Waarde van huizen/appartementen schatten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
anonyme
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 10 keer
  • Citeer
  • Citeer
  • Topic 20 laatste posts samenvatting

Beste,

Voor wie me al een beetje kent deed ik onlangs hier al een topic open over een bod op een huis dat ik mislopen was, dus ben volop naar nieuwe appartementen/huizen aan het zien :banana: . Ik hoop dat ik niet teveel topics opendoe.

Indien jullie naar een vastgoed zoeken via makelaars/immoweb en dergelijke: bieden jullie standaard onder de vraagprijs? Zoja hoeveel. Ik weet natuurlijk dat je de marktprijs moet zoeken en daarnaar toe zult moeten gaan: maar ik vind het soms héél moeilijk om die 'marktprijs' te berekenen schatten.

Een voorbeeld:
- Een mooier/zuinigere recente nieuwbouw (2020) van 90m² is onlangs hier verkocht aan 345k (dat was ook de vraagprijs). WP/Zonnepanelen inbegrepen en ondergrondse droge staanplaats + ondergronds berging. Tip/top in orde en helemaal *niets* op aan te merken.
- Een iets ouder appartement (2013) EPC B met gasverwarming (CV), buitenstaanplaats, zonder aparte ondergrondse berging maar wel 114m² in een iets goedkopere gemeente dan het eerste. Vraagprijs: 390k.

Ik geef maar een simpel voorbeeld om de topic wat op gang te trekken en het is eerder wat richtinggevend, maar ik ben niet specifiek op zoek naar raad voor bovenstaande case, want ik ben zo nog met een paar andere cases ook bezig, maar dit kan misschien een richting aangeven.

Hoe bepalen jullie je bod? Bieden jullie soms de vraagprijs? 350k is het maximum dat ik kan uitgeven, dus vraag me dan soms af of ik wel naar dat van 390k moet gaan zien/proberen.
Men zegt soms dat je eigenlijk standaard tussen de 10 à 20% van de vraagprijs moet bieden.

Vind het soms moeilijk om te weten wat meerwaarde geeft en wat niet: oppervlakte <> ouderdom <> wp of gas bvb.

Realo.be geeft me soms wel wat nuttige inzichten.

Nog iemand tips/ervaringen die hij wil delen?

Tnx.
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
Bedankt: 49 keer
  • Citeer
  • Citeer

Men zegt wel eens, wat de gek er voor geeft :-)

Mijn ervaring:
Jaren geleden toen de rente laag stond werd vaak serieus overboden. 20 000€ extra bieden/lenen op bijvoorbeeld 20jaar was niet veel extra in de maandlast.
De dag vandaag denkt men wel 2keer na door de hoge rente.

Daarnaast heeft het EPC label ook een impact. Renoveren is duurder en duurder geworden. Woningen met slechte EPC < D blijven vaak langer te koop staan, of worden goedkoper verkocht. Een beter EPC is net andersom.

Hou ook rekening met extra kosten in je aankoopbudget (notaris etc...)
Websites van de makelaar zelf zijn meestal sneller geupdate. Een algemene immo website duurt vaak enkele dagen. En dan kan het zijn dat het al verkocht is..
Eens rond rijden/fietsen in de buurt waar je wil wonen want men plaatst vaak eerst het te koop bordje.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Bij ons was een huis zoeken een fulltime hobby.
Alles wat te koop kwam in de regio bekeken we, stond het ons aan op gebied van indeling, ouderdom, ligging, potentieel, kortom alles behalve prijs, dan gingen we kijken. Op die manier krijg je relatief snel zelf een beeld van prijzen. Reken zelf wat je wil veranderen en wat het je kost.
Zie je het zitten, doe een bod waar jij mee kan leven, wordt het aanvaard ben je klaar, wordt het niet aanvaard, hop naar de volgende.
Het belangrijkste is dat jij je er goed bij voelt, jij moet er gaan wonen, met welk gevoel de verkoper achterblijft hoef jij je niet aan te trekken, omgekeerd is dat ook zo.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 64 keer
  • Citeer
  • Citeer

@anonyme Gewoon ter confirmtie, je beseft dat er bovenop de prijs van een woning nog allerhande kosten komen? Als je max €350k kan uitgeven is dit dan inclusief of exclusief extra kosten?
anonyme
Member
Member
  • Citeer
  • Citeer

Ratface schreef: 15 maa 2024, 08:08 @anonyme Gewoon ter confirmtie, je beseft dat er bovenop de prijs van een woning nog allerhande kosten komen? Als je max €350k kan uitgeven is dit dan inclusief of exclusief extra kosten?
Tja extra kosten:
Registratie
Akte notaris

Welke andere kosten komen er direct bij? Verhuis rn schilderen eventueel. Ik zoek altijd iets waar geen werken aan zijn direct.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer
  • Citeer
  • Citeer

Ik denk dat zoiets heel persoonlijk is, net zoals een vraagprijs (of prijs die een verkoper er voor zou willen). Er zijn bv. mensen die het niet erg vinden 100m van een snelweg te wonen en dat dan niet of nauwelijks in mindering brengen op een vraagprijs/bod en anderen die dat wel doen (als ze er al zouden willen wonen), dus dan heeft die eerste natuurlijk meer kans een winnend bod te doen.
Ik zou persoonlijk geven wat je zelf vindt dat het waard is, maar dat is mogelijk net je vraag... hoe bepaal je dat. De verkoopprijzen van de (gelijkaardige) huizen in de buurt kunnen soms al een indicatie geven... als je die al zou kennen of te weten kunnen komen. In Nederland bv. kan je dat soort zaken opvragen bij het kadaster en is dat niet 'geheim', hier ligt dat moeilijker blijkbaar.
Je kan ook naar de grondprijzen kijken in de omgeving en dan bepalen of het huis dat erop staat de meerprijs waard is. Of, stel dat je de woning die te koop staat zou renoveren, wat zou dat kosten en op welk bedrag komt de totaalwoning excl. grond dan uit... op basis daarvan kan je je vraagprijs dan bijstellen.
Uiteindelijk is het een spel van vraag en aanbod.
Helaas voor de kopers zijn de gesloten enveloppen tegenwoordig wat de norm en durven makelaars het spel vooral in eigen en verkoper zijn voordeel te spelen (ergens logisch, maar soms gaat het erover).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Je moet wat actief zoeken en dan krijg je vanzelf een beeld van de prijzen. Gebruik sites als immoweb om prijzen te verzamelen en neem zo vergelijkbaar mogelijke huizen. Appelen met peren vergelijken helpt niet.

De prijzen verschillen per stad maar ook per buurt. Ligging is alles, misschien nog meer dan de staat van de woning. Loopt er een drukke baan voor de deur of een spoor achter de tuin dan heeft dat invloed op de prijs. Ook de oriëntatie is van belang, een tuin waar geen zon in komt is minder leuk. Ook voor zonnepanelen kan dat meespelen. Goeie buurten zullen dus snel verkopen en je zal dicht bij de vraagprijs zitten want er zijn veel gegadigden en er moet maar 1 zot tussen zitten. Ook bereikbaarheid en voorzieningen spelen een rol zoals winkels, bushalte, school, ...

Wat ook op de prijs invloed heeft is of de woning instapklaar is. Dan zal de vraagprijs nog sneller gehaald worden. Een woning waar je niets meer aan moet doen wil iedereen. Merk op dat zelfs schilderen niet zo goedkoop is. Toen ik mijn vorige woning verkocht was die instapklaar. Achter ons werd er een gloednieuwe wijk gebouwd dus er was keuze maar toch wilden veel mensen onze woning omdat die af was. Je moest enkel de meubels verhuizen en dat was het. Ook zaken zoals een aangelegde tuin en voortuin/oprit spelen mee want ook dat kost geld. Daarnaast zijn er dan nog kleinere zaken zoals privacy en inkijk. Ons huis had een aangelegde tuin waar je in kon bewegen zonder inkijk omdat de beplanting al gegroeid was, de nieuwe woningen hadden nog niets en het duurt al snel 5 jaar of meer eer je +2 meter hebt.

Na 9 jaar verkocht ik die nieuwbouw aan het dubbele van de prijs die ik betaalde maar dat waren dan ook de hoogdagen van het vastgoed en de woonbonus bestond ook nog. Nu merk ik dat woningen iets langer te koop staan waardoor de vraagprijs soms bijgesteld wordt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 64 keer
  • Citeer
  • Citeer

anonyme schreef: 15 maa 2024, 08:34
Ratface schreef: 15 maa 2024, 08:08 @anonyme Gewoon ter confirmtie, je beseft dat er bovenop de prijs van een woning nog allerhande kosten komen? Als je max €350k kan uitgeven is dit dan inclusief of exclusief extra kosten?
Tja extra kosten:
Registratie
Akte notaris

Welke andere kosten komen er direct bij? Verhuis rn schilderen eventueel. Ik zoek altijd iets waar geen werken aan zijn direct.
Eventuele registratie hypotheek
Eventuele schuld saldo
Bij een (bijna) nieuwbouw 21% BTW
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Notarissen hebben wel toegang tot verkoopprijzen van huizen in de buurt dacht ik.
anonyme
Member
Member
  • Citeer
  • Citeer

Ratface schreef: 15 maa 2024, 08:08 Eventuele registratie hypotheek
Eventuele schuld saldo
Bij een (bijna) nieuwbouw 21% BTW
Uiteraard, maar dit is ingecalculeerd. De nieuwbouws die ik bezoek, zijn steeds 6% BTW indien ik aan de voorwaarden voldoe. Nieuwbouws met 21% BTW bezoek ik niet omdat het m'n budget ruim overschrijdt.

Bedankt alvast.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 13 keer
  • Citeer
  • Citeer

Dizzy schreef: 15 maa 2024, 09:02 Een woning waar je niets meer aan moet doen wil iedereen.
Nou, een bepaald publiek misschien wel maar zeker niet iedereen.
Je koopt dan immers een woning volgens de smaak en keuzes van een ander.
Bovendien weet je bij zo'n woning ook niet altijd of ze gebouwd/gerenoveerd is "op het oog" en de echte tekortkomingen goed verborgen zitten.

Maar gezien iedereen wel andere keuzes en uitgangspunten heeft is het zeer moeilijk om je daarin in detail te laten adviseren van op afstand door derden en dat op basis van summiere informatie.

Wat betreft de prijs zijn er wel een paar basisregels die je kan aanhouden:
- Bepaal vooraf je max. totale aankoop prijs en ga daar niet boven.
- Bereken vooraf goed je beschikbare budget dat je niet in problemen brengt, ook niet als er zich iets onverwacht voordoet, en ga daar al helemaal nooit boven. B
- Locatie heeft meer invloed op de prijs dan de staat van een woning. Het eerste kan je niet meer veranderen, het tweede desnoods nog wel.
- Ga nooit op koopjacht omdat je iets "moet" hebben. Maar ga vrijblijvend op onderzoek uit zodat je alle tijd kan nemen om te wikken, te wegen en te vergelijken.
- Voorgaande stelt je ook meer in staat om onder de vraagprijs te bieden (want je moet het pand niet onder elk beding hebben). Je kan daarna altijd nog een hoger bod doen binnen je eigen vooropgesteld max. maar niet meer terug naar beneden.

Wanneer je alleen voor een instapklare woning wil gaan beperkt dat uiteraard de mogelijkheden. De risico's op gebreken die pas later opduiken zijn groter en de kans op een koopje nog kleiner. Maar dat is eigen aan de koper.

Persoonlijk zou ik net het tegengestelde uitgangspunt hanteren (maar in deze case dus duidelijk niet van toepassing) en voor een te renoveren pand gaan (maar op een zeer goede locatie gelegen of een locatie met toekomstmogelijkheden) en ver onder de vraagprijs bieden. En daarnaast uiteraard rekening houden met het budget voor renovatiekosten (naar eigen smaak en zo toekomstgericht mogelijk, desnoods in etappes uit te voeren).
Niets dat zo snel in waarde stijgt als een goedkoop aangekocht pand op een uitstekende locatie en dat goed gedocumenteerd toekomstbestendig werd gerenoveerd.
Maar dan moet je wel bereid zijn zelf er de nodige tijd in te steken en geduld kunnen hebben.
Omgekeerd dus van een "instapklare" woning. Dat blijft een gok naar de toekomst en bijna altijd te duur betaald.

Het "onder gesloten omslag bieden" is een tijdje in zwang geweest omdat er paniek heerste en de vraag het aanbod oversteeg en geld lenen schijnbaar gratis was. Als koper laat je zo'n periode ook maar beter aan je voorbij gaan.
En die periode op de huizenmarkt ligt nu toch al terug achter ons.

De woningmarkt (voor nieuwbouw) in de vork 300-350K is voor verkopers ook de makkelijkste die er is en voor kopers de moeilijkste.
Dat is immers het marktsegment waar de overgrote meerderheid in zit te vissen en je als verkoper makkelijk kopers vindt die bereid zijn de vraagprijs te betalen want je krijgt er het makkelijkst een lening voor toegezegd en het ligt binnen het budget van een modaal loon.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 22 keer
  • Citeer
  • Citeer

een site die ik altijd gebuik is https://www.hoeveelkostmijnhuis.be/ de rekenmodules gaven voor mijn projecten een kleinere hogere prijs dan wat ik uiteindelijk moet betalen.

Verder is het bekijken van nieuwbouw zeker iets wat je moet blijven doen zeker aan 6% btw.
Met nieuwbouw het je de voordelen dat je EPC als goed is en in veel gevallen heb je dan ook zonnepanelen, vloerverwarming en een warmtepomp hebt.

Een oud gebouw naar de normen van vandaag brengen kan veel tijd en geld kosten, alsook kunnen er onverwachte problemen opduiken die nog extra gaan kosten.
Een oud gebouw vraagt meestal ook meer onderhoud of men moet alles vanaf de aankoop veranderen en dan nog.

In de meeste gevallen zal je inderdaad moeten inboeten in het aantal bewoonbare m², maar hoe groter de bewoonbare m² hoe hoger de verwarmingskosten natuurlijk.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Verbouwen is ook een optie maar je moet dan wel veel zelf kunnen doen. Helaas beginnen veel eraan omdat het moet, ook al hebben ze niet de nodige kennis en skills. Zo kom je dan uit bij projecten die meer dan 10 jaar duren en uiteindelijk niet eens goed gedaan zijn. Dat is de reden waarom ik een aantal verbouwde huizen heb laten vallen. De eigenaar wou (te) veel geld voor zijn geklungel.

Instapklaar moet uiteraard naar uw zin zijn maar dan kan je wel een tijdje verder. Een keuken die niet uw keuze is maar perfect werkt is minder dringend dan isolatie enz...

Oudere huizen zijn inderdaad soms ruimer maar je moet ook kijken naar indeling en nuttige ruimte. Sommige oude huizen zijn niet echt efficiënt gezet of met meerdere aanbouwingen. Vaak zie je bvb een badkamer die achteraan bijgebouwd is, dat is vaak totaal onpraktisch terzij je graag exhibitionist speelt voor uw gasten :)

Heel wat oudere huizen zijn ook serieus overprijsd. De bewoners hebben er vaak niets aan gedaan buiten uitgeleefd maar bij de verkoop wil men wel de volle pot, alsof het een nieuwbouw is met alle moderne eisen en energievoorzieningen.

En bekijk ook de buren eens. Net als de ligging zit je daar meestal een tijdje aan vast.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Hoe doe je dat dan in de praktijk de waarde van de buren inschatten?
Kan je dat door even door de buurt te lopen en overal aan te bellen en ze na een ogenblik bekeken en gesproken te hebben al te kunnen inschatten of ga je in een buurt van je keuze een tijdje huren om ze beter leren kennen en wanneer het tegenvalt ergens anders proberen?

Wat betreft renovatie versus nieuwbouw, ieder zijn ding uiteraard en de wil om nieuwe zaken aan te leren. Dat verschilt idd van persoon tot persoon.
Wat ik uit de eigen praktijkervaring wel kan meegeven is dat een waardevermeerding van netto 100K op 2 jaar tijd (renovatie van een uitgeleefde veertigjaren stadswoning grenzend aan een stadspark tot een energielabel A - 20kWh/m² jaar) economisch iets vlugger opschiet dan het uitsparen van een makelaarsloon bij de verkoop van een woning.

Wie kandidaat koper is van een instapklare nieuwbouwwoning zal dit overigens doorgaans niet rechtstreeks van de eigenaar kunnen doen maar via een makelaar/projectontwikkelaar.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Neen, gewoon wat opletten op enkele signalen. Ligt er veel rommel of vuil, zitten er 5 honden aan het hek, staat er een wrak van een wagen al jaren op de oprit,... soit, signalen genoeg.

Het is niet ieders hobby om te verbouwen en niet iedereen is er even goed in, zelfs velen die het wel graag doen. Sad but true.

Dat je er veel geld mee kan besparen, als je het goed doet en niet halverwege stopt omdat het boven je petje is, geloof ik graag en ontken ik ook niet. Het is gewoon niet voor iedereen. Het is niet voor niets dat er diverse vakmensen zijn in de bouwsector, als eentje alles even goed kon hoefde dat niet. Er bestaat zelfs een programma over: help...

Het is net bij huizen die perfect in orde staan en dus echt instapklaar zijn dat de verkoop makkelijk is en dus makkelijker zelf te doen. In ieder geval makkelijker/sneller dan een verbouwing. Op een dikke week tijd kan ik geen huis verbouwen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Dizzy schreef: 15 maa 2024, 15:53 Neen, gewoon wat opletten op enkele signalen. Ligt er veel rommel of vuil, zitten er 5 honden aan het hek, staat er een wrak van een wagen al jaren op de oprit,... soit, signalen genoeg.
Ah ok, my bad.
We gaan blijkbaar naar een wonig op zoek in een totaal verschillende woonomgeving.
Het is niet ieders hobby om te verbouwen en niet iedereen is er even goed in, zelfs velen die het wel graag doen. Sad but true.
Correct. Niets komt vanzelf.
Er bestaat zelfs een programma over: help...
Eveneens correct.
Ik baseer me dan ook liever op het reële leven en niet op TV-shows waar alles van tevoren uitgeschreven is om het gewenste "effect" te bereiken.
Het is net bij huizen die perfect in orde staan en dus echt instapklaar zijn dat de verkoop makkelijk is en dus makkelijker zelf te doen. In ieder geval makkelijker/sneller dan een verbouwing
.
Perfectie bestaat niet, ook niet in de woningbouw en al zeker niet wanneer gerealiseerd door een aannemer/projectontwikkelaar. Die streven uiteindelijk ook maar naar winstmaximalisatie.
Er is inderdaad niets moeilijk aan om een instapklare woning te betrekken. Dat is gewoon een paar handtekening zetten en het nodige bedrag overschrijven. En daar betaal je een prijs voor. En, zoals eerder geschreven, op een nieuwbouwwoning in het segment rond de 300/350K valt er dan weinig op de vraagprijs af te dingen.
Het is maar wat je zelf wil.
Op een dikke week tijd kan ik geen huis verbouwen.
Uiteraard niet. Niets komt zomaar uit de lucht vallen.
Op twee jaar tijd verdient ook niet iedereen 100K netto.
Wie dat wel doet heeft uiteraard ook meer budget om een instapklare woning te kopen met een budget boven de 350K.
Andere wensen, andere gevolgen.

Het is aan TS om uiteindelijk zijn/haar/x keuze te bepalen binnen het beschikbare budget.
Sol Invictus!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Veel hangt al af van of er verbouwd is om er zelf te wonen of verbouwd om terug te verkopen. De laatste categorie zou ik afraden.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Je kan dat uiteraard ook combineren. Het ene sluit het andere niet uit.
Verbouwen (of laten verbouwen) om een tijdje zelf in te wonen (of familieleden in laten wonen), ondertussen een nieuw project opstarten, eerste project verkopen met winst, enz.
Het begin is uiteraard langzaam en moeilijk maar eenmaal het beginpunt voorbij begint, zoals iedere investering, het sneeuwbaleffect te werken en betaalt ieder project het volgende al meer dan af en kan je de netto winst weer in iets anders investeren (je weet wel: spreiding) enz.

Van in zijn zetel blijven zitten of alleen werk te verrichten in dienst van een ander is nog niemand er echt op vooruit gegaan. Doorgaans leidt dat laatste alleen maar tot gejammer over het eigen "ongeluk" en het "geluk" dat alleen maar de anderen ten deel valt.

Ik kan het dus iedereen aanraden zijn of haar eigen lot actief in handen te nemen en niet te wachten tot het geluk uit de lucht komt vallen.
Laatst gewijzigd door ivob 15 maa 2024, 16:31, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider
  • Citeer
  • Citeer

het is dat wat ik bedoel, als je verbouwt met verkoop in het achterhoofd als hoofddoel, dan verbouw je anders, meestal minder duurzaam.
J.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Volledig mee eens.
Wanneer je een "instapklare" woning koopt gebouwd door een ander (en waar je totaal geen controle kon uitoefenen op het bouwproces) loop je dat risico dus ook.
Sol Invictus!
stevenvs
Plus Member
Plus Member
  • Citeer
  • Citeer

Dat risico is toch een heel stuk kleiner dan wanneer je een oude woning koopt die verbouwd is om te verkopen. Materiaal keuze zal hier niet echt top zijn.
Een nieuwbouw gekocht via een projectontwikkelaar heeft altijd 10 jaar garantie en als je snel genoeg koopt kan je nog kiezen hoe het er binnen zal uitzien.
Dit eventueel tegen een meer kost of zelfs een minder kost.
In de laatste 7 jaar 3 appartementen gekocht.
1 iets ouder appartement van de jaren 2000 rechtstreeks van de verkoper, hij had alle originele facturen nog. Ik kon dus zonder probleem zien van welke kwaliteit het gebruikte materiaal was.
2 nieuwbouw appartementen waar de binnenzijde volledige aangepast en gekozen is geweest door mij.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Zoals ik eerder al schreef ligt het nogal voor de hand dat wanneer je een woning renoveert dat je een volledig dossier (facturen + foto's van iedere stap) opstelt ter documentatie. Alleen al voor het bekomen van een gunstig EPC attest is dat een meerwaarde (je wil heus niet dat ze overal gaan breken om te kijken hoe de isolatie werd uitgevoerd en zonder detail documentatie nemen ze gewoon de standaard waarden).
Maar maakt niets uit, ik renoveer nooit een woning zonder er eerst een bestemming in eigen kring voor gevonden te hebben. Dat is dus altijd grondig en volledig toekomst gericht.
In tegenstelling wat velen denken is een oude woning (de oudste die ik ooit gerenoveerd heb in België was van oorsprong 16de eeuws en in het buitenland nog ouder) grondig renoveren helemaal niet duurder dan nieuwbouw en al zeker energetisch niet slechter dan een nieuwbouw (appartement) van een projectontwikkelaar. Integendeel zelfs.
Betaalbare nieuwbouwprojecten liggen ook niet altijd op een toplocatie. Daarvoor zoek je, zeker in het centrum van een provinciestad, beter naar een verloederd pand.
Locatie is grotendeels bepalend voor de te realiseren meerwaarde bij de verkoop van een gerenoveerde woning.
Sol Invictus!
anonyme
Member
Member
  • Citeer
  • Citeer

ivob schreef: 15 maa 2024, 16:26 Je kan dat uiteraard ook combineren. Het ene sluit het andere niet uit.
Verbouwen (of laten verbouwen) om een tijdje zelf in te wonen (of familieleden in laten wonen), ondertussen een nieuw project opstarten, eerste project verkopen met winst, enz.
Het begin is uiteraard langzaam en moeilijk maar eenmaal het beginpunt voorbij begint, zoals iedere investering, het sneeuwbaleffect te werken en betaalt ieder project het volgende al meer dan af en kan je de netto winst weer in iets anders investeren (je weet wel: spreiding) enz.
Als koper schiet je dan niet een beetje in je eigen voet bij dergelijke projecten? Ik zie hier inderdaad wel wat mensen die een krot goedkoop opkopen, het dan verbouwen (als particulier of op een bv'tje dat ze na 2 jaar opdoeken) en weer verkopen.
Wat met de 10-jarige aansprakelijkheid? Ik zeg niet dat het makkelijk is om hierop een beroep te doen je komt terecht in ellenlange procedures met advocaten/experten en rechtbanken: maar je hebt dan toch nog iets van kans?
Als je het koopt van een BV'tje of een particulier zal het al wat moeilijker zijn om nog geld te claimen indien er gebreken uitkomen.

Zelf hier een appartement gekocht 7 jaar geleden van een "aannemer" (dat bleek eigenlijk gewoon een prutsende zelfstandige geweest te zijn), dat werd verkocht als totaalrenovatie en nadien allerlei gebreken (kelder nat, opstijgend vocht en zo kan ik nog wel even doorgaan).
OK ik geef grif toe: ik heb dat te weinig gecontroleerd toen omdat ik zelf de aankoop niet 100% in handen genomen heb maar aan iemand anders overgelaten heb, maar toch: bij een grote bouwonderneming maak je volgens mij zulks minder mee. Al zijn er bij nieuwbouws ook veel problemen, maar dan heb je IMHO toch iets meer slagkracht.

Of zie ik dat verkeerd?
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Mijn zoektocht is gelukkig sinds vorig jaar ten einde, maar de manier hoe ik het meeste ervaarde hoe de prijzen bepaald werden is location location location location.
Hoe vaak ik enthousiast werd van een Zimmo-resultaat op basis van prijs, foto's, leeftijd, ... om dan de straat op te zoeken en merken dat dat een deelgemeente is op 10 min auto rijden van het stadscentrum... Dat kan wel 50k of meer verschil uitmaken soms.

Een straat hier verder is een groot gebied enkele jaren geleden verkaveld door Kolmont en Matexi. Ik ben naar één van de laatste Kolmont-woningen gaan kijken in casco-toestand op basis van de aangekondigde prijs: 297.000 euro. Maar tot puntje bij paaltje komt en daar dus nog 21% BTW bij geteld moet worden, notaris, ereloon architect, landmeter, veiligheidscoördinator, EPB-keurder, enkel een basisbudget van 5000 euro elk voor badkamer en keuken geteld werd, de zolder nog dichtgemaakt of afgewerkt moest worden, de tuin eigenlijk geen vlak stuk kent, er eigenlijk geen berging beneden is, ... Dan ben je 400.000 euro kwijt om nog gewoon in een witgekalkt huis te zitten zonder behang of geverfde muren.
Dan is op de jonge tweedehandsmarkt wel interessantere zaken te vinden.

Een jaar later heb ik echter in dezelfde straat wél een huis van 2018 gekocht voor ongeveer dat bedrag (incl kosten), want uiteindelijk zal er altijd wel iets schelen of net een week later iets anders interessants naar voren komen... maar als je blijft twijfelen omdat je niet wilt toegeven aan buyers remorse blijf je dus zoals ik jaren zoeken.
Ik had het geluk dat ik noch een vast budget had, noch een specifieke timing waar ik rekening mee moest houden, maar dat heeft er dus ook voor gezorgd dat ik veel te lang ben blijven zoeken en wachten op DE deal van m'n leven.

Wat mij ook over de streep heeft getrokken is dat het net een periode was waarbij leningen alleen maar duurder bleven te lijken worden en bijna wekelijks in het nieuws wel doemberichten kwamen van dat huizen onbetaalbaarder worden. M'n zus heeft enkele jaren eerder nog aan minder dan 1% kunnen lenen, ik zit aan 3,01%. Het is daarna wel afgezwakt en volgens mij nu beetje op de terugweg, maar ja... there's no time like the present zeker?
Ik heb overigens gewoon de vraagprijs geboden - anderen hadden blijkbaar onder de vraagprijs geboden en mijn bod werd meteen aanvaard.
anonyme schreef: 15 maa 2024, 23:23 Al zijn er bij nieuwbouws ook veel problemen, maar dan heb je IMHO toch iets meer slagkracht.
Tja, meestal is er maar 2 jaar garantie en dan heb je de verplichte "10-jarige garantie". Alleen moet het daar echt al over fouten te gaan die de structurele integriteit aantasten en een vochtplek hoort daar dan bvb niet bij.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

anonyme schreef: 15 maa 2024, 23:23 Als koper schiet je dan niet een beetje in je eigen voet bij dergelijke projecten? Ik zie hier inderdaad wel wat mensen die een krot goedkoop opkopen, het dan verbouwen (als particulier of op een bv'tje dat ze na 2 jaar opdoeken) en weer verkopen.
Wat met de 10-jarige aansprakelijkheid?
Wanneer je een gerenoveerd gebouw koopt van een particulier is dat niet in het geding.
Het gaat over de tienjarige aansprakelijkheid van de architect en de hoofdaannemer.
Dit laatste houdt in dat een eventuele vordering op basis van de tienjarige aansprakelijkheid slechts ingesteld kan worden tegen partijen, die zich geheel of gedeeltelijk hebben ingelaten met de studie, de leiding of de uitvoering van de werken en dit op basis van een dienstverleningsovereenkomst en niet op basis van een verkoopsakte.
Het moet dus al gaan over een koop gesloten via een aannemingsovereenkomst (met uitzondering voor die verkopen die onder de Wet Breyne vallen).
Het gebrek dat je eventueel binnen de tien jaar vaststelt moet gaan over een gebrek dat een gebouw of groot onroerend werk en dit gebrek moet ernstig zijn (dus geen eenvoudig waterlek of een slechte aansluiting maar een gebrek in bv. de stabiliteit van het gebouw of dusdanige gebreken dat ze een gevaar vormen voor de bewoners zodat ze het gebouw niet meer kunnen gebruiken waarvoor ze het kochten. Dit gevaar moet ook al aanwezig zijn en te bewijzen en geen hypothetische veronderstelling voor de toekomst. Maar uiteindelijk zal het aan de rechtbank zijn om daarover een uitspraak te doen. Maar de bewijslast ligt bij de klant die daarvoor zelf, via zijn raadsman of via de rechtbank experten kan laten aanstellen doch de kosten van de expertise dienen tot de uitspraak gedragen te worden door diegene die het geding instelt, in dit geval dus meestal de koper) en het gevolg van een beroepsfout (en zelfs bij een bewezen fout kan een aannemer zich nog altijd beroepen op een vreemde oorzaak of overmacht om niet aansprakelijk gesteld te kunnen worden).
En het is aan de koper om dat te bewijzen tov een bouwfirma/architecten(bureau). Je hebt als tegenspeler dus niet de particulier die dat gebouw verkoopt.
Lees Artikel 1792 BW er maar op na.

Koper en verkoper hebben ook tegenstrijdige belangen.
Het hangt er dus ook vanaf of je in ieder specifiek geval koper of verkoper bent hoe je je belangen voorop stelt.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Verbouwen is heel goed voor mensen die de tijd en de kunde hebben om dat te doen. Dan kan je inderdaad geld besparen. Helaas is niet iedereen een polivalente bouwvakker en even handig en dan maak je dus fouten die ook weer geld kunnen kosten of een minder resultaat opleveren.

Zo'n verbouwing zet ook druk op de relatie want je leeft een tijd in een gedeeltelijke bouwwerf. Soms duurt dat jaren en die tijd rekenen ze uiteraard niet mee, net als de gemiste levenskwaliteit. Je hebt geen programma nodig om een paar gevallen te vinden in je omgeving. Bij de zoektocht ben ik zo toch menige gevallen tegen gekomen van half afgewerkte verbouwingen waarbij men verkocht wegens einde relatie.

En ja, een nieuwbouw is niet perfect, perfectie is enkel gegeven aan één gebruiker van UB en dat ben ik niet :) Bij een nieuwbouw heb je echter garantie en zal je elke firma kunnen aanspreken bij problemen. De materialen kan je ook kiezen net zoals bepaalde aanpassingen. Zo heb ik een grotere badkamer omdat ik een sauna wilde en nog tal van andere aanpassingen. Bij een bestaand huis zit je altijd met beperkingen van het pand as is. Dat hoeft geen probleem te zijn maar je moet je er wel bij neerleggen.

En de buren zijn inderdaad belangrijk maar sommigen kennen de buren van heel België en voor hen speelt dat uiteraard niet. Ook in goede buurten kan je iemand hebben naast wie je liever niet woont.Zelfs al woon je langs een minister dan nog kan het zijn dat men tegen je bestelwagen plast :)

Wat me ook opviel bij de verkoop was hoeveel mensen wel een tuin willen maar er totaal niets aan willen doen. Ze heten dat eufemistisch "onderhoudsvriendelijk" :) In het begin haalde ik de aangelegde tuin aan als een voordeel maar sommigen vonden de aanwezigheid van enkele planten al teveel werk. Dat ging dus over een stadstuin van 15m op 7m met 1 boompje, een paadje en wat gras en kleine planten/bloemen. Dat zijn ook geen mensen die dus aan verbouwen willen beginnen. Meeste positieve reacties waren dan weer van "ah je kan er zo in", "weinig of geen werk aan".
ivob
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Dizzy schreef: 16 maa 2024, 19:00 Verbouwen is heel goed voor mensen die de tijd en de kunde hebben om dat te doen. Dan kan je inderdaad geld besparen. Helaas is niet iedereen een polivalente bouwvakker en even handig en dan maak je dus fouten die ook weer geld kunnen kosten of een minder resultaat opleveren.
Om te renoveren moet je helemaal geen kundige bouwvakker zijn allen de wil en de tijd vrijmaken om het te doen.
Dus gewoon een kwestie van keuzes maken en prioriteiten stellen.
Iedereen met een normale begaafdheid en een relief goede gezondheid is in staat om een schop, breekhamer, breekijzer, kruiwagen,.... te hanteren.
Daar moet je echt niet geschoold voor zijn en ook niet al te handig. Gewoon een kwestie van te willen leren en kunnen doorzetten volstaat al.
En iedereen kan een selectie van vakmannen aanduiden en deze dan desgewenst bijstaan om de kosten van dure handlangers van de vakman te beperken.
Uiteraard is dat niet voor iedereen weggelegd want dat is niets en uiteraard kan iedereen andere keuzes maken.
Maar iedere keuze heeft andere gevolgen en een andere kostprijs.
Dus gewoon de gevolgen van de eigen keuze kunnen dragen is ook al voldoende.

Dat dat een gevolg zou hebben voor de relatie kan best.
Maar in het café gaan zitten met de maten, de hele dag op de smartphone zitten tokkelen of te liggen gamen naast een zak chips kan dezelfde gevolgen hebben.
Het enige wat je moet doen is de juiste keuze maken in een partner die ongeveer hetzelfde wil als jij.
Dan werkt dat versterkend ipv afbrekend.
Wie graag luiert en graag uitgaat zoekt dus beter een partner die dezelfde wensen heeft en wie graag vooruit wil een gelijkaardige partner.
En alles daar tussen in.
Er zijn nog maar weinig relaties stukgegaan omdat de partner vooruit wou. Eerder door keuzes die niet compatibel bleken.
En ook daarin zijn fouten toegelaten. Immers geen gebrek aan beschikbare partners in de wereld. Uit je fouten kan je leren om het de keer erop beter te doen.
En dat geldt zowel voor bouwen, renoveren, relaties, whatever.
Sol Invictus!
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Bedankt: 29 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Zoals anderen aangaven dien je rond te kijken om een idee te krijgen over wat een redelijke prijs is. Wij hebben in 2020 ons huidige huis gekocht, de rente stond toen nog heel laag, maar de woonbonus was wel net afgeschaft. Voor biedingen is 10% onder de vraagprijs standaard, maar er zijn zoveel factoren die spelen (waarvan locatie er één is). Uiteindelijk hebben wij 6% onder de vraagprijs geboden, en het scheelde een paar 1000 € met de runner-up.
Goztow schreef: 15 maa 2024, 09:07 Notarissen hebben wel toegang tot verkoopprijzen van huizen in de buurt dacht ik.
Al mogen ze dat vanwege de privacy niet zomaar vrijgeven. Mijn notaris bv. gaf wel aan dat vergelijkbare panden in de buurt van ons oude appartement voor X euro gegaan waren, maar geen details zoals adres etc.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
anonyme
Member
Member
  • Citeer
  • Citeer

ivob schreef: 16 maa 2024, 19:30 Dat dat een gevolg zou hebben voor de relatie kan best.
Maar in het café gaan zitten met de maten, de hele dag op de smartphone zitten tokkelen of te liggen gamen naast een zak chips kan dezelfde gevolgen hebben.
Het enige wat je moet doen is de juiste keuze maken in een partner die ongeveer hetzelfde wil als jij.
Dan werkt dat versterkend ipv afbrekend.
Wie graag luiert en graag uitgaat zoekt dus beter een partner die dezelfde wensen heeft en wie graag vooruit wil een gelijkaardige partner.
En alles daar tussen in.
Er zijn nog maar weinig relaties stukgegaan omdat de partner vooruit wou. Eerder door keuzes die niet compatibel bleken.
En ook daarin zijn fouten toegelaten. Immers geen gebrek aan beschikbare partners in de wereld. Uit je fouten kan je leren om het de keer erop beter te doen.
En dat geldt zowel voor bouwen, renoveren, relaties, whatever.
lol
Er is nog een hemelsbreed middenveld tussen willen bouwen/verbouwen en de hele dag kuieren in je zetel en uitgaan. Buiten tot 23u iets drinken op cafe (geen alcohol) of iets gaan eten, ben ik de laatste 15 jaar nietmeer uit geweest. In de zetel zit ik ongeveer 10u per jaar. Ik heb andere (nuttige) activiteiten tijdens de dag.
En toch wil/kan ik niet bouwen/verbouwen, het werkt me onmiddellijk verschrikkelijk op de zenuwen en heb er geen inzicht in, ben totaal niet handig in die dingen.

Nog een vraagje:
iemand ervaring met een projectnieuwbouw (appartement) te kopen? Ik heb er nu eentje op het oog waar ik maandag het lastenboek van ga opvragen (al gevraagd via mail maar totaal geen reactie).
Is daar ièts van onderhandelingsmarge? Ik vermoed van niet, maar iemand ervaring met bijvoorbeeld kunnen afdingen op de prijs van de ondergrondse berging of ondergrondse parkeerplaats?
Op Google vind ik een paar Nederlandse ervaringen, maar geen/weinig Belgische en al zeker geen recente.
Tnx.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

anonyme schreef: 16 maa 2024, 21:20 lol
Er is nog een hemelsbreed middenveld tussen willen bouwen/verbouwen en de hele dag kuieren in je zetel en uitgaan.

Inderdaad.
Wat begreep je niet van volgende quote?
=ivob schreef: En alles daar tussen in.
Nog een vraagje:
iemand ervaring met een projectnieuwbouw (appartement) te kopen?
Ja, eentje aan de rand centrum Antwerpen.
Maar dat ging ook niet volkomen probleemloos en ook daar moet je mondig genoeg zijn om bij de oplevering (meestal wil men daar vanwege de projectontwikkelaar op een drafje door en probeert men alle opmerkingen af te wimpelen met vage beloftes of rond het probleem heendraaien.

Merk ook op dat je dan met een VTW voet van 21% zit, toch niet weinig, en dat je bij aankoop op de markt van bestaande woningen onder bepaalde voorwaarden tot 3% registratierechten kan zakken. Toch al een aanzienlijk verschil als vertrekpunt.

Wens je te gaan voor een nieuwbouw appartement zou ik je zeker aanraden om dan voor minstens één staanplaatst e kiezen. Al heb je ze zelf niet nodig bij een latere verkoop doet dat de waarde aanzienlijk stijgen. En uiteraard voorzien van een laadpaal of minstens al een aansluiting voorzien voor een laadpaal vanaf de bouw. Dat is over een vijftal jaar zeker een meerwaarde en wanneer je dat later nog moet toevoegen zijn de technische problemen en de kosten die daarmee gepaard gaan doorgaans niet te overzien.

Kortingen zijn in dat wereldje niet zo vanzelfsprekend. Hoogstens wat klein grut (in relatie tot de kost van de aankoop) of wat "voordelen" op de inrichting. En dan nog afhankelijk van vraag en aanbod want goed gelegen projecten met een relatief goede afwerking in de range 300/350 K zijn doorgaans al op plan volschreven.
Meestal is het omgekeerd en is de standaard inrichting nogal rudimentair en moet je opleggen om een upgrade te krijgen inzake de inrichting en dan rekent men door. Je kan ook afzien van de inrichting door onderaannemers aangesteld door de projectontwikkelaar (waar die uiteraard ook zijn deel van de winst op neem) en zelf met een eigen uitgekozen firma in zee gaan maar dan rekent men je soms ook nog eens een boete aan (of wordt de volledige prijs van het standaardproject niet in mindering gebracht of andere trukken die je extra geld kosten).

Wil je meerdere staanplaatsen dan kan je daar nogal eens een korting op bedingen (afhankelijk van de vraag in het project).
Laatst gewijzigd door ivob 17 maa 2024, 07:51, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
stevenvs
Plus Member
Plus Member
  • Citeer
  • Citeer

Buren zijn inderdaad belangrijk, maar het probleem is dat de buren in een huurwoning wonen en dus op een bepaald ogenblik kunnen verhuizen. Zelfde telt ook voor buren die in hun eigen woning wonen maar de kans is hier minder groot.

@anonyme mijn 2 laatste aankopen waren projectnieuwbouw.
Bij de eerste wat ik de 1ste of 2 de koper en kreeg een aantal gratis upgrades en korting bij aankoop van een garage. Verder heb ik bij de keuken handelaar ook nog onderhandeld en daar ook een korting gekregen, alsook heb ik de toestellen niet bij hun gekocht maar ergens anders. ( originele Smeg vervangen door Miele) De meerprijs was niet zo groot door te kopen in het buitenland.

Bij het tweede nergens geen korting kunnen verkrijgen.

Wat het lastenboek betreft kan ik je wel aanraden om deze grondig na te lezen en de kijken of er geen verwoording instaan zoals bv.
Grohe of gelijkwaardig, Niko of gelijkwaardig, geberit of gelijkwaardig.
Er is niets gelijkwaardig aan bovenstaande merken.
Ja kan altijd zaken in het lastenboek laten aanpassen in samenspraak met de projectontwikkelaar.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Ik heb ook een nieuwbouwappartement gekocht. En om eerlijk te zijn zou ik het wsl niet meer opnieuw doen. Merk op: het was om te verhuren. Je koopt nieuw omdat je denkt dat dan alles in orde is. Niet dus. Tot 2 keer toe hebben ze moeten een venster vervangen omdat er blaasjes in zaten. Dat heeft maanden geduurd want eens de bouw af is, kom je helemaal onderaan de lijst van de prioriteit. Merk daarbij op dat de aannemer die de blok gezet heeft dan nog een goede kennis van mij is!

Ook andere kleine probleempjes geraakten heel langzaam opgelost. Gelukkig kenden de huurders zelf wat van de bouw en gaven ze door welke problemen ze ondervonden.

Ook de 21 % BTW "piekt" wel wat bij aankoop.

Wat wel leuk is, is dat je de afwerking zelf kan kiezen. Zeker als je er zelf in gaat wonen.
anonyme
Member
Member
  • Citeer
  • Citeer

Wel: ik zit nu opeen projectnieuwbouw die aan 6% verkocht kan worden (sloop huidig gebouw en opbouw BEN appartementen) en ik voldoe zelf aan de voorwaarden of kan eraan voldoen liever.

Ik heb nu een lastenboek ontvangen van een andere projectnieuwbouw (die ik niet ga doen). Hierin is veel beschreven maar alles heel vaag: 'akoestische en thermische isolatie tussen de binnenburen van de appartementen' > staat niet eens in hoeveel centimeter isolatie enzoverder.
Is er een soort van technisch lastenboek en een commercieel lastenboek? (dan zal ik dat laatste ontvangen hebben).
Is er een lastenboek per privatieve kavel én een lastenboek voor gemeenschappelijke delen? Want men spreekt hier over 'het lastenboek laten aanpassen' > dat kan toch enkel voor je privatieve stuk? Stel u voor dat alle eigenaars het lastenboek van generieke delen willen beginnen aanpassen...

Of omschrijven sommige projectontwikkelaars dat gewoon niet (en is dat niet verplicht?) om zo gewoon te kunnen doen wat ze willen tijdens de bouw?

Staanplaats wens ik sowieso (zonder SP koop ik niet) en er moet een voorziening zijn voor laadpaal, ik rij elektrisch.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Dat zijn allemaal vragen/eisen die je aan de verkopende partij moet/kan stellen.
Volgens mij is het verplicht om van alles een lastenboek te hebben. En vragen stellen is niet verboden.

J.
anonyme
Member
Member
  • Citeer
  • Citeer

Klopt dat je zulks aan verkoper moet vragen, maar ik weet toch liever op voorhand welke soort antwoorden hij me kan geven/moet geven en vertrouw liever niet zomaar op zijn antwoorden, dan kan ie me vanalles wijsmaken.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Of er een lastenboek 'moet' zijn of niet doet niet ter zake, het is niet werkbaar zonder en je wil gewoon weten waar het aan moet voldoen, en dat staat in het lastenboek.

J.
stevenvs
Plus Member
Plus Member
  • Citeer
  • Citeer

Ik heb al lastenboeken gezien van over de 30 bladzijden maar ook van minder dan 10 bladzijden.

Als het over een appartementsgebouw gaat heeft het er ook mee te maken hoe groot het gebouw is en hoeveel verschillende soorten appartementen er zijn ( met terras of zonder, gelijkvloers of dakappartement, enzo )

Wat je ook kan doen om de betrouwbaarheid van de project ontwikkelaar te kennen ik kijken hoeveel andere woningen hij gebouwd heeft en daar navraag gaan doen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Iedereen heeft zijn eigen eisen op gebied van afwerking en hoe goed dingen moeten gebeuren. Bij mezelf liggen die vrij hoog want ik vind dat ik waar mag krijgen voor de centen die ik betaal en waar ik voor gewerkt heb. Uiteindelijk is het doel een comfortabel huis waar je lang, liefst voor altijd, kan wonen, een thuis, dat vind ik belangrijk. Ik vind ook van mezelf dat ik niet het werk kan leveren van meerdere mensen die jarenlang hun verschillende vakken uitoefenen, dat kunnen mensen die mijn job moeten doen als hobby ook niet en dat is normaal.

Helaas heb ik moeten vaststellen dat wat velen zelf deden helemaal niet beter was, en als een leek als ik het al opmerk dan zegt dat ook genoeg. Als ik echt interesse had ging ik altijd nog een keer kijken met enkele kennissen van mij die toevallig in de bouw zitten. Die zagen meestal nog een pak meer tekortkomingen en vaak werd de aankoop afgeraden. Zij konden ook goed inschatten wat het rechtzetten van die fouten ging kosten. Dat was dan ook 2 keer de reden dat ik voor een nieuwbouw ben gegaan. Als ik het resultaat wou dat aan mijn eisen voldoet dan kwam ik aan dezelfde of hogere prijs uit door de kosten aan aannemers... en dan zit je nog altijd met een ouder huis, toestellen,...

En tijd is ook niet gratis. Ja, je kan al uw werk beschouwen als gratis maar dat is geen eerlijke vergelijking. De meeste mensen hebben al een job waardoor het werk buiten de uren moet gebeuren en dus vaak op avonden en weekends. Naast een professioneel leven is er ook nog een sociaal leven en niet iedereen heeft bouwen als talent/hobby. Ook de partner moet mee zijn in dat verhaal en bereid zijn om de tijd te missen die je erin steekt. Dat wordt soms op voorhand wat verkeerd ingeschat. Vrienden van mij hebben meerdere jaren aan hun huis verbouwd en dat leverde inderdaad spanningen op. De vrouw wil dat het vooruit gaat en de man krijgt het niet altijd gebolwerkt. Vaak duiken ook nog verrassingen op die extra kosten opleveren en dat geld moet er dan zijn. Als kleine verbouwer ben je ook niet de eerste in de rij bij aannemers omdat het maar kleine werken zijn waar ze minder op kunnen verdienen.

Uiteindelijk moet iedereen voor zichzelf beslissen waar ze aan willen beginnen, zowel nieuwbouw als verbouwen heeft voor en nadelen maar het si wel belangrijk om te beseffen aan wat je begint. Wie graag verbouwt en met de beperkingen kan leven moet dat vooral doen en het kan voordelig zijn maar niets komt zonder een prijs. En dat betekent ook uiteraard niet dat wie voor nieuwbouw kiest een chipsetende, zuipende luilak is. Zo'n scheve vergelijkingen slaan werkelijk nergens op. Om een nieuwbouw te zetten is veel geld en dus werk nodig om het te kunnen betalen, dat geld krijg je niet door in de zetel te liggen of op café te hangen.

Lastenboeken laat je best beoordelen door mensen die er wat van kennen als je zelf geen ervaring hebt. Bespreek die zaken voor het project begint want goede afspraken maken goede vrienden. Volg de bouw ook op want iedereen kan fouten maken maar als je er vroeg bij bent is er vaak nog een mouw aan te passen.

Voorzie ook technologische vernieuwingen en steek eerder wat meer dan minder erin, nadien heb je er het voordeel mee en moet je veel hogere kosten betalen om dan alsnog hetzelfde te bekomen. Dat gaat van aantal stopcontacten tot bekabeling, netwerkvoorzieningen, enz...

En ja, de buren, ook hier zijn er 2 huurwoningen met wisselende bewoners. Je haalt ze er zo uit want bvb de (voor)tuin wordt amper verzorgd. De huurprijs is 1.200 EUR dus heus geen slechte verdieners maar het is niet van hun en dus begrijpelijk dat ze er minder in steken. Het andere huis is een villa die verhuurt wordt aan expats. De huurprijs is meermaals mijn afbetaling maar die mannen brengen dat in bij hun kosten. Een mooi huis met grote tuin die helaas verwilderd is want ze hebben geen groene vingers. Ze vertelden me ook al dat ze liever een huis hadden met kleinere tuin maar dan hadden ze ook niet zo'n ruim huis. Binnen een tijd zijn ze toch weer weg voor een andere opdracht.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 9 keer
  • Citeer
  • Citeer

anonyme schreef: 14 maa 2024, 22:54 Indien jullie naar een vastgoed zoeken via makelaars/immoweb en dergelijke: bieden jullie standaard onder de vraagprijs? Zoja hoeveel. Ik weet natuurlijk dat je de marktprijs moet zoeken en daarnaar toe zult moeten gaan: maar ik vind het soms héél moeilijk om die 'marktprijs' te berekenen schatten.
Marktprijs: kijk naar panden in dezelfde omgeving, met vergelijkbare eigenschappen (aantal kamers, EPC, tuin, ...).
Als je een half uur op immoweb/immoscoop zit, heb je wel al een idee.

Ik zag laatst een kleine woning in Edegem te koop staan voor €600K, een gerenoveerde, maar energieverspillende rijwoning in Antwerpen voor €1mio en een leuke villa (4slk, energetisch een drama) in Mortsel voor €800K. Mijn conclusie daaruit is gewoon dat er veel mensen zot zijn om dat soort bedragen te betalen.
Dus mijn tip is: zoek het wat ruimer.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Het is soms een hulp om een aantal eisen in een rekenblad te gieten en daar dan punten aan toe te kennen volgens prioriteiten. Ligging, kamers, oppervlakte, EPC, tuin, buurt,...

Zo kan je diverse panden beter/objectiever vergelijken want geen enkel huis is gelijk en er spelen altijd nog wat subjectieve elementen. Elk huis zal pro's en contra's hebben want het perfecte huis bestaat niet.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”