Oorlog in Syrië

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 5 keer

Zijn er mensen met kennis van zaken in dit conflict want dit is echt wel een kluwen.

Afbeelding

Afbeelding

Hulplijn inschakelen?

"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Na Aleppo is nu ook Hama gevallen, de troepen van Assad hebben zich terug getrokken.
Nu is het zo'n 40km naar Homs, als ook die stad valt lijkt het rijk van Assad ten einde.
Al is het nog afwachten omdat het regeringsleger zich zou organiseren en ze zijn ook in afwachting van versterkingen uit Iran.
Als Homs ook word ingenomen dan denk ik dat de Russen ook snel ervandoor zullen gaan.
Zowel hun vliegbasis en zeemachtbasis liggen allebei in de buurt van Homs.
Na de vele burgerdoden door Russische bombardementen van afgelopen week denk ik niet dat de rebellen de Russen zomaar gaan laten vertrekken.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Ik volg het in die zin dat het land onder Assad stabiel, seculier en Westers is/was. Christenen, Ortodoxen, Moslims, Koerden, ... konden vredig naast elkaar leven. En ja, soms met de harde hand (heb je wel meer in die Midden-Oosten landen). Wat er nu (opnieuw) voor in de plaats dreigt te komen, is een op geloof gebaseerd regime dat al de rest wil uitroeien.

Edit: zoals je graag filmpjes bekijkt. Top gear had een "Middle east special" van voor de oorlog in Syrië. Waar ze blij waren dat ze in Syrië waren, komende vanuit Turkije. Denk dat die wel op youtube te vinden is
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Voorlopig lijken de "rebellen" veel werk te maken van het verzekeren dat meer religies aanvaard zijn.
Dus niet Afghanistan-achtig, waarbij verschillende moslimfacties elkaar uitmoorden, omdat ze een andere lezing van koran hebben.

Over andere vrijheden zou ik me niet teveel illusies maken.
De vraag is in hoeverre we vanuit het Westen nog tam-tam moeten maken over vrijheden, als je ziet hoe vrijheden hier al beperkt worden en hoe partijen die vrijheden fors willen inperken veel stemmen (& zetels) halen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 06 dec 2024, 10:05 Voorlopig lijken de "rebellen" veel werk te maken van het verzekeren dat meer religies aanvaard zijn.
Dus niet Afghanistan-achtig, waarbij verschillende moslimfacties elkaar uitmoorden, omdat ze een andere lezing van koran hebben.
De beelden komende van ginder doen andere zaken vermoeden, als ik zie hoe ze met vrouwen omgaan.
Dat die rebellen samen door 1 deur kunnen blijkt ook altijd niet te kloppen en eenmaal de strijd gestreden zou het geweld onderling wel eens kunnen toenemen natuurlijk.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 43 keer

In seizoen 39 episode 20 van PBS "The Frontline" gaan ze dieper in op het figuur Abu Mohammad al-Julani. "Experts" vrezen dat heel Syrië sneller zou kunnen vallen dan gedacht. Het is inderdaad 1 groot mierennest met tegenstrijdige handelingen ginder.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

De goed bewapende rebellen racen als het ware blitzkrieg's gewijs doorheen het land.
Ze zouden al op 5km van Homs zijn en er zouden zelfs al drones gespot zijn boven Damascus.
Tanks, APC's, vliegtuigen, helicopters de buit onderweg is groot.
De regeringstroepen laten alles achter, vermoedelijk ook zo snel mogelijk het uniform uit..

Hoge figuren zouden al gespot zijn op vertrekkende vliegtuigen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Het 50-jarige rijk van de Assad-familie is met de val van Damascus ten einde.
Oogarts Bashar al-Assad zou per vliegtuig vertrokken zijn maar geruchten gaan dat het toestel zou zijn neergeschoten, al kan het plotse verdwijnen van de radar ook gewoon kunnen betekenen dat transponders werden uitgezet.

Het leger van Assad is naar Irak gevlucht en heeft zich aan de grens overgegeven.
De rebellen zouden heel wat gevangenissen hebben laten leeg lopen, dit wil betekenen dat heel wat hoge IS commandanten opnieuw vrij zijn.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster

De tandarts verwacht ik in Iran or Rusland opduiken. Heb ooit eens een fascinerende docu van hem (en zijn familie) gezien dat die beste eigenlijk een sympathieke normale man in Londen was (waar hij groot deel van zen leven doorbracht als tandist) maar dan werd opgeroepen door familie om terug te keren naar Syrië en daar helemaal werd gebrainwashed door zen moeder als ik het goed voor heb, die de echte touwtjes in handen had en niet plooide als iemand in de familie anders dacht.

Wel gek hoor, is toch geen arm land qua grondstoffen. En wie heeft de rebellen ondersteund? Poetin's vriend Erdogan, Israel? :D
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Assad is toch een oogarts ipv een tandarts?

Erdogan zit met een hoop vluchtelingen waar hij vanaf wil dus de vreugde in Turkije blijkt behoorlijk groot te zijn nu.

Bron: Mitra Nazar.
"Er wonen meer dan 3 miljoen Syriërs in Turkije, veel van hen al meer dan tien jaar. Toen de oorlog begon in Syrië, zette president Erdogan de grens open voor wat men noemde 'Turkije's broers en zussen' uit Syrië. Turkije ving mensen op en in de eerste jaren was dat van harte. Maar de sfeer is de laatste jaren veranderd. Een slechte Turkse economie en groeiende onvrede over de aanwezigheid van zo veel vluchtelingen heeft gezorgd voor een angstige sfeer onder Syriërs vanwege een groot anti-vluchtelingensentiment.

Ook politiek is dit een groot thema. De Turkse oppositie heeft de onvrede in de bevolking gebruikt bij vorige verkiezingen door te zeggen dat Syriërs terug moeten naar Syrië als ze de verkiezingen zouden winnen. Erdogan heeft zich sindsdien als doel gesteld om het "vluchtelingenprobleem" op te lossen. Dit lijkt dus heel goed voor hem uit te pakken.

De meeste Syriërs in Turkije zijn gevlucht voor het Assad-regime. In verschillende steden in Turkije zien mensen dit zien als een teken dat ze misschien wel terug kunnen naar Syrië. Het is goed mogelijk dat we de komende dagen een flinke stroom aan mensen gaan zien bij de Turks-Syrische grens. Ik verwacht dat de Turkse regering de grens zal openzetten voor mensen die terug willen, misschien regelen ze zelfs wel vervoer naar de grens toe. Het is duidelijk dat de Turkse regering dit toejuicht, en erg blij is met de huidige ontwikkelingen in Syrië."
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

in 9 posts kan het dus ook :roll:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

heist_175 schreef: 06 dec 2024, 10:05 Voorlopig lijken de "rebellen" veel werk te maken van het verzekeren dat meer religies aanvaard zijn.
Je moet daar heel erg mee opletten.
De Taliban gingen ook zogezegd een 2.0 fase in, ze gingen vrouwen- en LGBTQ-rechten respecteren.
Ondertussen weten we dat vrouwen zowat niets meer mogen in Afghanistan.

De rebellenleider heeft -net zoals de Taliban- goed gekeken wat hij moet beloven aan het Westen om naïeve westerlingen te doen geloven dat er een democratie gaat aanbreken.
Ik wens het de Syriërs toe dat ze eens in een echte democratie leven, nu Assad weg is, maar ik geloof er niet in.
Jihadisme en democratie zijn niet met elkaar verzoenbaar.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Benieuwd welke weg het daar zal op gaan. Echte democratie is in de regio onbestaande en de meeste landen hebben er leiders die naar een dictatuur neigen of er een zijn.
Benieuwd of de verschillende groepen er genoeg gaan overeen komen om een stabiel bestuur samen te stellen en hoe lang het dan stabiel blijft zonder opnieuw tegenstanders met harde hand op te sluiten.
Pluspuntje, de russen zijn met de staart tussen de benen gevlucht met achterlating van nogal wat materiaal.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

on4bam schreef: 08 dec 2024, 13:24 Benieuwd welke weg het daar zal op gaan. Echte democratie is in de regio onbestaande en de meeste landen hebben er leiders die naar een dictatuur neigen of er een zijn.
Benieuwd of de verschillende groepen er genoeg gaan overeen komen om een stabiel bestuur samen te stellen en hoe lang het dan stabiel blijft zonder opnieuw tegenstanders met harde hand op te sluiten.
Klopt, zoals ik eerder zei: de keuze tussen de pest en de cholera.
Het heeft ook niet alleen met de regio te maken.
Echte democratieën waar islam de meerderheid heeft zijn er niet.
on4bam schreef: 08 dec 2024, 13:24 Pluspuntje, de russen zijn met de staart tussen de benen gevlucht met achterlating van nogal wat materiaal.
Dat heeft voor- en nadelen.
Het voordeel is dat het slecht is voor hun imago en moreel, en ja, ze zullen wel wat materiaal kwijtgespeeld zijn.
Anderzijds kunnen ze zich weer meer terugplooien op Oekraïne.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 08 dec 2024, 11:56Ik wens het de Syriërs toe dat ze eens in een echte democratie leven, nu Assad weg is, maar ik geloof er niet in.
In totaal zouden er zo'n 100.000 mensen in de gevangenissen zitten.
Ragheed Ahmed Al-Tatari die op z'n 27e gearresteerd werd voor de weigering om Hama te bombarderen in de jaren 80 is nu vrijgelaten.

Hoeveel mensen zouden er net als hij al die jaren onschuldig opgesloten te zijn geweest?

on4bam schreef: 08 dec 2024, 13:24Benieuwd of de verschillende groepen er genoeg gaan overeen komen om een stabiel bestuur samen te stellen en hoe lang het dan stabiel blijft zonder opnieuw tegenstanders met harde hand op te sluiten.
Ik vermoed dat eenmaal de grote strijd gestreden het heel snel mis zal gaan, al dat verschillende extreme gedachtegoed is gedoemd om te ontaarden in wreedheden.
'Opsluiting' zie ik nog als een gunstregel, de eerste beelden van ophangingen met een torenkraan zijn er reeds..
on4bam schreef: 08 dec 2024, 13:24Pluspuntje, de russen zijn met de staart tussen de benen gevlucht met achterlating van nogal wat materiaal.
Goed zo, dat kan in ieder geval niet meer gebruikt worden in onze achtertuin.
Iets wat ik las en waar ik niet eerder aan dacht is het feit dat de Russen nu uit de volledige regio zijn verdreven en dat dit gevolgen zou hebben voor hun 'schaduwvloot' waarmee ze ons blijven voorzien van olie en gas en waarmee Poetin z'n leger kan blijven bekostigen.

Benieuwd of dit nieuws klopt.
boulder schreef: 08 dec 2024, 13:28Anderzijds kunnen ze zich weer meer terugplooien op Oekraïne.
De Russen zouden het overtal in artillerie aan het verliezen zijn en laat dat nu een heel veeg teken zijn.
Zo is er een tijd geweest dat voor elke granaat door Oekraïne afgevuurd door de Russen kon beantwoord worden met 7 granaten.
Ondertussen zou het al meer 1 op 1 zijn.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Petrikske schreef: 08 dec 2024, 17:39 Ragheed Ahmed Al-Tatari die op z'n 27e gearresteerd werd voor de weigering om Hama te bombarderen in de jaren 80 is nu vrijgelaten.

Hoeveel mensen zouden er net als hij al die jaren onschuldig opgesloten te zijn geweest?
Ongetwijfeld veel onschuldigen, maar in het middagnieuws (VTM) hoorde ik een van die rebellenleiders zeggen dat alle gevangenen vrijgelaten zijn.
Als dat effectief alle gevangenen zijn, zijn dat ook de moordenaars en verkrachters.
Als hij de politieke gevangenen bedoelde, is het een goede zaak.
Petrikske schreef: 08 dec 2024, 17:39 Ik vermoed dat eenmaal de grote strijd gestreden het heel snel mis zal gaan, al dat verschillende extreme gedachtegoed is gedoemd om te ontaarden in wreedheden.
Ja, veel mensen zijn daar naïef in, denken dat als de dictator weg is, je dan automatisch een democratie hebt.
De dictator werd natuurlijk verjaagd met militaire middelen, en die groepen gaan het machtsvacuüm snel opvullen.
Het zou ook kunnen zijn dat je nu weg bent voor jarenlange clanoorlogen.
Petrikske schreef: 08 dec 2024, 17:39De Russen zouden het overtal in artillerie aan het verliezen zijn en laat dat nu een heel veeg teken zijn.
Zo is er een tijd geweest dat voor elke granaat door Oekraïne afgevuurd door de Russen kon beantwoord worden met 7 granaten.
Ondertussen zou het al meer 1 op 1 zijn.
Laat ons hopen, het zou leuk zijn als de balans in het voordeel van Oekraïne kan keren.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 08 dec 2024, 17:52Ongetwijfeld veel onschuldigen, maar in het middagnieuws (VTM) hoorde ik een van die rebellenleiders zeggen dat alle gevangenen vrijgelaten zijn.
Heel wat hoge commandanten van IS zater ook in de gevangenis, die zijn nu ook op vrije voeten dus.
Hopen dat die mensen zich gaan focussen op hun moestuintje lijkt me ijdele hoop, wanneer er zoveel mogelijkheden zijn om het beest uit te hangen.
Al denk ik dat voorlopig de focus op Rusland zal gericht zijn, misschien beter weg blijven van rockconcerten in Moskou de komende maanden?
De Russen hebben zich immers zwaar misdragen in Syrië.
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 76 keer

Allé, dien lange lelijkaard is nu poetin aan het gatlikken in Moskou. Dus geen crash van dat vliegtuig.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

Petrikske schreef: 08 dec 2024, 19:18 Heel wat hoge commandanten van IS zater ook in de gevangenis, die zijn nu ook op vrije voeten dus.
Hopen dat die mensen zich gaan focussen op hun moestuintje lijkt me ijdele hoop, wanneer er zoveel mogelijkheden zijn om het beest uit te hangen.
Veel kans op een wedropstandig van een IS achtige cloon ..... en dan zijn we weer vertrokken , de wapenhandelaren/ wapenfabrikantenlobby ziet de toekomst ws. gunstig bestendigd

PS : zouden al de Syrische en syria geclaimde vluchtelingen nu terug naar hun bevrijd land gaan ?..... zou theoretisch normaal zijn :roll: ...., maar denk het niet , integendeel nu komen w.s. all diegenen naar hier van de Assad volgelingen voor asiel :lol: ..... en zo vullen we Belgikistan / OCMW nog maar wat meer :angel:
Laatst gewijzigd door Matt555 09 dec 2024, 01:45, in totaal 2 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

technieker schreef: 08 dec 2024, 19:43Allé, dien lange lelijkaard is nu poetin aan het gatlikken in Moskou. Dus geen crash van dat vliegtuig.
Likken en oogjes druppelen van Lafhond en Pestkop. :lol:
Matt555 schreef: 08 dec 2024, 20:05integendeel nu komen w.s. all diegenen naar hier van de Assad volgelingen voor asiel :lol: ..... en zo vullen we Belgikistan / OCMW nog maar wat meer :angel:
Ik heb nog een goei adresje in Anderlecht maar euh.. "wa schuift da"? :beerchug:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Petrikske schreef: 08 dec 2024, 20:25 Likken en oogjes druppelen van Lafhond en Pestkop. :lol:
Mijn koosnaampjes worden al overgenomen, zie ik :-D
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster

Is da ne Ferrari F50 die ik zag in diene garage? Hopelijk duikt die nog op met al-Julani erin :D
bvhaute
Member
Member
Bedankt: 6 keer

Matt555 schreef: 08 dec 2024, 20:05 Veel kans op een wedropstandig van een IS achtige cloon ..... en dan zijn we weer vertrokken , de wapenhandelaren/ wapenfabrikantenlobby ziet de toekomst ws. gunstig bestendigd

PS : zouden al de Syrische en syria geclaimde vluchtelingen nu terug naar hun bevrijd land gaan ?..... zou theoretisch normaal zijn :roll: ...., maar denk het niet , integendeel nu komen w.s. all diegenen naar hier van de Assad volgelingen voor asiel :lol: ..... en zo vullen we Belgikistan / OCMW nog maar wat meer :angel:
Enerzijds aangeven dat de situatie in Syrie er wsl op achteruit zal gaan en anderzijds wel zeggen dat de Syrische vluchtelingen hier nu maar beter mogen ophoepelen....

Ben ik nu dom dat ik het niet begrijp of ligt het mss aan jou?
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

bvhaute schreef: 09 dec 2024, 00:47

Enerzijds aangeven dat de situatie in Syrie er wsl op achteruit zal gaan en anderzijds wel zeggen dat de Syrische vluchtelingen hier nu maar beter mogen ophoepelen....

Wel ik zal het maar aan mij laten liggen... :wink: , dat is voor een niet verstaander gemakkelijker .....
Verschil van hersenfrequentie w.s. :mrgreen:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

bvhaute schreef: 09 dec 2024, 00:47Enerzijds aangeven dat de situatie in Syrie er wsl op achteruit zal gaan en anderzijds wel zeggen dat de Syrische vluchtelingen hier nu maar beter mogen ophoepelen....
Terugkeer uit de buurlanden zou nu al zijn begonnen.
Turkije alleen al heeft zo'n 4 miljoen vluchtelingen, Erdogan zou maar wat graag hebben dat die mensen terugkeren.

Waarom die mensen toch bereid zijn om naar huis te gaan?
Familiewaarden en de grond waar ze zijn geboren is voor de mensen van grote waarde, ook al zijn hun huizen misschien vernield.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Petrikske schreef: 09 dec 2024, 08:23 Waarom die mensen toch bereid zijn om naar huis te gaan?
Familiewaarden en de grond waar ze zijn geboren is voor de mensen van grote waarde, ook al zijn hun huizen misschien vernield.
In Turkije hebben die 3 miljoen vluchtelingen voor veel ongenoegen gezorgd bij de bevolking.
Men doet hier graag alsof de Vlamingen allemaal xenofoob zijn, en andere landen veel gastvrijer zijn.
Maar dan zie je dat als het economisch slechter gaat en de grote hoeveelheden vluchtelingen blijven, dat dat overal tot spanningen leidt.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Het klopt dat die vluchtelingen warm werden ontvangen destijds maar toen het economisch slecht begon te gaan in Turkije de liefde snel bekoelde.

Toegevoegd na 2 uren 18 minuten 7 seconden:
Het zijn in ieder geval gruwelijke beelden die we nu te zien krijgen van de bevrijding van vaak onschuldige burgers uit de vele gevangenissen van Syrië.
Als me al betonnen muren moet slopen om tot bij die mensen onder de grond te geraken, wat een gruwel. (Saydnaya gevangenis)

boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Toegevoegd na 2 uren 18 minuten 7 seconden:
Het zijn in ieder geval gruwelijke beelden die we nu te zien krijgen van de bevrijding van vaak onschuldige burgers uit de vele gevangenissen van Syrië.
Als me al betonnen muren moet slopen om tot bij die mensen onder de grond te geraken, wat een gruwel. (Saydnaya gevangenis)
[/quote]
Inderdaad gruwelijke beelden.
We hoorden vaak dat Assad meedogenloos was, maar nu zien we echt hoe ver dat ging.
Ik hoop alleen dat die mensen nu eens echt democratie krijgen, en geen kalifaat of sharia, maar ik vrees ervoor.
Je ziet ook dat diverse partijen nog actief zijn.
De VS heeft IS gebombardeerd, de Israëli's hebben ook zaken gebombardeerd, en Turkije zal de Koerden onder de knoet willen houden.
En dat zijn dan nog maar de externe partijen.
Assad is nu van de macht verdreven, en dat was wat die diverse fracties van rebellen met elkaar verbond.
Nu vrees ik voor een interne machtsstrijd, die ook weer jaren kan duren, en misschien ook met bloedige aanslagen zal gepaard gaan.
Ik hoop dat ik mis ben, maar heel vaak heb ik het bij het rechte eind.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

In 2016 sprak Amnestie International in Turkije met enkele overlevenden van deze gevangenis en poogde men aan de hand van getuigenissen een maquette te maken van de Saydnaya gevangenis.

Kleine half uur durende docu hierover kan je hier bekijken.
https://forensic-architecture.org/inves ... n/saydnaya

De volledige waarheid zal nu spoedig wel aan het licht komen zodra journalisten worden toegelaten.
boulder schreef: 09 dec 2024, 11:12Turkije zal de Koerden onder de knoet willen houden.
Er staan al lange wachtrijen Syriers te wachten aan de Turkse grens, die mensen willen na al die jaren terug naar huis.
En Turkije zal hen volgens Erdogan helpen, net zoals Turkije naar alle waarschijnlijkheid veel hulp heeft geboden met de oorlog nu.
Er is een grote voorbereiding aan vooraf gegaan, en die doe je niet ergens in een achterkamertje.
boulder schreef: 09 dec 2024, 11:12Ik hoop dat ik mis ben, maar heel vaak heb ik het bij het rechte eind.
Ik hoop dat je deze keer mis bent maar ik vrees er ook wel voor.

In ieder geval nogmaals het bewijs met wat voor regimes Rusland 'dikke vriendjes' is.

Ik zag net beelden van een zware metalen pers en volgens het bijschrift werd die pers gebruikt om mensen nadat ze eerst werden opgehangen samen te persen als een blad papier.
Ik lees net dat er nog heel veel mensen diep onder de grond (3 verdiepingen) zouden vast zitten, de rebellen kunnen hen zien op beveiligingscamera's maar ze hebben geen idee hoe ze die mensen kunnen bereiken.
De bewakers zouden de gevangenis volledig hebben afgesloten met bv codes om de zware deuren te sluiten voordat ze de vlucht namen.
Speciale teams zoals bv de 'white helmets' zijn onderweg omdat door de hermetische afsluiting er een zuurstofgebrek kan optreden wat tot vele doden kan leiden.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 4 keer

De rol van Rusland verbindt zowel Syrië als Oekraïne. Nu blijkt dat Rusland niet (meer) in staat was om het regime Assad te redden, komt Poetin zeer verzwakt over. Dat sterkt mijn mening dat hij ook in Oekraïne zeer snel verslagen kan worden maar dat het westen te zuinig is met de nodige steun om zo het conflict langdurig te rekken en Rusland substantieel te verzwakken. Helaas ten koste van zeer veel mensenlevens.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Heb ik in het topic wel *tig keer geschreven, had men vanaf dag 1 doorgepakt was die oorlog reeds lang ten einde.
Maar men speelde het steeds al la.. "Oekraine mag niet verliezen en Rusland mag niet winnen"
Resultaat is dat 3 jaar later elke dag nog steeds mensen het leven laten door oorlogsgeweld.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Assad had oa ook nog een moderne ondergrondse bunker, beetje moderner dan van diegene van 80 jaar geleden :
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Waarom zou hij dat nodig hebben? Als je met +90% van de stemmen verkozen wordt ben je toch populair genoeg om je geen zorgen te hoeven maken? :-D
Bye, Maurice
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen (CGVS) behandelt tijdelijk geen Syrische asielaanvragen

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/12/09 ... atlozen-c/

Het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen (CGVS) gaat tijdelijk geen Syrische asielaanvragen behandelen. Dat schrijft De Standaard en het nieuws is bevestigd. Volgens woordvoerder Olivier Brasseur van het CGVS is de situatie in Syrië momenteel te onduidelijk om een risico op eventuele terugkeer in te schatten.
Rik Arnoudt
15:28

meer...
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef: 09 dec 2024, 18:52 Waarom zou hij dat nodig hebben? Als je met +90% van de stemmen verkozen wordt ben je toch populair genoeg om je geen zorgen te hoeven maken? :-D
hehe..
Poetin haalde dit jaar ook de hoogste score ooit. (88%)
Laat ons hopen dat het voor hem ook heel snel mag gaan, hij kan alvast op consultatie bij de oogarts. ;-)
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Het moet frustrerend zijn voor putin dat anderen er blijkbaar wel in slagen om op 3 dagen met een speciale militaire operatie tot in de hoofdstad te geraken. :angel:

Het is afwachten natuurlijk maar als je ziet welk traject de nieuwe machthebber(s) afgelegd hebben blijf ik vrezen dat het gewoon een vervanging van de dictator is. Syriërs die bijna klaar staan om terug naar hun land te gaan wachten beter nog wat af, zeker als ze in hun nieuwe land al een leven opgebouwd hebben.
Bye, Maurice
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef: 09 dec 2024, 19:55Het moet frustrerend zijn voor putin dat anderen er blijkbaar wel in slagen om op 3 dagen met een speciale militaire operatie tot in de hoofdstad te geraken. :angel:
Straf hé.. "Damascus in 3 dagen.." 🤣
on4bam schreef: 09 dec 2024, 19:55Syriërs die bijna klaar staan om terug naar hun land te gaan wachten beter nog wat af, zeker als ze in hun nieuwe land al een leven opgebouwd hebben.
Aan de Turkse grensovergangen is het een drukte van jewelste.
Niets dan respect voor mensen die soms jaren geleden de vlucht namen maar nu zonder enige schroom opnieuw de sprong in het ongewisse willen maken.
Moet een sterk volk zijn..

Jan Balliauw beseft ook dat het grote Rusland gezichtsverlies heeft geleden.
Het zou anderen (China) ook wel eens kunnen aanzetten om een oud stukje China opnieuw in te lijven.

Wie weet... Ook in 3 dagen! :-D

Val van Assad is stevige deuk in macht én imago van Rusland: "Ze zijn de regie stilaan aan het verliezen"
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/12/09 ... ing-syrie/
bvhaute
Member
Member

Matt555 schreef: 09 dec 2024, 01:36 Wel ik zal het maar aan mij laten liggen... :wink: , dat is voor een niet verstaander gemakkelijker .....
Verschil van hersenfrequentie w.s. :mrgreen:
Mja, het was dan ook maar een retorische vraag hoor want ik versta het wel degelijk heel goed:
blijkbaar voelen de aanhangers van extreem gedachtengoed (zowel rechts als links) de hoogdringende nood om hun evangelie te verkondigen en hun ideologie tot vervelens toe op het internet uit te dragen aan de "ongelovigen", daarbij allerhande topics vervuilend met informatie die dik naast de kwestie is.

on-topic:

Voorlopig Abu Mohammed al-Jolani misschien het voordeel van de twijfel gunnen, al heb ik geen "high hopes" gezien zijn voorhistorie en ook gezien de bonte mengelmoes van de rebellerende groepen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Het blijft natuurlijk wel een discussieforum waar iedereen zijn geloof mag verkondigen, en elke persoonlijke mening kan een reactie uitlokken die wie weet leidt tot een boeiend gesprek.
Persoonlijke aanvallen daarentegen zullen raar of zelden resulteren in een mooie kerst of nieuwjaarswens.
bvhaute schreef: 09 dec 2024, 23:20Voorlopig Abu Mohammed al-Jolani misschien het voordeel van de twijfel gunnen, al heb ik geen "high hopes" gezien zijn voorhistorie en ook gezien de bonte mengelmoes van de rebellerende groepen.
Hoeveel miljoen staan er nog op zijn hoofd? 10?
Al weet je nooit met Trump natuurlijk, wij weet kan hij er nog eens voor zorgen dat er 5000 rebellen worden vrijgelaten.

Iran die er nu alleen voor staat, toch maar een belletje doen met Trump op 20 januari?

Stel je voor dat Herr Donald dan ook nog eens de oorlog in onze achtertuin gaat oplossen.
Begin maar te beitelen aan die standbeelden..
bvhaute
Member
Member

De Syrische vluchtelingen als kerst- en nieuwjaarswens dan maar terug naar het hoogst onzekere Syrië sturen? Sorry als ik pas voor dat soort platte ideologie hoor.
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”