Vrije modemkeuze - niet voor zakelijke abonnementen

Alle discussies over BASE kunnen hier terecht
tj2940
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 mei 2012, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Mijn kleine frutstratie van vandaag:

Vandaag heb ik me geregistreerd voor de optie Vrije Modemkeuze om mijn eigen modem te gebruiken.
Enkele uren later werd ik gebeld met de vraag wanneer ik dit zou willen activeren.
Ik heb aangegeven dat het meteen in orde mag worden gebracht. Een uur later werd ik teruggebeld met de melding dat mijn aanvraag is afgekeurd, omdat ik een zakelijk abonnement heb en er nog problemen zijn met de implementatie voor zakelijke klanten.

Ze konden geen datum geven wanneer dit eventueel beschikbaar zal zijn.
Enigste mogelijkheid is om een privé abonnement te nemen.

Getracht om via Whatsapp contact te zoeken omstreeks 14u maar nog steeds geen reactie...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9535
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

Moet beschikbaar zijn vanaf vandaag.

Een klacht indienen bij het BIPT kan een en ander misschien wel versnellen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6151
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 5 keer

Het is eenvoudiger om een andere provider te kiezen waarbij het vandaag wel perfect werkt.

Telenet/Base bewijst hier nog maar eens dat ze structurele IT-problemen hebben en ze niet het wettelijk noodzakelijke willen doen om de klant te geven waar die wettelijk recht op heeft.

De klant vrije modemkeuze verhinderen is hoedanook een illegale praktijk.

Trek je conclusies!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9535
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

@tj2940 heb je hier nog iets mee gedaan of nog meer info over intussen?

Ik zit ook in hetzelfde straatje voor enkele aansluitingen die ik wil doen, maar dan allemaal met Telenet. Geen datum beschikbaar.
Pho_
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 jun 2020, 19:21
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Hier ook zelfde probleem.
tj2940
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 mei 2012, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Nog steeds niet beschikbaar...

Vorige week bericht naar Base verzonden met melding dat, zolang ik niet mijn eigen modem kan gebruiken, ze in gebreke blijven. Hierdoor verwacht ik ook een vergoeding van 1 euro per dag.

Geen reactie terug gekregen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6151
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als je van je provider geen reactie krijgt, dien je klacht in bij https://www.ombudsmantelecom.be/nl/
Via de ombudsman zal je tenminste een antwoord krijgen op de vraag waarom de vrije modemkeuze jou wordt geweigerd.
Als er geen oplossing komt via de ombudsman, contacteer dan het BIPT die verantwoordelijk is voor de handhaving van vrije modemkeuze: https://bipt.be/consumenten/ons-contacteren
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9510
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vraag me stiekem af of dit te maken kan hebben met het assignen van een fixed IP aan een bepaalde router.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

Daar heeft de modem toch niets mee te maken dan?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9510
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 2 keer

My point exactly.
Ik weet niet hoe hun backend er momenteel uitziet, maar kunnen ze mss moeilijkheden hebben met het onderscheiden van het mac adres van de modem en het mac adres waaraan de fixed IP moet toegekend worden?
Ik zie anders niet goed waarom er problemen zouden zijn met business abbos en niet met consumenten abbos?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb ooit bij Telenet (non-biz abbo) een kapotte modem(-only) gehad en na dat de technieker een swap deed kreeg ik nog steeds hetzelfde public IP op m'n router dusja die stuurt dat gewoon door.
Met de hedendaagse halfbakken (MAC-)bridge modems van TN kan dat wat anders zijn maar wat kan dan het verschil tussen consumer/biz zijn hierin?
Zouden ze het MAC adres van je router voor de static DHCP lease aan het MAC van de modem koppelen, dat slaat toch nergens op? Maar ja heel TN hun IT-systeem is halvegaren tegenwoordig :)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9510
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 2 keer

Geen idee; vergeet niet dat je met een modem only meerdere routers online kan brengen, dus ze moeten wel weten welk router mac dan de fixed IP moet krijgen.
Ik weet niet of er nu nog modem-only installaties bestaan bij business abbos met fixed IP.
Stel je voor dat ze nu gewoon "modem mac + 1" doen om dat te berekenen?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9535
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

ITnetadmin schreef: 10 nov 2024, 22:09 Geen idee; vergeet niet dat je met een modem only meerdere routers online kan brengen, dus ze moeten wel weten welk router mac dan de fixed IP moet krijgen.
Je moet dat MAC-adres dan ook ingeven op bijvoorbeeld de self-service omgeving van Telenet als je Fixed IP optie hebt. Het is niet dat dat gekoppeld is aan uw specifieke aansluiting en uw Fixed IP dan uitgedeeld wordt aan de eerste de beste die vanaf uw aansluiting een DHCP stuurt naar Telenet.
ITnetadmin schreef: 10 nov 2024, 22:09Ik weet niet of er nu nog modem-only installaties bestaan bij business abbos met fixed IP.
Jazeker, dat bestaat. MAC-adres van de router wordt ingegeven.

Fixed IP zou verder zeker geen belemmering mogen zijn voor eigen modem. Ofwel kies je een modem-router, en ga je het Fixed IP daarvoor gebruiken, ofwel kies je een modem met daarachter een router (meesten doen dit denk ik) en ken je het Fixed IP toe aan de router. Dat je bij een eigen modem-router geen Fixed IP meer kan gebruiken voor een router achter die modem-router (tenzij met truken van de foor natuurlijk) word je geacht te weten als je een eigen modem kiest.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 26 keer
Provider

Ik denk dat de beperking van modemkeuze voor zakelijke abonnementen niets te maken heeft met fixed IP.

Zakelijke klanten kunnen ook nog altijd geen "360 Modem" krijgen (F@ST3869LG-TN).
Reden die hierbij gegeven wordt is dat deze modem geen 4G back-up ondersteunt, dat deel is van het zakelijk aanbod.
Ik vermoed dat dit dezefde reden zal zijn voor de beperking van de modemvrijheid voor zakeleijke klanten.

Ik probeer het eens na te vragen bij een contact bij Telenet.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Pho_
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 jun 2020, 19:21
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

philippe_d schreef: 11 nov 2024, 00:22 Ik denk dat de beperking van modemkeuze voor zakelijke abonnementen niets te maken heeft met fixed IP.

Zakelijke klanten kunnen ook nog altijd geen "360 Modem" krijgen (F@ST3869LG-TN).
Reden die hierbij gegeven wordt is dat deze modem geen 4G back-up ondersteunt, dat deel is van het zakelijk aanbod.
Ik vermoed dat dit dezefde reden zal zijn voor de beperking van de modemvrijheid voor zakeleijke klanten.

Ik probeer het eens na te vragen bij een contact bij Telenet.
Eerst en vooral, Ik heb geen 4g backup (en wil dit ook niet) van telenet.

Meerdere redenen:
1) Ontvangst telenet 4G is hier quasi nihil.
2) modem hangt hier op een plaats waar er sowieso geen GSM ontvangst is
3) bedrijven kiezen liefst voor eigen materiaal ( met mogelijkheden aangepast aan hun noden ), zeker wat betreft router/firewall.

Als bedrijven een internet backup kiezen ( niet iedereen kiest hiervoor ), dan is het vaak via xDSL of een eigen buitenantenne via een andere provider.

Dus technisch gezien moet je die klanten die niet voor de telenet 4g backup kiezen toch kunnen overschakelen?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6151
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 5 keer

Niet gissen, maar klacht indienen. Het BIPT heeft ondertussen ook verduidelijkt dat ze deze regelgeving alleen kunnen handhaven als er klachten binnenkomen: https://bipt.be/consumenten/voorwaarden-vrije-keuze

Zonder klachten zullen sommige providers de regelgeving maximaal in hun eigen voordeel interpreteren en de kantjes er van aflopen.
Als je dit zwijgzaam ondergaat als klant, verlies je uiteindelijk je recht op vrije keuze.
Pho_
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 jun 2020, 19:21
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

raf1 schreef: 14 nov 2024, 11:41 Niet gissen, maar klacht indienen. Het BIPT heeft ondertussen ook verduidelijkt dat ze deze regelgeving alleen kunnen handhaven als er klachten binnenkomen: https://bipt.be/consumenten/voorwaarden-vrije-keuze

Zonder klachten zullen sommige providers de regelgeving maximaal in hun eigen voordeel interpreteren en de kantjes er van aflopen.
Als je dit zwijgzaam ondergaat als klant, verlies je uiteindelijk je recht op vrije keuze.
Dit is dan ook wat ik vandaag gedaan heb.

In eerste instantie via het klachtenformulier. Daar heb ik ze 1 maand tijd gegeven om zich te conformeren aan de wetgeving.
Gezien het een business fiber abonnement is zijn er geen specifieke SLA's waarachter ze zich eventueel kunnen wegstoppen, in tegenstelling tot bijv corporate fiber.

Na 1 maand zonder gevolg volgt een aangetekend schrijven naar hen en wordt het BIPT mee op de hoogte gebracht.
Pho_
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 jun 2020, 19:21
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Ondertussen een kleine update: Een eigen modem wordt voortaan wel ondersteund voor business abonnementen, maar het trekt eigenlijk op niets.
Een eigen modem in combinatie met een vast IP is dan helaas weer niet mogelijk. Van debiliteit gesproken.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9510
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 2 keer

Pho_ schreef: 5 maanden geleden Een eigen modem in combinatie met een vast IP is dan helaas weer niet mogelijk. Van debiliteit gesproken.
Dat lijkt me een overtreding van de wetgeving te zijn.
Pho_
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 jun 2020, 19:21
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

ITnetadmin schreef: 5 maanden geleden
Pho_ schreef: 5 maanden geleden Een eigen modem in combinatie met een vast IP is dan helaas weer niet mogelijk. Van debiliteit gesproken.
Dat lijkt me een overtreding van de wetgeving te zijn.
Mij ook, dus een klacht volgt opnieuw.

Ik informeer jullie verder indien bijkomende info.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 26 keer
Provider

Pho_ schreef: 5 maanden geleden Ondertussen een kleine update: Een eigen modem wordt voortaan wel ondersteund voor business abonnementen, maar het trekt eigenlijk op niets.
Een eigen modem in combinatie met een vast IP is dan helaas weer niet mogelijk. Van debiliteit gesproken.
Heeft Telenet gezegd dat het niet mogelijk is, of heb jij een probleem om het juiste MAC adres in te geven?

Kan je niet gewoon het MAC adres van de eigen router ingeven in "Mijn Telenet" bij vast IP?
PS - Het MAC adres van de router is niet hetzelfde als het HFC Mac adres van de modem!
  • Bij combi apparaten is meestal het "MTA" MAC adres = HFC MAC + 1, het "GW" MAC adres = HFC MAC + 2
  • Bij een "modem-only" moet je het WAN MAC adres van de router ingeven.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Pho_
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 jun 2020, 19:21
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

philippe_d schreef: 5 maanden geleden
Pho_ schreef: 5 maanden geleden Ondertussen een kleine update: Een eigen modem wordt voortaan wel ondersteund voor business abonnementen, maar het trekt eigenlijk op niets.
Een eigen modem in combinatie met een vast IP is dan helaas weer niet mogelijk. Van debiliteit gesproken.
Heeft Telenet gezegd dat het niet mogelijk is, of heb jij een probleem om het juiste MAC adres in te geven?

Kan je niet gewoon het MAC adres van de eigen router ingeven in "Mijn Telenet" bij vast IP?
PS - Het MAC adres van de router is niet hetzelfde als het HFC Mac adres van de modem!
  • Bij combi apparaten is meestal het "MTA" MAC adres = HFC MAC + 1, het "GW" MAC adres = HFC MAC + 2
  • Bij een "modem-only" moet je het WAN MAC adres van de router ingeven.
Nee, de persoon die ik aan de lijn had deze middag heeft heel duidelijk gezegd dat de optie Fixed IP verwijderd moest worden.
Ik heb er met hem behoorlijk over gediscussieerd dat Fixed IP bij telenet eigenlijk gewoon een DHCP reservation is, en dat de opgave van het MAC adres in Mijn telenet toch moest volstaan, maar als de optie verwijderd wordt, dan kan die dus niet meer ingevuld worden.

Ik heb het ook met hem over gehad dat de combi : Business - Fixed IP - Eigen modem nu toch echt wel zeer logisch is. Maar er zijn volgens hem weinig business aanvragen.
( Er zijn dus blijkbaar heel veel klanten die er weinig om geven ).

Overstappen lukt me voorlopig ook niet:

Geen fiber
Orange: geen Fixed IP mogelijk op dit moment, waarschijnlijk vanaf ergens in Q2 2025 wel volgens de persoon die ik aan de lijn had.
VDSL: In de straat zeer veel last van storingen, en trage verbinding. Zowat iedereen die nog VDSL had is al enige tijd overgeschakeld.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 26 keer
Provider

Pho_ schreef: 5 maanden geleden Nee, de persoon die ik aan de lijn had deze middag heeft heel duidelijk gezegd dat de optie Fixed IP verwijderd moest worden.
Ik heb er met hem behoorlijk over gediscussieerd dat Fixed IP bij telenet eigenlijk gewoon een DHCP reservation is, en dat de opgave van het MAC adres in Mijn telenet toch moest volstaan, maar als de optie verwijderd wordt, dan kan die dus niet meer ingevuld worden.
Misschien rustig afwachten tot de switch goed verloopt ... en binnen enkele dagen eens bellen voor de optie "fixed IP" toe te voegen?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Pho_
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 jun 2020, 19:21
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

philippe_d schreef: 5 maanden geleden
Pho_ schreef: 5 maanden geleden Nee, de persoon die ik aan de lijn had deze middag heeft heel duidelijk gezegd dat de optie Fixed IP verwijderd moest worden.
Ik heb er met hem behoorlijk over gediscussieerd dat Fixed IP bij telenet eigenlijk gewoon een DHCP reservation is, en dat de opgave van het MAC adres in Mijn telenet toch moest volstaan, maar als de optie verwijderd wordt, dan kan die dus niet meer ingevuld worden.
Misschien rustig afwachten tot de switch goed verloopt ... en binnen enkele dagen eens bellen voor de optie "fixed IP" toe te voegen?
Is helaas geen optie, want heb het vast IP nodig voor mijn bedrijf.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

Een vast IP, dat kan je toch ook met een VPN leggen naar een goedkope VPS?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5866
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

Pho_ schreef: 5 maanden geleden ( Er zijn dus blijkbaar heel veel klanten die er weinig om geven ).
ik denk dat je het aantal bus.klanten dat een eigen *modem* wil op coax op 1 hand kan tellen.
waarom een redelijk bedrag uitgeven, om vervolgens een device te hebben, waarvan je nog zelf een dubbeltje moet hebben als het stuk gaat,
als je ook gewoon de gratis inbegrepen modem kan gebruiken met daar eigen hardware achter ?

en zoals splinterbyte ook zegt, fixed ip's kan je tegenwoordig op (veel) goedkopere manieren regelen dan via de provider,
al hangt het natuurlijk een beetje van de use-case af
Pho_
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 jun 2020, 19:21
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Splitter schreef: 5 maanden geleden
Pho_ schreef: 5 maanden geleden ( Er zijn dus blijkbaar heel veel klanten die er weinig om geven ).
ik denk dat je het aantal bus.klanten dat een eigen *modem* wil op coax op 1 hand kan tellen.
waarom een redelijk bedrag uitgeven, om vervolgens een device te hebben, waarvan je nog zelf een dubbeltje moet hebben als het stuk gaat,
als je ook gewoon de gratis inbegrepen modem kan gebruiken met daar eigen hardware achter ?
Je wil niet weten hoeveel keer het al gebeurd is dat na telenet update / werken / storing / onderbreking dat de mac passthrough config van de e-router om zeep is. (Ook bij meerdere klanten al meegemaakt.) Bij mij recent de derde keer dit jaar, en helaas heeft het enkele dagen geduurd eer TBO het uiteindelijk terug in orde gekregen heeft. ( wel een stevige compensatie gekregen deze keer ).
Dat heb je normaliter niet voor met een echte modem only.
En een kabelmodem kost nu niet echt veel hé.
En het telenet toestel blijft ook on premise in geval van defect.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9535
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

Pho_ schreef: 5 maanden geleden Je wil niet weten hoeveel keer het al gebeurd is dat na telenet update / werken / storing / onderbreking dat de mac passthrough config van de e-router om zeep is. (Ook bij meerdere klanten al meegemaakt.)
Idd, ook al meermaals voorgehad bij klanten.

Waar ik de Telenet modem-only heb staan is er daarentegen nooit een probleem (en indien toch is het ofwel Telenet outage in het gebied, ofwel iets dat stekker eruit/stekker erin oplost wat (+/- 1 keer per jaar voorvalt)). Maar die toestellen worden ook een dagje ouder, dus hier biedt de vrije modemkeuze wel degelijk een rationeel antwoord voor een business case.
Pho_
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 jun 2020, 19:21
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Status ondertussen:
Na mijn klacht hierover bij Telenet is hierover blijkbaar intern toch behoorlijk wat "uitgezocht" want het duurde toch enige tijd eer ik een antwoord terug kreeg.
Volgens Telenet: Omdat er in de BIPT publicaties naar providers blijkbaar geen melding is betreffende Vast IP, doen ze het dus niet.
Daarna contact gehad met BIPT. Het was ook hier enige tijd wachten op een antwoord: BIPT zal hierover in contact treden met Telenet.

Wordt dus vervolgd...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9535
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bedankt om dit aan te kaarten en op te volgen!

Hier identieke problematiek met Business + Vast IP adres bij Telenet.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9510
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 2 keer

Pho_ schreef: 4 maanden geleden Volgens Telenet: Omdat er in de BIPT publicaties naar providers blijkbaar geen melding is betreffende Vast IP, doen ze het dus niet.
Oh my f@#$%ing god... toch echt *alle* kantjes er willen aflopen he.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

Dat doen hun advocaten wellicht, die je dik meebetaalt als Telenet klant.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9510
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 2 keer

Pho_ schreef: 5 maanden geleden Je wil niet weten hoeveel keer het al gebeurd is dat na telenet update / werken / storing / onderbreking dat de mac passthrough config van de e-router om zeep is. (Ook bij meerdere klanten al meegemaakt.) Bij mij recent de derde keer dit jaar, en helaas heeft het enkele dagen geduurd eer TBO het uiteindelijk terug in orde gekregen heeft. ( wel een stevige compensatie gekregen deze keer ).
Dat heb je normaliter niet voor met een echte modem only.
Dit lijkt me idd een van de hoofdredenen voor bedrijven: de bridging en passthrough functies vallen al wel ns uit (zowel bij TN als bij Orange) na updates, waardoor je in-house firewall/router issues kan geven door misconfiguratie.
Zeker bij fixed IP, als die dan ineens terugvalt op een intern IP achter de router, kan dat dingen als VPN connecties compleet breken.
Moesten ze allemaal terug een modem-only ter beschikking stellen, was dat probleem er niet geweest, maar nu kan je nergens zeker van zijn.

En dan breng ik nog een (oud) verhaaltje naar boven vanuit Frankrijk, waar ooit een van de ISPs met een update de bridging die ze hadden ineens verwijderde (dat was een optie die ze besloten niet meer aan te bieden, zonder communicatie daarover); met als gevolg een gigantische miserie bij bedrijven die hun configuratie gewist zagen.

Je moet het maar voorhebben dat je een klein bedrijfje, nonprofit, of school bent, en je ITer is net die dag vrij (of elders aan de slag, in het onderwijs gebeurt dat vaker) en je internet ligt plat omdat je ISP er niet in slaagt om je configuratie op hun modem/router intact te houden, of beslist om een optie in de software te wissen.
jazz-down-cattle
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 3 maanden geleden

Vandaag omgeschakeld van Orange naar Telenet. Formulier ingevuld voor eigen modem en gebeld. Ze zeiden dat dit niet kan voor business abonnementen.

Ik heb geen vast IP nodig en de technische dienst heeft dat niet aangehaald als reden, ze zeiden simpelweg: eigen modem kan nog niet voor business klanten. Klopt dat?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9510
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat lijkt voorlopig te kloppen.
Alleen zou dat wel ns kunnen een overtreding van de wet te zijn.
Het BIPT neemt echter geen proactieve controle op zich, je moet dus zelf klacht indienen.
Hoe meer klachten, hoe meer kans dat het BIPT zich hiermee gaat moeien.
jazz-down-cattle
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 3 maanden geleden

Klacht ingediend bij de ombuds en BIPT op de hoogte gesteld! In het BIPT besluit lees ik wel het volgende:
153. Volgens Telenet kan het aanbieden van vrije modemkeuze enkel voor eindapparatuur
bestemd voor gestandaardiseerde breedbandproducten. KMO’s en grote bedrijven
beschikken vandaag bijna uitsluitend over op maat gemaakte oplossingen met specifieke
hardware en software ter beschikking gesteld door Telenet. Gezien het op maat gemaakte
oplossingen betreft met specifieke garanties is het niet opportuun volgens Telenet om
hiervoor standaard specificaties te gaan publiceren. Telenet verwijst verder eveneens naar
Nederland waar een zelfde uitsluiting werd bevestigd door ACM.
154. Het BIPT gaat met de bovenvermelde argumenten akkoord. Net zoals ACM, erkent het
BIPT dat bij diensten met hogere kwaliteitsniveaus toegang tot het eindapparaat nodig is
om deze kwaliteitsniveaus te kunnen garanderen. Indien het behalen van dergelijk hoge
kwaliteitsniveaus afhankelijk is van het gebruikte eindapparaat, is een vrije modemkeuze
niet mogelijk volgens het BIPT, tenzij de eindgebruiker afziet van de voorwaarden met
betrekking tot deze hogere kwaliteitsniveaus (bijvoorbeeld beschikbaarheid van de dienst,
reactietijd bij storingen,….).

Dus misschien heeft Telenet hier wel gelijk, hoewel ik bereid ben af te zien van de voorwaarden.
Laatst gewijzigd door jazz-down-cattle 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9535
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

jazz-down-cattle schreef: 3 maanden geleden KMO’s en grote bedrijven
beschikken vandaag bijna uitsluitend over op maat gemaakte oplossingen met specifieke
hardware en software ter beschikking gesteld door Telenet.
Voor de zekerheid: de SOHO-categorie waar de meesten in deze topic denk ik (?) bij horen - valt niet onder "KMO's en grote bedrijven".

SOHO maakt enkel aanspraak op een standaardaanbod, niet op maat.

Hierbij geldt dit argument dus alvast niet. Ik zie ook geen enkele reden waarom vrije modemkeuze bij SOHO niet mogelijk zou zijn, meer zelfs, blijkbaar argumenteert Telenet zelf dat "vrije modemkeuze kan voor eindapparatuur bestemd voor gestandaardiseerde breedbandproducten". Hierboven zijn er meldingen waarbij de vrije modemkeuze wel reeds werd toegestaan voor SOHO bij Telenet (maar nog steeds niet met Vast IP, wat een overtreding van de wetgeving is).
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2370
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 79 keer
Recent bedankt: 1 keer

Soho hier op hey en eigen modem kunnen regelen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6151
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 5 keer

jazz-down-cattle schreef: 3 maanden geleden
153. Volgens Telenet

Dus misschien heeft Telenet hier wel gelijk
Tja, als je het standpunt van Telenet citeert...

Een provider mag jou de vrije modemkeuze niet weigeren. Wat Telenet doet, is niet conform het BIPT-besluit.
Telenet moet jou een oplossing bieden om je eigen modem te kunnen gebruiken.
Een klacht bij het BIPT is noodzakelijk: https://www.bipt.be/consumenten/voorwaarden-vrije-keuze
jazz-down-cattle
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 3 maanden geleden

Op basis van de replies hier dan toch nog maar eens contact opgenomen. De persoon die ik nu aan de lijn had, zei dat het wel degelijk mogelijk was op een business abonnement (hij vermoedde zelfs dat het omgekeerd was: voor business gaat het, voor particulieren niet, ...). Lijkt er dus eerder op dat de kennisbank nog niet helemaal bijgewerkt is.

Ik zou deze week een telefoontje mogen verwachten in verband met de activatie. Laten we hopen dat het lukt!
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel, Snow)”