Met de KIA EV6 op verlof naar de Camargue: mijn ervaring = 7/10

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 55 keer

Dag iedereen,

een klein half jaar geleden had ik het er al eens over in deze post (toen ik nog moest vertrekken), en graag breng ik, voor de geïnteresseerden, een verslag uit van mijn reis naar de Provence (om allerlei redenen hadden we de voorziene reis naar Toscane eerder al afgezegd).

Zoals in die andere post geschetst, beschikt ons gezin sinds juni 2023 over een full electric KIA EV6, met 77 KWh capaciteit. Er wordt gesuggereerd dat dit ding een range heeft van 530 km, maar uiteraard klopt daar in de praktijk geen reet van. Als de airco aanligt in de zomer (en die ligt altijd aan), dan wordt 't al gauw 420 km, en in de winter, met de verwarming aan (indien er kinderen bij zijn) zakt 't al snel naar 320-350 km (als ik alleen rij, laat ik de zetels verwarmen, en dan pers ik er nog 350-380 km uit, maar goed). Gecombineerd met de aankoopprijs, zijn die cijfers heel vervelend met oog op het overtuigen van de grote massa om ook full electric te gaan. Anderzijds behoor ik evengoed tot die erg grote groep mensen die in de praktijk zelden de batterij volledig leegrijdt op één dag tijd.

Tenzij, uiteraard, in het geval van een reis naar het zuiden, waarover ik het nu zal hebben.

Mijn vrouw en ik zijn samen sinds 2008, en zijn sinds die tijd in totaal zes keer op reis geweest naar de Provence, waarvan drie keer met kinderen. Sinds we met de kinderen op reis gaan (2016, 2022, 2024) kozen we er altijd voor om niet klassiek van zaterdag tot zaterdag op reis te gaan. In 2016 reden we de nacht door, en in 2022 en 2024 kozen we alternatieve dagen voor de heen- en terugreis. Om maar te zeggen dat het hebben van een EV deze keuze niet heeft beïnvloed.

Nu goed, de heenreis naar Aiges-Mortes (1020 km) startte op donderdagochtend 18 juli, om 5h30 (het plan was om "rond" 4h30 te vertrekken, maar goed, ongetwijfeld herkenbaar). De wagen was 100% geladen via onze thuislader (AC, 11 KW). Hieronder vinden jullie een overzicht van onze laadmomenten, -duur en -kosten tijdens de heenreis:

Afbeelding

Zoals je ziet, bedroeg de laadtijd altijd rond de 8-12 minuten, afhankelijk van hoe leeg de batterij was (nooit minder dan 20% & ik laadde altijd tot 75-80%). Uitzonderingen hierop zijn de eerste en de vierde laadsessie, waarbij we respectievelijk gingen ontbijten en stopten bij die kennelijk vrij bekende aire Mâcon Saint-Albain ivm. die McDonald's daar. Bekend, gezien massa's volk, telkens weer. Daar duurden de laadtijden schijnbaar langer, maar dat is omdat ik mijn auto toen te lang liet staan. Vrij asociaal, maar ik had oprecht niet door dat not done is, gezien ik als nieuwe gebruiker nog nooit in zo'n situatie ben gekomen. Uiteraard heb ik er sindsdien (lees: terugreis) als een gek op gelet dat ik mijn wagen tijdig van de charger afhaalde. Dit gezegd zijnde, waren die snellaadstations op 18/7 nergens volledig bezet, dus niemand heeft last gehad van mijn noob behaviour.

Dus in totaal zes laadsessies, waarvan twee waarbij we sowieso gingen eten, en dan nog eens twee met toiletbezoek. Opgeteld zijn er maar twee sessies geweest waarbij we gewoon hebben moeten wachten zonder iets anders te doen. Opgeteld zo'n 19 minuten, op een totale reistijd van op de kop 13h (om 5h30 vertrokken, om letterlijk 18h30 aankomst in het hotel).

Dus tot nu toe eigenlijk de quasi perfecte ervaring. Waarom dan 7/10? Dat heeft alles te maken met de terugrit.

Die was oorspronkelijk gepland op vrijdag 26/7, te vertrekken rond 8h 's ochtends (gezien ontbijt pas om 7h30, alsook checkout niet vroeger kon). Echter, de avond voorheen wou de wagen niet vertrekken.

Zombie-mode, zomaar. In de hitte van een zomerse vooravond aan 't strand. Net klaar om met vrouw & kinderen te vertrekken naar het hotel. Ik kon nog net bellen naar mijn garagist, die me wist te vertellen dat ik ofwel kon bellen naar KIA assistance (wat mogelijks wat uren ging duren), ofwel een harde reset kon uitvoeren door één pool van mijn 12V batterij (een ding wat in elke wagen zit, ook de ICE, zoals bekend), los te maken voor 15 min. Heb ik gedaan en wonderwel startte mijn wagen weer.

So far so good, zou je denken. Ware het niet.... dat de ochtend nadien, vrijdag 26/7/24 om 8h22, de wagen andermaal dienst weigerde, en ditmaal alle schermen zwart werden. Morsdood, dus. Nu wel KIA assitance gebeld, met het vermoeden dat er alsnog iets mis was gegaan met die 12V batterij. Lang verhaal kort maken: de vriendelijke meneer van de Franse variant van Touring heeft ter plaatse die batterij vervangen door een nieuw exemplaar, en ware het niet van een zwaar ongeval die voormiddag (waar hij eerst naartoe moest), dan hadden we misschien alsnog voor 11h kunnen vertrekken. Maar goed, tegen dat hij langs kon komen (13h) hadden we ons verblijf in ons hotel al met een dag verlengd, want we wisten niet of en wanneer alles in orde zou komen.

Hoe dan ook, dienden we dus te vertrekken op zwarte zaterdag 27/7/24, iets waar we op voorhand nooit voor hadden willen kiezen. Het gevolg laat zich raden: veel file (niet gemeten, ik schat een 30 min vertraging).

En nu wordt het interessant. Ik vond het namelijk vreemd dat mijn aankomsttijd, zoals aangegeven door mijn gps, rond 15h30 plots met een half uur verlengd werd (van 20h50 tot 21h20), zonder melding van nieuwe files. Toen ik in detail keek waarom (we bevonden ons reeds ruim 50 km boven Lyon), bleek de gps ons terug richting Lyon te sturen. Het doel was om te gaan laden aan een aire op dezelfde A6, maar dus terug in de richting van Lyon. Nadien zouden we, één afrit verder richting Lyon, moeten afslaan om terug richting Dijon te rijden.

Ik vond dit een vreemd maneuver, en besloot dit, gezien de surplus van 30 min, niet te doen. Maar dit had ik dus beter wel gedaan... Want bij de eerstvolgende laadstations was de wachttijd ééntje van heb-je-me-daar. ZESTIEN wachtenden voor mij, berekend om zeker één uur extra wachttijd. Zo ook wat later op de A5, in de buurt van Chateauvillain Orges. Toen moést ik er wel af, gezien toen 18%. De wachttijd daar was énorm. Ik heb het niet gechronometreerd (ik ga hier op het einde wat dieper op in), maar Jezus Christus, dit duurde lang (toch subjectief). Reden was dat er van de tien laadpalen er vijf buiten werking waren, én dat de rest niet laadde aan de geadverteerde 150 à 300 KW, maar aan hooguit 60-80 KW - voor iedereen hé. Enfin, met veel gedoe heb ik geladen tot 70%, en dan vertrokken. Motivatie was een mix van solidariteit met de rest, alsook gewoon een gevoel dat ik daar zo snel mogelijk weg moest.

Vervolgens ging alles vlot. Rond 19h kwamen we aan te Reims en was het laadstation net niet vol genoeg (2/10 plaatsen vrij). Ik kon alsnog vlot laden tot 80%, en gokte dat ik daarmee thuis kon raken (regio Aalst). Helaas mislukte dat toch ook een beetje, en was ik een kleine twee uur later alsnog gedwongen om - kort - bij te laden om thuis te raken.

Uiteindelijk hebben we die dag maar vijf sessies geladen, inclusief die ene beruchte sessie bij Chateauvillain Orges kort voor 17h, cfr infra. N.B.: die voorlaatste sessie hieronder bleek mislukt om softwarematige reden, zo bleek na vijf minuten. Dit hielp trouwens niet om die enige irritatie die er al was, onder controle te houden.

Afbeelding

Uiteindelijk strompelden we 's avonds om 22h35 ons huis binnen, daar waar we 's ochtends om 8h30 het hotel hadden verlaten. Omgerekend komt dit neer om een reistijd van 14h05m, daar waar dit voor de heenreis 13h00m bedroeg. Dat 1h05m extra is dus gegaan naar die file rond Lyon, en die godvergeten aanschuiverij bij die aire de Chateauvillain Orges. Dit gezegd zijnde, heb ik er spijt van dat ik de boel niet heb gechronometreerd bij Chateauvillain Orges, want tenslotte was die eerste reis naar het zuiden met onze EV6 wel een beetje een experiment. Maar goed, in the heat of the moment was ik dat dus vergeten. Ik vermoed dat het om zo'n 50 min ging, laadtijd inbegrepen.

Dan komt nu de vraag: zou ik het opnieuw doen, gegeven die mindere ervaring bij de terugreis.

Het antwoord is niet "neen", niet "ja", maar "ja, onder voorwaarden".

1. Nog meer dan voor reizen met een ICE wagen (wat wij al deden, cfr. supra), geldt dat je best zwarte zaterdagen vermijdt met een EV.
Het is niet anders, en dat mag wel worden benoemd. EV eigenaars hoeven dit niet weg te wuiven.

2. Overigens was onze terugreis op zwarte zaterdag het gevolg van brute pech. Immers, intussen is, na ruime analyse door mijn garagist, gebleken dat diezelfde batterij in een ICE dezelfde soort panne had opgeleverd. Die stoornis had dus kennelijk niks te maken met een EV wagen.
Daartegenover staat dat Mortov Molotov al sinds 2007 een eigen wagen heeft, achtereenvolgens een Opel Astra, een Seat Ibiza, een KIA Optima SW en dus heden een KIA EV6. Bij ELK van die wagens heeft hij al vreemde ervaringen en rare pannes gehad, veel meer in verhouding met zijn vrienden- en familiekring. Mortov Molotov moet zich dus bewust zijn dat het lot hem niet gunstig gezind is, en hem wordt aangemaand om hier extra rekening mee te houden :lol:

3. Ik moet leren om het advies van mijn GPS te volgen. Had ik rond 15h30 rechtsomkeert gemaakt, zoals mijn GPS adviseerde, dan was ik mogelijks effectief om 21h30 thuisgekomen ipv. om 22h35. En dan was de totale reistijd, in verhouding met de heenreis, niet langer geweest. I know, Iffy history, but still.

4. Ik had mij op voorhand moeten informeren over de harde grens bij snelladen. Immers, noch op de heenreis, noch op de terugrit, heb ik hoger dan 80% geladen, omdat ik dacht dat dat slecht was voor mijn batterij. Inmiddels heb ik mij bij meerdere mensen geïnformeerd, en blijkt dat het bij tijd en stond wel mag. Bijvoorbeeld: als je dan toch 30 min gaat ontbijten, of 45 min gaat eten in de McDonalds, dan had je evengoed tot 100% kunnen snelladen. Had ik dit bij de terugrit ook effectief gedaan om 13h15, dan had ik misschien die lange wachttijd rond 17h aan mij voorbij kunnen laten gaan. En had ik dat gedaan in Reims rond 19h, had ik hoogstwaarschijnlijk niet nog eens moeten stoppen bij onze Waalse vrienden, die kennelijk over slechts één snellader per zes steden beschikken :-) .

Dus ja, volgend jaar ga ik terug, met EV6. WAF blijft overigens ook hoog, ondanks de wat mindere ervaring. Wat uiteraard een cruciale factor is.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan. En sowieso vond ik het aangenaam om eens mijn verslag te doen.
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

Even nuanceren, de EV6 tot MY 2024 heeft (afgerond) een bruto batterijcapaciteit van 77 kWh en netto bruikbaar 74 kWh.
Bij temperaturen boven de 20°C en zonder airco haal ik er bij een SoC van 100% tot nu toe max. 514 km uit.
Met airco aan op 22,5°C zit dat rond de 480 km.
Maar dat is doorgaans gemengd op Belgische wegen (30/50/70/120) en niet tegen péage snelheden van tegen de 130 km/uur.
Over enkele weken richting zuidelijke Ardèche . Benieuwd wat de range dan zal zijn. Volgens de FastNed app zou ik er met vier laadstops (bij vertrek 100% Soc en bij aankomst 20% Soc en met een range van 389 km) moeten komen.

Wat betreft zwarte zaterdagen geef ik je volkomen gelijk.
Vermijd ik altijd ook met de ice of de motor.
Op een zwarte zaterdag rijd je waarschijnlijk ook net voor de grensovergang tussen Lux en Franrkijk niet even een tankstation langs de autosnelweg binnen om even te tanken en na vijf min. door te rijden.

Bij AC laden laad ik altijd tot 100%.
Bij DC snelladen is er idd een grensdip voor 80% maar die duurt maar een drietal minuten waarna het snelladen wordt verder gezet (uiteraard niet meer tegen de volle snelheid).
Bij snelladen ook zien dat je op laadpalen navigeert in de Kia navigatiesysteem zodat een dertig min. voor de geplande laadstop de auto de accu op de gewenste temperatuur kan brengen om snelladen te optimaliseren.
Laatst gewijzigd door ivob 11 aug 2024, 17:40, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member

@ivob ik denk dat dat inderdaad haalbaar moet zijn, mits je toelaat dat je gaat snelladen tot 90-100% (wat je sessies wel veel langer zal maken voor die extra 10-20%). Maar opnieuw: in de heenreis heb ik op geen enkele wijze hinder ondervonden van de zelf opgelegde limiet tot 80%.
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 38 keer
Provider
Te Koop forum

Ik ben een week later ook richting Camargues gereden, met mijn Hyundai Ioniq 5 die gelijkaardige specs heeft als Mortov zijn Kia. Ik heb hierbij bewust de zaterdag vermeden ;-). Mijn ervaring is heel positief. De enige laadfiles waar ik in stond waren files aan de benzinestations (naar rechts) waardoor ik niet direct kon afslaan (naar links) naar de snellaadstations. Eén keer ben ik doorgereden omdat de laadpalen allen bezet waren en ik toen nog +30 % batterij had. De volgende parking dan wel direct kunnen laden.

Het was zeker druk, maar dat was het over het algemeen op de snelwegparkings. Lange files om aan benzinepompen op te laden die ik grotendeels heb vermeden doordat de GPS van mijn wagen weet welke laadpalen vrij zijn. In dat opzicht kan ik enkel aanraden om gewoon de GPS van de wagen hierin te volgen.

Op de Franse snelwegen met péage (tol) zijn er trouwens om de 30 km laadpalen. Het is wel zo dat je op enkele dingen kan letten om geen verrassingen te krijgen, en je GPS geeft je hierover ook soms nuttige informatie.
- hoeveel laadpalen staan er in totaal? Soms zijn dat er slechts 4, soms 25. Het spreekt voor zich dat de rotatie groter is als er 25 zijn
- hoeveel laadpalen zijn bezet? Is 90 % bezet of slechts de helft? Je kan op je GPS ook kijken hoe het zit bij de volgende laadtstations op je route
- hoelang denk je te stoppen? Als het net middaguur is, dan zal ik sowieso > 30 mins stoppen. in dat geval stelde ik de laadlimiet in op 100 %, de GPS hield hiermee rekening en herberekende de route

Ook aan je portefeuille denken. Mijn ervaring: total was het duurst omdat die naast de kost per kwh ook een kost per minuut aanrekent. Fastned was het goedkoopst. de meeste waren ionity, die tussen de twee lag.

Er zijn duidelijk wel wat "bottlenecks", zo ongeveer in het midden van het traject. Dat zal zowel met uur als plaats te maken hebben. Eens je daar door bent, ben je wel goed.

In het dorpje waar wij logeerden was er quasi niks van laadinfrastructuur. Vanaf je meer naar een stad(je) gaat, dan vind je bij de grote grootwarenhuizen vaak snelladers. Ik zou vooral aanraden om op het einde van je rit op de snelweg gewoon vol te "tanken". Voor de plaatselijke ritjes, zit je dan wel goed.

Wat ik extra heb kunnen appreciêren in het Zuiden: de mogelijkheid om de uato af te koelen voordat we vertrokken. Zalig om in een voorgekoelde auto te stappen, in plaats van eentje die 50 ° C is :-).

Ik geef mijn ervaring een 8/10, vooral omdat het de eerste keer was. Volgende keer nemen we terug de EV :-).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Mortov Molotov schreef: 11 aug 2024, 17:34 @ivob ik denk dat dat inderdaad haalbaar moet zijn, mits je toelaat dat je gaat snelladen tot 90-100% (wat je sessies wel veel langer zal maken voor die extra 10-20%). Maar opnieuw: in de heenreis heb ik op geen enkele wijze hinder ondervonden van de zelf opgelegde limiet tot 80%.
Nee, niet tot 100% snelladen maar onderweg wel alleen laden aan FastNed en Ionity snelladers.
De laadstops duren respectievelijk:
1. Van 50 tot 68% (5 min.) Ionity Wellin
2. Van 12 tot 88% (23 minuten) FastNed Aire de L'Obrion
3. Van 10 tot 82% (19 min.) FastNed Aire de Gevrey - Chambertin Ouest
3. Van 40 tot 85% (21 min.) FasrNed - Aire de Dracé

(Met prijzen moet ik geen rekening houden want bedrijfslaadkaart zit gekoppeld aan de autocharge van FastNed).

In het dorpje waar wij logeren zijn er geen AC laadpalen maar binnen een straal van 5 km zijn er drie lokale AC laadpunten van 22 kW en eent DC lader van 50 kW.
(Om lokaal de beschikbare laadpalen te vinden gebruik ik de gratis app ChargeFinder).
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member

@ivob ik heb die apps dat ook op voorhand laten berekenen en kwam ook uit op vier (soms drie!) laadbeurten voor een traject van 1000 km.

Ik zou zeggen: wees niet verbaasd als 't er wat meer zijn. En opnieuw, hoe hinderlijk is dat? In de heenrit hadden we er zes op de teller, maar uit de terugrit is gebleken dat vijf eigenlijk voldoende is.

Dus ja, wat is het verschil met vier sessies? Max. 12 minuten. Lig ik niet wakker van.

Toegevoegd na 2 uren 33 minuten 48 seconden:
Goztow schreef: 11 aug 2024, 17:35 Ik zou vooral aanraden om op het einde van je rit op de snelweg gewoon vol te "tanken". Voor de plaatselijke ritjes, zit je dan wel goed.
Het kan zeker, maar - puur voor de luxe - overweeg ik voor volgend jaar een hotel met AC laders op het terrein. Geen dealbreaker, maar er wordt op gelet.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Mortov Molotov schreef: 11 aug 2024, 20:50 Dus ja, wat is het verschil met vier sessies? Max. 12 minuten. Lig ik niet wakker van.
Het was maar een theoretische beschouwing van wat zou kunnen.
Ik denk dat je, afhankelijk van het verkeer en de aangehouden snelheid, het zelfs met drie laadbeurten zou redden.
Evenveel stops als ik met de ice zou doen wanneer ik het traject op één dag zou overbruggen.

Mij maken die paar minuten extra idd niet uit want in de praktijk doe ik dat traject niet in drie laadbeurten maar op drie dagen. :angel:
Sol Invictus!
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Onze tussenstops waren aan hotels met laadpalen en die waren over het algemeen allemaal bezet. Maar mogelijks kan je dat op je bestemming wel "reserveren". Ik zou het eigenlijk niet doen, ik zie er weinig nut van in.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 152 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Even een lans breken voor https://abetterrouteplanner.com voor langere trips met de EV.

Ik ben niet 100% tevreden van de routeselectie (Waze doet dat imo nog steeds beter), maar als het gaat over en-route de juiste stops bij de juiste laadstations te vinden is deze app (gekoppeld aan je wagen via OBD2 module) wel echt top en kan je hem (best) blindelings volgen.

Zelf ook een EV6 en ik onderschrijf wel echt het "gebrek" aan "reele range". Aan snelwegsnelheden (en dan bedoel ik echt niets zot, gewoon reglementair) is 400km wel zowat de (confortabele) limiet, want je wil natuurlijk je batterij niet oprijden tot 2% ofzo (mocht er dan toch eens een charger buiten dienst zijn ofzo).
ooh. shiny.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Uiteraard ga je met een EV6 (of andere karren met 800V laadtechnologie) de accu niet oprijden tot 2% (noch ver opladen boven 80%).
Je bespaart er immers geen tijd door want de max. laadsnelheid behaal je door te laden tussen de 10 en 80% SoC.
Je gaat, indien tijd belangrijk is, beter ook niet onder de 20% want de accu op optimale temperatuur brengen werkt alleen wanneer er nog meer dan 20% volume in de accu aanwezig is. Start je daaronder met laden gaat een deel van het laden al naar het op temperatuur brengen van de HV accu om de max. laadsnelheid te halen.
Uiteraard alleen van toepassing over lange afstanden en aan snellaadstations (+ 250 kW). Aan AC 11 kW laden of DC aan 50 kW maakt het niet uit.

2% is ook niet bijna leeg. Op nul % kan je in nood ook nog enkele km verder rijden.
100% is ook niet echt vol en geeft alleen het netto bruikbare volume aan.

Afhankelijk van de situatie gebruik ik gewoon de onboard planner van de EV6 (alleen zo kan je zonder workaround de batterij optimaliseren tegen de volgende geplande laadbeurt), ABRP om voor te bereiden, Charge Finder om lokale laadpalen op te sporen en te kijken tegen welke snelheid deze laden en hoeveel er vrij zijn en de FastNed app (om alleen snelladers op de route in te plannen).
En in de praktijk wijk ik - afhankelijk van de werkelijke restrange - van de voorgestelde laadstations nog eens af en rij ik door of stop ik vroeger. Meestal kan je nog doorrijden tot de volgende (en gaat de onboard planner dan automatisch herberekenen en kan je volgende laadstations al dan niet in de route inegreren).
Chargemap was mijn eerste laadplanner maar die gebruik ik niet meer omdat de andere al beter werken.
Sol Invictus!
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 86 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als ik de ladingen bekijk en optel, doe je met elektrisch tanken geen profijt qua "brandstof" ivgl met diesel.....
Ik zie dan ook geen enkele reden om elektrisch te gaan rijden....integendeel...
Ook al dat nadenken en plannen vindt ik zeer ambetant, enfin geeft toch nodeloze stress, ontspan mij liever in verlof...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

De meeste EV's zijn bedrijfswagens en hebben vaak een tankkaart/laadkaart. Velen kunnen ook thuis laden en hun overschot op PV gebruiken.

Met de wagen reizen of een EV is niet verplicht dus wie liever zijn geld aan iets anders geeft kan dat perfect. Nadenken is voor sommigen een opgave, de stress van reizen komt daar nog bij, voor hen zou thuis blijven een veel betere optie zijn, zo lopen ze anderen die wel voor zichzelf kunnen zorgen en geen hinder ondervinden bij nadenken niet in de weg, het is maar een tip.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

De prijzen langs de snelweg zijn inderdaad redelijk hoog. Wel nog steeds minder hoog dan benzine. De benzine staat aan 2 euro per liter in Frankrijk.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

Die 12V batterijen, dat blijft toch een lastig punt bij hybrids en EV's.

Da's ongeveer het énige zwakke punt van de Toyota Prius, en ik heb zelf twee jaar geleden ook voor het eerst in mijn leven STARTkabels moeten gebruiken voor mijn elektrische auto :) Bij Tesla is het ook een vaak gehoorde klacht.
Op zich gewoon brute pech dat dat net tijdens je vakantie gebeurt...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 7 keer

lucdec schreef: 12 aug 2024, 11:34Als ik de ladingen bekijk en optel, doe je met elektrisch tanken geen profijt qua "brandstof" ivgl met diesel.....
Viel mij ook gelijk, op ik reed vroeger met m'n oude kleine diesel in 1 trek naar Polen op 1 tankinhoud van 41 liter.
Maar ik vermoed dat meeste mensen zonnepanelen hebben liggen en thuis dus goedkoop laden of zoals Dizzy aangeeft de mensen met een tankkaart vh bedrijf.
Wel heel goede info in dit topic.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
ivob
Elite Poster
Elite Poster

lucdec schreef: 12 aug 2024, 11:34 Als ik de ladingen bekijk en optel, doe je met elektrisch tanken geen profijt qua "brandstof" ivgl met diesel.....
Ook al dat nadenken en plannen vindt ik zeer ambetant, enfin geeft toch nodeloze stress, ontspan mij liever in verlof...
Dan blijf je toch gewoon met een verbrandingsmotor rijden.
Niemand verplicht je om elektrisch te gaan rijden.
Gelukkig heeft iedereen nu de keuze om te rijden met wat hij zelf het beste vindt.

Met eens nadenken en vooruit plannen heb ik dan weer niet zo'n probleem maar ik begrijp dat dit voor veel Vlamingen een onoverkomelijk probleem is. Je ziet het dan ook aan de resultaten die doorsnee Vlamingen - die van denken en plannen alleen maar hoofdpijn en stress krijgen - nog voor elkaar krijgen.

Het enige nadeel dat ik bij elektrisch rijden ondervind is dat ik nooit nog terug wil naar een auto met verbrandingsmotor.
Er zijn heus wel wat meer voordelen aan verbonden dan alleen de prijs en met wat nadenken en plannen, voor wie daar geen stress van krijgt, zijn de paar nadelen ook te minimaliseren.

Wat betreft de prijs van laden moet je ook geen appelen met peren gaan vergelijken. De prijs van het lokale benzinestation met max. korting ga je dan vergelijken met de prijs van thuisladen of de goedkoopste lokale laadpaal.
Langs de autosnelweg vergelijk je de prijs van laden langs de autosnelweg met tanken langs de autosnelweg. Langs de autosnelweg laden en tanken is in beide gevallen zelden de goedkoopste oplossing.

Door wat te plannen verdien ik door elektrisch rijden nu al dagen na elkaar een extra zakcentje en moet ik de overproductie van mijn zonnepanelen niet richting net sturen op de uren dat niemand die eigenlijk kan gebruiken.
Win -win dus.

Maar iedere situatie is anders dus kies en gebruik wat je het beste ligt.
Maar dit topici gaat specifiek over de ervaringen van elektrisch rijden met een EV6 richting diepe zuiden.

Wie dat maar niets vindt heeft nog altijd de keuze om een topic op te starten met al titel bv. "Aan de ICE rijders", "Met de Dacia Duster op verlof naar het hoge Noorden - mijn ervaring", .......
SpecialK schreef: 12 aug 2024, 11:51 Die 12V batterijen, dat blijft toch een lastig punt bij hybrids en EV's.
Hangt ervan af welke batterij er vanuit de fabrikant werd ingeplaatst en hoe je zelf met de EV omgaat.
In een EV zit geen alternator om de 12V op te laden maar ze wordt wel gestuurd opgeladen vanuit de HV accu.
En daar ging het bij sommige modellen mis. En doorgaans werd dat na een paar softwareupdates (wat bij een alternator redelijk onmogelijk is) opgelost.
Ik ben trouwens al aan mijn derde BEV toe. En alleen een 12V probleem gehad in de eerste week van de eerste. En dat kwam omdat de koffer niet goed afsloot (moest toen nog manueel) waardoor de kofferverlichting bleef branden die vervolgens de 12V batterij leegtrok. Eenvoudig opgelost door de 12V terug op te laden en het kofferslot bij te stellen.
Sindsdien geen enkel probleem meer ervaren.

Op lange reizen is het ook nooit een slecht idee om een jumpstarter aan boord te hebben. Neemt nauwelijks plaats in en kost - inv ergelijking met de rest van de reis - ook geen stukken van mensen.
Rij je privé elektrisch en ervaar je regelmatig problemen met de 12V accu kan je de standaard accu ook vervangen door een 12V sodium accu. Kost nauwelijks meer dan een standaard 12V accu en de levensduur van de eerste is veel hoger dan de standaard accu's.
Sol Invictus!
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 31 keer

lucdec schreef: 12 aug 2024, 11:34 Als ik de ladingen bekijk en optel, doe je met elektrisch tanken geen profijt qua "brandstof" ivgl met diesel.....
Iedere situatie is anders
Mijn passagiers hebben allemaal een kleine blaas ;)
Vorig jaar met een ID4 naar Frankrijk en tijdens ieder pauze een beetje bijgeladen.
In plaats van om de zoveel km eens nutteloos te stoppen kon ik het nuttige aan het aangename te koppelen (ik koffie, dames op toilet en auto aan laadkabel)
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Snap die kritiek van "te traag" ook niet echt. Stoppen moet je sowieso, liefst om de 2 uur, met een EV "noodgedwongen" om de 3 uur (ongeveer). Dus zelfs al rij je wat langer door dan aangeraden, geen groot probleem? Laden duurt echt maar een kwartiertje ongeveer (indien deftige snellader, dus wel te plannen!), wat meestal korter is dan de doorsnee stop.

De kostprijs is aan een dure snellader plus-minus hetzelfde als een ICE: ik verbruik op de autostrade gemiddeld 18.8kWh/100km. Aan een "dure snellader" tarief (FastNed) van 0,69€ per kWh, is dat dus 12,97€ per 100km. Een doorsnee diesel zal er toch ongeveer 6 a 7 liter hebben doorgejaagd op 100km, wat aan "duur snelweg" tarief van pakweg 1.85/L toch ook 11,10€ a 12,95€ is.

Uiteraard zijn er altijd bandieten en moet je meer opletten dan aan een doorsnee diesel pomp: soms zijn de kosten per kWh of andere additionele kosten (per minuut) uitzonderlijk hoog (soms meer dan 1€/kWh). Dat kan je echter op voorhand inschatten en dus komt het opnieuw neer op iets meer "planning".
ooh. shiny.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

cloink schreef: 12 aug 2024, 14:09Een doorsnee diesel zal er toch ongeveer 6 a 7 liter hebben doorgejaagd op 100km, wat aan "duur snelweg" tarief van pakweg 1.85/L toch ook 11,10€ a 12,95€ is.
Wil me liever niet mengen in dit topic maar als we het toch over 'diesel' moeten hebben weet dan ook dat je voor zulke afstand (1050km) helemaal niet hoeft te tanken en dus al zeker niet op de snelweg.
En als we het hebben over een warme zomervakantie dan kan ik bv. met m'n zuinige HDI 1.4 toekomen met 3,5 tot 4L/100km.
Maar laten we terugkeren naar het topic. 😉
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
ivob
Elite Poster
Elite Poster

warpozio2 schreef: 12 aug 2024, 13:45 Iedere situatie is anders
Mijn passagiers hebben allemaal een kleine blaas ;)
Vorig jaar met een ID4 naar Frankrijk en tijdens ieder pauze een beetje bijgeladen.
In plaats van om de zoveel km eens nutteloos te stoppen kon ik het nuttige aan het aangename te koppelen (ik koffie, dames op toilet en auto aan laadkabel)
Correcte vaststelling.
Toevallig overlaatst nog een test gezien waarbij de rangefactor van de huidige EV's deze van de blaasfactor van de inzittenden ver overtrof.
Uiteraard heb je altijd de uitzonderingen welke een blaasfactor van ruimschoots 1000 km hebben. Deze uitzonderingen hebben dan nog altijd de vrije keuze om met een ICE die 1000 km onafgebroken te blijven afmalen.

Iedereen ervaart vakantie ook anders. Bij ons start deze bv al vanaf de voordeur en niet pas op de plaats van bestemming.

En zoals je zegt is iedere situatie ook anders en maakt iedereen de vergelijking op basis van het eigen profiel.
Je moet dan ook niks.
Ik vergelijk bv. de kost van het laden tussen een EV en het diesel of benzine tanken al anders.
Bij diesel of benzine tanken kost me dat niets. Op verplaatsing elektriciteit laden is het scenario idem.
Bij thuis laden doe ik de voorbije zes jaar gewoon winst en die situatie is nog steeds niet gewijzigd. Kan in de toekomst wijzigen maar dan passen we ons gewoon aan de nieuwe situatie aan.

Niet iedere diesel heeft een range van +1000 km. En diegene die dat wel hebben zijn ook niet de goedkoopste diesels.
Je hebt nu ook al EV's die gemakkelijk een range van 500 tot 600 km halen (EV3 LR niet direct top of the bill) en die range neemt jaar na jaar nog toe. Over enkele jaren valt dat (non) argument ook al weg voor de liefhebbers van ICE voorzien van een bladderextender. :angel:

On topic: onze EV6 zit al sinds 8 uur deze morgen van de zon te snoepen tegen 27,57 cent/kWh en bij 95% zit ie al aan een verwachte range (op basis van de vorige 20 ritten) van 510 km. :beerchug:
On topic edit: het laden van de EV6 zit nu op 98% en range al opgelopen tot 520 km (bij een gemeten buitentemperatuur van 38°C in de schaduw).
Laatst gewijzigd door ivob 12 aug 2024, 16:13, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 12 aug 2024, 15:00Niet iedere diesel heeft een range van +1000 km. En diegene die dat wel hebben zijn ook niet de goedkoopste diesels.
Citroën C2 1.4 hDi (bj. 2005) 😉
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 67 keer

cloink schreef: 12 aug 2024, 14:09Een doorsnee diesel zal er toch ongeveer 6 a 7 liter hebben doorgejaagd op 100km, wat aan "duur snelweg" tarief van pakweg 1.85/L toch ook 11,10€ a 12,95€ is.
Je moet een nieuwe EV wel vergelijken met een nieuwe diesel. Mijn (al iets oudere) BMW heeft op 1100 km vanuit het zuiden met de CC op 140 km en met dakkoffer een verbruik van minder dan 6l. Tanken in Luxemburg (1,50 euro/liter), en dan met 1 tank doorrijden tot in het zuiden van Frankijk. Ik rij 's nachts, stop om de 3,5 a 4u Dan ben je dus al gauw bijna 500 km verder tussen de stops.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Zouden jullie niet beter een nieuw topic ICE Vs EV opstarten en daar jullie gang gaan om alle voor- en nadelen van diesel/benzine tov elektrisch rijden met elkaar te vegelijken ipv in ieder topic dat in se over EV gaat - hier zelfs specifiek over de ervaringen met de EV6 richting Zuid-Frankrijk - af te komen met argumenten die over dieselrijden gaan?

Niks mis mee met die argumenten maar wat is het verband met het onderwerp van dit topic?

Toegevoegd na 5 minuten 56 seconden:
devastator schreef: 12 aug 2024, 15:44 Tanken in Luxemburg (1,50 euro/liter), en dan met 1 tank doorrijden tot in het zuiden van Frankijk. Ik rij 's nachts, stop om de 3,5 a 4u Dan ben je dus al gauw bijna 500 km verder tussen de stops.
Ver in het zuiden zal je dan toch niet zitten wanneer je in het GHL je tank volgooit en met die tank dan tot in het zuiden van Frankrijk kan rijden en op de terugweg er nog eens mee tot in het GHL geraakt om terug bij te tanken.

Wanneer je naar het zuiden van Frankrijk kan rijden met de CC op 140 neem je wel een groot risico. Alleen op de stukken péage kan je 130 rijden. Tot bv. Nancy is het max. 100 km en waar de péage door steden gaat gaat de max. snelheid al vlug naar de 80 of lager. Het hele stuk heb je - ervan uitgaand dat je nergens file had - dus zeker geen 140 kunnen aanhouden.
Sol Invictus!
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 12 aug 2024, 16:10Niks mis mee met die argumenten maar wat is het verband met het onderwerp van dit topic?
Wat mij betreft zie ik het niet meer dan een minuscule correctie van een foute weergave.
In niets te vergelijken als het ware met de off topic neergepende Standaard Weekendedities in een onlangs door de Mods (terecht) afgesloten topic.
En nee gelieve dit topic niet te laten ontaarden in een pro/contra of wat dan ook discussie, maar de leugen/misverstand hoe klein ook mag weldegelijk een antwoord hoop ik.

On topic: Ik heb niet het minste verstand van EV maar volg dit topic verder met interesse, maar aangezien ik heel weinig kilometers doe en ook geen zonnepanelen heb liggen is mijn keuze van voertuig nog lang niet gemaakt, ik blijf als het ware twijfelen.
Misschien is de aanschaf van zonnepanelen wel belangrijker dan die EV om te beginnen?
Collega heeft trouwens zo'n Kia Ev6, supermooie auto maar ik twijfel tussen de aankoop van een auto of een mooie mobilhome tegen m'n pensionering.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

He, begrijp ik het goed en ga je de TS nu al beschuldigen van leugens en misverstanden die je zo nodig moest gaan rechtzetten?
Kan je die leugens en misverstanden notabe gebaseerd op zijn eigen ervaringen in de praktijk dan even duiden?

Of is je punt dat non EV rijders totaal off topic begonnen te gaan om ongevraagd hun geliefde diesel in een topic over de EV6 in het daglicht te kunnen zetten en dat men nu verder off topic moet verder gaan omdat een topic over met de EV6 richting zuiden rijden door henzelf eerst op het verkeerde been werd gezet?
Dat is dan wel de omgekeerde wereld.
Net zoals je argumenten proberen goed te praten op basis van een totaal ander topic dat totaal niets met dit onderwerp te maken heeft.

Het is je misschien niet duidelijk maar dit topic gaat totaal niet over de individuele keuze tussen ICE rijden of met een EV rijden, ncoh over zonnepanelen en al zeker niet over mobilhomes voor toekomstige gepensioneerden.
Zelfs het topic "aan de EV rijders" gaat daar in se niet over gezien de titel me ook daar al alles lijkt te zeggen. :roll:

Wil je graag je voorkeur voor ICE in de verf zetten, heb je vragen over mobilhomes met of zonder PV mag en kan dat maar start dan een eigen topic met dat uitgangspunt op ipv nog meer non-argumenten erbij te sleuren.
Sol Invictus!
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Terug on topic, ajb.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Vandaag geladen tot 100% en uitgekomen op een GOM range van 528 km.
Dat is een gemiddeld verbruik van ong 14 kWh/100 km.
Komt ook ongeveer overeen met wat de verbruiksmeter in de auto opgeeft.
Equivalent van ong. 1,4 liter diesel/benzine per 100 km.

Geplande afstand tot onze zuidelijke bestemming bedraagt 950 km. Rekening houdende met een reserve van telkens 100 km zouden drie laadstops (vertrek op 90% en eindbestemming op 20%) voor de EV6 dan ruim volstaan.
Geschatte reistijd (incl. laadstops - niet de tijd nodig om te rusten/eten/sanitaire stops) 10 uur.

Toegevoegd na 3 minuten 22 seconden:
Petrikske schreef: 12 aug 2024, 16:51 Nee zoals wel vaker sla je de bal volledig mis omdat begrijpend lezen niet jou sterkste punt is dat weet elke UB'er ondertussen wel.
Maar hé doe lustig verder hoor, het zoveelste topic door het putje geboord door je raaskalderij. :roll:
Blijkbaar begreep je de tussenkomst van de moderator weer niet of je ging er van uit dat je daar weer boven staat.
Bovendien kon je het nadien zelfs niet laten met je commentaar weer niets toe te voegen aan het onderwerp van het topic, integendeel je zou en moest nadien nog even ad hominem doorgaan.

Maar doe lustig verder hoor, het zal vanaf nu zonder mij zijn. Uiteindelijk heb je dan je eigenlijke doel weer bereikt. Goed gedaan. :beerchug:

Fora genoeg waar men wel nuttige info on topic kan verzamelen.
Sol Invictus!
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 12 aug 2024, 16:58Blijkbaar begreep je de tussenkomst van de moderator weer niet of je ging er van uit dat je daar weer boven staat.
En hopla, daar gaan we weer! :nono:
Nooit mee gemaakt dat een bericht werd gepost terwijl je zelf nog bezig bent met je tekst?
ivob schreef: 12 aug 2024, 16:58Maar doe lustig verder hoor, het zal vanaf nu zonder mij zijn.
Ik hoop het van harte en zal er nu reeds op klinken want ik weet dat je nooit je woord kan houden. :beerchug:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 2 keer

ivob schreef: 12 aug 2024, 12:35
Wat betreft de prijs van laden moet je ook geen appelen met peren gaan vergelijken. De prijs van het lokale benzinestation met max. korting ga je dan vergelijken met de prijs van thuisladen of de goedkoopste lokale laadpaal.
Langs de autosnelweg vergelijk je de prijs van laden langs de autosnelweg met tanken langs de autosnelweg.
Ik lees hier veel voorbereiden en stops inplannen en apps raadplegen met de EV.
En dan zou je met de diesel gaan tanken aan een dure snelwegpomp zonder in te plannen…
Wie zijn diesel zelf betaalt die tankt op reis naar Frankrijk in Luxemburg en aan de hypermarkt.
Dus daarmee moet je dan ook vergelijken
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: 12 aug 2024, 18:22Ik lees hier veel voorbereiden en stops inplannen en apps raadplegen met de EV.
En dan zou je met de diesel gaan tanken aan een dure snelwegpomp zonder in te plannen…
Voila, en dit gegeven wilde ik ook even duiden voor iedereen, jammer genoeg moeten er dan toch weer Trumpiaanse reacties komen terwijl we in de toekomst vermoedelijk allemaal aan de oplaadkabel zullen hangen of we willen of niet.
Dus hoe lief of hatelijk onze standpunten naar elkaar toe ook mogen zijn de toekomst houden we nooit tegen en dat hoeft ook helemaal niet.
Wat we hopelijk wel tegen kunnen is het minderwaardigheidsgevoel dat sommige mensen je willen aanpraten omdat je niet bereid was om gelijk mee op op EV kar te springen.
Early adapters zijn goed en daar leren ook de mensen die de kat uit de boom willen kijken van, hautain en of belerend gedrag daar heeft niemand dan weer wat aan.
Daarom ook vond ik het een hele goede OP, jammer genoeg van de crap die moest volgen, ach ja...

En jammer ook voor Mortov Molotov die zoveel moeite deed.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 67 keer

ivob schreef: 12 aug 2024, 16:16 Ver in het zuiden zal je dan toch niet zitten wanneer je in het GHL je tank volgooit en met die tank dan tot in het zuiden van Frankrijk kan rijden en op de terugweg er nog eens mee tot in het GHL geraakt om terug bij te tanken.

Wanneer je naar het zuiden van Frankrijk kan rijden met de CC op 140 neem je wel een groot risico. Alleen op de stukken péage kan je 130 rijden. Tot bv. Nancy is het max. 100 km en waar de péage door steden gaat gaat de max. snelheid al vlug naar de 80 of lager. Het hele stuk heb je - ervan uitgaand dat je nergens file had - dus zeker geen 140 kunnen aanhouden.
Goed, wou dit topic niet laten ontaarden enkel aangeven dat een EV vergelijken met een oude generatie diesel niet eerlijk is. Daarvoor had ik mijn verbruiksgevens (8 jaar oude 2liter diesel, met dakkoffer) even ter referentie gedeeld. Cruise control wel degelijk op 140, behalve bij wegenwerken. Over 1126 km een gemiddelde snelheid van 115 km/u. Foto van de boordcomputer kan ik je sturen als je het nog steeds niet geloofd.
Nergens geen file, ik rij 's nachts. Groot risico ... tja, wat zal ik daar op zeggen :roll:

Toegevoegd na 9 minuten 58 seconden:
Dank voor het delen van je ervaring @Mortov Molotov. Zelf hebben we zowel een EV als een ICE, maar om de 1 of andere reden 'durven' we het niet om met de EV te gaan. Laadstress ? Geen idee, ik kan het eigenlijk niet benoemen
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Berichten die niet gaan over "met EV op verlof" na deze post zullen verwijderd worden.
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member

@Petrikske @ivob chill jongens :-D

Laten we gewoon rustig verder praten, en ons niet opjagen in ICE vs EV. En maak het vooral niet persoonlijk.
Tenslotte gaan we, zoals ik hierboven al ergens las, vroeg of laat toch allemaal de EV op - is ook maar gewoon mijn voorspelling, hoor :-) (maar wel ééntje die ik in een ander topic gaarne wil staven).

Ik ben graag bereid wat dieper in te gaan op wat hierboven allemaal gezegd is.

1. Ik ben me er zéér bewust van dat de aankoopprijs van de gemiddelde EV nog onaanvaardbaar hoog is, zeker voor de particulier, maar strikt genomen ook voor degene met een bedrijfswagen. Tenslotte scheelt ICE vs EV toch weer een stuk in je effectieve liquide binnen je salaris, lijkt me. Geen idee, want ik ben zelfstandige, en heb min of meer elke wagen die ik ooit in mijn bezit had, op mijn bedrijf laten zetten.

2. Het snelladen naar het zuiden kostte me een smak geld, maar daartegenover staat wel dat ik in het voorbije jaar, doordat ik nog steeds geen oproep heb gekregen voor het installeren van een digitale teller, ik in de praktijk géén brandstofkosten heb gehad voor die wagen. Seriously, met mijn zonnepanelen werd het gesuggereerde maandelijkse bedrag te betalen aan Eneco, nog maar eens met enkele euro's naar beneden bijgesteld. Nu ben ik me héél erg bewust dat dit grapje niet zal blijven duren, maar naar ik heb begrepen van andere EV eigenaars (vriend van me als bediende met bedrijfswagen), valt het zelfs mét digitale teller reuze mee.

3. Net zoals @ivob en vele andere EV eigenaars, wil ik nooit meer terug naar ICE, en dit, persoonlijk, om twee héél concrete redenen:
A. rijdt nog veel en veel zachter dan benzine, wat lange ritten écht wel aangenamer maakt.
B. het maakt, op een zeer beperkte wijze, deel uit van mijn bijdrage(s) aan de energietransitie.

Die leg ik graag uit. Want begrijp me niet verkeerd: ik ben écht wel niet zo naïef om te geloven dat mijn individuele keuze hier een wezenlijk verschil in maakt. Maar het is met de energietransitie net als met de peperdure pc's in de vroege jaren '80: er moeten gewoon op een gegeven moment enkele gekken mee beginnen, anders wordt 't nooit wat. En gezien mijn inkomen zulk een bedrag kan dragen, wil ik best die gek zijn.

Wat niks afdoet aan het feit dat EV's heden nog te duur zijn, en dat het perfect te begrijpen valt dat je in dat geval nog voor een ICE gaat. Dus geen vermanend vingertje of een houding van "zie mij eens doen" alhier, niks van.

Uiteindelijk, zo voel ik het aan, zal de markt dit oplossen. Prijzen dalen, range vergroot, en op een gegeven moment zal het de ICE auto's vergaan zoals de NVME's van generatie PCI 3.0: intussen zo schaars dat ze duurder zijn geworden dan de NVME's van generatie PCI 4.0 :-)

Mijn verslag dient dus niet als onderdeel van een propaganda pro EV. Daarvoor vind ik dat er iets te veel kritiek aan bod kwam in mijn verhaal - vind ik zelf toch.

Maar wie weet wordt mijn verslag hierboven wel opgepikt door Chat GPT die dat vervolgens gebruikt in een brainstorming sessie voor de dienst marketing van de gemiddelde EV ontwikkelaar met als thema "wat zijn de eerste prioriteiten voor huidige en toekomstige EV gebruikers?" :wink:
Jap
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

Bedankt voor het interessante (en leuk geschreven!) verslag @Mortov Molotov! Heeft tot een interessant ontbijtgesprek geleid hier op familievakantie in de Ardennen deze ochtend (mijn vader heeft ook een EV6...) 😄 Jammer dat het topic weer overgenomen werd door de eindeloze discussie over EV vs ICE - laat het niet aan je hart komen!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het is hetzelfde met elke nieuwigheid of verandering, het wekt in het begin weerstand op. Uiteraard zijn er ook nog problemen waarvan de hoge prijs de grootste is maar die zijn oplosbaar. De techniek gaat vooruit, de prijzen hopelijk achteruit. Nu zijn het vooral bedrijfswagens maar zij zijn de early adopters die ook de kinderziektes uitzweten. De overheid gebruikt deze groep om de transitie te versnellen, zo dient het systeem toch voor iets positiefs.

Zelf rij ik ook met een EV en inderdaad ik kan beamen dat men niet meer terug gaat. Niemand is terug naar zwart-wit gegaan na de introductie van kleuren-TV's en die zullen ook wel duurder geweest zijn. Grote voordelen zijn het aangename rijden zonder overgang, automatic en stille werking. Ook minder onderhoud en de mogelijkheid tot laden thuis met eigen ZP.

Verre autoreizen doe ik niet zo vaak maar de trips die ik deed zijn allemaal goed afgelopen en waren comfortabeler dan met de ICE.

Ik stel ook vast dat het aantal laadpalen stevig groeit en zelf heb ik nog niet moeten wachten op een vrije plaats. Ik vermijd wel drukke dagen/plaatsen maar dat deed ik met ICE ook.

Dus reizen met een EV is ook voor langere afstanden mogelijk voor wie zich kan aanpassen aan nieuwigheden en niet overal een onoverkomelijk probleem in ziet. Zoals Cruyff zei, elk voordeel heb zijn nadeel.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Je had nu quasi altijd plek om te laden.

Er komen nu idd 'snel' heel wat laadpalen bij. Er komen er misschien wel meer bij dan dat we nu nodig hebben, dus er is nog enig confort. Maar als de verkoop van EV's blijft toenemen, sneller dan dat er palen bij komen, dan ga je misschien wel moeten aanschuiven.

Ik vraag me af of er overal voldoende plaats is om palen bij te zetten. Je kan gewone plaatsen innemen, en hier beginnen opladen, maar dan moet er voldoende capaciteit liggen. Of wel moeten ze nieuwe parkeerplaatsen bijmaken (ik ben pro, ook passagiers met kleine blaas onderweg) zodat de locaties meer verspreid liggen.
Maar je gaat op die plekken wel minder faciliteiten hebben, ze gaan (lijkt me) niet op elke stopplaats een shop/wc/resto openen.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

ygeffens schreef: 13 aug 2024, 12:30 Je kan gewone plaatsen innemen, en hier beginnen opladen, maar dan moet er voldoende capaciteit liggen.
Dat is het grootste knelpunt, de beschikbare capaciteit. Een snellader is makkelijk bijgeplaatst, maar als de capaciteit op die locatie beperkt is zal deze de beschikbare capaciteit met andere palen moeten delen en bij hoge bezetting maar traag laden. Een nieuwe elektriciteitskabel bijleggen is ook niet altijd evident.
Dizzy schreef: 13 aug 2024, 10:30 Zelf rij ik ook met een EV en inderdaad ik kan beamen dat men niet meer terug gaat. Niemand is terug naar zwart-wit gegaan na de introductie van kleuren-TV's en die zullen ook wel duurder geweest zijn.
Uiteindelijk brengen beide je naar je bestemming met hetzelfde comfort. Vind de vergelijking niet helemaal op gaan.
Voor woon-werk verkeer en alledaagse verplaatsingen ideaal die EV, tenminste als je een laadpaal aan je woning hebt. Wil niet diegene zijn die je zo elke ochtend ziet laden op de autostrade. Nu gaat het misschien nog vlot, maar wacht maar eens tot je elke ochtend je beurt kan afwachten.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Heb inderdaad paal aan woning en meestal kan ik ook laden op werk dus dat probleem ervaar ik zelf niet. Wie geen eigen laadpaal heeft en ook geen in de buurt is inderdaad slechter af. Dan heb je een grotere range nodig puur voor het gemak maar die kosten ook meer. Soit, ik heb alle begrip voor mensen die nog even de kat uit de boom kijken. Mocht ik de wagen niet aangeboden krijgen dan reed ik ook nog met ICE.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 97 keer
Te Koop forum

Interessante post!

Met mijn HPEV probeer ik ook zo veel mogelijk elektrisch te laden, ook op reis, echter toch ook niet zo heel vanzelfsprekend in Italië. Laadpalen die na 5m stoppen met werken, weinig laadopties op kleinere plaatsen, etc.
Goztow schreef: 12 aug 2024, 11:46 De prijzen langs de snelweg zijn inderdaad redelijk hoog. Wel nog steeds minder hoog dan benzine. De benzine staat aan 2 euro per liter in Frankrijk.
1.77€ buiten de snelwegen, +15c op de snelwegen.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

duizend schreef: 12 aug 2024, 18:22Ik lees hier veel voorbereiden en stops inplannen en apps raadplegen met de EV.
Wie zijn diesel zelf betaalt die tankt op reis naar Frankrijk in Luxemburg en aan de hypermarkt.
Dus daarmee moet je dan ook vergelijken
Ik heb voor alle duidelijkheid gewoon een grote speler (met gemiddelde tarieven) langs de autostrade gekozen als snellader. Dat kan ook nog een stuk goedkoper bij extra geplan, net zoals dat met diesel ook kan (zo kan je bij talloze netwerken (incluis die voorgenoemde grote speler) via de Freshmile app ook al snelladen aan +/- 0,39€/kWh (afhankelijk van de laadsnelheid, want deels tarief per minuut), vergelijkbaar met "stoppen in Luxemburg").

Maar goed, ik wou dus even aangeven dat het allemaal wel ongeveer overeenstemt. Het enige wat je met een EV duidelijk niet kan, is 1000km doorrijden zonder stoppen. Voor alle andere scenario's kunnen zowel voor- als tegenstanders zaken bedenken waarbij de andere partij er afgezopen uitkomt...
ooh. shiny.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”