij het probleem niet verhelpt werd een ticket aangemaakt...
klaeje
Starter
Starter

Kom uit op hetzelfde resultaat,
Had geen 2 nummers op Google account,
Maar kan bij berichten mijn nummer ingeven bij instellen RCS.
Zie hem nu ook eerst proberen mijn nummer te nemen, maar daarna snel weer verbonden met het Digi 0451 nummer.
Reactie via mail Digi....ticket aangemaakt.
We zien wel
KKS
Member
Member

klaeje schreef: 4 maanden geleden Had geen 2 nummers op Google account
Wanneer ik via mijn smartphone naar
google account -> persoonlijke informatie -> telefoon
ga, da kan ik naast het telefoonnummer ook kiezen voor een toggle "Status van automatische verificatie beheren"

Wanneer ik deze toggle voor dit apparaat activeer, dan voegt google automatisch mijn 0451 nummer toe aan de lijst met nummers. (dewelke je daarna terug kan verwijderen)
custk9
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 12 keer

Situatie:
Google Pixel 8Pro met fysieke DIGI sim (geporteerd nummer) en PXM eSIM

Ik heb RCS chat na lang zoeken en proberen aan de praat gekregen. Ik heb het volgende gedaan:

Vanop je telefoon ga naar account.google.com/phone en kijk of je tijdelijk DIGI nummer niet in de lijst van (geverifieerde) telefoonnummers staat. Verwijder eventueel het tijdelijk DIGI nummer en zet de toggle switch aan voor verificatie op je toestel. Ik heb gewacht tot die verificatie uitgevoerd is. Gebeurt automatisch op de achtergrond.

Tussenstap, heb ik uitgevoerd maar weet niet of dit het uiteindelijke resultaat beïnvloed heeft: Meld je aan bij het betaprogramma "Berichten "van Google.
https://play.google.com/apps/testing/co ... n?hl=en-US
"Berichten" (of "Messages") beta ondersteunt dual sim RCS chat. Het uiteindelijke resultaat werkt maar enkel voor mijn DIGI geporteerd nummer. Ik krijg ook geen dual RCS chat toggle switch.

bron: https://9to5google.com/2024/08/17/googl ... -dual-sim/

Via Instellingen -> Apps ga naar de Berichten (of Messages) app en verwijder daar de gebruikersgegevens èn de cache.
Herstart de GSM
Ga naar de Berichten app en stel deze terug in. In de Instellingen->RCS chat de toggle switch RCS chat omzetten en de GSM registreert zich onder het geporteerd nummer op de DIGI simkaart. De correspondenten zien ook het geporteerd nummer ipv het tijdelijk DIGI nummer.

Zoals hierboven gemeld werkt de dual sim RCS chat bij mij niet. Als ik daar nog een oplossing voor vind hoor je me zeker terug.

Edit: Ik zie dat in het Google account na een tijdje het tijdelijke DIGI nummer terug geregistreerd wordt maar de RCS chats worden nog wel verstuurd en ontvangen met het geporteerd nummer.
Laatst gewijzigd door custk9 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
KKS
Member
Member

Thx! Ik heb mijn nieuw nummer omgezet gekregen, de tussenstap van het beta programma was niet nodig.
Laatst gewijzigd door philippe_d 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: volcitaat van vorige post verwijderd
klaeje
Starter
Starter

custk9 schreef: 21 jan 1970, 03:23 Vanop je telefoon ga naar account.google.com/phone en kijk of je tijdelijk DIGI nummer niet in de lijst van (geverifieerde) telefoonnummers staat. Verwijder eventueel het tijdelijk DIGI nummer en zet de toggle switch aan voor verificatie op je toestel. Ik heb gewacht tot die verificatie uitgevoerd is. Gebeurt automatisch op de achtergronf

bron: https://9to5google.com/2024/08/17/googl ... -dual-sim/
Die meerder telefoonnr zie ik niet bij Google mijn telefoon, heb die Toggle niet voor te verifiëren.
Wel cache en gegevens gewist heringestelde.
En wil nu wel mijn juiste nr verifiëren in de berichtenapp.
En niet meer het 0451 nummer.
Maar blijft wel al heel de tijd hangen bij instellen.
Al een hele stap dichterbij maar nog niet helemaal, :bang:
Ik zoek nog wat verder.
Laatst gewijzigd door philippe_d 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote tags verbeterd
KKS
Member
Member

Dit stappenplan deed het voor mij
  1. berichtenapp sluiten (gedwongen stoppen)
  2. RCS chats uitzetten
  3. Bij mijn google account: nummer(s) gewist, en opnieuw toegevoegd / laten verifiëren
  4. Berichtenapp: opslag wissen en cache wissen (al denk ik niet dat opslag wissen nodig is)
  5. Herstart toestel
  6. RCS chats aanzetten
  7. Het kan zijn dat het nu nodig is je telefoonnummer te verifiëren bij de RCS instellingen (toevoeging Tom1977)
Vervolgens zag ik bij het aanzetten van RCS chats dat mijn correcte overgedragen nummer kwam.
Laatst gewijzigd door KKS 4 maanden geleden, in totaal 3 gewijzigd.
klaeje
Starter
Starter

Wel, blijft op mijn instellen hangen.
Wat verder gezocht en uitgekomen op Google carrier services, deze werkt niet , staat op gedwongen stoppen, maar kan niet weer inschakelen, ook na herinstallatie.
Heeft dit met Digi te maken?
Tom1977
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb het stappenplan van KKS gevolgd, maar ik heb daarna nog in de instellingen van de berichten bij RCS mijn geporteerd telefoonnummer moeten verifiëren, en toen stond mijn correct telefoonnummer bij de RCS instelling i.p.v mijn digi nummer.

Ben blij dat dit eindelijk opgelost is !

Heel fel bedankt allemaal op mee te helpen zoeken !
klaeje
Starter
Starter

Wel, is hier ook opgelost.
Bij de bovenstaande stappen was het Digi nummer wel verdwenen, maar blijf hangen op het instellen van het juiste nummer.
Probleem was hier dat de telefoon van mijn zoon is en onder ouderlijk toezicht staat.
Dit beperkt nogal de werking, kon het telefoonnummer niet laten herverifiëren.
Oplossing was hier uitloggen op Google account.
Berichten app gebruiken zonder account.
RCS inschakelen en was direct verbonden.
En daarna terug inloggen.
Geef het hier mee, ingeval van gelijkaardige problemen.
:-)
Plaats reactie

Terug naar “DIGI Belgium”