Navigatie

Hier kan je het hebben over niet-elektrische voertuigen
Plaats reactie
Brompot
Starter
Starter

Heeft het vandaag nog zin om in een nieuwe auto nog een navigatie mee in te laten bouwen vanuit het fabriek, nu je toch u gsm kunt koppelen met het informatiesysteem van de auto.

Bij de meeste fabrikanten is zelfs navigatie tegenwoordig nog een optie waarvoor je moet bijbetalen als je u auto besteld.

Als je navigatie neemt zijn de eerste 3 jaar de updates gratis (2 per jaar) en daarna moet je voor de updates betalen.

Nu elke auto carplay en Android auto ondersteund kun je makkelijk de navigatie op u gsm koppelen met u auto.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Ik heb de interne navigatie/kaarten eigenlijk nooit gebruikt. Maar, het kan wel nuttig zijn dit te nemen, al was het maar omdat bv. CarPlay de GPS van de wagen kan gebruiken i.p.v. die van de smartphone die ergens diep in je zakken zit.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

In mijn opinie is bijbetalen voor navigatie als het al ingebouwd zit of je Android auto / apple carplay hebt weggesmeten geld.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
gunnix
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 11 keer

De navigatie via Carplay of Android auto werkt vaak beter dan de navigatie die ingebouwd is in de wagen.

Wat ik wel handig vind in de navigatie van de wagen is het overzicht met afstand tot volgend tankstation of rustplaats. Dat is wellicht ook beschikbaar in bepaalde apps maar niet in Google Maps.

De ingebouwde navigatie werkt ook in Zwitserland maar de kaart van dat land kan je natuurlijk ook downloaden op je gsm.

Het kan ook voorvallen dat je gsm niet meer werkt en dan is die ingebouwde navigatie een handige backup.

Volgens mij is het niet noodzakelijk maar toch nog steeds handig om de navigatie in de wagen te hebben.
De ingebouwde navigatie geeft afhankelijk van model ook aanwijzingen in head up display of het scherm voor je stuur.
Of de meerprijs voor jou gerechtvaardigd is hangt er van af. Er zijn wellicht andere opties waar je meer plezier aan beleeft.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

De enige reden waarvoor ik een ingebouwde GPS zou nemen, is om duidelijke(re) instructies te krijgen in tunnels of andere plaatsen waar locatiebepaling lastig(er) is. De ingebouwde GPS is voor zover ik weet gekoppeld aan o.a. de snelheidsmeter van de auto en daardoor nauwkeuriger.
Computer(k)nul
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

In een EV heeft de ingebouwde GPS vaak ook de mogelijkheid om je een route uit te stippelen rekening houdende met de batterijlading en laadstops. Al zijn er apps die dat ook kunnen, en al helemaal in combinatie met een ODB2 dongle.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

In mijn wagen heb ik daar niet voor bij betaald.
De auto's op 't werk hebben dat wel, maar ik gebruik dat echt nooit. Die kaarten zijn niet up-to date, verkeersinfo werkt voor geen meter,...
Bij elk nieuw voertuig probeer ik het wel telkens, maar meer dan 2 ritten heb ik er nooit mee gereden.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 103 keer
Provider
Te Koop forum

Idem hier. De navigatie via het ingebouwde systeem van onze Peugeot heeft altijd moeten onder doen voor een oude TomTom die ondertussen al bijna 15 jaar oud moet zijn.
Officiële updates worden niet meer aangeboden voor die TomTom, maar via via lukt het wel om dit toestel telkens te updaten met de nieuwste kaarten.

Kies ik via het ingebouwde systeem voor de snelste route, dan geeft die werkelijk de snelste. Voor 1 of 2 minuutjes tijdwinst word je 20 km rondgestuurd via de snelweg!
Ik heb dan liever 20 km minder te rijden en een paar minuutjes langer onderweg te zijn via kleinere wegen zoals de TomTom netjes aangeeft.

Hoeft natuurlijk bij andere kaartsystemen niet noodzakelijk ook zo te zijn, maar ik heb de indruk dat losse navigatiesystemen of apps op de smartphone beter scoren.
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 63 keer

Hier een tesla. Ik gebruik tegenwoordig meestal ingebouwde nav, die voor het eerst supergoed is, maar toch ook vaak tomtom vanop de smartphone. Zeker als het over vooraf uitgestippelde routes gaat.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

Hier ook een Tesla en ik gebruik zowel de GM ingebouwde versie als Waze op mijn gsm. Meestal volg ik Waze als het een route is waar ik sowieso niet moet bijladen (99
% van mijn ritten). Als ik wel een SUC nodig heb, zal ik eerder GM volgen.

Ik rij eigenlijk altijd met gezond boerenverstand: ik blijf tijdens het rijden denken en herberekenen op "strategische" plaatsen. Het is dus een combo van mezelf, Waze en GM :)
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
mipa
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

Bij mijn Citroën heb ik 3 jaar gratis realtime informatie van TomTom-services
(nog een jaar te gaan) Het voordeel van de ingebouwde navigatie is bij mij dat
de informatie ook op het HUD verschijnt. En dan ook nog de spraaksturing:
Knopje op het stuur, "navigeer naar huis" en voilà.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

De navigatie in de wagens is vaak veel te duur voor wat het is. Meestal ook nog eens ernstig achterhaald, slecht gebruiksgemak en vaak nog kosten om updates te krijgen die ook telkens achter de feiten aanlopen. Vermits zowat iedereen een smartphone heeft die veel betere en meerdere optie biedt zie ik niet in waarom je nog extra zou betalen voor deze slechte oplossing.

Met een smartphone kan je ook gewoon al op voorhand een bestemming invoeren en die opent automatisch wanneer je in de wagen stapt met de app van uw keuze. Zelf heb ik een opdracht gemaakt die Waze opent met de actieve route zodra ik in bereik van de wagen ben. Dat kan dus ook als de smartphone gewoon in mijn zak zit.

Het belangrijkste van navigatie is actualiteit van data. Wat ben je met navigatie die je perfect de file in stuurt of die je naar een weg stuurt die al weken afgesloten is?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer

NuKeM schreef: 02 jun 2024, 10:22 Ik heb de interne navigatie/kaarten eigenlijk nooit gebruikt. Maar, het kan wel nuttig zijn dit te nemen, al was het maar omdat bv. CarPlay de GPS van de wagen kan gebruiken i.p.v. die van de smartphone die ergens diep in je zakken zit.
Is dit effectief een ding: maakt je smartphone gebruik van de GPS verbinding van de wagen?
Want dat maakt meteen wel een grote meerwaarde van zo'n systeem, waar ik het anders ook als weggesmeten geld zie tegenwoordig...

Enige voordeel die ik zie, is dat ingebouwde nav ook op je bestuurdersdashboard (of bij sommige auto's zelfs op je voorruit via projectie) komt, waar dat je via carplay enkel op je infotainment console beeld hebt (al is dit iets dat in de nabije toekomst ook wel zal wijzigen veronderstel ik).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Carplay is toch gewoon een kopie van wat er op de smartphone gebeurt (mirror screen). Als je bvb Waze gebruikt zal hij de navigatie van je smartphone gebruiken en die weergeven op het scherm van de wagen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

blaatpraat schreef: 03 jun 2024, 10:07 waar dat je via carplay enkel op je infotainment console beeld hebt (al is dit iets dat in de nabije toekomst ook wel zal wijzigen veronderstel ik).
Bij BMW is dit niet het geval... daar zie je de Carplay navigatie aanwijzigingen ook centraal en zelfs in je HUD.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

DarkV schreef: 06 jun 2024, 21:16
blaatpraat schreef: 03 jun 2024, 10:07 waar dat je via carplay enkel op je infotainment console beeld hebt (al is dit iets dat in de nabije toekomst ook wel zal wijzigen veronderstel ik).
Bij BMW is dit niet het geval... daar zie je de Carplay navigatie aanwijzigingen ook centraal en zelfs in je HUD.
Ja, maar de BMW navigatie heeft een echte map (met details) tussen de wijzerplaten, navigatie via Carplay/Android Auto heeft alleen mottige pijlen die - laten we eerlijk zijn - niets bijdragen als de grote map op het grote scherm getoond wordt.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 480 keer
Bedankt: 114 keer

En dat werkt ook enkel in Apple Maps denk ik? In ieder geval niet bij Waze.
AFAIK gebruikt CarPlay wel effectief de antennes van je wagen en niet meer de GPS van je telefoon. Dat valt te zien doordat de snelheidsmeting quasi gelijk loopt met de aanduiding in de wagen. Als ik dan CarPlay niét activeer, loopt die uiteen en is Waze op zichzelf veel accurater dan de auto (wat de bedoeling is, de auto zal altijd eerder een te hoge snelheid aangeven).

Ik ben echt geen fan van eender welke infotainment/navigatie in de auto zelf. Vanaf ik instap schiet CarPlay vanzelf aan en daar kom ik niet buiten.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

Hier BMW navigatie all the way - met de 2 mapjes en onder sneltoets "4" staat "split screen", waardoor je bij ingewikkelde situaties nog meer voorbeelden krijgt met aanduiding op welke rijstrook je best rijdt etc - en volledig gebruik van de Connected app om adressen al naar de auto te sturen. Instappen en "klikken" op de melding "hey, je stuurde dit adres naar de auto, wil je hiernaar navigeren?"
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

selder schreef: 07 jun 2024, 10:17 Hier BMW navigatie all the way
Idem hier... heb Carplay ook enkele keren geprobeerd maar is niet echt m'n ding.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb een goede houder voor m'n smartphone (Brodit) en gebruik enkel Waze op mijn smartphone display.
Ik schakel ook meestal de display van de auto UIT en zeker 's nachts en gelukkig heeft m'n huidige wagen nog altijd een echte knop om de display uit te schakelen. Dat is nog een gewoonte van m'n Saab 9-3 van lang geleden die een "Night Panel" button had waarmee niet enkel de externe display maar ook de hoofddisplay uitgeschakeld werd behalve een deel van de snelheidsmeter en de belangrijke indicaties.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 152 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

In m'n vorige wagen (Skoda Kodiaq diesel): nooit gebruikt
In de huidige (Kia EV6 EV): wel handig voor langere routes met tussenstops om te laden

Dat laatste kan ook anders (ABRP + OBD2 dongle), maar daar ben ik nog niet toe geraakt (en ABRP voor AA is ook betalend).

Al bij al zou ik vandaag de dag nooit meer bijbetalen voor navigatie in de wagen. Als het er toch al standaard in zit, tja...
ooh. shiny.
Plaats reactie

Terug naar “Niet-elektrische voertuigen”