Advies na plaatsen Digitale teller & Zonnepanelen
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 27 keer
Sinds vorige week zit ik met een digitale teller .
Nu zie ik overdag mijn elektriciteit wegstromen naar het net.
Alle kinderen en vrouw zijn uit het huis en heb een verbruik dan van ongeveer 800Watt , ik zie dan ook via de P1 dat er minimum 2000Watt wegvloeit naar het net.
Ik steek mijn warmtepompboiler nu ook overdag aan , maar nog vloeit er stroom weg
Heb ondertussen al gekeken voor thuisbatterij maar voor deze vragen ze gemiddeld 6000€ geinstalleerd.
Wat zijn jullie ideeeen hieromtrent ?
Alle kinderen en vrouw zijn uit het huis en heb een verbruik dan van ongeveer 800Watt , ik zie dan ook via de P1 dat er minimum 2000Watt wegvloeit naar het net.
Ik steek mijn warmtepompboiler nu ook overdag aan , maar nog vloeit er stroom weg
Heb ondertussen al gekeken voor thuisbatterij maar voor deze vragen ze gemiddeld 6000€ geinstalleerd.
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 141 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Voor al de weggevloeide stroom krijg je aalmoes van je energieleverancier.
Batterij lijkt beste investering, maar ik vind ze ook nog te duur dag van vandaag.
Batterij lijkt beste investering, maar ik vind ze ook nog te duur dag van vandaag.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

ISP:

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 86 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Allez, al gekocht en nu pas u informeren.helmuteke schreef: 07 mei 2024, 10:32 Sinds vorige week zit ik met een digitale teller .
De trieste waarheid is dat ZP icm DM niet rendabel is.
Met een DM is de maatschappij baas en doen ze met je wat ze willen.
Gelukkig moet je nu nog niet betalen voor de elektriciteit die je over hebt, maar dit komt....je overbelast het net namelijk, dit gaan ze niet dulden.
Een thuisbatterij is een onrendabele investering
Het enig dat ik u kan aanraden is een EV die ook kan fungeren als thuisbatterij. Maar dan moet je auto overdag in de zomer thuis zijn om over de middag te kunnen laden....
Maar god toch, waarom u al die rompslomp op de hals halen....voor wat...
Als je er wilde leggen moest je dit 10 a 15 jaar geleden gedaan hebben. Dat waren nogal eens tijden

- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Je had toch VOOR je de panelen installeerde kunnen checken hoeveel uw verbruik ongeveer is. Als je veel meer produceert dan verbruikt zal er een deel naar het net gaan als je geen opslag hebt.
Je kan dat beperken door uw verbruik anders te plannen zodat je zoveel mogelijk van uw verbruik door eigen productie wordt gedekt of naar opslag gaat. Als je een EV hebt kan je het laden daarvan zo instellen dat het laden gebeurt volgens uw productie. Grote verbruikers zoals wasmachines of vaatwas kan je met timer instellen dat ze elkaar volgen in verbruik.
Je kan ook opteren om te stoppen met produceren als je zo'n last hebt dat een deel van uw productie naar het net gaat, persoonlijk heb ik er geen last van. Wel is mijn factuur gedaald in vergelijking met toen ik volledig afhankelijk was van anderen die energie produceerden, voornamelijk multinationals met weinig scrupules.
Zonnepanelen zijn nog altijd erg rendabel, zelfs kritische stemmen over HE noemen het een nobrainer en investeren er zelf in.
Je kan dat beperken door uw verbruik anders te plannen zodat je zoveel mogelijk van uw verbruik door eigen productie wordt gedekt of naar opslag gaat. Als je een EV hebt kan je het laden daarvan zo instellen dat het laden gebeurt volgens uw productie. Grote verbruikers zoals wasmachines of vaatwas kan je met timer instellen dat ze elkaar volgen in verbruik.
Je kan ook opteren om te stoppen met produceren als je zo'n last hebt dat een deel van uw productie naar het net gaat, persoonlijk heb ik er geen last van. Wel is mijn factuur gedaald in vergelijking met toen ik volledig afhankelijk was van anderen die energie produceerden, voornamelijk multinationals met weinig scrupules.
Zonnepanelen zijn nog altijd erg rendabel, zelfs kritische stemmen over HE noemen het een nobrainer en investeren er zelf in.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 38 keer
Dit is dan ook het topseizoen voor ZP productie (lange dagen, nog niet te warm), in de koudere maanden ga je niet zoveel zien wegvloeien naar het net.
Je kan nog je afwas en wasmachine laten draaien overdag, maar daar stopt het wel een beetje.
Zonder een batterij (thuis en/of EV) is het inderdaad niet simpel om het verbruik de productie te laten volgen.
Je kan nog je afwas en wasmachine laten draaien overdag, maar daar stopt het wel een beetje.
Zonder een batterij (thuis en/of EV) is het inderdaad niet simpel om het verbruik de productie te laten volgen.
Laatst gewijzigd door ahrand 07 mei 2024, 10:53, in totaal 1 gewijzigd.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Een sluimerverbruik van 0,8kW is best veel.
Sinds 2021 is de DM verplicht bij nieuwe PV-installaties en uitbreidingen (al heb ik van horen zeggen dat bedrijven daar - wat had je verwacht - best creatief in zijn).
Het is nogal gek dat jij noch uw installateur zich 3,5jaar na het invoeren ervan (en nog wat meer na de aankondiging ervan) op de hoogt waren van de voor- en nadelen?
Concreet:
- draai uw wasmachine & vaatwasser overdag
- plan uw warmtepomp, airco, boiler, ... overdag
- steek uw EV overdag in
Lukt dat niet, heb je bovenstaande niet of wil je dat niet, is het misschien een optie op een batterij te plaatsen.
Ik heb in 2021 PV's laten plaatsen, met DM en batterij, en ik heb me dat nog niet beklaagd.
Sinds 2021 is de DM verplicht bij nieuwe PV-installaties en uitbreidingen (al heb ik van horen zeggen dat bedrijven daar - wat had je verwacht - best creatief in zijn).
Het is nogal gek dat jij noch uw installateur zich 3,5jaar na het invoeren ervan (en nog wat meer na de aankondiging ervan) op de hoogt waren van de voor- en nadelen?
Concreet:
- draai uw wasmachine & vaatwasser overdag
- plan uw warmtepomp, airco, boiler, ... overdag
- steek uw EV overdag in
Lukt dat niet, heb je bovenstaande niet of wil je dat niet, is het misschien een optie op een batterij te plaatsen.
Ik heb in 2021 PV's laten plaatsen, met DM en batterij, en ik heb me dat nog niet beklaagd.
-
- Premium Member
Mijn gezin bestaat uit 6 personen , heb 2 keukens , 2 badkamers .
Dus denk idd mss beste investeren dan in droogkast , misschien extra elektrische boiler van 200 liter . . . zal creatief moeten zijn
Wat het " sluimerverbruik " betreft , er draait daar constant een ventilatiebox ,heb ook enkele kleine servers draaien , dus zo gek is dit niet
ik heb misschien wat geovergedimensioneerd , maar in vorige woning zat ik aan een verbruik van 6000kwh per jaar , heb hierdoor op mijn dak 10K laten leggen , is een plat dak dus haal er zeker geen 10K uit.
Dus denk idd mss beste investeren dan in droogkast , misschien extra elektrische boiler van 200 liter . . . zal creatief moeten zijn
Wat het " sluimerverbruik " betreft , er draait daar constant een ventilatiebox ,heb ook enkele kleine servers draaien , dus zo gek is dit niet

ik heb misschien wat geovergedimensioneerd , maar in vorige woning zat ik aan een verbruik van 6000kwh per jaar , heb hierdoor op mijn dak 10K laten leggen , is een plat dak dus haal er zeker geen 10K uit.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Misschien eerst eens rekenen hoeveel €1.000den je gaat 'investeren' om te voorkomen dat je een paar € minder gaat krijgen door het niet te verbruiken maar wel een terugleververgoeding te krijgen.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
- Recent bedankt: 19 keer
Dat "sluimerverbruik" van 800Watt is bijna onmogelijk.helmuteke schreef: 07 mei 2024, 10:32 Alle kinderen en vrouw zijn uit het huis en heb een verbruik dan van ongeveer 800Watt , ik zie dan ook via de P1 dat er minimum 2000Watt wegvloeit naar het net.
Want als dat waar zou zijn, dan is je "sluimerverbruik" 19 kWh per dag of 7.000 kWh per jaar ...
Dat is meer dan jouw totaal geschatte jaarverbruik van 6.000 kWh ???
Op je dak heb je 10 kWp liggen, met welke omvormer? Ik neem aan een 3-fase 10 kVA omvormer?helmuteke schreef: 07 mei 2024, 11:20 ik heb misschien wat geovergedimensioneerd , maar in vorige woning zat ik aan een verbruik van 6000kwh per jaar , heb hierdoor op mijn dak 10K laten leggen , is een plat dak dus haal er zeker geen 10K uit.
Ik neem ook aan dat de panelen niet plat op het dag liggen, maar met een kleine helling (15°?) naar het Zuiden?
Dan is je jaaropbrengst ca 9.700 kWh. Op een mooie dag in mei heb je een piekvermogen van bijna 9.000 Watt

Bij een Oost-West opstelling (15% helling) zal het iets minder zijn: jaaropbrengst ca ca 8.400 kWh, piekvermogen 7.600 Watt
Met andere woorden: op zonnige dagen zal er altijd een groot gedeelte terugvloeien naar het net, en véél meer dan de 2.000 Watt die je vernoemde ...
Zoals hierboven al vermeld:
- zoveel mogelijk gebruiken tijdens productie (tijdgeschakelde was / vaatwas / boiler).
- thuisbatterij zal helpen om je eigenverbruik te laten stijgen, maar waarschijnlijk niet rendabel
- Met een gezin van 6P, 2 badkamers en 2 keukens ... is een extra warm water boiler waarschijnlijk geen overbodige luxe?
- andere investeringen helpen ook ... maar is dat de investering waard? Dat moet je zelf berekenen.
Je levert een bijdrage aan groenere energie

De dag dat je moet betalen om terug te leveren is een ander verhaal

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
- Bedankt: 178 keer
Je kunt ook een airco installeren om het huis te koelen.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
- Bedankt: 17 keer
Inderdaad. Wij hebben hier in huis drie jaar geleden 2 monoblocks geplaatst (bv.https://www.sanel.be/document/16739/BE_ ... E_V1.0.pdf)
Verbruiken het meeste stroom als het buiten warm is, en de zonnepanelen dus volop stroom leveren.
En sluimerverbruik: TV-decoder, modem/router, diepvriezer, frigo(s), een afzuigsysteem C of D bij recente woningen enz. Het loopt vlug op.
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 141 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Ventilatiesysteem D van Zehnder is ong 20w bij mij.
Mijn sluimerverbruik in nacht is 130-200w
Mijn sluimerverbruik in nacht is 130-200w
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
ISP:
Hey! (modem in bridge)

ISP:

- Dizzy
- Elite Poster
Ventilatiesysteem hangt sterk af van instellingen en er is ook setting voor zomer en winter.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Wat is je doelstelling ?
Want aan ideeën van derden die niet aan jouw doelstelling beantwoorden heb je niet veel.
Met je analoge meter "stroomt" je energie in dezelfde richting en in dezelfde hoeveelheden naar het net als met een digitale meter. Daar wijzigt dus al niet veel.
Welke elektrische toestellen heb je continu in gebruik - zonder de WPB - om een continu verbruik te hebben van 800 Wh?
Hier bedraagt het continu verbruik 's nachts een 50 tot 100 W en door de dag 100 tot 200 W (en een full electric woning met een binnen- en buitenkeuken, twee koel/vriescombinaties die 24/7 draaien, 6/7 thuiswerk, enz).
Wel maar één badkamer. Maar een keuken en een badkamer verbruiken niet continu energie wanneer ze door niemand gebruikt worden.
Waarom zou je extra elektrische toestellen gaan kopen waar je nu ook blijkbaar zonder kan om je eigen productie op te souperen? Je wordt nl. niet gestraft voor het terugleveren aan het net. Integendeel, je krijgt er een vergoeding voor.
Toegevoegd na 9 minuten 46 seconden:
Een digitale meter moet je niet kopen.
Die komen ze - op vraag of na vervallen termijn - gratis installeren.
Iedereen zijn eigen waarheid en vooral eigen rekening.De trieste waarheid is dat ZP icm DM niet rendabel is.
Hier werd jaren geleden de digitale meter zelf aangevraagd.
Brengt me, naast andere voordelen, op jaarbasis nu meer op dan met een analoge meter.
Geen prosumententarief, geen onbalanstarief en geen capaciteitstarief en geen databeheer meer te betalen.
Integendeel, ik krijg er nog geld bovenop.
Welke maatschappij is de bas en over wat?Met een DM is de maatschappij baas en doen ze met je wat ze willen.
Na inruil AM door DM is er hier niemand meer of minder de baas dan voorheen.
Integendeel, ik ken nu jaarlijks exact de weerkerende datum waarop de jaarnota wordt opgemaakt en moet nu niet meer zitten gokken wanneer de meteropnemer langskomt of de mail voor doorgave meterstanden binnen komt.
Toch al gehoord van dynamische tarieven?Gelukkig moet je nu nog niet betalen voor de elektriciteit die je over hebt, maar dit komt....je overbelast het net namelijk, dit gaan ze niet dulden.
Betaal je volgens vraag en aanbod.
Je moet er uiteraard zelf wel voor zorgen dat je de eigen vraag en aanbod kan sturen.
Zie voorgaande.Een thuisbatterij is een onrendabele investering
Welke EV raad jij aan die al kan dienen als thuisbatterij? (dus de V2H functie heeft en gehomologeerd is door Synergrid om dat te doen aan een woning parallel gekoppeld aan het net).Het enig dat ik u kan aanraden is een EV die ook kan fungeren als thuisbatterij.
Ik ken er momenteel maar eentje en dat is de Nissan Leaf op een CHAdeMo koppeling.
Maar die zou ik niemand nu nog aanbevelen gezien de EU als standaard CCS hanteert.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Hier komt het 'gewone verbruik' overdag terwijl we beiden thuiswerken zelfs amper boven de 400W uit.
Wat ik doe om eigenverbruik te verhogen is mijn boiler sturen adhv zonneopbrengst.
J.
Wat ik doe om eigenverbruik te verhogen is mijn boiler sturen adhv zonneopbrengst.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- heist_175
- Moderator
Die laptop en dat scherm gaat het verbruik idd nauwelijks beïnvloeden.
Tenzij iemand werkt op een core i9 onder load en met veel RGB-bling-bling
.
Tenzij iemand werkt op een core i9 onder load en met veel RGB-bling-bling

-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 39 keer
800 watt sluimverbruik .. Ik zat aan 15 watt als mijn frigo niet aan het verbruiken is, anders aan 90 watt. Nu aan 25 watt met een minder zuinige router en een mini pc die 24/7 draait.
- heist_175
- Moderator
Geen modem/router, geen AP's, geen diepvries, geen klokje op de oven/microgolfoven, geen touch-kookplaat, geen smart-devices die 24/7 meten?yaris schreef: 07 mei 2024, 20:25 Nu aan 25 watt met een minder zuinige router en een mini pc die 24/7 draait.
Straf dat je dat kan, 25W sluimerverbruik.
Of we praten over iets anders.
Als ik 160W schreef, is dat het totale verbruik van het huis, gemeten tijdens de uren dat ik slaap.
En wat ik meet is dus het totale verbruik van het huis. Als je geen PV/batterij hebt, is dat dus alles wat je van het net aftapt.
-
- Elite Poster
Tja, wanneer je de koelkast al niet meetelt, toch een toestel dat 24/7 stroom vraagt - is dat niet moeilijk.

Wanneer ik alleen de dip meetelt (geen verbruik in huis, net op de laagste curve van koelkast en diepvries, tussen twee metingen in,.....) geraak ik ook wel even aan 30W ogenblikkelijk sluimerverbruik.
Gemeten over een volledig uur zit ik dan geiddeld wel hoger aan de voorheen vermelde cijfers*.
Maar 800 W (800 Wh verbruik gemiddeld gemeten over een uur of net een piekverbruik gemeten?) blijft hoog.
Dat zou al een etmaal verbruik van een 19 kWh betekenen zonder dat er in huis iets speciaal gebeurt.
* 's nachts gaat alles wat niet noodzakelijk is hier wel van de stroom af.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
De ene woning is uiteraard de andere niet.
Vorige nacht zat ik tussen 00:00 en 06:00 uur (waneer er alleen sluimerverbruik is van toestellen die niet uitschakelbaar zijn zoals 2 koel/vriescombi's, modem/router, accespoint met versterker, standby verbruik accuomvormer, pompen, energiemeters,...) op een gemiddeld verbruik van 70 Wh per uur.
De losstaande koelkast/vrieskast in de koele berging verbruikt gemiddeld 13,35 Wh per uur en de ingebouwde koelkast met vriesvak in de leefruimte een 20,8 Wh per uur. Dat alleen is al goed voor een 34,15 Wh of de helft van het sluimerverbruik.
Vorige nacht zat ik tussen 00:00 en 06:00 uur (waneer er alleen sluimerverbruik is van toestellen die niet uitschakelbaar zijn zoals 2 koel/vriescombi's, modem/router, accespoint met versterker, standby verbruik accuomvormer, pompen, energiemeters,...) op een gemiddeld verbruik van 70 Wh per uur.
De losstaande koelkast/vrieskast in de koele berging verbruikt gemiddeld 13,35 Wh per uur en de ingebouwde koelkast met vriesvak in de leefruimte een 20,8 Wh per uur. Dat alleen is al goed voor een 34,15 Wh of de helft van het sluimerverbruik.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
Hier rond de 150 Watt tijdens de nachten. Zit hier met losse diepvriezer, systeem D ventilatie en wat prullen zoals modem...
Grote verbruikers zijn booster op inductiekookplaat, haardroger, microgolf,...
Grote verbruikers zijn booster op inductiekookplaat, haardroger, microgolf,...
-
- Premium Member
wat enkel kan draaien bij mij 's nacht
Ventilatiebox - 50Watt
Modem
3 POE switches ( 4 Poe camera , 4 Poe AP, Ajax module , Homey module , Zigbee controller )
Nuc , Proxmox
FW
Modem
2 Koelkasten
1 Diepvries
9 Shelly
15 tal wifi lampen
en dan wat opladers van de gasten
Ventilatiebox - 50Watt
Modem
3 POE switches ( 4 Poe camera , 4 Poe AP, Ajax module , Homey module , Zigbee controller )
Nuc , Proxmox
FW
Modem
2 Koelkasten
1 Diepvries
9 Shelly
15 tal wifi lampen
en dan wat opladers van de gasten
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Alles wat warmt of koelt is 'verdacht' als grootverbruiker simpel gesteld.
Als je toch into Shelly's bent, kan je diepvries en koelkasten meten ?
J.
Als je toch into Shelly's bent, kan je diepvries en koelkasten meten ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
Dat zijn toestellen die een tijdelijk hoog vermogen trekken (kW) maar door hun beperkte gebruiksduur doorgaans geen grote verbruikers zijn (kWh).Dizzy schreef: 08 mei 2024, 12:02 Grote verbruikers zijn booster op inductiekookplaat, haardroger, microgolf,...
Wanneer je ziet dat een toestel (of alle verbruikers tezamen) 150W verbruiken is dat een momentopname.
Om continu sluimerverbruik te bepalen meet je dus ook beter gedurende minstens een uur of alle nachturen en deelt het aantal (k)Wh dan door het aantal uur.
Een motor van bv. een koelkast/diepvries verbruikt in de laagste fase een 1 tot 5W maar wanneer de motor aanslaat kan dat even 30 tot 60W zijn en wanneer je een antifrost hebt zelfs tot 150W per toestel wanneer de antifrost (normaliter eenmaal om de 24 tot 48 uur) actief is.
Toegevoegd na 6 minuten 54 seconden:
Meten = weten.
Wil je weten wat ieder toestel individueel verbruikt zal je ze individueel moeten meten.
Alleen dan kan je te weten komt wie de continu grootverbruikers zijn en of je deze periodiek (bv. tijdens de nachturen) wil uitschakelen.
"Een koelkast" zegt ook weinig. Welke energieklasse? Staat ze in een verwarmde ruimte of juist niet? Wordt de deur minimaal of meerdere keren per uur geopend en hoe lang? Is ze volledig gevuld of half leeg?......
Wanneer je doelstelling is zoveel mogelijk eigen stroom te verbruiken en af te zien van iedere terugleververgoeding kan je beter zoveel mogelijk elektrische toestellen aanzetten tussen zons- en zonsondergang en daarbuiten, indien geen eigen opslag, uitschakelen.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
Het enige dat hier af en toe opvliegt tijdens de nacht is de waterverzachter. Dat is echter maar om de zoveel dagen dus ook niet echt een probleem.
Antifrost zit er op de diepvries maar geeft precies weinig verschil. Zijn wel allemaal vrij nieuwe toestellen. Een verbruiker is ook de oude TV die nog een LED is met ambilight en de beamer zal ook wel wat verbruiken want dat geeft toch wat warmte af.
De sauna moet ik eens testen want dat was de reden waarom we 3F hebben.
Antifrost zit er op de diepvries maar geeft precies weinig verschil. Zijn wel allemaal vrij nieuwe toestellen. Een verbruiker is ook de oude TV die nog een LED is met ambilight en de beamer zal ook wel wat verbruiken want dat geeft toch wat warmte af.
De sauna moet ik eens testen want dat was de reden waarom we 3F hebben.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 39 keer
Nee nee verbruik op het laagste per uur, niet van heel de nachtheist_175 schreef: 07 mei 2024, 20:43Geen modem/router, geen AP's, geen diepvries, geen klokje op de oven/microgolfoven, geen touch-kookplaat, geen smart-devices die 24/7 meten?yaris schreef: 07 mei 2024, 20:25 Nu aan 25 watt met een minder zuinige router en een mini pc die 24/7 draait.
Straf dat je dat kan, 25W sluimerverbruik.
Of we praten over iets anders.
Als ik 160W schreef, is dat het totale verbruik van het huis, gemeten tijdens de uren dat ik slaap.
En wat ik meet is dus het totale verbruik van het huis. Als je geen PV/batterij hebt, is dat dus alles wat je van het net aftapt.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
Thuisbatterij van 5 tot 10 kw steken is een optie, met de huidige installatie en verbruik zal je een dikke 400 euro per jaar terugwinnen.helmuteke schreef: 08 mei 2024, 11:43 ik denk dat ik dus eerst eens naar dat sluimerverbruik ga kijken
Deze nacht was het laagste 350Watt.
Elke Kw batterij boven de 5 brengt minder op.
Afhankelijk van de kost van de batterij dus …