250 euro aankoopbons energiezuinige toestellen

Hierin kan je goede deals melden aan je mede-userbase leden
Plaats reactie
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Uitgebreid naar meer rechthebbenden .

https://www.hln.be/binnenland/vanaf-1-j ... ~a9c6f4ef/

Vanaf 1 januari heeft één op de drie gezinnen recht op 250 euro korting op koelkast of wasmachine

Vanaf 1 januari 2025 kunnen meer Vlaamse gezinnen een kortingsbon van 250 euro aanvragen voor de aankoop van energiezuinige huishoudtoestellen zoals een koelkast, wasmachine of droogkast. De bon is nu ook beschikbaar voor gezinnen die tijdens de energiecrisis een sociaal energietarief ontvingen, naast de traditionele groep van rechthebbenden.
IHB 23-12-24, 09:36 Laatste update: 09:55 Bron: Het Nieuwsblad

meer....

250 reacties
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer
Recent bedankt: 4 keer

Helaas vrees ik voor een omgekeerd effect.

Ik zie het nu al met m'n ecocheques:
Als ik een toestel wil kopen die voldoet aan de eisen, is de prijs 5x zo hoog als een "betaalbaar" toestel die net niet genoeg eco-vriendelijk is...
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

blaatpraat schreef: 5 maanden geleden Helaas vrees ik voor een omgekeerd effect.

Ik zie het nu al met m'n ecocheques:
Als ik een toestel wil kopen die voldoet aan de eisen, is de prijs 5x zo hoog als een "betaalbaar" toestel die net niet genoeg eco-vriendelijk is...
Larie....!!
Ik heb tijdens dezelfde actie in tijdelijk sociaal tarief een Samsung D gekocht voor 340 Euro ,wel in combinatie soldenperiode ....2.03 meter hoog NO FROST toestel bij Vandenborre .....je moet natuurlijk wel even moeite doen om rondzoeken

Dit met die bon in mindering werd het 340 euro, ook nog Samsung wasm A en idem Samsung droogkast gekocht ..
Het gekke is wel dat deze bons per 2 jaar aangevraagd kunnen worden ... :think: :think:

Toegevoegd na 8 minuten 35 seconden:
Zo zijn het nu weer eens anderen die iets voordeel krijgen dan diegenen die de E.V auto mindering van 10 000 euro kregen of zijn die hun voordeel al vergeten ? :angel:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

Dat is geen actie. Iedereen met sociaal tarief kan om de 2 jaar zo een bon aanvragen. Dat systeem bestaat al een hele tijd.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

dragonflo schreef: 5 maanden geleden Dat is geen actie. Iedereen met sociaal tarief kan om de 2 jaar zo een bon aanvragen. Dat systeem bestaat al een hele tijd.
Nu is het niet ALLEEN meer voor het zuivere sociaal tarief ...nu ook voor de tussenklasse ..!!
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Fijn voor wie er van kan genieten.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Hebben die bonnen dezelfde "rechtsgeldigheid" als ecocheques? Zoja, dan zouden ze in principe ook moeten gelden voor kringloopwinkels, refurbished, tweedekansjes,... en is het wel een goeie deal.

Als het echt enkel voor nieuwe electronica is, dan kan het misschien wel problemen veroorzaken(enkel voor duurdere aankopen, mensen die iets aankopen terwijl ze het niet echt nodig hebben omdat de bon anders vervalt,...)
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

Neen, enkel voor die specifieke toestellen en meewerkende winkels.

Te vinden op fluvius website, zoals eerder vermeld, al lang bestaand systeem. Gewoon uitgebreid binnen enkele dagen
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 86 keer

Joe de Mannen schreef: 5 maanden geleden Fijn voor wie er van kan genieten.
J.
Ik kan hier niet mee akkoord gaan.
Iemand die werkt en spaart wordt het alsmaar lastiger gemaakt. Deze draait voor alles op, want gratis bestaat niet.
Waarom altijd alle voordelen voor steuntrekkers.
Deze houden toch het land niet draaiende, en er komen er alsmaar bij, honderduizenden per jaar....
omgekeerde wereld volgens mij.....
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

Lucdec, als het zonsimpel is, doe het dan he.
Makkelijk om te roepen, maar het staat je vrij om het dan te doen he.

'T amusement.

Nieuwe systeem is trouwens niet enkel meer voor 'steuntrekkende' maar iedereen met inkomen lager dan bedrag x, wat de oorsprong ook moge zijn
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Allez dan maar hier de inkomensgrenzen voor deze uitgebreide Fluvius energie bon , reken hier maar 3/4 van de gepensioneerden als verdieners toe .
Voor de azijn pisser(s) :lol: ...., er zijn ook nog mensen die niet stempelen of geen leefloon hebben , maar die werken voor een laag loon !! :roll:

(deel van pagina )
https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... -droogkast

U kunt Mijn Kortingsbon aanvragen als u in het Vlaamse Gewest gedomicilieerd bent en uw (gezins)inkomen lager is dan:

Vanaf 2 Jan. 2025

24.230 euro voor een alleenstaande
36.340 euro voor een alleenstaande met handicap of een alleenstaande met 1 persoon ten laste
36.340 euro voor een koppel zonder personen ten laste.

Hebt u extra personen ten laste? :idea: Tel dan 4.330 euro per persoon ten laste op bij deze bedragen.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Te Koop forum

Met het minimumloon ga je erover ... Tenzij er in een koppel maar 1 iemand werkt ...
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

pfuhu schreef: 5 maanden geleden Met het minimumloon ga je erover ... Tenzij er in een koppel maar 1 iemand werkt ...
bijkomstige info van betreffende pagina :

Krijgt u een weigering op basis van uw inkomen? 
Dan hebt u nog steeds de mogelijkheid om via het lokale OCMW van uw verblijfplaats de bon alsnog aan te vragen. Zij zullen bekijken of uw situatie toelaat om een bon aan te vragen. 

PS: ook is het mogelijk dat deze bedragen nog geindexeerd worden daar alles nu op de valreep 2024/2025gepubliceerd is (?)

Ook gaat men uit van het laatste aanslagbiljet belastingen ....inkomsten 1 a 2 jaar terug
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Zoals al eerder gezegd: niet voor de werkende mensen bedoeld. Die mogen enkel afgeven ...
Emile51
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 17 keer

Wie betaalt dit feest eigenlijk?
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Emile51 schreef: 5 maanden geleden Wie betaalt dit feest eigenlijk?
Je mag 3 keer raden :-D
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

pfuhu schreef: 5 maanden geleden Zoals al eerder gezegd: niet voor de werkende mensen bedoeld. Die mogen enkel afgeven ...
ja het zal wel niet bedoeld zijn voor de grootverdieners :wink: , die hebben dat dan ook niet nodig , die kregen hun 10 000 euro E.V premie , prijs je tot de gelukkigen :lol:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Kunnen we weer effe on topic gaan, stoppen met zagen over het feit wat sommigen wel of niet krijgen...

Het feit dat mensen met een lager inkomen dit kunnen verkrijgen is sowieso een goede zaak. Lager energie gebruik, lagere factuur voor hun, mogelijkheden om mss wat te sparen, etc.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het is wél relevant. Het gaat over de doelgroep: Het minimumloon in Belgie bedraagt meer dan 2000€. Als je vakantiegeld en evt eindejaarspremie meetelt, ga je er dus los over.
stoffel5
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

@lucdec ja wat lees ik hier, tis t hopen dat jij nooit iets tegenkomt ongeval, ziekte of iets anders

ik heb 10 jaar aan een stuk 2 ploegen gewerkt; ik bedoel 16uur per dag of meer
sedert 9 jaren heb ik een dubbele longembolie gekregen en 5 jaar geleden een hersentrombose met longaandoening

ik heb niet voor gekozen om invalide te zijn en meer dan €800 per maand minder inkomsten te hebben

aan de ziekenkas is het ene vette

als jij werkt krijg je vakantiegeld, ecocheques, eindejaarspremie
als je dat te samen telt moet je eigenlijk niet veel zagen over die €250 dat ik en andere mensen kunnen beroep aan doen

ik moet maandelijks 3 x ziekenhuis en heb een partner die in de zelfde situatie bevindt

ons vervangingsinkomen gaat voornamelijk aan ziekenhuis en dokters rekeningen en medicatie

we nemen samen 40 pillen per dag in, als je kan rekenen en tellen( volgens mij kan je dat niet) weet je genoeg.

als je verstand dan reageer je op mijn bericht
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer
Recent bedankt: 7 keer

Onderhand verhogen ze nog de nettarieven met 120 euro om dit te betalen...oh wait...

https://www.hln.be/binnenland/nettariev ... ~a423edc0/

Ook de renovatiepremies moeten er aan geloven.

https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 73030.html

De bomma zal nogal wat wasmachines en koelkasten aankopen in veel gezinnen. :-D
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

lucdec schreef: 5 maanden geleden Ik kan hier niet mee akkoord gaan.
Iemand die werkt en spaart wordt het alsmaar lastiger gemaakt. Deze draait voor alles op, want gratis bestaat niet.
zit je hier een beetje mis te denken, maar dat heeft de politiek graag natuurlijk.

dit soort steun is voor mensen die weinig verdienen of invalide zijn (al zal er sowieso misbruik van gemaakt worden, maar daar is dit geen oorzaak van, en ook geen reden om dit af te schaffen)

dus iemand die werkt, nog kan sparen, en toch niet veel kan verdienen, kan hiervan gebruik maken (en ja, "de doppers" wss ook dus).
iemand die schoon verdient en vlotjes kan sparen valt hier idd uit de boot, maar dat vind ik dan ook niet zo erg (iemand dat 5k net / maand kan verdienen, moet toch duidelijk geen hulp hebben om een koelkast te kopen - een goedkoop simpel modelletje zou toch wss niet 'schoon staan" in diens keuken )

pfuhu schreef: 5 maanden geleden Met het minimumloon ga je erover ...
als ik me niet vergis is het minimumloon 2000 bruto sinds dit jaar
en is de inkomenseis belastbaar inkomen van 1 jaar geleden (inkomsten 2022 dus)

degene die hierover "zuur" zijn, vallen altijd in 1 van de volgende categorieen:

- zij die vlotjes verdienen en een armer iemand niks gunnen
- zij die overal problemen in zien, maar niet stoppen om na te denken waar de oorzaak feitelijk zit (in dit geval vooral in het mogelijk misbruik van het sociaal stelsel)
- en zij die gewoon overal over willen klagen, omdat ze niks anders hebben in het leven

mijn moeder kan van dit systeem "genieten", maar in ruil:
- is ze wel rolstoelgebonden
- moet ze erg vaak naar het ziekenhuis
- moet ze een hoop medicatie hebben
- moet ze opgevolgd worden door verpleging, kine, ....
- ...

en dan is zij nog lang niet bij de mensen die er het slechtst aan toe zijn zonder dat zelf te willen of veroorzaken

sowieso is het ook niet zo dat mensen elke 2 jaar budget hebben om -enkel bij deelnemende winkels- een nieuwe koelkast of wasmachine te kopen,
en al even vaak kan je die toestellen aan de goedkopere prijs online ook vinden, zonder die bon.

nee, je moet niet het initiatief om mensen te helpen afschieten, je kan beter de mensen afschieten die "pijn hebben aan hun been" voor een invaliditeit te krijgen,
en vervolgens met volle uitkering op cafe gaan staan dansen. (en ja, zo heb ik er ook gekend)
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Ik gun mijn belastinggeld zeker aan diegenen die het nodig hebben, maar om nu 1 op de 3 gezinnen kadootjes te gaan geven gewoon omdat het kan, ga ik toch niet akkoord. Je kunt me namelijk niet vertellen dat 1 op de 3 gezinnen anders niet kan rondkomen. Waarom hebben ze dit dan nodig?
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

devilkin schreef: 5 maanden geleden Kunnen we weer effe on topic gaan, stoppen met zagen over het feit wat sommigen wel of niet krijgen...

Het feit dat mensen met een lager inkomen dit kunnen verkrijgen is sowieso een goede zaak. Lager energie gebruik, lagere factuur voor hun, mogelijkheden om mss wat te sparen, etc.
Deze post gemist? Terug on-topic graag.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ook altijd de berekening maken of de zuinige toestellen hun meerprijs waard zijn. De verbruikswinst is dikwijls zo marginaal dat het zeer lang duurt voor die meer-investering zich kan terugbetalen. Soms langer dan de voorziene levensduur.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

R2D2 schreef: 5 maanden geleden Ook altijd de berekening maken of de zuinige toestellen hun meerprijs waard zijn. De verbruikswinst is dikwijls zo marginaal dat het zeer lang duurt voor die meer-investering zich kan terugbetalen. Soms langer dan de voorziene levensduur.
Voor A & B label inderdaad, laat maar in winkel staan , C & D te overwegen mits 250 euro bon :wink:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Wie een label X kan betalen, maar door deze steun een zuiniger type kan kopen is altijd positief.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

Het is een "niet efficiënte" maatregel, dat weet ondertussen wel iedereen.
Maar het helpt de partij Vooruit om zich in de markt te zetten als "sociaal", hoewel hetzelfde budget veel beter besteed kan worden. Ook aan dezelfde doelgroep.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20241227_95756999

Vooruit heeft de berekening zelf eerder al gemaakt:
In 2023 werd dankzij 20.312 kortingsbonnen ongeveer 2 miljoen kilowattuur stroom bespaard, schrijft de partij in een persbericht. Die besparing kostte de samenleving ruim 5 miljoen euro. Ervan uitgaande dat een koelkast of wasmachine tien jaar meegaat, kost elke uitgespaarde kilowatuur 25,4 eurocent. Dat is ongeveer driekwart van wat een niet-uitgespaarde kilowattuur kost.
Als de overheid miljoenen wil inzetten om het energieverbruik van gezinnen met een laag inkomen terug te dringen, zijn er dan betere manieren? Ja. Een energieverslindende woning isoleren is efficiënter dan een koelkast vervangen. Maar de Vlaamse regering heeft besloten dat net de verbouwpremies in 2025 een stuk lager zullen liggen dan dit jaar. Volgens de website Livios kan het maximale premie­verlies voor verbouwers oplopen tot 7.500 euro. ­Penny-wise but pound-foolish, zeggen de Britten dan.
En als je verbouwpremies zou geven, gaat de bouwsector erop vooruit (meer werk) en niet de witgoedsector (zijn er witgoed-fabrieken in BE)?

Vergelijk het met de premie voor elektrische auto's, ingevoerd door een OVLD'er in de vorige Vlaamse regering: compleet inefficiënt, maar het bedient de achterban van de bevoegde minister. Idem voor de koelkastpremie.

En dan hebben we het natuurlijk nog niet gehad over de olifant in de kamer: lage (arbeids)inkomsten betekenen in België verre van dat je arm bent. Als de partij Vooruit écht iets wil doen aan het lot van de arme(re) mensen, zou het helpen als we "iets preciezer" weten wie arm is.
Het voorstel om de "middelentest" (in voege voor het toekennen van sociale woningen - je mag geen ander vastgoed hebben) uit te breiden naar andere subsidiestromen, werd héél snel van tafel geveegd.

Om maar te zeggen: in het beste geval is dit een storm in een borrelglaasje water.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

ON-topic graag Blijf bij de aankoopbons voor energiezuinige toestellen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Goede deals”