Mini desktop gaming PC

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
baggins
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 3 keer

Mijn schoonzoon is een amateur fotograaf die dus nogal bezig is met het bewerken van foto's. Hij gebruikt daar nu een laptop voor met een i9-9750H met 16 GB geheugen. Die laptop wordt ook gebruikt door zijn zoontje die daarop Microsoft Flight Simulator speelt.
Aangezien die laptop daar nogal wat moeite mee heeft (het lukt nog wel maar maakt behoorlijk wat herrie omdat de ventilatoren full blast gaan) zou hij die nu willen vervangen door een mini desktop. Dus geen grote kast die onder het bureau moet geschoven worden...
Ik heb eens rondgekeken maar heb tot nu toe nog niets gevonden dat hiervoor in aanmerking zou kunnen komen.
Voor de Flight Simulator is de recommended graphics card een NVIDIA GeForce RTX 2080 (is een verouderd model).
Budget ongeveer tussen €1000 en €1500 zonder scherm, etc.

Enige suggesties?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Voor fotobewerking zal men vooral baat hebben bij genoeg geheugen (RAM), minstens 32GB en veel en snel opslag NVMe SSD.

Lightroom en Photoshop zullen waarschijnlijk gebruikt worden voor bewerken van foto's. Die programma's gebruiken maar weinig de grafische kaart dus daar veel geld in steken hoeft niet en is beter besteed aan opslag en geheugen of snellere processor.

Merk ook op dat bepaalde instellingen veel verschil maken qua belasting van computer bij gebruik van Lightroom. Je kan in de settings bepalen hoeveel, en hoe vaak er tijdelijke bestanden moeten aangemaakt worden en hoe lang deze bewaard moeten blijven. Dat hangt af van uw eigen workflow. Ook exporteren van bewerkte foto's kost wel wat belasting van de computer maar ook hier weer afhankelijk van settings (kwaliteit en aantal beelden).

Ook de volgorde van uw bewerkingen speelt een rol. Als je eerst veel maskers aanmaakt en dan bewerkt dan moet het effect telkens opnieuw over al die maskers berekend worden. Het is daarom beter om de basisbewerkingen eerst te doen en dan pas maskers te gebruiken. Knip eerst de foto bij en zet hem eventueel recht, dat zijn al x pixels minder en ook dat recht zetten werkt trager met veel bewerkingen en maskers actief.

Ik weet uit ervaring dat als je lang in LR werkt het programma kan beginnen stokken. Gewoon afsluiten en opnieuw opstarten is vaak voldoende om weer vlot te werken.

Ik dacht aan de nieuwe Apple Mac Mini M4. Meer dan snel genoeg en zeer compact.

Gamen doe ik niet maar de eisen zullen hier afhankelijk van de games wel hoger liggen. Ik weet niet of Mac Mini geschikt is voor games?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

Hah, SFF! Zalig type computers, zelf bouwen hé 😀
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

Een Asrock Deskmini is lekker compact voor zelfbouw, maar met een 120W-voeding waarschijnlijk te krap bemeten.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 9 keer

SFF en mini-desktop beschouw ik als een andere categorie, nee?
SFF is eerder 10L+
Afbeelding

Mini-pc is eerder iets NUC-achtig van <6L
Afbeelding

In een SFF kan je makkelijk een dual-slot grafische kaart inbouwen, in een mini-pc zie ik dat niet gebeuren.

Een SFF build zou ik ook gewoon zelf doen: zoek u een mooie en handige kast, of begin met de componenten en zoek u een kast waar alles in past.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dizzy schreef: 5 maanden geleden
Ik dacht aan de nieuwe Apple Mac Mini M4. Meer dan snel genoeg en zeer compact.
Ne macmini aanraden voor msfs24 ? :bang: :bang: :bang:
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Ook voor Photoshop en Lightroom (classic) is een goede gpu altijd maar belangrijker. Bvb voor exports vanuit LR was een upgrade van een 2070 naar een 4090 een wereld van verschil.

Gezien er ook hoe langer hoe meer "AI" features in die programma's zitten... Is het belang niet te onderschatten.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Een wereld van verschil, wat is dat dan concreet. Ik exporteer hier geregeld meer dan 100 foto's en dat duurt een minuut of 2, stel dat dat halveert naar 1 minuut, wil je daarvoor veel geld uitgeven?

Ik heb een zeer beperkte GPU maar ook de AI werkt vlot op dat toestel, het werkt zelfs vlotter dan voorheen terwijl de mogelijkheden toegenomen zijn, veel hangt ook af van de verwerking door Adobe (servers) en waarschijnlijk ook je verbinding. Een AI masker maken of een verwijdering duurt max een paar seconden. Hier is tijdwinst al helemaal verwaarloosbaar. Dit zal ook afhankelijk zijn van de omvang van je bestanden.

De eisen voor games ken ik niet.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Mijn eigen ervaring (N=1) was dat op een installatie met een 2070, een export van +- 600-800 beelden gerust een 10 a 15-tal minuten kon duren (100% cpu use van m'n 12C/24T Ryzen3).

Enige wijziging was de 4090 (en een zwaardere PSU), dat viel terug naar 2-3 minuten en ik kon mijn pc nog gerust gebruiken tijdens de export.

(Het hangt er allemaal van af wat je gaat doen he - de RTX4090 was gekocht om mee te gamen/wat ML dingen op uit te proberen, de rest was pure winst ;))
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Hangt inderdaad van gebruik en workflow af. De keren dat ik zoveel beelden tegelijk exporteerde is op 1 hand te tellen hier. Het zou me eerder aanzetten tot uitgaven als het voor dagelijkse dingen zo zou zijn dat je veel tijd wint. Uiteraard speelt dat niet als je de GPU ook nog voor andere zaken nodig hebt of gebruikt.
Nr10
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 20 keer

SFF case met:

Ryzen 7600X3D
32Gb DDR5 ram
GPU met minstens 16Gb VRAM genre AMD 7900GRE of de aankomende RX 9070XT (MSFS is nogal VRAM vreter)

Voor het fotografiegedeelte is een nvidia gpu mogelijks interessanter maar je geraakt met dit budget niet rond voor pakweg een 4070Ti.

Alles staat of valt natuurlijk met de verwachtingen op grafisch vlak. Op welke resolutie zal het spel gespeeld worden?
baggins
Starter Plus
Starter Plus

Ik heb het ook eens gevraagd aan ChatGPT...
Dit is wat er uit de bus is gekomen na een paar iteraties:
  • Case: DAN Case A4-H20
  • CPU cooler: Cooler Master MasterLiquid ML240L
  • GPU: NVIDIA GeForce RTX 4070 Founders Edition
  • PSU: Corsair SF750
  • Storage: Samsung 980 Pro 2TB NVMe
  • Motherboard: ASUS ROG Strix B650E-I
  • RAM: Corsair Vengeance DDR5 32GB
  • CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ik heb nog niet nagekeken of dit hier vlot verkrijgbaar is en tegen welke prijs (zal wel boven €1500 zijn...).
Er zijn blijkbaar wel veel echte mini-desktop systeempjes (genre NUC) maar of daar MSFS vlot kan op gespeeld worden is maar de vraag...
Bedankt voor jullie input in elk geval.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Als je wil ‘prijsvechten’ is een Nuc achtig ding met een goeie AMD CPU (e.g. Minisforum) met een eGPU (goedkope docks tegenwoordig) misschien een optie ? Dan kan je wel onder die 1500 blijven imho.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Nr10
Pro Member
Pro Member

Ik twijfel niet aan de capaciteiten van zo een Minisforum systeem maar met de eGPU doe je wel al een deel van je plaatswinst te niet.

In zo een sff kan je nog upgraden naar latere AM5 CPU. Zo is je barebone toch iets toekomst bestendiger.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nr10 schreef: 4 maanden geleden SFF case met:
Ryzen 7600X3D
32Gb DDR5 ram
GPU met minstens 16Gb VRAM genre AMD 7900GRE of de aankomende RX 9070XT (MSFS is nogal VRAM vreter)
Dit lijkt me inderdaad de sweet spot voor het voorgestelde budget.
Persoonlijk zou ik toch een kleine midi/mini tower case kiezen waar een standaard atx mainboard in kan. Dat kan de prijs drukken met een €100, waar je dan meer performance kan voor kopen.
En het zal ook eenvoudiger zijn om het “geruisloos” te koelen.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 9 keer

Ik zie ook niet echt de meerwaarde van een uiteindelijk toch niet zo kleine kast.
Ofwel pak je iets NUC-achtig, ofwel een (kleinere) case zonder beperkingen.
Bij een NUC en consoorten heb je het voordeel dat je dat achter uw scherm kan hangen en dus geen kabel-brol op uw bureau of eronder. Eens dat niet lukt, maakt het - voor mij althans - niet zo veel uit: kabelbrol heb je dan toch.
baggins
Starter Plus
Starter Plus

In mijn zoektocht heb ik nu het volgende gevonden:

https://shop.shuttle.eu/xpc-slim-xh610g2

Is redelijk configureerbaar.
Iemand die ervaring heeft met Shuttle?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 1 keer

Op welke resolutie wil je flight simulatorren?
Met de 4060 kaart lukt het inderdaad tot 1440p mits je wat zaken uit zet.
Ik vermoed dat de power supply niet meer aankan dan de 4060
Zet eens alle vinkjes en kijk welke prijs je uitkomt.
8gb geheugen is bvb te weinig.
Nr10
Pro Member
Pro Member

Met een 14700K, 32GB ram en een 4060 kom je al boven de 1500 euro uit.
De thermals zullen in een Shuttle kast de maximale prestaties belemmeren vanwege beperkte warmteafvoering.
baggins
Starter Plus
Starter Plus

Inderdaad, voor zo'n systeem kom je op €1850...
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Kijk zeker eens bij https://azerty.nl

Case - Kolink Rocket Heavy (15,4L mini-tower)
Voeding - Corsair 80+Gold - 850W - SFX-L
Moederbord: ASROCK B650M-HDV/M.2
CPU: AMD Ryzen 7 8700F - 8c/16t
Memory: Kingston Fury Beast 32G (2x16)
SSD: Samsung 990 PRO 2TB

Bovenstaande kost: 877,88 EUR incl. BTW

Een Nvidia 4070 - 12GB heb je vanaf een 600 EUR ... de 16GB versies moet je vanaf 850 rekenen
Azerty Winkelmand met bovenstaande componenten
Afbeelding
Nr10
Pro Member
Pro Member

Je kan die RTX 4070 ook gewoon vervangen met een RX7800XT met 16Gb VRAM. Of een 7900GRE als je die nog kan vinden rond de € 600 max.
Die laatste is doorgaans sneller dan de 4070 Super.

Als je nog even geduld kan opbrengen wacht je beter op de launch van de nieuwe 5000 reeks van Nvidia. Al was het gewoon om bestaande kaarten in prijs te zien dalen of gewoon mee te zijn met de nieuwste range.
baggins
Starter Plus
Starter Plus

@Sasuke Die case is nu toch wel niet meer van de kleinste...
@Nr10 Enig idee wanneer die nieuwe reeks er aan komt? In principe is er geen haast bij.

Toegevoegd na 21 uren 10 minuten 36 seconden:
Mijn zoektocht heeft nu ook nog dit opgeleverd:

https://minisforumpc.eu/nl/products/ato ... 4218485943

Volgens een paar YouTube 'reviews' redelijke prestaties, niet in de orde van een echte desktop maar toch te doen.

Komt al meer in de buurt van een NUC. Op Amazon nog €100 goedkoper.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Die heeft maar 8GB ram ... dat gaat wel een vertragende factor zijn ... maar denk dat je eisen ook onrealistisch waren, dus misschien wel een optie. Zo 'klein' ga je het in zelfbouw nooit vinden met een degelijke videokaart.
Afbeelding
Nr10
Pro Member
Pro Member

Launch 5000 reeks eind deze maand. De nieuwe generatie van AMD ergens eind februari. Als het geen “paper launches” worden tenminste.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”