Hoge belastingen, lage pensioenen etc..
Toch triest dat er zo'n prijsverschillen moeten zijn, publieke laadpalen zoveel mogelijk vermijden, al is het thuisladen ook niet goedkoop te noemen in België.
Niet bevorderlijk voor de transitie voor mensen die voor welke reden dan ook niet de mogelijkheid hebben om ZP te installeren.
https://www.tmleuven.be/nl/project/Hiat ... -industrie
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/11/09 ... r-als-hie/
Elektrische auto opladen is bijna nergens in Europa duurder dan in België
-
- Elite Poster
- Berichten: 3376
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 253 keer
in NL kan je goedkoper snelladen bij Tesla dan je hier thuis kan laden... De omgekeerde wereld als je het mij vraagt...
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
- Berichten: 3565
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
- Recent bedankt: 1 keer
2/3 van het jaar opladen aan 0.02 euro/kwh en 1/3 van het jaar aan 0.23 euro/kwh is toch niet echt duur volgens mij ...
komt op 0.09 euro/kwh gemiddeld
als tesla supercharger daar nog onder zit heb ik serieus miskocht ...
komt op 0.09 euro/kwh gemiddeld
als tesla supercharger daar nog onder zit heb ik serieus miskocht ...

-
- Elite Poster
- Berichten: 3376
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 253 keer
@duizend vergeet al de kosten niet mee te rekenen?? Ik zit hier aan ongeveer 0,25 à 0,28€/kWh met mijn huidige half hybride tarief, alles in qua kosten.
Afnamekosten alleen al zijn 0,12€/kWh als ik mij niet vergis en daar moet je dan nog accijnzen e.d. nog bijrekenen.
Afnamekosten alleen al zijn 0,12€/kWh als ik mij niet vergis en daar moet je dan nog accijnzen e.d. nog bijrekenen.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
- Petrikske
- Elite Poster
- Berichten: 5117
- Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Jep, heb dat een tijdje geleden ook eens nagekeken, 0,10 ging all in richting 0,30
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Premium Member
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
- Locatie: Kinrooi
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 37 keer
Hubo naast mijn werk is laders aan het plaatsen : 0,38 Euro/kwh gaan die vragen
(hun infobord met de tarieven staat er al, vandaar dat ik het weet).
(hun infobord met de tarieven staat er al, vandaar dat ik het weet).
Pluk de dag
Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
- selder
- Moderator
- Berichten: 6576
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 763 keer
Met alleen snelladen wegens nog geen thuislader, is dat allemaal even duur als ICE
Benieuwd hoe dat zich dat gaat vertalen met thuisladen zonder zonnepanelen.
Benieuwd hoe dat zich dat gaat vertalen met thuisladen zonder zonnepanelen.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Elite Poster
- Berichten: 3565
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
- Recent bedankt: 1 keer
neen hoor, 0.02 euro /kwh is de terugleververgoeding die ik vanaf 2025 verlies als ik jaarlijks 4000 kwh van de 7000 kwh overschot in de auto pomp ipv op het netVaganzza schreef: 09 nov 2024, 17:00 @duizend vergeet al de kosten niet mee te rekenen?? Ik zit hier aan ongeveer 0,25 à 0,28€/kWh met mijn huidige half hybride tarief, alles in qua kosten.
Afnamekosten alleen al zijn 0,12€/kWh als ik mij niet vergis en daar moet je dan nog accijnzen e.d. nog bijrekenen.
1000 kwh extra afnemen om in de winter te laden bovenop de normale jaarimport van pakweg 200 kwh geeft een totale factuurverhoging van minder dan 230 euro ...
NB ik begrijp best dat dit enkel voor mijn situatie geldt, je moet immers al wat paneelkes liggen hebben om die cijfers te halen.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Groot gelijk, hopelijk volgen nog veel mensen jouw voorbeeld en leggen ze ook wat paneelkes bijduizend schreef: 09 nov 2024, 18:20 ... je moet immers al wat paneelkes liggen hebben om die cijfers te halen.

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Block
- Erelid
- Berichten: 2025
- Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 133 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Bij Dats24 betaal je al 40cent. Volgens mij pure goudmijn, die kopen hun electriciteit ongeveer in aan 3 a 5 cent. Heeft niets met taxen te maken.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
-
- Elite Poster
- Berichten: 3565
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik ga ze niet tegen houden, integendeel, ik moedig iedereen van harte aan om hetzelfde te doenDizzy schreef: 09 nov 2024, 18:49 Groot gelijk, hopelijk volgen nog veel mensen jouw voorbeeld en leggen ze ook wat paneelkes bij![]()

Dan komen ze er snel genoeg achter dat je zelfs met zeer veel paneelkes nog steeds elektriciteit van het net moet afnemen in de winter.
Fossiele gesubsidieerde Straalmotor geproduceerde elektriciteit is dat dan tegenwoordig, geen HE natuurlijk
- honda4life
- Moderator
- Berichten: 6132
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Het is niet omdat die tarieven daar staan dat je provider van je laadpas ook deze tarieven hanteert, afhankelijk van de betaalwijze.Funfile schreef: 09 nov 2024, 18:05 Hubo naast mijn werk is laders aan het plaatsen : 0,38 Euro/kwh gaan die vragen
(hun infobord met de tarieven staat er al, vandaar dat ik het weet).
(al is het mij een raadsel waarom er niet gewoon met kredietkaarten kon gewerkt worden, dat functioneert toch ook in elk Europees tankstation?)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Pro Member
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 08:31
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 38 keer
2 redenen :
* winstmarge balans
* kredietkaartlezing buiten en niet beheerd door mensen ter plaatse
Als we spreken over HUBO laders hebben we het over AC laders. Die zijn goedkoper om te installeren (logistiek en producten) en kunnen niet veel winstmarge verwachten. Zo'n kredietkaartlezer onbeheerd in barre omstandigheden is nog niet zo simpel, daar hangen dure onderhoudscontracten aan vast. De grote snelladernetwerken daarentegen zijn veel duurder van logistiek (transportknooppunten en dure producten) en hebben een veel hogere winstmarge. Daar heeft dat nog wel zin en zie je dan ook meer en meer kredietkaartmogelijkheden (Allego, Fastned, Tesla, ...)
* winstmarge balans
* kredietkaartlezing buiten en niet beheerd door mensen ter plaatse
Als we spreken over HUBO laders hebben we het over AC laders. Die zijn goedkoper om te installeren (logistiek en producten) en kunnen niet veel winstmarge verwachten. Zo'n kredietkaartlezer onbeheerd in barre omstandigheden is nog niet zo simpel, daar hangen dure onderhoudscontracten aan vast. De grote snelladernetwerken daarentegen zijn veel duurder van logistiek (transportknooppunten en dure producten) en hebben een veel hogere winstmarge. Daar heeft dat nog wel zin en zie je dan ook meer en meer kredietkaartmogelijkheden (Allego, Fastned, Tesla, ...)
-
- Elite Poster
- Berichten: 4272
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik heb hier in de buurt prijzen tussen 0.44 en 1.36 € per kWh (en vaak nog met extra sessie kosten tussen de 0.60 en 1.20 €).Funfile schreef: 09 nov 2024, 18:05 Hubo naast mijn werk is laders aan het plaatsen : 0,38 Euro/kwh gaan die vragen
En dat was gratis die panelen leggen ? Je kan je natuurlijk altijd rijk rekenen op die manier.duizend schreef: 09 nov 2024, 18:20 je moet immers al wat paneelkes liggen hebben om die cijfers te halen.
Een vakantie naar Italië verleden jaar was ongeveer 400 euro aan laadkosten... dat is zelfs bijna dubbel zoveel als ICE !selder schreef: 09 nov 2024, 18:17 Met alleen snelladen wegens nog geen thuislader, is dat allemaal even duur als ICE![]()
Toegevoegd na 5 minuten 45 seconden:
Kan perfect contactloos... op zich is er dus totaal geen probleem om dit te voorzien.ahrand schreef: 10 nov 2024, 12:09 Zo'n kredietkaartlezer onbeheerd in barre omstandigheden is nog niet zo simpel
Voor snelladers is het trouwens een verplichting van Europa tegen een bepaalde datum.
Volgens mij gaan de tarrieven uiteindelijk wel dalen... hier zitten op 7km van elkaar vier snelladers (FastNed, Ionity, Bleu Corner en Electra).
-
- Elite Poster
- Berichten: 3565
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Als ik ergens aan 30 cent per kwh publiek de EV kon laden dan ging ik in 2025 direct off gridGoztow schreef: 09 nov 2024, 23:52 Ik betaal rond 30 cent gewoon bij publieke laadpaal in de straat (Brussel).
Ik betaal vanaf 2025 2x530 euro per jaar om pakweg 2000kwh af te nemen.
Aan 0,3 euro per kwh kost die 2000kwh 600 euro
Ik ken geen enkele publieke laadpaal waar je all in (kwh prijs, abbo prijs, sessiekost ...) aan 0,3 euro per kwh kan laden
@DarkV
Tja, die panelen (enkel de panelen en de dakdragers en kabel dus) hebben netto minder dan €4.000 gekost.
En hebben gedurende vier jaar minstens €700 jaarlijks opgebracht, en waarschijnlijk zelfs meer dan het dubbele tijdens de energiecrisis.
Ze zijn dus al grotendeels terugverdiend
-
- Elite Poster
- Berichten: 3376
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 253 keer
Aah jij hebt het van de ZP direct opladen. Ja dat is de goedkoopste vorm die ik hier ook toepas (en zelfs trager laadt om zoveel mogelijk met ZP op te laden indien mogelijk), maar niet meeneem in mijn berekening om de kostprijs te berekenen. Ik neem altijd aan afnameprijs van het net om te vergelijken met diesel en benzine.duizend schreef: 09 nov 2024, 18:20neen hoor, 0.02 euro /kwh is de terugleververgoeding die ik vanaf 2025 verlies als ik jaarlijks 4000 kwh van de 7000 kwh overschot in de auto pomp ipv op het netVaganzza schreef: 09 nov 2024, 17:00 @duizend vergeet al de kosten niet mee te rekenen?? Ik zit hier aan ongeveer 0,25 à 0,28€/kWh met mijn huidige half hybride tarief, alles in qua kosten.
Afnamekosten alleen al zijn 0,12€/kWh als ik mij niet vergis en daar moet je dan nog accijnzen e.d. nog bijrekenen.
1000 kwh extra afnemen om in de winter te laden bovenop de normale jaarimport van pakweg 200 kwh geeft een totale factuurverhoging van minder dan 230 euro ...
NB ik begrijp best dat dit enkel voor mijn situatie geldt, je moet immers al wat paneelkes liggen hebben om die cijfers te halen.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
- Goztow
- Administrator
- Berichten: 15063
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
- Bedankt: 1450 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Ik weet het, het is hier in Brussel momenteel ongelooflijk goedkoop om publiek te laden.
https://electrify.brussels/nl/faq
https://electrify.brussels/nl/faq
Dat zijn dus tarieven BTW inbegrepen. Ik heb een kaart van energydrive zelf die me eenmalig 15 euro heeft gekost. Maar met de app van energydrive kan je zonder eenmalige kaart ook laden. Er is geen abonnementskost.Momenteel hanteren de beide laadstationoperatoren de volgende tarieven:
TotalEnergies: 0,58 €/kWh (ter informatie), met een minimum van 10 kWh per laadbeurt.
EnergyDrive: 0,35 €/kWh (ter informatie), met een minimum van 5 kWh per laadbeurt.
Let wel: u moet bij dit bedrag nog de eventuele meerkosten van uw MSP rekenen.
Als u geen overeenkomst met een MSP hebt en u met uw smartphone de QR-code op de laadpaal scant, gelden de volgende tarieven:
TotalEnergies: 0,58 €/kWh (ter informatie), met een minimum van 10 kWh per laadbeurt.
EnergyDrive: 0,35 €/kWh (ter informatie), met een minimum van 5 kWh per laadbeurt.
Bij een gemiddeld verbruik van 15 kW per 100 kilometer betaalt u dus € 5,25 bij EnergyDrive en € 8,70 bij TotalEnergies, boven op de eventuele kosten van uw MSP (leverancier).
-
- Elite Poster
- Berichten: 1990
- Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 182 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Er zijn zelfs palen van Energydrive waar het maar 0,29 kost.
Geen idee waarom dit verschil.
En dat minimum van 5kwh : dat wordt volgens mijn ervaring niet gehanteerd. Soms laad ik maar zeer kort en dan wordt het reële bedrag aangerekend.
Geen idee waarom dit verschil.
En dat minimum van 5kwh : dat wordt volgens mijn ervaring niet gehanteerd. Soms laad ik maar zeer kort en dan wordt het reële bedrag aangerekend.
-
- Pro Member
- Berichten: 370
- Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 30 keer
Niet vergeten dat veel EV's bedrijfwagens zijn en daar komt "binnenkort/misschien" verandering in met de fiscale hervorming.
Je gaat vanaf dan een aparte digitale meter moeten plaatsen en je bedrijf gaat daar een contract moeten op nemen. Je laadpaal zal dan apart moeten aangesloten worden op die digitale meter. Als je partner ook een EV bedrijfswagen heeft dan kan je al raden wat gebeurt, 3 Digtale meters en 2 laadpalen.
Ook elke insentive om gebalanceerd te laden is dan ook gewoon de deur uit op dat moment!
Uw zonnestroom kan je dan niet meer gebruiken om je auto op te laden, bidirectioneel laden zal ook niet meer van de grond komen.
Hubo ging normaal ook snelladers plaatsen aan de prijs van gewoon AC laden om juist de concurrentie aan te wakkeren.Funfile schreef: 09 nov 2024, 18:05 Hubo naast mijn werk is laders aan het plaatsen : 0,38 Euro/kwh gaan die vragen
(hun infobord met de tarieven staat er al, vandaar dat ik het weet).
https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 12454.html
De stad Brussel wilt ook een extra belasting op de laadpalen introduceren, dus daar zit ook nog het een en ander te gebeuren.Goztow schreef: 09 nov 2024, 23:52 Ik betaal rond 30 cent gewoon bij publieke laadpaal in de straat (Brussel).
De bedrijven zullen dit moeten doorrekenen aan de klant en dan is er nog de vraag of dit de adoptie niet gaat vertragen
https://www.fleet.be/een-belasting-op-l ... zaak-maar/
-
- Elite Poster
- Berichten: 4272
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Dat was de natte droom van een energie leverancier... en een minister zonder enige kennis van zaken.8balljunkie schreef: 11 nov 2024, 11:37 Niet vergeten dat veel EV's bedrijfwagens zijn en daar komt "binnenkort/misschien" verandering in met de fiscale hervorming.
Je gaat vanaf dan een aparte digitale meter moeten plaatsen en je bedrijf gaat daar een contract moeten op nemen. Je laadpaal zal dan apart moeten aangesloten worden op die digitale meter. Als je partner ook een EV bedrijfswagen heeft dan kan je al raden wat gebeurt, 3 Digtale meters en 2 laadpalen.
Ook elke insentive om gebalanceerd te laden is dan ook gewoon de deur uit op dat moment!
Uw zonnestroom kan je dan niet meer gebruiken om je auto op te laden, bidirectioneel laden zal ook niet meer van de grond komen.
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dit totaal onrealistisch idee erdoor komt.