Gratis/goedkope PEPPOL facturatie?
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Hoi,
Mijn partner doet wat dingen in bijberoep, en vanaf 2026 komt er in België de verplichting om PEPPOL te gebruiken voor e-invoicing.
Gezien haar lage omzet kan ze momenteel gebruik maken van de gratis suite bij Zoho (books/invoicing), wat perfect werkt. Echter is er blijkbaar nog geen ondersteuning voor PEPPOL in België...
Heeft er iemand weet van een paar goede, betaalbare platformen (lees: zo goedkoop mogelijk) waar je die facturen in zou kunnen verwerken? Ik had even gekeken om zoiets te selfhosten (wat je kan, de software is te vinden op github), maar de prijzen om aan te sluiten zijn eyewatering...
Mijn partner doet wat dingen in bijberoep, en vanaf 2026 komt er in België de verplichting om PEPPOL te gebruiken voor e-invoicing.
Gezien haar lage omzet kan ze momenteel gebruik maken van de gratis suite bij Zoho (books/invoicing), wat perfect werkt. Echter is er blijkbaar nog geen ondersteuning voor PEPPOL in België...
Heeft er iemand weet van een paar goede, betaalbare platformen (lees: zo goedkoop mogelijk) waar je die facturen in zou kunnen verwerken? Ik had even gekeken om zoiets te selfhosten (wat je kan, de software is te vinden op github), maar de prijzen om aan te sluiten zijn eyewatering...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
gestructureerde XML-bestanden die voldoen aan Europese normen.
kan iemand europa AUB informeren dat we in de 21ste eeuw zitten?
dat gezegd zijnde, hoe kan een open, non-profit iets vereisen dat er zo'n hoge bedragen mee gemoeid zijn, ergens klopt dat toch niet?
alsook, is dat niet ergens een bepaalde vorm van monopolie enablen, again ?
misschien kan je voor meer details eens horen bij BOSA ?
kan iemand europa AUB informeren dat we in de 21ste eeuw zitten?
dat gezegd zijnde, hoe kan een open, non-profit iets vereisen dat er zo'n hoge bedragen mee gemoeid zijn, ergens klopt dat toch niet?
alsook, is dat niet ergens een bepaalde vorm van monopolie enablen, again ?
misschien kan je voor meer details eens horen bij BOSA ?
- devilkin
- Administrator
Ondertussen al gevonden:
https://www.billit.eu/nl-be/
https://invoiceninja.com/ - maar onduidelijk in welk plan ze nu wel of geen e-invoicing ondersteunen
https://accountable.eu/
Added in 42 seconds:
merci, 'k ga es verder zoeken.
https://www.billit.eu/nl-be/
https://invoiceninja.com/ - maar onduidelijk in welk plan ze nu wel of geen e-invoicing ondersteunen
https://accountable.eu/
Added in 42 seconds:
Geen prijzen te zien, het oogt gewoon al duur

- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 110 keer
- seagull
- Elite Poster
- Twitter: WimVerlinden
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 108 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Versturen kan ook met Doccle. Ik heb vorige week de webinar gevolgd.
Zelf gebruik ik Yuki en ben aan't kijken voor de Peppol integratie van Yuki.
Maar ik heb nog geen enkele klant of leverancier die me over Peppol gecontacteerd heeft.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Peppol is al ingebouwd in Yuki ... ik krijg al facturen binnen op die manier.
Voor de rest zou ik inderdaad ook eens kijken naar https://factuursturen.be, bestaat al lang en gebruikte ik ook toen ik nog zelfstandige in bijberoep was.
Voor de rest zou ik inderdaad ook eens kijken naar https://factuursturen.be, bestaat al lang en gebruikte ik ook toen ik nog zelfstandige in bijberoep was.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 182 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Voortaan moet je dus een privaat product aankopen/abonneren om aan je verplichtingen te kunnen voldoen. Ik hoop dat er open source oplossingen komen voor deze verplichting.
Want zoals het er nu naar uit ziet gaan we helemaal de Amerikaanse toer op, waar men ook software moet kopen/huren om de belastingaangifte te kunnen doen. En waar men een (dure) advocaat moet engageren om het juiste belastingtarief te krijgen.
Want zoals het er nu naar uit ziet gaan we helemaal de Amerikaanse toer op, waar men ook software moet kopen/huren om de belastingaangifte te kunnen doen. En waar men een (dure) advocaat moet engageren om het juiste belastingtarief te krijgen.
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 137 keer
Zoals deze:R2D2 schreef: 5 maanden geleden Ik hoop dat er open source oplossingen komen voor deze verplichting.
https://peppol.org/tools-support/links-to-software/
-
- Elite Poster
OK. Bedankt hiervoor, maar ik heb blijkbaar niet de juiste benaming gebruikt. Ik bedoelde gratis software. Software die gewoon te gebruiken is door een leek (als ik). Want geen idee hoe je die github dingen gebruikt.
Ik ga ervan uit dat die PEPPOL een bestandsformaat is? Dan zou er toch iets moeten kunnen als een "print to Peppol" of iets dergelijks?
Want ja, omdat ik jaarlijks maar enkele tientallen eenvoudige facturen uitstuur maak ik ze gewoon in een rekenblad met print to PDF.
Ik ga ervan uit dat die PEPPOL een bestandsformaat is? Dan zou er toch iets moeten kunnen als een "print to Peppol" of iets dergelijks?
Want ja, omdat ik jaarlijks maar enkele tientallen eenvoudige facturen uitstuur maak ik ze gewoon in een rekenblad met print to PDF.
- devilkin
- Administrator
Voor zover ik kan afleiden is peppol meer dan alleen een gestandaardiseerd formaat. Je moet je ook aansluiten op het netwerk (access point) met bijbehorende kosten.
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 137 keer
Maar die link die ik stuur is softwaren die de connectie met netwerk maakt.
Ik heb het niet nodig en dus ook niet op verdiept, maar hoop idd ook op de mogelijkheid om dit kosteloos te doen.
Lijkt mij wenselijk dt er een veilig netwerk is waar iedereen gevallideerd is, maar hoe loopt die vallidatie exact? Gewoon software draaien en alles ok? Of moet je dan door een instantie laten autjoriseren dat jij wel echt jij bent
Ik heb het niet nodig en dus ook niet op verdiept, maar hoop idd ook op de mogelijkheid om dit kosteloos te doen.
Lijkt mij wenselijk dt er een veilig netwerk is waar iedereen gevallideerd is, maar hoe loopt die vallidatie exact? Gewoon software draaien en alles ok? Of moet je dan door een instantie laten autjoriseren dat jij wel echt jij bent
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Miljaar, hier had ik nog niets over gehoord.
Dus gewoon als "prutser-zelfstandige-in -bijberoep" factuurtjes in word opmaken en versturen gaat niet meer mogen?
Ik heb echt geen zin om nog eens extra voor te betalen voor extra werk waar ik niets aan heb.
Dus gewoon als "prutser-zelfstandige-in -bijberoep" factuurtjes in word opmaken en versturen gaat niet meer mogen?
Ik heb echt geen zin om nog eens extra voor te betalen voor extra werk waar ik niets aan heb.

- devilkin
- Administrator
https://bosa.belgium.be/nl/themas/digit ... ronische-0 geeft een hoop extra info.
Via een kennis die accountant is nog Odoo doorgekregen wat je kan zelfhosten en blijkbaar ook mee versturen _en_ ontvangen.
(en via https://cupoftea.social/@moof/113737151048926548 kan je de volledige accounting ook aanzetten in de selfhosted versie)
Via een kennis die accountant is nog Odoo doorgekregen wat je kan zelfhosten en blijkbaar ook mee versturen _en_ ontvangen.
(en via https://cupoftea.social/@moof/113737151048926548 kan je de volledige accounting ook aanzetten in de selfhosted versie)
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
afaik wel, maar enkel als je particulieren factureert.cadsite schreef: 5 maanden geleden Dus gewoon als "prutser-zelfstandige-in -bijberoep" factuurtjes in word opmaken en versturen gaat niet meer mogen?
overheid en b2b moet verlopen via dat peppol netwerk
- cadsite
- userbase crew
Ik factureer enkel Nederlandse bedrijven. Vallen die daar dan ook onder?
Het blijkt ook in Nederland verplicht te worden, maar de vraag is dan of het onderling ook verplicht is.
Tegen dat het zover is verwacht ik een mailing van de boekhouders, ik zit bij een kantoor dat veel bijberoepers heeft, dus komt wel goed, maar bon...
Het blijkt ook in Nederland verplicht te worden, maar de vraag is dan of het onderling ook verplicht is.

Tegen dat het zover is verwacht ik een mailing van de boekhouders, ik zit bij een kantoor dat veel bijberoepers heeft, dus komt wel goed, maar bon...
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
- Bedankt: 29 keer
Het gaat om Europese normen, en ook al factureer je alleen naar Nederland, je valt nog altijd onder de Belgische regelgeving vermoed ik.
Ik verwacht dat andere landen tegen die tijd dat ook gewoon moeten hebben geïmplementeerd.
Ik verwacht dat andere landen tegen die tijd dat ook gewoon moeten hebben geïmplementeerd.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
- devilkin
- Administrator
Met die link die ik gaf kan je errond voor de accounting module 
Sent from my SM-X820 using Tapatalk

Sent from my SM-X820 using Tapatalk
- cadsite
- userbase crew
Het is 1 grote waas als ik het goed versta...
Afgelopen week bij de boekhouder geweest en ze kon nog niet met zekerheid zeggen of ik al dan niet via peppol zal moeten werken.
De regelgeving en termijnen, het blijft toch een slechte combinatie.
Afgelopen week bij de boekhouder geweest en ze kon nog niet met zekerheid zeggen of ik al dan niet via peppol zal moeten werken.
De regelgeving en termijnen, het blijft toch een slechte combinatie.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 111 keer
Deze week een sessie gehad hierover, en daaruit bleek dat er wel wat uitzonderingen zijn.
Maar ze lieten het duidelijk verstaan: in een B2B context zul je met 99% zekerheid dit nodig hebben.
Als je facturen ontvangt heb je het al nodig, en als je er verstuurt zijn de uitzonderingen zo gering.
Maar ze lieten het duidelijk verstaan: in een B2B context zul je met 99% zekerheid dit nodig hebben.
Als je facturen ontvangt heb je het al nodig, en als je er verstuurt zijn de uitzonderingen zo gering.
-
- Elite Poster
Ga er van uit dat je moet. De uitzonderingen zijn uitzonderlijk.
https://efactuur.belgium.be/nl/article/ ... -verplichtVoor welke B2B-handelingen geldt de verplichting niet?
De verplichting tot gestructureerde elektronische facturering zal quasi altijd gelden bij handelingen tussen een Belgische btw-plichtige leverancier en een in België voor btw-doeleinden geregistreerde btw-plichtige klant ongeacht of deze in België is gevestigd.
Er zijn enkele beperkte uitzonderingen op dit principe:
Er is geen verplichting om gestructureerde elektronische facturen te verzenden voor:
gefailleerde btw-plichtigen,
ondernemingen die alleen door artikel 44 van het Btw-Wetboek vrijgestelde handelingen verrichten,
niet in België gevestigde btw-plichtigen zonder vaste inrichting,
forfaitaire btw-plichtigen (artikel 56 van het Btw-Wetboek, dooft uit uiterlijk 1 januari 2028).
Er is geen verplichting om gestructureerde elektronische facturen te kunnen ontvangen voor:
ondernemingen die alleen door artikel 44 van het Btw-Wetboek vrijgestelde handelingen verrichten,
niet in België gevestigde btw-plichtigen zonder vaste inrichting.
Er is geen verplichting om gestructureerde elektronische facturen te verzenden of te ontvangen als de handeling is vrijgesteld door artikel 44 van het Btw-Wetboek.
Werkt u alleen voor particuliere klanten? Voor de uitgaande facturen aan particuliere klanten geldt de verplichting niet. Maar opgelet: u moet wel de gestructureerde elektronische facturen van uw leveranciers kunnen ontvangen. U moet dus wel degelijk uw systemen daarvoor aanpassen tegen januari 2026.
- cadsite
- userbase crew
Ze was zo goed als zeker dat ik onder die uitzonderingen zou vallen.
Het feit dat mijn omzet (uit bijberoep) zo laag is en ik enkel buitenlandse klanten heb zouden hiervoor zorgen.
Wordt vervolgd.
Het feit dat mijn omzet (uit bijberoep) zo laag is en ik enkel buitenlandse klanten heb zouden hiervoor zorgen.
Wordt vervolgd.
- cadsite
- userbase crew
Dat is toch een behoorlijk dure oplossing??
Ik verstuur max 15 facturen per jaar. Daarvoor zou ik bij hen bijna €100 moeten betalen. Dat is véél meer dan andere full-blown opties.
Niet goed gelezen...
Ik verstuur max 15 facturen per jaar. Daarvoor zou ik bij hen bijna €100 moeten betalen. Dat is véél meer dan andere full-blown opties.
Niet goed gelezen...

Laatst gewijzigd door cadsite 6 dagen geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Pro Member
- Bedankt: 14 keer
Waar haal je die prijs? Het is gewoon 15x0,65€. Dus 9,75 voor 15 facturen.cadsite schreef: 6 dagen geleden Dat is toch een behoorlijk dure oplossing??
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 79 keer
Leuke ontdekking. Lopen je binnenkomende facturen van leveranciers ook via peppol via odoo?Ken schreef:Odoo, hier al een jaar actief met Peppol op Odoo voor 3 bedrijven.
Volledig gratis voor 1 app, zolang je maandelijks inlogt.
- cadsite
- userbase crew
Helemaal juist.kippewit schreef: 6 dagen geledenWaar haal je die prijs? Het is gewoon 15x0,65€. Dus 9,75 voor 15 facturen.cadsite schreef: 6 dagen geleden Dat is toch een behoorlijk dure oplossing??
Ik zag enkel de "€9,75/maand" staan, maar dat slaat op 15 facturen per maand.

Bedankt, ik hou deze oplossing ook in 't oog.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 26 keer
Het is gewoon totaal onduidelijk en jaagt de bedrijven weer op extra kosten.
Wij hebben een custom made programma laten schrijven waarmee ik de dossiers kan factureren.
Tot op heden werden gewoon alle facturen via pfd gemaild, of de weinige die er nog zijn via post opgestuurd.
Nu moeten we heel ons programma laten herschrijven of koppelen met een peppol aanbieder. Waarschijnlijk gaat dit het laatste worden aangezien dit het minst extra werk met zich zal meebrengen. Maar de prijs is natuurlijk ook niet min, 0,33€ per document en we hebben er momenteel +- 10.000 op jaarbasis.
Alles laten aanpassen + de maandelijkse kost en we zitten al snel aan €10k het eerste jaar.
Allemaal leuk voor een kleine KMO
+ dat het sws extra werk met zich zal meebrengen. Ik verwacht de eerste maanden totale chaos. Heel wat kleine kmo's of zelfstandigen hebben zelfs nog nooit gehoord van peppol.
En de uitzonderingen zijn héél beperkt, zelfs als je maar 1 factuur verstuurt, uw leveranciers moeten via peppol naar u kunnen sturen, dus je moet je sws registreren.
Wrs zullen er voor zulke gevallen wel gratis oplossingen zijn?
Dit is trouwens enkel en alleen om big brother nog meer macht te geven en alles meteen te kunnen inkijken.
Nu gaat het van verkoper > peppol > aankoper.
Maar op termijn zal het zijn verkoper > peppol > overheid > aankoper
Met andere woorden de overheid zal eerst controleren of uw factuur correct is (op btw niveau) en zal dan pas de factuur doorsturen naar uw klant.
Wij hebben een custom made programma laten schrijven waarmee ik de dossiers kan factureren.
Tot op heden werden gewoon alle facturen via pfd gemaild, of de weinige die er nog zijn via post opgestuurd.
Nu moeten we heel ons programma laten herschrijven of koppelen met een peppol aanbieder. Waarschijnlijk gaat dit het laatste worden aangezien dit het minst extra werk met zich zal meebrengen. Maar de prijs is natuurlijk ook niet min, 0,33€ per document en we hebben er momenteel +- 10.000 op jaarbasis.
Alles laten aanpassen + de maandelijkse kost en we zitten al snel aan €10k het eerste jaar.
Allemaal leuk voor een kleine KMO
+ dat het sws extra werk met zich zal meebrengen. Ik verwacht de eerste maanden totale chaos. Heel wat kleine kmo's of zelfstandigen hebben zelfs nog nooit gehoord van peppol.
En de uitzonderingen zijn héél beperkt, zelfs als je maar 1 factuur verstuurt, uw leveranciers moeten via peppol naar u kunnen sturen, dus je moet je sws registreren.
Wrs zullen er voor zulke gevallen wel gratis oplossingen zijn?
Dit is trouwens enkel en alleen om big brother nog meer macht te geven en alles meteen te kunnen inkijken.
Nu gaat het van verkoper > peppol > aankoper.
Maar op termijn zal het zijn verkoper > peppol > overheid > aankoper
Met andere woorden de overheid zal eerst controleren of uw factuur correct is (op btw niveau) en zal dan pas de factuur doorsturen naar uw klant.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 6 keer
Kan die app ook overweg met proforma facturen?Ken schreef: 6 dagen geleden Odoo, hier al een jaar actief met Peppol op Odoo voor 3 bedrijven.
Of is dat dan een betalend feature?
Ben aan het twijfelen tussen Odoo en teamleader.
Vrijwel al mijn klanten zitten buiten BelgIë, maar lokale leveranciers moeten wel naar mijn peppol ID kunnen sturen.
Ik zal dus niet omheen peppol kunnen, al is het maar om facturen te kunnen ontvangen.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 39 keer
Ik hoor goede dingen over Odoo (als boekhouder)FredericV schreef: 6 dagen geledenKan die app ook overweg met proforma facturen?Ken schreef: 6 dagen geleden Odoo, hier al een jaar actief met Peppol op Odoo voor 3 bedrijven.
Vrijwel al mijn klanten zitten buiten BelgIë, maar lokale leveranciers moeten wel naar mijn peppol ID kunnen sturen.
Ik zal dus niet omheen peppol kunnen, al is het maar om facturen te kunnen ontvangen.
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 110 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ja dat kan, Teamleader doet wel geen boekhouding waar Odoo een totaalpakket is met heel wat apps incl. boekhouding. Ik doe er zelf alles mee van CRM tot boekhouding en dus bv. ook BTW aangiftes e.d.FredericV schreef: 6 dagen geledenKan die app ook overweg met proforma facturen?Ken schreef: 6 dagen geleden Odoo, hier al een jaar actief met Peppol op Odoo voor 3 bedrijven.
Een proforma heeft geen juridische waarde dus gebruik ik die zelf onder offertes met dezelfde nummering e.d. Alleen een aparte print template met dus Proforma Invoice i.p.v. offerte dus. Pas wanneer de betaling binnen is kan je dan eenvoudig in één klik op basis van die offerte/proforma de officiële factuur maken.
Je hebt hiervoor wel minstens een Odoo Online Custom abo nodig en dan iemand die dit voor je kan realiseren (Odoo zelf of één van hun vele partners, of één van de vele Odoo specialisten-onderaannemers die je bv. kan vinden op Upwork).
Account voor de externe boekhouder is gratis als die zich registreren als fiduciaire.