Betalende SMS herinnering afspraak

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

De laatste tijd ontvangen we heel frequent een SMS als herinnering aan een afspraak.
Meestal zijn dit dokter- of ziekenhuis afspraken, maar ook mijn Hyundai garage (Van Mossel) etc ...

Ik heb dara geen probleem mee, zo'n herinnering komt altijd van pas .... zolang het een gratis dienst is.

Voor een tandartsafspraak deze morgen, kreeg ik echter 2 sms'sen
Maandag 08.54
SMS van 8810
Beste [naam], vergeet uw afspraak op woensdag 24/04/2024 om 9:00 niet.
Mvg, uw tandarts. (Op dit bericht kunt U niet antwoorden)
Dinsdag 09:21
SMS van 6019
Dit is een herinnering aan uw afspraak bij tandarts [naam] op 24/04/2024 om 9:00
Onmiddellijk gevolgd door een berichtje van Mobiel Vikings wegens verbruik buiten bundel
Gezien een SMS van 6019 0,75 EUR/SMS ontvangen/verzonden kost ... :oops:
De eerste sms (van 8810) is gratis

Ik lees hier af en toe klachten van gebruikers die moeten betalen voor betalende ontvangen SMS'sen, maar meestal is dat omdat mensen zich (onbewust?) inschrijven voor een dienst.
Maar kan ik zomaar een betalende sms van 6019 krijgen zonder dat ik mij hiervoor inschreef? Is dat legaal?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

Bij het maken van afspraken zie je dat tegenwoordig staan. Kan jet het daar aanvinken.

Je kijkt best eens op.de site van je tandarts of het op die manier geïmplementeerd is
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

Opt-in van de ontvanger is vereist. Tevens de mogelijkheid om het met eenvoudig bericht stop te zetten.

Betalende SMS kan AFAIK ook op lijnniveau uitgeschakeld worden.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 140 keer

Ik weet op Smartschool bestaat die optie ook om een sms herinnering te krijgen voor het ouder contact maar daar staat duidelijk bij dat het geld kost en je moet dat expliciet aanvinken.

No way natuurlijk, ik gebruik gewoon m’n agenda waar je reminders voor kunt instellen.

Wat je ook kunt doen is wekelijks even de agenda doorlopen en bijvoorbeeld een extra reminder of wekker zetten op je smartphone.

Ik vind die betalende sms diensten er echt over.

Toegevoegd na 2 minuten 55 seconden:
CCatalyst schreef: 24 apr 2024, 21:02 Opt-in van de ontvanger is vereist. Tevens de mogelijkheid om het met eenvoudig bericht stop te zetten.

Betalende SMS kan AFAIK ook op lijnniveau uitgeschakeld worden.
Inderdaad best “premium diensten” zoals 070 / 09xx incl. premium sms uitschakelen in de portal bij je provider. Gewoon principieel geen gebruik van maken die onzin.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”