VoLTE & VoWIFi - Sony Xperia

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
kiliandj
Starter
Starter

Hey iedereen,

Ik lurk al even mee hier en besloot vandaag dan toch maar een account aan te maken.
Maar dat ter zijde.

Ik ben al enkele jaren eigenaar van een Sony Xperia 5 II.
Verre van een nieuw toestel, en niet (meer) een main stream merk van smartphones), maar perfect 5G compatibel, Snapdragon 865 toestel, met compatibeliteit voor alle in Belgié gebruikte frequenties.Ook gewoon in Belgié bij Krefel aangekocht en zo etc etc...

Dus normaal zou je denken, volte & vowifi moeten wel lukken, toch?
Helaas, ben ik er tot nu toe nooit in geslaagd deze werkende te krijgen.
Ik ben bij verschillende operators op de Orange & Proximus netwerken geweest, maar beide settings verschijnen zelfs niet in de instellingen van de telefoon.
Ik steek de sim kaart in de Samsung Galaxy A52s van het werk... en daar werkt het vrijwel meteen.
En zelfs mijn oudere Xperia XZ1 compact had vroeger bij Orange al werkende VoLTE.
Maar nieuwere Xperia's niet? huh...
Online gaan opzoeken, toestel ondersteund wel degelijk gewoon deze 2 technologién, maar om de 1 of andere reden, in sommige landen bij sommige operators wil het niet lukken.
Sommigen kregen het werkende door een apk te installeren die onder andere, deze settings "beschikbaar maakt".
Dus ik probeer het, en de settings verschijnen, maar helaas nog steeds werkt het niet, nog met een hey! kaartje, nog met een Proximus kaartje...
Hey support gecontacteert, kreeg ik de uitleg: '
ons netwerk ondersteund deze technologiën op alle in België aangekochte toestellen die dit ondersteunen.
Waarschijnlijk is er een technisch defect aan jou toestel. Met ons kan dit weinig te maken hebben.'
Een technisch defect aan dit toestel lijkt me persoonlijk wel erg onwaarschijnlijk, gezien dit sinds dag 1 het geval is, en ik verder geen klachten heb qua ontvangst of wat dan ook. (zelfs 5g)

Er blijven na jaren van frustraties naar wat ik zie 2 opties over die ik nog niet heb geprobeerd...

- Base, enige netwerk die ik nog niet probeerde... de kans bestaat altijd? maar het bereik onder andere bij ons thuis was (vroeger altans) veruit het slechtste bij Base.
En als ik de masten in de buurt even opzoek, lijkt dit op het 1ste zicht weinig veranderd te zijn, masten op dezelfde locaties als de andere 2 providers (die ook al niet om te zeggen echt goed bereik hebben hier) maar dan een jaar of 5-6 eerder geplaatst..
Dus zonder concrete redenen om te geloven dat colte a vowifi bij Base wel zouden werken op een semi-moiderne Xperia, sta ik niet exact te springen om Base to proberen. (al sta ik er wel voor open)

- De telefoon helemaal rooten, en diepgaandere hacks proberen om het werkende te krijgen.
Ik ben ItTer, dus niet vies van een beetje digitaal knutselen,, maar ben hier wel niet ervaren mee, en de vrees om een anders perfect ok telefoon waar ik software gewijs verder eigenlijk geen klachten over heb, dan mogelijks half naar de knoppen te helpen om dan toch geen resultaat te boeken klinkt toch ook niet echt aantrekkelijk.
Zeker omdat er erg weinig documentatie is wat Belgische providers betreft hiervoor, en ik dus zou moeten afgaan op de ervaringen van mensen van de andere kant van de aardbol bij wijze van spreken.

Dus... na veel bla bla, de feitelijke vraag
Is hier iemand aanwezig, die kennis heeft van de situatie met volte & vowifi, en meer niche merken en modellen van telefoons op de Belgische telecom markt zoals Sony Xperia's?
Kregen jullie dit werkende of gaven jullie de hoop ook op op de lange duur?
Is er een manier om er achter te komen of ik bij Base meer succes zou hebben?
Zijn er nog zo merken en modellen die in België gewoon niet volledig ondersteund lijken te zijn op onze 3 netwerken?

Het is meer en meer wel een gemis, omdat op meer en meer plaatsen 2g & 3g bereik nu wordt ingeruild voor betere 4g en 5g ontvangst, waardoor telefoontjes plegen en sms'en ontvangen de laatste jaren merkbaar slechter en slechter begint te gaan. (geen speciale problemen met data ontvangst)
Wat toch zonde is voor een toestel van over de 600€ van een jaar of 3 geleden.
bralm
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 18 keer
Provider

Voor VoLTE, VoWiFi, 5G, ... moet je toestel bepaalde provider specifieke profielen ondersteunen. Je kan je toestel dus rooten en deze profielen zelf toevoegen, maar dit heeft ook andere risico's en gevolgen. Uiteindelijk raad ik mensen aan om enkel toestellen te kopen die door providers verkocht worden, liefst nog eens van een lokale winkel die het lokale model verkoopt (vooral Samsung heeft/had hier problemen mee) omdat hier ook wel eens verschillen in kunnen zijn. Dus je komt snel uit bij Apple en Samsung. Mijn vriendin heeft een Pixel die plots VoLTE kreeg na een software update omdat Google de profielen voor Belgische providers heeft toegevoegd.

In de nabije toekomst zal je helaas enkel kunnen bellen en sms'en over het 2G netwerk in België.
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”