Telenet shakedown

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
bogon
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer

Ik kreeg deze mail door van een klant, met de vraag of dit koosjer is.

Kan de extended mailheaders (nog) niet zien van deze mail om te traceren, want heb ik niet doorgekregen. Alle links verwijzen wel inderdaad naar de website van Telenet.
Er worden verschillende lettertypes dooreen gebruikt (hele stukken in monospace). Het To-veld heb ik gecensureerd (van de echte achternaam naar "Janssens")

Alles in deze e-mail schreeuwt toch "phishing", nietwaar?

Nog iemand zoiets gekregen?
---------- Forwarded message ---------
Van: Telenet Business <[email protected]>
Date: di 6 aug 2024 om 11:53
Subject: SUBJECT Telenet-info: Ongebruikelijke activiteiten op uw netwerk
To: Janssens Mr. <janssens@gmail.com>

Geachte klant, beste klant,

Wij bevinden ons in een tijdperk waarin cybercriminelen en online wanpraktijken steeds vaker voor komen.

Om onze klanten optimaal te beschermen, engageert Telenet zich om actief mee te helpen aan een zo veilig mogelijk netwerk.

Spijtig genoeg hebben wij vanuit uw IP-adres verdachte acties opgemerkt.
Waarschijnlijk heeft u te maken met Malware. Dit is een kwaadaardige software die uw computer of mobiel apparaat kan infecteren door zichzelf te kopiëren.

Deze Malware kan voor schade of storingen zorgen zoals vertragingen, ongewenste reclame, of zelfs bestanden ongevraagd verwijderen. Ook bestaat het risico dat uw digitale contacten geïmpacteerd geraken.

Wij kunnen dit jammer genoeg voor u niet oplossen.

Daarom hadden wij graag aan u gevraagd om een antivirussoftware te downloaden en te laten runnen op alle toestellen verbonden met het internet zodat u zeker bent dat de Malware overal wordt verwijderd.

Om uw apparaten op lange termijn te beschermen kan u daarnaast ook best opteren voor een firewall.

Deze programma’s zijn eenvoudig op het internet aan te kopen en installeren.

Als u een ONEup abonnement heeft bij Telenet, kan u deze gratis activeren: Safespot+ | Telenet

Hoe kan u uw toestellen in de toekomst beter beschermen:

· De antivirussoftware detecteert en verwijdert virussen op al uw toestellen.

· De firewall beschermt uw toestellen tegen aanvallen vanaf het internet.

· Open geen e-mails of berichten van twijfelachtige of onbekende bronnen.

· Download geen bestanden of apps van onbetrouwbare websites.

· Zorg dat uw programma's en besturingssystemen up-to-date zijn met de laatste beveiligingsupdates.

· Deel geen persoonlijke of gevoelige informatie op sociale media of websites.

Heeft u nog vragen? Dan kan u altijd bij ons terecht via Abuse (telenet.be).

Met vriendelijke groeten,

Klantenservice
iamborg
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 51 keer

De mail is legit. Ook eens zo eentje gekregen een tijd geleden. Bleek inderdaad 1 van de PC's op mijn netwerk infected met een spambot.

P.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Dit is geen phishing:

* Geen links naar sites om zaken te activeren/downloaden/...
* Geen druk "u moet dit NU doen of uw xxx valt weg"
* Geen spellingsfouten ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 48 keer
Provider
Te Koop forum

Geen spellingsfouten maar grammaticaal is het toch wat minder, en ook heel raar en onprofessioneel taalgebruik. Ik zou ook even twijfelen.

[rant]
Spijtig genoeg hebben wij vanuit uw IP-adres verdachte acties opgemerkt.
Waarschijnlijk heeft u te maken met Malware. Dit is een kwaadaardige software die uw computer of mobiel apparaat kan infecteren door zichzelf te kopiëren.
'Spijtig genoeg hebben wij ...' Zo onprofessioneel.
'Een software'? Wie zegt dat? Software is een verzamelterm dus dat werkt niet in enkelvoud.
Maak er dan van: 'Er zijn verdachte acties vanuit uw ip-adres opgemerkt die mogelijks te wijten zijn aan malware. Malware is kwaadaardige software... bla bla'
Daarom hadden wij graag aan u gevraagd om een antivirussoftware te downloaden en te laten runnen op alle toestellen verbonden met het internet zodat u zeker bent dat de Malware overal wordt verwijderd.
Terug 'een software'. Vervang het eerste deel gewoon door 'Gelieve een antivirusprogramma te downloaden ...' of 'We raden aan ...'

'te laten runnen'? Komaan. Uitvoeren klinkt niet goed genoeg?

[/rant] Excuses, ik krijg hier echt de kribbels van :lol:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 6 keer
Te Koop forum

Tja, IT en spelling daar begin ik me niet eens in op te jagen, ik zie het als een vorm van humor :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 11 keer

dean3009 schreef: 07 aug 2024, 10:40 Geen spellingsfouten maar grammaticaal is het toch wat minder, en ook heel raar en onprofessioneel taalgebruik. Ik zou ook even twijfelen.
Ik volg je redenering maar wanneer dit je stoort blijf je ook beter ver weg van UB en alle andere fora want dat zou dan phishing van het ergste soort moeten zijn. :angel:

Je zal je er bij neer moeten leggen dat tegenwoordig taalkennis waaronder grammatica, spelling, vervoegingen, stijlfouten, interpuncties,...... niet meer aan de orde van de dag zijn. Zelfs niet bij houders van een universitair diploma. :-D
Gaat overigens ook op in een professionele omgeving buiten sociale media.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”