Wat vinden jullie van het Telenet/BASE netwerk voor 4G/5G?
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
Dit is 100% afhankelijk van de locatie, de hoeveelheid mensen,... dus je zal moeten aangeven welke regio's je interesse in hebt.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Ik ben ooit een paar maanden bij Telenet geweest. Regio noorderkempen/grensstreek was echt om te huilen. Vaak buiten gewoon “no service”, binnen was nog erger. Antwerpen centrum mobiele data die niet vooruit te branden was. En dan heb ik het over een dik jaar geleden.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 7 keer
Dit 100%! Regio zuidrand van Antwerpen en hier geen klagen. Altijd een goede verbinding en niet veel om over te klagen over Telenet Business, voormalig Base.devilkin schreef: 19 aug 2024, 20:02 Dit is 100% afhankelijk van de locatie, de hoeveelheid mensen,... dus je zal moeten aangeven welke regio's je interesse in hebt.
Ik denk dat je dit breder moet bekijken...
Ja er zijn plekken waar de dekking beter zou kunnen. Maar dit heb ik dan ook ondervonden in de periode dat ik bij Proximus was. Over het algemeen vond ik dat de snelheid bij Telenet hoger was dan bij Proximus. Maar nogmaals dat zijn mijn persoonlijke ervaringen voor de plaatsen waar ik het meeste kwam.
Toch heb ik gekozen om opnieuw naar Telenet te gaan. De reden is het totaalpakketje. Visual Voicemail en VoWiFi bieden beide grote spelers aan maar dit stond zeker op mijn verlanglijstje. Een andere grote must is de ondersteuning van eSIM voor smartwatches. Als dit op je verlanglijstje staat dan ben je de dag van vandaag nog steeds genoodzaakt om naar Telenet te gaan. Onbegrijpelijk dat geen enkele andere speler dit aanbiedt zelfs Proximus niet.
Telenet speelt het dan ook slim...Als je Telenet One Number (=eSIM voor smartwatch) wenst dan moet je het One pakketje nemen. Een los mobiele abonnement volstaat niet. Zelfs al komt Proximus morgen hier met een flinke Fiber korting dan ben ik nog genoodzaakt om bij Telenet te blijven hierdoor. Want voor mij persoonlijk is dit een must.
En hiermee bedoel ik dat niet enkel de dekking voor sommige het belangrijkste is, wat krijg je bij het pakket? Wat is mogelijk? En hoeveel wens je ervoor te betalen?
Ja er zijn plekken waar de dekking beter zou kunnen. Maar dit heb ik dan ook ondervonden in de periode dat ik bij Proximus was. Over het algemeen vond ik dat de snelheid bij Telenet hoger was dan bij Proximus. Maar nogmaals dat zijn mijn persoonlijke ervaringen voor de plaatsen waar ik het meeste kwam.
Toch heb ik gekozen om opnieuw naar Telenet te gaan. De reden is het totaalpakketje. Visual Voicemail en VoWiFi bieden beide grote spelers aan maar dit stond zeker op mijn verlanglijstje. Een andere grote must is de ondersteuning van eSIM voor smartwatches. Als dit op je verlanglijstje staat dan ben je de dag van vandaag nog steeds genoodzaakt om naar Telenet te gaan. Onbegrijpelijk dat geen enkele andere speler dit aanbiedt zelfs Proximus niet.
Telenet speelt het dan ook slim...Als je Telenet One Number (=eSIM voor smartwatch) wenst dan moet je het One pakketje nemen. Een los mobiele abonnement volstaat niet. Zelfs al komt Proximus morgen hier met een flinke Fiber korting dan ben ik nog genoodzaakt om bij Telenet te blijven hierdoor. Want voor mij persoonlijk is dit een must.
En hiermee bedoel ik dat niet enkel de dekking voor sommige het belangrijkste is, wat krijg je bij het pakket? Wat is mogelijk? En hoeveel wens je ervoor te betalen?
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
Nee, dat is off-topic.
De topicstarter vraagt expliciet naar de netwerkkwaliteit. Goed of slecht?
Het antwoord is dat die netwerkkwaliteit bij Telenet het zwakst is want zowel qua frequentiespectrum als qua aantal mastlocaties doet Telenet een stuk minder dan Orange en Proximus.
De lagere investeringen van Telenet weerspiegelen zich logischerwijs in de netwerkkwaliteit. Dat is al uitvoerig onderzocht: https://www.bipt.be/operatoren/publicat ... pagne-2023
- devilkin
- Administrator
Da's ook weer zever. Puur kijken naar de BIPT kaart en de investeringen geeft je een theoretisch beeld, maar in de praktijk kan het gans anders uitdraaien.
Practisch voorbeeld:
Telenet ontvangst is waar ik woon pakken beter dan de andere operatoren. Waarom? Er staat een mast dichterbij.
Laat nu mijn woning een locatie zijn waar ik frequent ben dus is het logisch in mijn geval om niet voor proximus te kiezen.
De TS zou moeten aangeven waar hij/zij vertoeft, dan kan er een enigszins nuttig beeld gegeven worden. Anders is het gewoon gissen en "mijn favoriete provider is beter".
Practisch voorbeeld:
Telenet ontvangst is waar ik woon pakken beter dan de andere operatoren. Waarom? Er staat een mast dichterbij.
Laat nu mijn woning een locatie zijn waar ik frequent ben dus is het logisch in mijn geval om niet voor proximus te kiezen.
De TS zou moeten aangeven waar hij/zij vertoeft, dan kan er een enigszins nuttig beeld gegeven worden. Anders is het gewoon gissen en "mijn favoriete provider is beter".
Meen je dit nu echt @raf1 ? Vervolgens staaf je je bewering door een verslag van de BIPT. Ik zal uit dat verslag een aantal cijfers halen, deze cijfers gaan dan enkel over de test tijdens het rijden en in de trein.
Succespercentage van oproepinstelling: Proximus en Telenet 99,4%
Succesvol vastgestelde oproepen: Proximus 99,5% en Telenet 99,2%
En ik kan eigenlijk alleen maar doorgaan maar dat is in feite nutteloos. Het verschil is zo klein en eigenlijk verwaarloosbaar. Als je dezelfde test op een andere dag had gerealiseerd dan waren die cijfers na de komma weer iets anders.
Ik denk oprecht dat we de dag van vandaag niet kunnen spreken over slechte netwerken. Het gaat echt om de persoonlijke beleving. Elke netwerk zal hier en daar nog wel zijn zwaktes hebben. Het is aan de gebruiker om het netwerk te kiezen dat het beste bij hem of haar past. En ja...je moet het totaalpakketje bekijken.
Voor mij persoonlijk is de eSIM voor smartwatches belangrijk en heb ik zo goed als geen enkel andere keuze als Telenet.
Succespercentage van oproepinstelling: Proximus en Telenet 99,4%
Succesvol vastgestelde oproepen: Proximus 99,5% en Telenet 99,2%
En ik kan eigenlijk alleen maar doorgaan maar dat is in feite nutteloos. Het verschil is zo klein en eigenlijk verwaarloosbaar. Als je dezelfde test op een andere dag had gerealiseerd dan waren die cijfers na de komma weer iets anders.
Ik denk oprecht dat we de dag van vandaag niet kunnen spreken over slechte netwerken. Het gaat echt om de persoonlijke beleving. Elke netwerk zal hier en daar nog wel zijn zwaktes hebben. Het is aan de gebruiker om het netwerk te kiezen dat het beste bij hem of haar past. En ja...je moet het totaalpakketje bekijken.
Voor mij persoonlijk is de eSIM voor smartwatches belangrijk en heb ik zo goed als geen enkel andere keuze als Telenet.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 36 keer
Persoonlijk niet tevreden.
Krak in goede ontvangst tonen, echter niks van data versturen of ontvangen mogelijk.
En dit op verschillende plaatsen.
Enkel bij Telenet voor smartwatch esim.
Krak in goede ontvangst tonen, echter niks van data versturen of ontvangen mogelijk.
En dit op verschillende plaatsen.
Enkel bij Telenet voor smartwatch esim.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
Ik dacht toch dat je 4G/5G vooral onderweg gebruikt en dat je thuis over een vaste verbinding en degelijke Wifi beschikt?
Onderweg en zeker op de trein presteert het Telenet-netwerk duidelijk een stuk zwakker dan dat van Proximus en Orange.
Een anekdotische ervaring genre "bij mij thuis" is de verbinding wél goed, daar heeft de topicstarter toch niets aan?
Of mag de topicstarter bij jou komen wonen?
Er zijn trouwens nog onderzoeken waarbij het Telenet-netwerk er als zwakste uitkomt: https://www.opensignal.com/reports/2024 ... experience
Dus je hebt al twee onderzoeken die toch enige wetenschappelijke waarde hebben die tot dezelfde conclusie komen.
Er zal altijd wel een wedstrijdje bestaan van wie de grootste en de sterkste is. Maar ik blijf erbij de dag van vandaag zijn de mobiele netwerken volwassen genoeg. Ja er zullen en zijn hier en daar wat zwakke plekken. Maar voor mij persoonlijk is de dekking van Telenet prima te noemen. En ja recent heb ik de andere grote concurrent uitgeprobeerd. Op dat netwerk heb ik voor mij meer zwaktes ontdekt. Maar nogmaals dat is een persoonlijke beleving.
En die persoonlijke beleving komt helemaal tot zijn recht als ik gewoon eens een keer op stap kan gaan met mijn smartwatch. Zoiets kan voor jouw of andere geen prioriteit zijn of zelfs belachelijk klinken maar voor mij persoonlijk staat dit wel hoog op mijn verlanglijstje.
Ik vind echt waar met hoeveel wetenschappelijke waardes je afkomt dat de verschillen minimalistisch zijn en dat je naar je persoonlijk gebruik en persoonlijke behoeftes moet kijken voor je keuze van een mobiel netwerk.
En die persoonlijke beleving komt helemaal tot zijn recht als ik gewoon eens een keer op stap kan gaan met mijn smartwatch. Zoiets kan voor jouw of andere geen prioriteit zijn of zelfs belachelijk klinken maar voor mij persoonlijk staat dit wel hoog op mijn verlanglijstje.
Ik vind echt waar met hoeveel wetenschappelijke waardes je afkomt dat de verschillen minimalistisch zijn en dat je naar je persoonlijk gebruik en persoonlijke behoeftes moet kijken voor je keuze van een mobiel netwerk.
- devilkin
- Administrator
Ik verwacht dat 4G/5G overal goed werkt. Vandaar, zoals ik al meermaals aangaf: dit is 100% afhankelijk van locatie en aantal gebruikers op dat moment.
Anekdotische ervaringen is imho meer waardevol in dit geval dan studies. Nee, de TS moet niet bij mij komen wonen, maar ik ga er wel vanuit dat hij van zodra die de voordeur buitengaat ie goed ontvangst heeft.
Anekdotische ervaringen is imho meer waardevol in dit geval dan studies. Nee, de TS moet niet bij mij komen wonen, maar ik ga er wel vanuit dat hij van zodra die de voordeur buitengaat ie goed ontvangst heeft.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 15 keer
Nu ja die 5 G is voor mezelf heel belangrijk.raf1 schreef: 20 aug 2024, 13:08
Ik dacht toch dat je 4G/5G vooral onderweg gebruikt en dat je thuis over een vaste verbinding en degelijke Wifi beschikt?
Waarom niet zinnens voor 2 vaste verbindingen te betalen , thuis en in 2 verblijf.
Dus is het voor iedereen anders.
Proximus en Orange in Europa 300 gb.
Telenet 40 gb is dat nog van deze tijd.
Blijkbaar ga je nooit op reis voor een paar weken.
Pro en contra is voor een ieder verschillend.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 19 keer
Vlaams-Braband, Brussel.devilkin schreef: 19 aug 2024, 20:02 Dit is 100% afhankelijk van de locatie, de hoeveelheid mensen,... dus je zal moeten aangeven welke regio's je interesse in hebt.
Volgens zendmasten.be heeft Telenet/BASE 3092 masten vs 4648 van Orange en 4245 van Proximus. Snap niet echt waarom Telenet zo weinig heeft.
ISP+TV: TN
-
- Pro Member
Oké en van wanneer is hun laatste data? De netwerkdekking map van BIPT is van april 2024, dus ik neem aan dat de zendmasten ook van april is?lithion schreef: 20 aug 2024, 22:13 zendmasten.be maakt gebruik van data van het BIPT en dat is niet actueel.
Denk niet dat Telenet in een paar maanden honderden masten heeft geplaatst.
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 141 keer
Alle officiële info welke type antenne waar staat ig aangevraagd is:
https://omgeving.vlaanderen.be/nl/onder ... ndantennes
https://omgeving.vlaanderen.be/nl/onder ... ndantennes
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:

AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 104 keer
De kaarten van de netwerkdekking staan volledig los van het antenne kadaster. Die laatste is al jaaaaaaren (10tal) niet meer aangepast sinds de bevoegdheid, door een staatshervorming, bij de gewesten is komen te liggen.
-
- Pro Member
Echt? Best wel raar dat deze site nog bestaat als de data zo oud is.lithion schreef: 21 aug 2024, 20:36De kaarten van de netwerkdekking staan volledig los van het antenne kadaster. Die laatste is al jaaaaaaren (10tal) niet meer aangepast sinds de bevoegdheid, door een staatshervorming, bij de gewesten is komen te liggen.
Is er een andere site waar je kan zien hoeveel zendmasten alle providers hebben?
Die van Vlaanderen zegt het totale aantal niet en ik ga geen 48 uren verspillen om ze allemaal zelf te tellen.