Voor wie me al een beetje kent deed ik onlangs hier al een topic open over een bod op een huis dat ik mislopen was, dus ben volop naar nieuwe appartementen/huizen aan het zien

Indien jullie naar een vastgoed zoeken via makelaars/immoweb en dergelijke: bieden jullie standaard onder de vraagprijs? Zoja hoeveel. Ik weet natuurlijk dat je de marktprijs moet zoeken en daarnaar toe zult moeten gaan: maar ik vind het soms héél moeilijk om die 'marktprijs' te berekenen schatten.
Een voorbeeld:
- Een mooier/zuinigere recente nieuwbouw (2020) van 90m² is onlangs hier verkocht aan 345k (dat was ook de vraagprijs). WP/Zonnepanelen inbegrepen en ondergrondse droge staanplaats + ondergronds berging. Tip/top in orde en helemaal *niets* op aan te merken.
- Een iets ouder appartement (2013) EPC B met gasverwarming (CV), buitenstaanplaats, zonder aparte ondergrondse berging maar wel 114m² in een iets goedkopere gemeente dan het eerste. Vraagprijs: 390k.
Ik geef maar een simpel voorbeeld om de topic wat op gang te trekken en het is eerder wat richtinggevend, maar ik ben niet specifiek op zoek naar raad voor bovenstaande case, want ik ben zo nog met een paar andere cases ook bezig, maar dit kan misschien een richting aangeven.
Hoe bepalen jullie je bod? Bieden jullie soms de vraagprijs? 350k is het maximum dat ik kan uitgeven, dus vraag me dan soms af of ik wel naar dat van 390k moet gaan zien/proberen.
Men zegt soms dat je eigenlijk standaard tussen de 10 à 20% van de vraagprijs moet bieden.
Vind het soms moeilijk om te weten wat meerwaarde geeft en wat niet: oppervlakte <> ouderdom <> wp of gas bvb.
Realo.be geeft me soms wel wat nuttige inzichten.
Nog iemand tips/ervaringen die hij wil delen?
Tnx.