Elektrische auto opladen is bijna nergens in Europa duurder dan in België

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5117
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 5 keer

Hoge belastingen, lage pensioenen etc..
Toch triest dat er zo'n prijsverschillen moeten zijn, publieke laadpalen zoveel mogelijk vermijden, al is het thuisladen ook niet goedkoop te noemen in België.
Niet bevorderlijk voor de transitie voor mensen die voor welke reden dan ook niet de mogelijkheid hebben om ZP te installeren.
https://www.tmleuven.be/nl/project/Hiat ... -industrie
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/11/09 ... r-als-hie/
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3376
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

in NL kan je goedkoper snelladen bij Tesla dan je hier thuis kan laden... De omgekeerde wereld als je het mij vraagt...
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3565
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 1 keer

2/3 van het jaar opladen aan 0.02 euro/kwh en 1/3 van het jaar aan 0.23 euro/kwh is toch niet echt duur volgens mij ...
komt op 0.09 euro/kwh gemiddeld

als tesla supercharger daar nog onder zit heb ik serieus miskocht ... :angel:
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3376
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

@duizend vergeet al de kosten niet mee te rekenen?? Ik zit hier aan ongeveer 0,25 à 0,28€/kWh met mijn huidige half hybride tarief, alles in qua kosten.

Afnamekosten alleen al zijn 0,12€/kWh als ik mij niet vergis en daar moet je dan nog accijnzen e.d. nog bijrekenen.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5117
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 5 keer

Jep, heb dat een tijdje geleden ook eens nagekeken, 0,10 ging all in richting 0,30
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Funfile
Premium Member
Premium Member
Berichten: 463
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 37 keer

Hubo naast mijn werk is laders aan het plaatsen : 0,38 Euro/kwh gaan die vragen

(hun infobord met de tarieven staat er al, vandaar dat ik het weet).
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6576
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

Met alleen snelladen wegens nog geen thuislader, is dat allemaal even duur als ICE 😀

Benieuwd hoe dat zich dat gaat vertalen met thuisladen zonder zonnepanelen.
IMG_0230.png
IMG_0231.png
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3565
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vaganzza schreef: 09 nov 2024, 17:00 @duizend vergeet al de kosten niet mee te rekenen?? Ik zit hier aan ongeveer 0,25 à 0,28€/kWh met mijn huidige half hybride tarief, alles in qua kosten.

Afnamekosten alleen al zijn 0,12€/kWh als ik mij niet vergis en daar moet je dan nog accijnzen e.d. nog bijrekenen.
neen hoor, 0.02 euro /kwh is de terugleververgoeding die ik vanaf 2025 verlies als ik jaarlijks 4000 kwh van de 7000 kwh overschot in de auto pomp ipv op het net
1000 kwh extra afnemen om in de winter te laden bovenop de normale jaarimport van pakweg 200 kwh geeft een totale factuurverhoging van minder dan 230 euro ...

NB ik begrijp best dat dit enkel voor mijn situatie geldt, je moet immers al wat paneelkes liggen hebben om die cijfers te halen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12316
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

duizend schreef: 09 nov 2024, 18:20 ... je moet immers al wat paneelkes liggen hebben om die cijfers te halen.
Groot gelijk, hopelijk volgen nog veel mensen jouw voorbeeld en leggen ze ook wat paneelkes bij :banana:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 2025
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bij Dats24 betaal je al 40cent. Volgens mij pure goudmijn, die kopen hun electriciteit ongeveer in aan 3 a 5 cent. Heeft niets met taxen te maken.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 15063
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Ik betaal rond 30 cent gewoon bij publieke laadpaal in de straat (Brussel).
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3565
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef: 09 nov 2024, 18:49 Groot gelijk, hopelijk volgen nog veel mensen jouw voorbeeld en leggen ze ook wat paneelkes bij :banana:
Ik ga ze niet tegen houden, integendeel, ik moedig iedereen van harte aan om hetzelfde te doen :angel:

Dan komen ze er snel genoeg achter dat je zelfs met zeer veel paneelkes nog steeds elektriciteit van het net moet afnemen in de winter.

Fossiele gesubsidieerde Straalmotor geproduceerde elektriciteit is dat dan tegenwoordig, geen HE natuurlijk
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6132
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Funfile schreef: 09 nov 2024, 18:05 Hubo naast mijn werk is laders aan het plaatsen : 0,38 Euro/kwh gaan die vragen

(hun infobord met de tarieven staat er al, vandaar dat ik het weet).
Het is niet omdat die tarieven daar staan dat je provider van je laadpas ook deze tarieven hanteert, afhankelijk van de betaalwijze.
(al is het mij een raadsel waarom er niet gewoon met kredietkaarten kon gewerkt worden, dat functioneert toch ook in elk Europees tankstation?)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ahrand
Pro Member
Pro Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 sep 2011, 08:31
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 38 keer

2 redenen :
* winstmarge balans
* kredietkaartlezing buiten en niet beheerd door mensen ter plaatse

Als we spreken over HUBO laders hebben we het over AC laders. Die zijn goedkoper om te installeren (logistiek en producten) en kunnen niet veel winstmarge verwachten. Zo'n kredietkaartlezer onbeheerd in barre omstandigheden is nog niet zo simpel, daar hangen dure onderhoudscontracten aan vast. De grote snelladernetwerken daarentegen zijn veel duurder van logistiek (transportknooppunten en dure producten) en hebben een veel hogere winstmarge. Daar heeft dat nog wel zin en zie je dan ook meer en meer kredietkaartmogelijkheden (Allego, Fastned, Tesla, ...)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4272
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Funfile schreef: 09 nov 2024, 18:05 Hubo naast mijn werk is laders aan het plaatsen : 0,38 Euro/kwh gaan die vragen
Ik heb hier in de buurt prijzen tussen 0.44 en 1.36 € per kWh (en vaak nog met extra sessie kosten tussen de 0.60 en 1.20 €).
duizend schreef: 09 nov 2024, 18:20 je moet immers al wat paneelkes liggen hebben om die cijfers te halen.
En dat was gratis die panelen leggen ? Je kan je natuurlijk altijd rijk rekenen op die manier.
selder schreef: 09 nov 2024, 18:17 Met alleen snelladen wegens nog geen thuislader, is dat allemaal even duur als ICE 😀
Een vakantie naar Italië verleden jaar was ongeveer 400 euro aan laadkosten... dat is zelfs bijna dubbel zoveel als ICE !

Toegevoegd na 5 minuten 45 seconden:
ahrand schreef: 10 nov 2024, 12:09 Zo'n kredietkaartlezer onbeheerd in barre omstandigheden is nog niet zo simpel
Kan perfect contactloos... op zich is er dus totaal geen probleem om dit te voorzien.

Voor snelladers is het trouwens een verplichting van Europa tegen een bepaalde datum.

Volgens mij gaan de tarrieven uiteindelijk wel dalen... hier zitten op 7km van elkaar vier snelladers (FastNed, Ionity, Bleu Corner en Electra).
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3565
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 1 keer

Goztow schreef: 09 nov 2024, 23:52 Ik betaal rond 30 cent gewoon bij publieke laadpaal in de straat (Brussel).
Als ik ergens aan 30 cent per kwh publiek de EV kon laden dan ging ik in 2025 direct off grid
Ik betaal vanaf 2025 2x530 euro per jaar om pakweg 2000kwh af te nemen.

Aan 0,3 euro per kwh kost die 2000kwh 600 euro

Ik ken geen enkele publieke laadpaal waar je all in (kwh prijs, abbo prijs, sessiekost ...) aan 0,3 euro per kwh kan laden

@DarkV
Tja, die panelen (enkel de panelen en de dakdragers en kabel dus) hebben netto minder dan €4.000 gekost.
En hebben gedurende vier jaar minstens €700 jaarlijks opgebracht, en waarschijnlijk zelfs meer dan het dubbele tijdens de energiecrisis.
Ze zijn dus al grotendeels terugverdiend
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3376
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

duizend schreef: 09 nov 2024, 18:20
Vaganzza schreef: 09 nov 2024, 17:00 @duizend vergeet al de kosten niet mee te rekenen?? Ik zit hier aan ongeveer 0,25 à 0,28€/kWh met mijn huidige half hybride tarief, alles in qua kosten.

Afnamekosten alleen al zijn 0,12€/kWh als ik mij niet vergis en daar moet je dan nog accijnzen e.d. nog bijrekenen.
neen hoor, 0.02 euro /kwh is de terugleververgoeding die ik vanaf 2025 verlies als ik jaarlijks 4000 kwh van de 7000 kwh overschot in de auto pomp ipv op het net
1000 kwh extra afnemen om in de winter te laden bovenop de normale jaarimport van pakweg 200 kwh geeft een totale factuurverhoging van minder dan 230 euro ...

NB ik begrijp best dat dit enkel voor mijn situatie geldt, je moet immers al wat paneelkes liggen hebben om die cijfers te halen.
Aah jij hebt het van de ZP direct opladen. Ja dat is de goedkoopste vorm die ik hier ook toepas (en zelfs trager laadt om zoveel mogelijk met ZP op te laden indien mogelijk), maar niet meeneem in mijn berekening om de kostprijs te berekenen. Ik neem altijd aan afnameprijs van het net om te vergelijken met diesel en benzine.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 15063
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Ik weet het, het is hier in Brussel momenteel ongelooflijk goedkoop om publiek te laden.

https://electrify.brussels/nl/faq
Momenteel hanteren de beide laadstationoperatoren de volgende tarieven:

TotalEnergies: 0,58 €/kWh (ter informatie), met een minimum van 10 kWh per laadbeurt.
EnergyDrive: 0,35 €/kWh (ter informatie), met een minimum van 5 kWh per laadbeurt.
Let wel: u moet bij dit bedrag nog de eventuele meerkosten van uw MSP rekenen.

Als u geen overeenkomst met een MSP hebt en u met uw smartphone de QR-code op de laadpaal scant, gelden de volgende tarieven:

TotalEnergies: 0,58 €/kWh (ter informatie), met een minimum van 10 kWh per laadbeurt.
EnergyDrive: 0,35 €/kWh (ter informatie), met een minimum van 5 kWh per laadbeurt.
Bij een gemiddeld verbruik van 15 kW per 100 kilometer betaalt u dus € 5,25 bij EnergyDrive en € 8,70 bij TotalEnergies, boven op de eventuele kosten van uw MSP (leverancier).
Dat zijn dus tarieven BTW inbegrepen. Ik heb een kaart van energydrive zelf die me eenmalig 15 euro heeft gekost. Maar met de app van energydrive kan je zonder eenmalige kaart ook laden. Er is geen abonnementskost.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 5 keer

Er zijn zelfs palen van Energydrive waar het maar 0,29 kost.
Geen idee waarom dit verschil.
En dat minimum van 5kwh : dat wordt volgens mijn ervaring niet gehanteerd. Soms laad ik maar zeer kort en dan wordt het reële bedrag aangerekend.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 15063
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

@R2D2 Ja ik heb er zo ook al een paar gevonden, meestal in kleinere straatjes ;-).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4272
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Antwerpen Kiel staat vol met palen van Total Energies welke volgens mijn app 0.32 kosten (wel 0.61 per sessie, 0.01 per minuut buiten 08-20u na 210 min).
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 30 keer

Dizzy schreef: 09 nov 2024, 18:49
duizend schreef: 09 nov 2024, 18:20 ... je moet immers al wat paneelkes liggen hebben om die cijfers te halen.
Groot gelijk, hopelijk volgen nog veel mensen jouw voorbeeld en leggen ze ook wat paneelkes bij :banana:
Niet vergeten dat veel EV's bedrijfwagens zijn en daar komt "binnenkort/misschien" verandering in met de fiscale hervorming.
Je gaat vanaf dan een aparte digitale meter moeten plaatsen en je bedrijf gaat daar een contract moeten op nemen. Je laadpaal zal dan apart moeten aangesloten worden op die digitale meter. Als je partner ook een EV bedrijfswagen heeft dan kan je al raden wat gebeurt, 3 Digtale meters en 2 laadpalen.
Ook elke insentive om gebalanceerd te laden is dan ook gewoon de deur uit op dat moment!
Uw zonnestroom kan je dan niet meer gebruiken om je auto op te laden, bidirectioneel laden zal ook niet meer van de grond komen.
Funfile schreef: 09 nov 2024, 18:05 Hubo naast mijn werk is laders aan het plaatsen : 0,38 Euro/kwh gaan die vragen

(hun infobord met de tarieven staat er al, vandaar dat ik het weet).
Hubo ging normaal ook snelladers plaatsen aan de prijs van gewoon AC laden om juist de concurrentie aan te wakkeren.
https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 12454.html
Goztow schreef: 09 nov 2024, 23:52 Ik betaal rond 30 cent gewoon bij publieke laadpaal in de straat (Brussel).
De stad Brussel wilt ook een extra belasting op de laadpalen introduceren, dus daar zit ook nog het een en ander te gebeuren.
De bedrijven zullen dit moeten doorrekenen aan de klant en dan is er nog de vraag of dit de adoptie niet gaat vertragen
https://www.fleet.be/een-belasting-op-l ... zaak-maar/
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4272
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

8balljunkie schreef: 11 nov 2024, 11:37 Niet vergeten dat veel EV's bedrijfwagens zijn en daar komt "binnenkort/misschien" verandering in met de fiscale hervorming.
Je gaat vanaf dan een aparte digitale meter moeten plaatsen en je bedrijf gaat daar een contract moeten op nemen. Je laadpaal zal dan apart moeten aangesloten worden op die digitale meter. Als je partner ook een EV bedrijfswagen heeft dan kan je al raden wat gebeurt, 3 Digtale meters en 2 laadpalen.
Ook elke insentive om gebalanceerd te laden is dan ook gewoon de deur uit op dat moment!
Uw zonnestroom kan je dan niet meer gebruiken om je auto op te laden, bidirectioneel laden zal ook niet meer van de grond komen.
Dat was de natte droom van een energie leverancier... en een minister zonder enige kennis van zaken.

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dit totaal onrealistisch idee erdoor komt.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”