Plaats een rookmelder mensen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Gisternavond mijn buurvrouw uit een rokend huis gehaald omdat de rookmelder mijn aandacht trok. Zonder dat was ze nu dood geweest.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

Inderdaad en ook in zo veel mogelijke ruimtes. Sommige hebben 1 of 2 in een heel huis. Of 1 per verdiep. (niet in keuken of badkamer)
Iets dat je normaal nooit nodig zou moeten hebben tot die ene keer natuurlijk.
Zelfde voor een koolmonoxidemelder.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

Het is inderdaad weer het seizoen.

Non-stop somber (extreem somber zelfs deze maand, zelfs naar somberste maand normen), koud, dus de lichtjes en verwarmingselementen van bedenkelijke kwaliteit uit de Action worden weer boven gehaald.

Verder lopen de kelders ook weer onder door de veel te hoge waterstanden, ideaal voor kortsluitingen allerhande. Alhoewel dat nu wel minder zal zijn dan vorige winters dat een record aantal incidenten noteerde, want alles wat kon kortsluiten is toen al kortgesloten (dus het zal voornamelijk nog nieuwe toevoegingen sindsdien zijn) en bovendien staat het water momenteel wel heel hoog maar ook niet zo extreem hoog als een jaar geleden (maar dat kan nog veranderen natuurlijk).

Zelf tot nu toe nog niets meegemaakt gelukkig. Enige waar ik last van heb zijn valse alarmen soms. Gezien mijn rookmelders gekoppeld zijn veroorzaakt dat dan meteen een heel kabaal in de buurt met soms verontrustende telefoontjes tot gevolg als ik niet thuis ben (thank god voor camera's). Ben nog altijd niet zeker wat het veroorzaakt, ik vermoed een insect of een spin oid maar als ik de rookmelder inspecteer die het alarm veroorzaakt heeft zie ik niets abnormaals?

Ouders hadden recent ook last van een vals alarm, en bij hen is het zo'n model met 10-jaar batterij waar je de batterij er dus niet kan uithalen. Ben nog niet geweest sindsdien maar volgens mij is er dan wel een knop om het stil te zetten.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Ik heb de onze enkele weken terug vervangen. Elke verdieping heeft er eentje en het opladen van de fietsbatterijen gebeurt op het gelijkvloers met stenen vloer bijna onder de rookmelder.
Ze zijn niet gekoppeld maar het lawaai is groot genoeg om ze overal te horen.

Collega radio amateur heeft met kerst trouwens de brandweer op bezoek gehad. Hij had ze zelf uitgenodigd wegens schouwbrand... :-(
Bye, Maurice
https://on4bam.com
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

@CCatalyst
Waren die rookmelders ooit onbedekt als je iets van bouwstof gemaakt hebt (slijpwerken oid) want zo zijn onze vorige kapot gegaan. Gaf continu vals alarm.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

boran_blok schreef: 5 maanden geleden Waren die rookmelders ooit onbedekt als je iets van bouwstof gemaakt hebt (slijpwerken oid) want zo zijn onze vorige kapot gegaan. Gaf continu vals alarm.
Neen. Ze geven ook niet continu vals alarm, valt slechts een paar keer per jaar voor, laatste keer was in september als ik mij goed herinner.

Van ene keer ben ik vrij zeker dat het door insecten kwam, was in de zomer niet ver van een open raam en ik zag van die heel kleine insecten er nog rond vliegen. Van de andere keren nooit een oorzaak gevonden. Het is ook niet altijd dezelfde rookmelder die het alarm in gang steekt, anders was die vervangen een eenvoudige oplossing.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

@boran_blok Je hebt gelijk. :oops:
Hier ligt (yep op de grond...) er een rookmelder op 't eerste, net aan de trap en er hangt een CO melder in de living, netjes op de juiste hoogte.
Maar om goed te zijn moet ik minstens de rookmelder ophangen en een extra hangen op het gelijkvloers en best ook nog 1 in de garage denk ik (groot genoeg om geen vals alarm door de auto te krijgen), want hier hangt de verwarmingsketel.

Bon, volgende stap, de aankoop van 2 stuks.

Ik wil hier uiteraard zo min mogelijk geld voor uitgeven en het moet zo lang mogelijk mee gaan, ik woon in een oud huis waarin ik geen extra kabels kan/wil trekken voor data/stroom.
Dus geen 'smart' toestanden die stukken van mensen kosten en elke x-weken/maanden moeten opgeladen worden en geen 9V toestanden.

Heeft er iemand verstand van en een aanrader?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Te Koop forum

cadsite schreef: 5 maanden geleden Heeft er iemand verstand van en een aanrader?
hier heb ik de detectors mee op het alarmsysteem (jablotron)
batterijen zijn 3x AA's en gaan zo'n 3j mee (langer ook, maar standaard vervang ik ze wel om de 3j)

dus als je per toeval een alarmsysteem zou hebben, kan je altijd kijken naar de mogelijkheden binnen dat systeem.
en anders eens rondhoren, hier gooide de gemeente ofzo een tijd terug met gratis brandmelders...
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Plaatsen is één ding, maar de batterijen vervangen is iets anders...
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Splitter schreef: 5 maanden geleden dus als je per toeval een alarmsysteem zou hebben, kan je altijd kijken naar de mogelijkheden binnen dat systeem.
Mijn katten en buren hebben geen mogelijkheid tot connectie van een brandmelder.
Hier is 't nog compleet analoog en old-school. :P
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: 5 maanden geleden Maar om goed te zijn moet ik minstens de rookmelder ophangen en een extra hangen op het gelijkvloers en best ook nog 1 in de garage denk ik (groot genoeg om geen vals alarm door de auto te krijgen), want hier hangt de verwarmingsketel.
Geen rookmelder in de garage, gebruik warmtedetector (enfin, detector obv thermal velocity)
cadsite schreef: 5 maanden geledenHeeft er iemand verstand van en een aanrader?
First Alert, Kidde etc oid zijn de geteste/betrouwbare merken. Neem ene met 10 jaar batterij, wat neerkomt op geen gepruts met batterijen, na 10 jaar wel de hele unit vervangen. Bijvoorbeeld.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Wat mij blijft verbazen is dat zoveel mensen gewoon niet reageren als er eentje afgaat.
Laatst toch eentje bij de buren die aan het bleiten was, en ik ben dan maar ns gaan kijken of er geen noodgeval was, maar verder niemand zien evacueren ofzo.

Een paar maand geleden ging er een groot alarm af in de straat hier (bleek een oud alarmsysteem te zijn dat de huidige eigenaars niet gebruikten maar dat nooit afgekoppeld was, en de buitenunit had ineens een issue en bleef afgaan); de *enige* (een heel stuk verder wonende) buur die ook gaan kijken is (ik ben uiteraard gaan zien of er geen hulp nodig was), kwam om zich kwaad te maken over de geluidsoverlast, en dat als ze het niet rap fixten (lees: binnen de 2 minuten, desnoods met hamer) hij het wel zou doen.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 49 keer

Heb er zelf drie hangen (oa op plaatsen waar er mogelijks CO kan ontstaan) :
nu aan 50 euro :
https://store.google.com/product/nest_p ... _gen?hl=nl
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ITnetadmin schreef: 5 maanden geleden Wat mij blijft verbazen is dat zoveel mensen gewoon niet reageren als er eentje afgaat.
een combinatie van gewenning (er gaan zoveel alarmen vals af), en het "mijn rust is belangrijker dan uw veiligheid"-gevoel dat meer en meer opkomt,
of al gewoon helemaal aanwezig is?
ook het feit dat je in veel buurten al lang niet meer al je buren kent zal er vast wel iets mee te maken hebben?
lukadad schreef: 5 maanden geleden Heb er zelf drie hangen (oa op plaatsen waar er mogelijks CO kan ontstaan) :
niet vergeten dat ze in principe altijd om de 10j moeten vervangen worden, en dat is dus ook het geval voor de nest.
(althans, dat is zo ongeveer dacht ik de levensduur van zo'n CO sensor, geen idee of dat wettelijk ook moet)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Zelf ga ik toch altijd gaan kijken als ik ene hoor in de buurt om te zien of alles ok is, of dat er hulp nodig is.

Moet wel zeggen dat het soms een paar minuten kan duren eer het bij mij daagt dat het een rookmelder is die ergens in de buurt afgaat. Ze hebben allemaal verschillende tonen hier, vergelijk dat met de VS waar ze de toon al sinds 1996 netjes gestandaardiseerd hebben (ANSI Temporal 3). En hetzelfde voor de toon van CO-melders daar, wat gestandaardiseerd is in ANSI Temporal 4.

Verder, als het van een appartementsblok komt, kan het vaak schier onmogelijk zijn om te zeggen van welke unit precies.
Paddestoel
Member
Member
Bedankt: 8 keer

Heb er 1 maar de 2de kapoet, moet eens nieuwe halen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ik een rookmelder bij de buren zou horen .
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Wel, ik was de hond aan het uitlaten. Sjance, want een half uur vroeger en ik had wss niets gehoord. Met de moderne geïsoleerde huizen denk ik dat je inderdaad een rookmelder niet hoort als jij binnenzit en die rookmelder in een ander huis binnenzit.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Heb er 4 hangen

1 garage want staan was droog machine
1 inkomhal
1 hal boven
1 woonruimte/keuken tussenin

Merk elro - 5j batterij dan wissel.

Hoe lang gaan die sensoren mee?
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

10 jaar, daarom dat je altijd de datum van eerste ingebruikname op onderkant of ergens moet opschrijven zodat je kan nagaan wanneer je de rookmelder in zijn geheel moet vervangen.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Dat dacht ik al , zal maar even reminder zetten in agenda ( digitaal )
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 7 keer

Net voor de jaarwisseling bericht gekregen dat m'n EV staat te wachten bij de dealership dus vandaag maar gelijk 6 rookmelders, een Base Station en een koolmonoxidemelder besteld. (X-Sense)
Alles koppelbaar dus dat gaat kabaal geven als de toast word aangebrand.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

lukadad schreef: 5 maanden geleden Heb er zelf drie hangen (oa op plaatsen waar er mogelijks CO kan ontstaan) :
nu aan 50 euro :
https://store.google.com/product/nest_p ... _gen?hl=nl
paar dagen later en ze staan nog steeds als onbeschikbaar.
lijkt me eerder zo'n aldi-stunt waar er geen voorraad is, ze een goede prijs tonen, en tegen dat het terug beschikbaar is gewoon terug aan een (te dure) hoge prijs staat.
broke23
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 25 keer

Exact ! Google bah. Heb er zo 6 hangen
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Mijn 'melding geven' gisteren uitgezet en om 19u30 bestelling geplaatst bij Bol.com en Brandpreventiewinkel.
Vandaag omstreeks het middaguur werden al m'n bestellingen geleverd (14 stuks)
Handel drijven zijn die Nederlanders altijd al goed in geweest. :-)
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
My_download
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 31 keer

Iemand ervaring met de X-Sense Link+ Pro rookmelders?

Bol heeft nu een bundel met 6 melders en de app gateway voor 130€
https://www.bol.com/be/nl/p/x-sense-lin ... oductTitle
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Gisteren gekocht samen met die koolmonoxide melder en magneet bevestigingen.
Zitten nog in de doos dus, hopelijk dit weekend installeren.
Reviews zijn alvast goed dus hout vasthouden. ;-)
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

TheCeet schreef: 5 maanden geleden 10 jaar, daarom dat je altijd de datum van eerste ingebruikname op onderkant of ergens moet opschrijven zodat je kan nagaan wanneer je de rookmelder in zijn geheel moet vervangen.
De enigste reden van die 10 jaar is ivm stof dat er in komt. Bij duurdere (zoals bij alarmsysteem die >€100 kosten) loont het ook om het stof eruit te blazen. Met technieker brandinstallaties hierover gepraat en bepaalde industriele branddetectoren worden op deze manier ook eenmalig gerefurbished. Nog belangrijker is om de detectors elk jaar eens te testen met detectorspray.
Nordic
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

Hier in 2016 een set van Alecto omhoog gehangen. 6 exemplaren, een drama om gekoppeld te krijgen en heel snel valse meldingen. Na een paar keer in het midden van de nacht uit bed gelicht door eens vals alarm. Coolblue wou ze niet terugnemen of vervangen na enkele maanden, dus laatste aankoop ooit daar gedaan.
Toen vervangen door FireAngels en deze hangen nog allemaal omhoog. Om het kwartaal blaas ik ze eens uit met de compressor en afnemen met een vochtige doek. En buiten terechte meldingen, nog geen vals alarm gehad.
Die in de living is eens afgegaan nadat ik een 40tal kaarsen op een verjaardagstaart uitblies en een in de berging naast de keuken bij het blussen van aanbaksel in een te hete pan met teveel Leffe ineens en ferme rookontwikkeling tot gevolg.
Ik twijfelde toen sterk voor Nest, maar deze zijn echt duur en dan nog abonnement, dus toch tevreden nu.
Hier hangen er 9 (4 slaapkamers, living, technische ruimte, berging, hal en nachthal). En bij de ketel hangt ook nog ene voor gas/co...
broke23
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 25 keer

Google hun prijs terug volle pot uiteraard voor de nest protect :roll: nog niet in stock ook niet
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Sinds gisteren hangen er hier 3 nest v2’s en 2 oudere die ik nog had en nog een paar jaar kan meegaan.
Kelder, op een paar meter van de mazoutketel. Keuken, kinderkamers en Gang. Mogelijks breiden we nog uit om dat in elke ruimte te hebben.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”