Starlink traag via eigen router

Alles over TV en Internet via satelliet
Plaats reactie
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 43 keer

Twee weken geleden heb ik hier een Starlink geplaatst. De wifi van de Starlink router voldoet totaal niet voor ons, maar ik was vooraf al voorzien om de Starlink via eigen router te gebruiken. Dit lukt allemaal wel.
Maar via de wifi van de Starlink router heb je gemiddeld 150 à 200Mbit/s. Nu via eigen router was dit gemiddeld tussen de 10 à 20Mbit/s...
Ik heb dit gezocht op google, en daar krijg je al snel de oplossing om een simpele switch tss de Starlink en je eigen router te plaatsen. En effectief, nu heb ik 60 à 90Mbit/s. Ik had enkel nog een oude 100Mbit switch liggen.

Alleen vind ik nergens de uitleg hiervoor... Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Update 1u later: Switch er weer tussen uit gehaald en nu toch 120Mbit/s.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 120 keer

Misschien ook handig dat we weten welke router je hebt
kamiel
Elite Poster
Elite Poster

Een Fritzbox 7360.

Maar nu werkt alles wel zoals hoort.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Provider
Te Koop forum

Je mag altijd een starlink review thread maken hoor :)
Zou wel een en ander willen weten zoals wat is de down+up snelheid doorheen de dag/avond en wat is hun FUP + smallband.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Dat zou ik ook erg boeiend vinden. Mij intereseert ook hoe je de eigen router hebt aangesloten. Er is nu een bypass-mode icm hun ethernet adapter heb ik begrepen. Heb op Youtube echter ook al kampeerders een gewone netwerkstekker op de kabel naar de schotel met een eigen power injector...
Also: CGNAT? of is dat afhankelijk van je abo?
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

Ik heb een Starlink Standard Kit gekocht voor op verlof in Bretagne.
Vorig jaar trage ADSL en trage 4G verbinding en veel frustratie.
Gebruikt met de Starlink router en een 5 poort switch/WiFi.
Geen problemen ondervonden, tot 8 devices aangesloten, met 2 laptops tegelijk streamen of Telenet kijken was geen probleem.
Gemiddeld 200 Mbps down en 20 Mbps up.
Roaming abonnement na 1 maand op pauze gezet.
Heeft in totaal 400 euro gekost maar dat was het mij zeker waard.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer

Misschien moeten de laatste 3 reacties (en deze incluis) afgesplitst worden?

Maar dus, op vraag voor reviews:
Hier verschillende Starlinken al geïnstalleerd.
Maak geen gebruik van de router.

USB-kabel van schotel naar power-adapter.
USB-kabel naar RJ45 van power-adapter naar firewall, deze zat gewoon bij de schotel (dus in plaats van de USB-C naar USB-C kabel voor de router).

Ik krijg een CGNAT adres. Heb tot nu toe nergens een optie gevonden om dit te wijzigen.
Als ik de Starlink wil managen, moet ik S-NAT en D-NAT gebruiken, richting een niet aanpasbaar management adres (192.168.100.1).
Als je de app wilt gebruiken (welke -helaas- de meeste voordelen biedt, dus geen webinterface) dien je een layer 2 connectie te maken vanaf je AP tot je Starlink.

Bandbreedte:
Gemiddeld haal ik overdag 200Mbps down, 80Mbps up

FUP/datalimiet: afhankelijk van je abonnement. Overal waar ik ze installeerde, hebben we het pakket van 1TB/maand.
Indien overschreven betaal je per begonnen GB, zonder verlaagde snelheid (maar dit kan je zelf ook kiezen).
kamiel
Elite Poster
Elite Poster

Denk niet echt dat ik voldoende op de hoogte ben om een review te schrijven die voor jullie interessant genoeg is hoor...

Ik heb trouwens toch nog altijd niet alles op orde. Bedraad is nu alles in orde, maar via wifi niet...
Op het dak heb ik dus de Starlink gen 3.
De modem hiervan heeft 2 UTP poorten. De modem kan je via de app in bridge-mode zetten - hoe ze het juist noemen weet ik niet meer precies. Maar de router kan je uitschakelen.
Op de Fritzbox heb ik UPT1 ingesteld als WAN. Voor de rest is het thuis netwerk hetzelfde gebleven. Voor Wifi heb ik 2 x unifi AC pro. Die beiden via een POE switch verbonden zijn. De ene via een 100Mbit switch. De andere via een 1Gbit switch. In de Fritzbox kan ik zien dat de verbinding met acces points in orde is.
Voorheen had ik geen problemen om de 20Mbit die ik met EDPnet had te halen via Wifi.
Sinds de Starlink verbinding heb ik via Wifi echter bijna nooit meer dan 10Mbit/s. Soms zelfs maar 3Mbit/s. Heel uitzonderlijk eens 50Mbit/s. Dit snap ik dus nog niet. Aan het netwerk is niets veranderd. Behalve dat de Fritzbox nu via de WAN poort internet krijgt i.p.v. via de telefoonlijn.

Voor de rest lijkt Starlink ok. Ik betaal nu wel bijna het dubbele dan voorheen. Maar dat wist ik vooraf, ik wil het gewoon eens proberen. EDPnet is nog niet opgezegd.
De snelheid varieert wel enorm. Ene keer met moeite 100Mbit/s, 10 seconden later kan dit even meer dan 300Mbit/s zijn. Het wel steeds sneller dan onze vorige internet verbinding. Bedraad dan toch. De latency is meestal tussen de 25 en 40ms.
De Starlink schotel is perfect uitgelijnd en heeft perfect zicht op de satellieten. Heeft geen belemmeringen. Eigenlijk werkt dit gewoon... prima. Zelfs bij hevige regenval was dit ok.
De Wifi van de Starlink zelf had ik ook even geprobeerd, gewoon uit interesse. Deze is voor mij echt waardeloos. Een muur ertussen, en je hebt nog met moeite verbinding... 5 meter van de Starlink en 2 muren ertussen en er is geen verbinding meer mogelijk.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Provider
Te Koop forum

blaatpraat schreef: 08 okt 2024, 15:34 zonder verlaagde snelheid
En als je kiest voor niet bijbetalen maar verlaagde snelheid, hoe "snel" is het dan na overschrijden 1TB?
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

blaatpraat schreef: 08 okt 2024, 15:34 USB-kabel van schotel naar power-adapter.
USB-kabel naar RJ45 van power-adapter naar firewall, deze zat gewoon bij de schotel (dus in plaats van de USB-C naar USB-C kabel voor de router).
Mag zeker afgesplitst worden.

USB-C??? Is dat dan de mini?
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat, Canaaldigitaal, Starlink ...”