Deel van vloerverwarming niet meer warm na schoonmaken platenwisselaar

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 97 keer
Provider
Te Koop forum

Allen,

We hebben in onze woning een vitodens 100 van viessman. Deze verzorgd ons warm water alsook verwarming.
De verwarming bestaat uit vloerverwarming op de benedenverdieping + vloerverwarming op het eerste verdiep in de badkamer.
Er zijn ook nog radiatoren in de badkamer (extra verwarmen) en in de twee slaapkamers.

Het douche water wordt niet super warm als de kraan volledig open staat. Als hij wat minder staat, wordt het wel warm genoeg. Ook het warm water uit de keukenkraan wordt heel heet. Warm water lijkt dus een probleem bij een groter debiet.
Na wat googlen vond ik dat dit kon liggen aan het feit dat de platenwisselaar verstopt zit.
Deze heb ik gisteren gedemonteerd, uitgekuist en terug geplaatst. Er zaten veel metalen stukken in, ook in de retourleiding naar de brander. Dit heb ik zo goed mogelijk schoon gemaakt, de warmtewisselaar ontkaklt en terug geplaatst.
Als ik met de platsenwisselaat schudde na schoonmaken, hoorde ik nog steeds water op en neer gaan, ik denk dat ik best eens een magneetfilter installeer op de retourleiding en de warmtewisselaar erna vervang.
46B1B61E-F6CB-488F-90E6-AE2E55851536.jpg
Bon, alles terug in elkaar gezet maar nu merk ik dat een deel van de vloerverwarming beneden, niet meer warm wordt.
De badkamer boven (vloerverwarming) en een deel van de beneden wordt wel nog warm. Als ik een chauffage open zet, wordt deze ook warm (deze staan meestal dicht).

Wat ik gedaan heb gisteren:
-drinkwateraanvoer gesloten
-warm water kranen afgelaten
-aanvoer en retour aan de CV op de ketel zelf afgesloten
-Ketel leeg laten lopen
-Warmtewisselaar eruit, reinigen en er terug in
-Syphone gespoeld
-Interne expansievat proberen bijpompen maar er kwam water uit, dit is wsl stuk (lijkt mee geen probleem, CV blijft mooi op druk, er is nog een extern expansievat
-Ketel terug opgevuld met water (nog steeds met de CV leidingen dicht). Hier had ik in het begin de afvoer niet open staan waardoor er even wat druk op de ketel is gekomen. Ik vermeld het voor de zekerheid maar ik denk niet dat het een issue is.
-CV leidingen terug open gezet.
-Ketel terug opgestart.

Ik hoorde hier tot mijn verbazing toch nog redelijk wat lucht spoelen in de ketel. Ik heb de conventionele chauffage in de badkamer (na open zetten) nog eens ontlucht maar hier komt weinig lucht uit. Ook op de ketel zelf heb ik vandaag al water laten lopen aan het kraantje daar waar de retour op de brander toekomt. Dit helpt ook niet.

An sich lijkt de vloerverwarming me redelijk 'dom'. Er lijkt mij een klep te zitten die enkel water door laat tussen 20 en 43°C. Daarachter zit een pomp, die is in de CV ketel gewoon aangesloten op de 220V, die draait denk ik dus continu.
Op de retour leidingen van de vloerverwarming zitten ook witte stoppen. Deze staan allemaal volledig open.

Ligt het toch aan ergens lucht in de leidingen of iets anders? Ik zit met de handen in het haar. Iemand ideeën of tips?
IMG_0568.JPEG
IMG_0569.JPEG
IMG_0570.JPEG
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

silentkiller schreef: 06 jan 2024, 14:06 Allen,

We hebben in onze woning een vitodens 100 van viessman. Deze verzorgd ons warm water alsook verwarming.
De verwarming bestaat uit vloerverwarming op de benedenverdieping + vloerverwarming op het eerste verdiep in de badkamer.
Er zijn ook nog radiatoren in de badkamer (extra verwarmen) en in de twee slaapkamers.

IMG_0568.JPEGIMG_0569.JPEGIMG_0570.JPEG

hallo,

Dus wordt dit alles geregeld met een of meerdere circulatie pompen ?
Blijkbaar een drieweg klep aanwezig, deze kan lekken door aanwezig vuil in klep.
Typisch probleem bij nieuwbouw.
Iets reinigen zou normaal geen invloed mogen hebben op sturing.
Warm water wijst eerder op te lage aanvoerdruk naar ketel uit uw verhaal op te maken. (knijpen = warmer water)
Voor thermostatische kranen in warm water zit een vuil filter (kan gedeeltelijk verstopt zijn) (als verstopt is het een debiet beperker)
Eigenlijk een jaarlijkse reiniging nodig.

Bij mijn verwarming atag is bijv. is een extra filter aanwezig die metaaldeeltjes opvangt.
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 97 keer
Provider
Te Koop forum

Er zit een circulatiepomp in de ketel zelf en eentje net voor de aanvoer van de vloerverwarming.
Ik dacht dat deze 'gewoon' op de 230V van de ketel zat (is ook zo in de ketel) maar er zit ook nog een bakje op de retourleiding net na de retour collector. Dit zit met een veer vastgemaakt op een stuk metaal.
De ketel schakelt niet, mogelijks schakelt dat bakje wel de pomp op basis van de retour temperatuur (geen idee hoe?).

ik heb op de pomp ook eens op de knop geduwd. Je kan daar schakelen tussen 3 standen en ook standen dat hij flikkert. (proportioneel vs fixed).

Met dat ik op de knop duwde (is volgens de handleiding ook een reset knop), schoot de pomp precies terug in gang. Ik hoorde er ook lucht door gaan. Mogelijks is dit de oplossing van het probleem. Ik heb hem terug op proportioneel gezet (zo stond hij ook volgens mijn foto hierboven)

De driewegklep lekt niet, installatie blijft mooi op druk. Dit had ik in mijn vorige woning en ben ik bekend mee. Kan mogelijks wel het issue zijn van het warm water.

De thermostatische kraan zal ik ook eens nakijken! bedankt voor de tip

Toegevoegd na 17 uren 31 minuten 17 seconden:
UPDATE
Probleem niet verholpen, deze ochtend was het 1 graad afgekoeld in de living, de chauffage staat wel continu aan.
Hij krijgt het dus niet meer warm.

Nog altijd geen idee waarvoor het bakje op de retourleiding dient.

Er is wel een thermostatische kraan net voor de aanvoer naar de vloerverwarming. Als ik daaraan draai, voel ik dat het water dat naar de vloerverwarming gaat, warmer wordt. Ik heb deze nu iets hoger gezet en de pomp op 'fixed' maximum stand ipv proportioneel.

Hopelijk lost dat het op.. anders bel ik morgen iemand die er meer verstand van heeft
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”