Welke provider blokkeert geen inkomende poorten?

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Momenteel heb ik een VPS met daarop een mailserver, webserver en wat andere spielerei.
Heel plezant, maar al bij al wel kostelijk als je het op jaarbasis bekijkt. Daarom ben ik eens aan het bekijken om iets gelijkaardigs thuis op te zetten.
Jammer genoeg blijkt mijn telenet one poort 25 (smtp) te filteren. Mijn modem staat in bridge modem, dus het wordt gefilterd bij Telenet zelf. Nu zag ik dat business fixed geen poorten filtert. Maar wat zijn nog alternatieven? Ik las hier ergens Hey in bridge modem, maar ik vind daar geen bevestiging van.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Heb het even getest voor jou op mijn Hey lijn en kan inkomende poort 25 gewoon open zetten zonder problemen (in bridge mode uiteraard).
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Weet wel dat mails sturen vanop een residentieel ip adres problemen gaat geven. Die adressen zitten 99.99% in block lists. Ontvangen zal geen probleem zijn.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

als je even rondkijkt naar vpsen valt dat best wel mee qua prijs (als je natuurlijk bij "duur omdat het kan" providers zit zoals combell,betaal je natuurlijk wel veels teveel)

gezien je toch alles al op vps draait, zou ik even rondkijken om het gewoon te verhuizen:

Gratis opties
0 euro / maand
  • oracle free tier
  • aws free tier

ovh (fr, starter)
1 euro / maand
  • 1 core
  • 2gb ram
  • 20gb ssd

leaseweb (nl, vps1)
3 euro / maand
  • 4 cores
  • 6gb ram
  • 100gb ssd
  • 30tb data

hetzner (de, cx22)
5 euro / maand
  • 2 cores
  • 4gb ram
  • 40gb ssd
  • 20tb data

kimsufi( ovh, fr, KS-A (asia) dedicated server)
6 euro / maand
  • intel i7-6700K (4 core/8 threads)
  • 64gb ram
  • 480gb hdd

en deze zullen je minder hoofdpijn bezorgen dan het thuis te hosten, want thuis moet je rekening houden met redelijk wat dingetjes:
indien je van internet zou veranderen, moet alle dns geupdate worden
je mailserver op een connectie van een res.provider draaien zal quasi altijd zorgen voor mails die naar spam gaan
inkomende poorten zijn niet altijd gegarandeerd (want residential)
je moet je firewall rules beter in orde houden
als je internet down gaat (werken in de straat, probleem met de modem, elektra uit) dan is je mailserver en site ook down
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

devilkin schreef: 5 maanden geleden Weet wel dat mails sturen vanop een residentieel ip adres problemen gaat geven. Die adressen zitten 99.99% in block lists. Ontvangen zal geen probleem zijn.
Idd, ik dacht van daar misschien omheen te kunnen via een andere smtp
Splitter schreef: 5 maanden geleden ovh (fr, starter)
1 euro / maand

1 core

2gb ram

20gb ssd
Deze lijkt inderdaad nog interessant. Enig idee of je er ook een publiek ipv4 adres hebt?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

alle opties die ik opgenoemd heb zijn normaalgezien, natuurlijk, met een public ip
(anders heb je er ook maar weinig aan he, een servertje waar je niet aankan )

edit:
weet wel dat de ovh starer een promo is, en enkel voor nieuwe klanten, dus dat kan dat die volgend jaar effectief terug naar de normale prijs gaat (een 4 euro / maand)
https://www.ovhcloud.com/nl/vps/ (naar beneden scrollen)

dus je moet even de kosten maken op (meer)jaar basis.

persoonlijk heb ik al zo'n 10j een vpsje bij leaseweb, en hun nieuwe offer is evenzeer interessant imho, kost ongeveer 2,5e/maand als je intekent voor 3j en betaling per 2j doet (dus 1x om de 2j iets van een 60 euro)

hetzner is leuk voor snel & kort, maar voor langetermijn lees je op reddit toch geregeld iets van "ze hebben mijn account random afgesloten zonder reden",
dus geen idee hoe ze op lange termijn zijn.

en ovh kent iedereen hier wel van hun 1euro-voiplijntjes (en anders van hun afgebrande datacenter)

en, as i said, als het je echt gaat om 0 euro uit te geven, kan dat ook prima:

- dns hosten bij cloudflare = gratis
- servertje opzetten bij oracle = gratis
dus enige kost zou dan je domeinnaam zijn
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Splitter schreef: 5 maanden geleden alle opties die ik opgenoemd heb zijn normaalgezien, natuurlijk, met een public ip
(anders heb je er ook maar weinig aan he, een servertje waar je niet aankan )
Bij transip (waar ik nu zit) hebben ze ook een goedkope "sandbox" vps, maar deze heeft enkel ipv6, vandaar mijn vraag ;-)

Splitter schreef: 5 maanden geleden en, as i said, als het je echt gaat om 0 euro uit te geven, kan dat ook prima:

- dns hosten bij cloudflare = gratis
- servertje opzetten bij oracle = gratis
dus enige kost zou dan je domeinnaam zijn
Dat servertje opzetten zou ik eens moeten bekijken. En wat is de catch? Want gratis....
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

woutervh schreef: 5 maanden geleden Dat servertje opzetten zou ik eens moeten bekijken. En wat is de catch? Want gratis....
Ik draai al geruime tijd (lees: paar jaar) een paar VPs'en op Oracle Cloud op hun free tier. Bolt verdomd goed, al moet je tegenwoordig wel geduld hebben (of een script gebruiken) als je een Arm machientje erbij wilt, want als je puur op free tier zit zit je echt onderaan in de schuif als het om toekennen van resources gaat.
Je moet ook zien dat je genoeg cpu load veroorzaakt anders zetten ze de gratis servers af na verloop van tijd ;) maar daar zijn genoeg workarounds rond.

Zelf heb ik nu wel een kaart gekoppeld omdat ik een paar migraties moest doen waarbij ik even meer moest hebben dan de free tier toelaat, maar ondertussen alweer enige maanden volledig gratis..
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

zoals devilkin zegt, enige catch is dat je geduld moet hebben bij het aanmaken van de server (eens die draait, draait die), en moet je zorgen dat oracle ziet "dat je hem gebruikt" (genoeg load-on-idle scriptjes te vinden die de load op x procent houden zodat je busy lijkt)

een persoonlijk minpuntje aan de oracle cloud vind ik wel hun interface, die mag wat moderner - maar doet wél prima wat die moet.
heb er een jaartje of 2 mijn dingetjes op zitten gehad, en ben net recentelijk terug verhuisd naar een extra leaseweb VM omdat ik al 10+ jaar vrij tevreden ben van leaseweb.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

Splitter schreef: 5 maanden geleden leaseweb (nl, vps1)
3 euro / maand
Oppassen met Leaseweb want die 3 euro is ex BTW en voor een 3 jarig contract (volle pot ineens betalen), durven ze intussen toch extra invoices sturen bij prijs opslag en als je deze stilzwijgend laat verlengen moet je weer voor 3 jaar betalen en ineens een duurdere prijs dan ervoor voor zelfde specs.
Zo hang ik nog tot ergens volgend jaar vast (wel verlenging stopgezet uit voorzorg nu) aan een VM met 1 CPU, 1GB RAM en 40GB SSD, 4TB volume limit voor uitgerekend 5,23 per maand BTW in. (ik begon in 2016 aan 4,20 euro p/m)

Zelf gebruik ik de VPS bijna alleen als static IP host, wireguard VPN server er op en vanaf thuis verbonden waar mijn mailserver enzo draaien.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

nee, die 3 euro was btw in (enfin, maandelijks is het 3,1339 btw in), maar wel idd (zoals ik aangaf) met meerjarig contract (3 jaar contract, betalen per 2 jaar - vroeger was dat 3/3, maar dat is nu dus blijkbaar gewijzigd).

waar jij de "extra invoices" vandaan haalt weet ik ook niet zo zeker, want ik ben er al sinds 2014/2015 klant met een vps (heb er ook nog colo gehad etc, vroeger),
en heb nooit extra kosten gehad.
wel indexaties, maar daar krijg je op voorhand bericht van, en die zijn niet schuldig op het lopend contract.

aan de specs te zien heb je hetzelfde type "virtual server S" uit de gp vps serie (die EOL zijn).
de prijs klopt wel idd, maar moet je denken ze zijn nog geen 2 euro opgeslagen op een vps op 10 jaar tijd, dat is beter dan veel anderen,
en de nieuwe "leaseweb vps" is terug aan dezelfde prijs als 10j geleden (dus 3 euro/maand), maar dan met hedendaagse specs
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

https://www.leaseweb.com/nl/configure/v ... ey/VPS02_1
Leaseweb VPS 1
Contractperiode - 3 jaar
- 25%
Maandbedrag:
€ 2.99
Prijzen zijn exclusief btw

Dus 21% BTW er bij is 3,62 euro p/m

Wel is de factuurcyclus nu 1 maand maar je hangt er nog steeds 3 jaar aan vast dan.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ik herhaal, je moet de contracttermijn op 3j zetten en betaling per 2j.... anders is die idd duurder dan die 3 euro / maand.
je krijgt net korting omdat je een langere termijn aangaat, net zoals het bv ook bij aws werkt met reserved instances etc.

over het algemeen ben je toch ook niet van plan om dat op een halfjaar tijd terug op te zeggen, toch?
(voor korte termijnen kan je gewoon ff vlug een maandje een hetzner of een oracle free tier of een aws free tier of .... opzetten)

op 3j zit je dan aan 112 euro bij leaseweb, bij transip (waar OP nu zit), kost het je op 1j tijd al bijna 200....
Screenshot from 2024-12-23 16-49-36.png
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ah ja ok je hebt gelijk, dan is het iets minder, wel nog meer dan 3 euro en per 2 jaar betalen.
Blijft dan dus opzeggen kan maar per 3 jaar en je moet goed opvolgen als ze weer opslaan want dan is de volgende 3 jaar ineens duurder.
Ik heb geprobeerd te annuleren na verlenging en dat ging niet meer, moest factuur van 3 jaar betalen, nieuwe duurdere prijs. Dat ze 'slechts' 2 euro ofzo duurder zijn doet er dan niet toe, je krijgt geen upgraded specs in de plaats.
Kan je beter op tijd opzeggen en nieuwe betere spec VPS pakken voor minder geld.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

de nieuwe specs (zoals nu beschikbaar) zijn pas recent uitgebracht, en je kan je IP niet overnemen tussen de huidige en nieuwe infra.
prijsverhogingen opvolgen moet je altijd en overal, maar leaseweb is daar echt wel 'proper' in: je krijgt op tijd een mailtje, duidelijk hoeveel het op zal slaan, en moet dat pas doen na afloop van je huidige termijn (als je maandelijks gaat betalen, zal dat wss ook duurder worden, want je betalingstermijn is dan ook maar een maand)

honestly, ik heb nog niet veel goedkoper gevonden dan leaseweb, en de 24/7 support (ondanks dat je bij bepaalde uren wel bij nutteloze mensen kan uitkomen) is ook vrij goed (heb ik op die 10j tijd een keer of 3 aangesproken)

anderzijds, OP zit ook wel bij een van de duurdere opties.... transip is gewoon duurder dan aws, dus vraag me af waarom zij denken dat waard te zijn :)

@woutervh laat ons zeker weten welke je kiest en wat je ervan denkt, maar vermoedelijk ga je eerst voor de gratis optie?
(en gelijk heb je natuurlijk, gratis is nog altijd de mooiste prijs)
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Nu aan het spelen met die oracle free tier... Het werkt maar ik moet eerlijk toegeven dat ik het niet helemaal snap. Ik heb nu een "always free" instance gemaakt. Deze is gekoppeld met een fixed ip. Maar blijft dit nu werken? Jullie stelden
devilkin schreef: 5 maanden geleden Ik draai al geruime tijd (lees: paar jaar) een paar VPs'en op Oracle Cloud op hun free tier. Bolt verdomd goed, al moet je tegenwoordig wel geduld hebben (of een script gebruiken) als je een Arm machientje erbij wilt, want als je puur op free tier zit zit je echt onderaan in de schuif als het om toekennen van resources gaat.
Geduld hebben voor wat? Voor het aanmaken en opstarten? Maar eens het gemaakt en gestart is is alles ok?
Waarom zou je een arm machientje willen? Ik heb zo'n AMD machien gemaakt die altijd free is?
Kortom, ik denk dat het wel voldoet aan mijn wensen, maar het verdienmodel is me niet helemaal duidelijk.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

De amd machientjes krijg je gewoon. De Arm machientjes kan je veel hoger schalen - 4 cpu's, 24gb ram, betere iops, ... maar die krijg je dus niet op 1-2-3, je moet blijven proberen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ah, ok. Bij mij klonk arm nu niet bepaald als beter/performanter :-)
Nog een bedenking die ik me nu maak. In het verleden had ik dus één vps, waarop ik apache draaide met daarop sites van enkele verenigingen waar ik lid van ben, een postfix/dovecot/roundcube mail service, een openvpn, .... Maar eigenlijk leent dit systeem zich meer tot het opzetten van een vm per gebruiker ipv alles op één, nee? Dus enkele vm's met apache per site, één vm met mail, etc... En zijn daar nadelen aan?
Koyan
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 5 keer
Provider

EDPnet blokkeert inkomend poort 25 niet.

Ik draai zelf de primary mailserver voor mijn domain bij mij thuis op EDPnet. Mails ontvangen lukt perfect. Versturen gaat in principe ook perfect, maar omdat het ip-adres als dynamisch bekend staat is er veel kans dat je uitgaande mail als spam herkend wordt. Wat ik vroeger deed was de smtp-server van EDPnet als smarthost in te stellen. Dan wel ervoor zorgen dat DKIM, SPF en DMARC goed geconfigureerd zijn.

Tegenwoordig gebruik ik smtp2go.com als smarthost. Professioneel bedrijf, die er belang bij hebben hun reputatie hoog te houden. Als je minder dan 1000 emails per maand verstuurt zijn die gratis. Zelfs op de gratis tier bieden die SPF, DKIM, DMARC en nog enkele handige opties aan. Ze controleren ook op misbruik, dus zorg dat je mailserver config goed staat en je niet per ongeluk spam relayt of bounces veroorzaakt.

Een VPS kan natuurlijk ook, maar mail heb ik liever hier bij mij thuis staan. Ik heb wel een VPS als secondary MX server. Als mijn internet ooit thuis down zou gaan voor een langere periode komt de mail daar aan. Wanneer de primary server terug online komt, wordt alles dan direct naar daar doorgestuurd. Momenteel gebruik ik een promo van OVH, 0,99 euro per maand voor de VPS.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

woutervh schreef:ah, ok. Bij mij klonk arm nu niet bepaald als beter/performanter :-)
Tegenwoordig moet arm, en de ampère chips, echt niet onderdoen voor intel/amd in vele workloads. Arm kan je veel verder schalen ;)
woutervh schreef: Dus enkele vm's met apache per site, één vm met mail, etc... En zijn daar nadelen aan?
Het enige wat ik me kan bedenken is dat je meer onderhoudswerk gaat hebben. ;)
Let wel dat je op de oracle free tier een maximum hoeveelheid bootvolume storage hebt van 200gb +-, en elke vm neemt minimum 50gb.

Sent from my SM-X820 using Tapatalk

Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

woutervh schreef: 5 maanden geleden ah, ok. Bij mij klonk arm nu niet bepaald als beter/performanter :-)
arm-based ampere machines zijn eigenlijk best erg geschikt voor vps :)
woutervh schreef: 5 maanden geleden Maar eigenlijk leent dit systeem zich meer tot het opzetten van een vm per gebruiker ipv alles op één, nee? Dus enkele vm's met apache per site, één vm met mail, etc... En zijn daar nadelen aan?
je kan er maar x aantal opzetten, afhankelijk van hoe je het indeelt, en dan moet je naar je resources gaan kijken.

ik zou persoonlijk 1 grote machine maken van je free-tier-arm optie, en daar docker containers insteken.
je kan dan vervolgens nog 2 machines maken in de free-tier-amd reeks die je voor aparte zaken kan gebruiken.

zo heb je 3 machines en een redelijke manier om te schalen en te updaten.
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”