Beschikbaarheid van routers met BRIDGE-modus

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
zbyka
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Goedendag,

Heeft iemand informatie over de beschikbaarheid van routers die in Bridge-modus kunnen worden ingesteld? Een klant informeerde een maand geleden via de klantenservice en toen waren er nog enkele exemplaren beschikbaar. Door tijdgebrek kon hij toen niet langsgaan en heeft hij deze week opnieuw gebeld. Hij kreeg te horen dat deze routers niet meer beschikbaar zijn en ook niet meer in het assortiment zullen komen. Kan het kloppen dat Telenet mogelijk stopt met het aanbieden van deze routers?

Alvast bedankt!
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 20 keer
Provider

Uw klant is volledig verkeerd geinformeerd.

Telenet biedt nog altijd één modem aan, die in "bridge modus" kan ingesteld worden, namelijk de CV8560E, ook E-router genoemd.
Dit is een Docsis 3.1 modem + router zonder WiFi.

Als deze niet meer beschikbaar is in zijn gebruikelijke Telenet winkel, kan hij best eens rondbellen naar andere Telenet shops in de streek

PAS OP
Het woord "bridge mode" wordt hier een beetje verkeerd gebruikt, beter spreken we over "Mac passtrough"
Via "Mijn Telenet" kan je klant het WAN MAC adres van zijn eigen router ingeven. Deze rouer krijgt dan:
  • één publiek IPv4 adres (via de Mac passtrough)
  • één IPv6 /64 adres (uitgedeeld uit de IPv6 Prefix van de E-router.
  • één IPv6 /57 Prefix (afkomstig van de E-router via PD)
Toegevoegd na 2 uren 19 minuten 14 seconden:
Wat wel niet meer beschikbaar is, is de EMTA-modem (ook modem-only genoemd) CV7160E
Met dit toestel heb je automatisch een "bridge", gezien de eigen router dan direct op het internet staat.

Sedert de vrije modemkeuze (in voege sedert 1/11/2024) kan je natuurlijk ook kiezen voor een eigen modem:
zie bijvoorbeeld: viewtopic.php?p=1007858#p1007858
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

Ik ben recent bij iemand gaan meevolgen toen er een Telenet technieker over de vloer kwam om een nieuwe modem (dat nieuwe F@ST type) te plaatsen.
Toen ik polste naar bridge modus zei die dat het niet gaat met deze, bovendien beweerde hij dat bridge-capable modems - waaronder de CV8560E met z'n pseudo/MAC bridge - enkel maar bij business worden aangeboden/geinstalleerd mogen worden.
Toen ik zei dat ik deze al meermaals gekregen heb was het antwoord: "dan heb je geluk gehad".
Dus ofwel zijn zelfs hun eigen techniekers(was geen onderaanneming) niet goed op de hoogte, ofwel is hun policy recent gewijzigd...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 2 keer

splinterbyte schreef: 22 nov 2024, 14:37 Toen ik polste naar bridge modus zei die dat het niet gaat met deze, bovendien beweerde hij dat bridge-capable modems - waaronder de CV8560E met z'n pseudo/MAC bridge - enkel maar bij business worden aangeboden/geinstalleerd mogen worden.
Dus ofwel zijn zelfs hun eigen techniekers(was geen onderaanneming) niet goed op de hoogte, ofwel is hun policy recent gewijzigd...
Zou het kunnen dat ze van die speciallekes afwillen, met als excuus "dan moet je maar zelf een modem kopen" ?
WielerArchieven
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 2 keer
Provider

Hier dezelfde ervaring

Vandaag netwerkverdeler opnieuw laten aansluiten want weg genomen wegens verbouwingen. Is nu gewoon een klein doosje op de Coax contactdoos. Mijn oude modem kon ik niet bij en is ook een ouwe EMTA model dus niet meer bij-de-tijd.

Maar als ik aan de installateur vroeg om een CV8560E te plaatsen kreeg ik als antwoord. '"Nee die installeren we alleen nog voor business klanten die ook een LTE failover optie afnemen."

Geen idee of dat wel klopt? Maakt me verder niet zoveel uit, want er komt eerlang toch een eigen aangekochte modem voor in de plaats.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Op Netweters heeft een medewerker van Telenet hierover hetvolgende geschreven:
Suzy schreef:we hebben dit intern uitgezet bij onze collega's en ondertussen is er heel wat nagekeken door verschillende partijen. Daardoor kunnen we ook 2 zaken bevestigen qua informatie.
  • Normaal heeft ieder winkelpunt de CV8560E op stock. Al kan het altijd zijn dat er een winkelpunt uit voorraad is, maar dit zou in principe zelden mogen voorvallen.
  • Er wordt steeds een basis voorraad voorzien voor elke technieker. Normaal hebben ze max. 10 stuks in de wagen en wordt dit ook aangevuld zodra er nog maar 6 zijn.
.../...
Samengevat: Als een klant aangeeft dat hij of zij een eigen router wil plaatsen, is dat voldoende om een CV8560E mee te krijgen. En zou je dit in de meeste winkelpunten dus ook gewoon moeten meekrijgen.
bron: https://www.netweters.be/t5/Instellinge ... 698#M38121

Verder is er ook meegedeeld dat er gewerkt wordt aan een Bridgemode voor de F@ST3896LG-TN:
ChristofM schreef:We hebben ondertussen meer informatie hierover ontvangen. Bridgemode zal in de loop van dit jaar, 2025, beschikbaar worden voor F@ST3896LG-TN.
Tot dit hiervoor beschikbaar is, raden we wel de modem-only aan: CV8560E. Ook deze modem kan tot 1Gbps.
bron: https://www.netweters.be/t5/Instellinge ... 204#M38045

Dus de bewering, dat de CV8560E alleen nog voor business klanten is, die ook een LTE failover optie afnemen, is hiermee tegengesproken :-D .

Het zal wellicht de regel zijn dat de techniekers de CV8560E alleen installeren bij business klanten, maar bij een self-install kan je als klant altijd een CV8560E afhalen bij de Telenet shop (tenzij uitzonderlijk geen voorraad).

En als de shop beweert dat deze niet in voorraad is, zeg hen gerust dat je "uit goede bron" weet dat er altijd in alle shops 6 stuks in voorraad (moeten) zijn :-)
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

philippe_d schreef:
ChristofM schreef: Tot dit hiervoor beschikbaar is, raden we wel de modem-only aan: CV8560E. Ook deze modem kan tot 1Gbps.
Dus de bewering, dat de CV8560E alleen nog voor business klanten is, die ook een LTE failover optie afnemen, is hiermee tegengesproken :-D .
Mmm, je vraagt je uiteraard af of een bron die beweert dat de CV8560E een "modem-only" is, wel voldoende betrouwbaar is ;-)
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

Ik heb ook 2 shops moeten doen - maar ze hebben eentje gezocht die stock had.

Ik las / hoorde ook dat de mac-passtrough functionaliteit in 2025 naar de f@st zou komen.
Emile51
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 17 keer

Als privé-persoon zelf een CV8560E zonder problemen kunnen afhalen.
We op voorhand gebeld of ze in stock waren.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Tomsworld schreef: 4 maanden geleden Ik las / hoorde ook dat de mac-passtrough functionaliteit in 2025 naar de f@st zou komen.
Neen dat heb je niet gelezen, maar wel dat er gewerkt wordt aan een Bridgemode voor de F@ST3896LG-TN (zie enkele posts hoger) :-D
ChristofM schreef:Bridgemode zal in de loop van dit jaar, 2025, beschikbaar worden voor F@ST3896LG-TN.
Tot dit hiervoor beschikbaar is, raden we wel de modem-only aan: CV8560E. Ook deze modem kan tot 1Gbps.
Er is een verschil tussen "mac-passtrough functionaliteit" en een "echte" bridge
Ik hoop dus dat Telenet deze keer zorgt voor een echte bridgmode :-)
sandbert
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 30 keer
Provider

Ook ik heb vorige week zonder problemen een CV8560E overhandigd gekregen in de Telenetwinkel.
De medewerker activeerde hem onmiddellijk door simpelweg de barcode op de doos in te scannen, iets manueel invoeren kwam er niet aan te pas.

Ik was toch wel benieuwd of dat voldoende ging zijn om een goed werkende verbinding tot stand te brengen.
En zie, thuisgekomen direct de oude modem-only afgekoppeld, de nieuwe in de plaats gezet en nadat die online gekomen was het MAC-adres van m'n router via "My Telenet" ingevoerd en na nog geen half uurtje was alles al in orde.

Het enige dat tegenviel was de snelheid op al de cliënts die met m’n router verbonden waren. Oorzaak was de UTP-kabel tss de CV8560E en m’n router (kabel die in m’n oude opstelling nog nooit problemen gegeven had), maar na vervanging ervan was alles tiptop in orde, snelheid 285/19 Mbps down/up zowel draadloos als met kabel.

Heb het veel te lang uitgesteld de oude Whoppa en de CV6181E te bedanken en in plaats daarvan een nieuwe router en All-Internet + Telenet Tv Iconic te nemen (hogere snelheid, 20 € goedkoper, geen vaste telefoon). Maar goed, nu is het er toch ’ns van gekomen.

De volgende stap zal misschien een eigen router zijn maar dat is toch wel een ferme investering en zolang het systeem goed draait wacht ik toch nog maar een beetje af.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

sandbert schreef: 3 maanden geleden De volgende stap zal misschien een eigen router zijn
Je bedoelt een eigen kabelmodem?
sandbert
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 30 keer
Provider

Ja idd. Foutje van me.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”