Matt555 schreef: 28 nov 2024, 00:22
Dat is nog verder gezocht dan mijn gedachte van eerdere draadloos kaart scanning ..daar duizeld het bij mij
Niet zo vergezocht blijkbaar, want het is dus al voorgekomen, en het is low-tech.
Maar ik snap jouw redenering niet helemaal.
Waarom zouden ze gegevens moeten inlezen als de nieuwe kaart opgestuurd wordt per post, en ook de PIN code?
Blijkbaar onderscheppen ze die, want anders was er geen enkele reden om een nieuwe kaart te laten sturen, toch?
En met de gegevens dat je nodig hebt om een nieuwe kaart te laten opsturen, is het niet zo moeilijk om daar aan te geraken.
Stel dat je een verhuurbedrijf hebt van fietsen, iemand wil een fiets huren.
Je vraagt de identiteitskaart, je hebt dan de naam en voornaam, geboortedatum, woonplaats (dus ook postcode).
De persoon betaalt met zijn bankkaart, dus je weet ook welke bank het is.
Toegevoegd na 5 minuten 51 seconden:
Fallschirmjaeger schreef: 23 nov 2024, 08:28
Persoonlijk vind ik het goed dat ze niet zoveel info vragen.
Ik ken mijn bankkaart/rekening nummer, visa nummer en id kaart nummer namelijk niet van buiten. En ik ken er weinigen die dat wel kennen.
Gezien snelheid zeer belangrijk is bij verlies en diefstal om effectief misbruik tegen te gaan, heb ik dus liever dat ze het zo blokkeren, dan dat ik tijd verlies op eerst online alle gegevens te moeten opzoeken om door te geven om dan vast te moeten dat er fraude is gebeurd in de tijd ik verloor.
Om te blokkeren is het inderdaad goed dat het snel kan gaan, maar om nieuwe kaarten op te sturen zou men beter echt wel zeker zijn dat de persoon die belt ook echt wel die persoon is, misschien door te verplichten dat je ook naar je bankkantoor gaat.
Toegevoegd na 9 minuten 33 seconden:
bvhalst schreef: 27 nov 2024, 23:13
we hebben voor de debetkaart een betwistingsformulier gekregen die we samen met een PV moeten indienen... Voor mij is card stop (initiële oproep door die onbekende, niet correct afgehandeld) en Deutsche Bank (we zenden ook de code per post, want tja, dat is veilig).
Ondertussen ontdekt dat 2 credit cards ook onderschept zijn geweest (andere banken) en er heel grote bedragen gereserveerd staan...
Hoe zit dat dan juist?
De kaarten zijn onderschept geweest, zijn ze dan gekopieerd, en heb je daarna nog je kaart ontvangen?
Of zijn ze nooit bij jou aangekomen, maar wel gebruikt geweest door de criminelen?