Redden van data van een kapotte drive.

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

(ter leering ende vermaecke)

Mijn 'werk'systeem, een AMD Athlon XP2000+ met 512MB, 80GB NTFS met WinXPpro, 18 maanden oud, schijf trof ik 's morgens (hij staat 24/24 aan voor folding) rebootend aan, steeds wanneer het eerste windows scherm verscheen begon de boot opnieuw.
Erg vervelend, eigenlijk wel een rampje, maar ik bedacht dat ik een GOST9 backup file had van 3 weken geleden op een 160GB NTFS schijf waar ik de backups van alle systemen op bewaar. Uit een soort voorzienigheid had ik het eerste partitie van 10GB gereserveerd voor een system. (C: leeg, D:=backup)
Dus: een win2000 op de eerste 10GB van de backupdrive gezet met het plan de originele drive als slave er aan te hangen.
Omdat er nog ruimte over was kopieerde ik uit voorzorg nog een backup van de 20GB Gostfile op (van d: naar d:).
Maar dan: de PC begint weer te rebooten zoals bij de eerste keer. Wat een ramp!
Nadat ik de pc een paar uur heb laten rusten om de boel te overdenken besloot ik de hardware eens te bekijken.
Op het cpu-koelblok, onder de ventilator zag ik een soort viltlaagje liggen die de smalle sleufjes van het koelblok afsloot.
Dit 'vilt'laagje bestond uit heel dunne haartjes die waarschijnlijk afkomstig zijn van de 3 katten die hier in huis rondlopen.
Hoe kon ik zo stom zijn geweest dit niet eerst te checken voor ik mijn backup er aan hing!!!
Dus: check regelmatig uw cpu-koeling, vooral wanneer de pc 24/24 aan staat! En vooral met huisdieren !
De bios zag nog wel de backup als 160GB schijf maar kreeg geen parameters terug (size,cyl enz), er stonden allemal nullen, het lukte niet de op de WesternDigital site gevonden waarden in te vullen.
Nou ben ik niet zo ervaren met dit soort dingen maar ik concludeerde dat de backup ernstig beschadigd was, met de backup als c:, d: drive kon ik al niet van CD booten.
Dan maar een 40GB schijfje opgeofferd dat ik ergens in gebruik had, daar weer een Win2000 op gezet en dat draait nu goed, inmiddels 15 uur, 5 uur met folding.
Windows ziet de backupschijf als slave met de drives d: en e: met een size 0. Het eerste wat hij zegt na booten dat ze geformateerd moeten worden. Dat doen we dus nog maar even niet!
Op het net eens gegoogled met 'crash, drive, data recovery' en dat leverde nogal wat sites op, vooral van bedrijven die het voor je willen doen, meestal 6000 km hier vandaan. Ook vond ik enkele sites met demoversies van programma's die te koop zijn.
O.a. van http://www.stellarinfo.com/disk-recovery.htm . Dit heb ik gedraaid en tot m'n vreugde zag ik hem worstellen door m'n ruim 100GB backups!
Bleek dat hij niets meer terugvindt van de 1e partitie (win2000sys) maar de 2e partitie kompleet ziet, incluis de 2 Gost9 20GB files. Helaas kan je met de demoversie niets terugzetten.
Oplossing? Misschien, maar wel een beetje kostbaar voor 1x: 115Euro ex btw. Voor dat geld koop ik liever een nieuwe drive.
Dus is mijn vraag: Kennen jullie goede (gratis of goedkope) drive crash recovery programma's?
(dan kan ik weer gaan folden met dit systeem...)

p.s. de originele 80GB Maxtor zit plotseling vol met badsectors, data lijkt hier verloren te zijn.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

getdataback for ntfs, spinrite ( www.grc.com ).

Je kan ook proberen je harde schijf in een diepvrieszakje steken en in de koelkast leggen voor een paar uur, misschien wordt de data dan terug leesbaar.

Ik moet nog een documentje hebben ergens met "101 tips for hard drive recovery", ik zal dat deze avond eens zoeken.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster

meon schreef:getdataback for ntfs, spinrite ( www.grc.com )..
Meon bedankt!
Getdataback kende ik niet. Hij loopt nu en heeft nu nog ongeveer een uurtje nodig.
Heb niet begrepen dat dit alleen maar een demo betreft dus ik ben benieuwd of de data over te zetten is! ( http://www.runtime.org/gdb.htm )
Limburg
Elite Poster
Elite Poster

Hij ziet mijn backupfile inderdaad weer. Helaas een demo.
Moet ook even tot morgen of overmorgen wachten tot ik m'n nieuwe drive kan ophalen (wd1600jb)
Limburg
Elite Poster
Elite Poster

Resultaten met Getdataback na urenlang draaien en browsen met Gost9: error 39070A:
The internal structure of the PQI file is invalid or unsupported.
Oftewel corrupt.
Er van uitgaand dat ooit de Gost9 immage goed was zou de corruptie verzaakt kunnen zijn door Getdataback.
Wat ik zie is dat de outputfile een paar honderd kilobyte kleiner is dan de size van de source.
Een half uur voor de crash van de backup heb ik nog een kopie van die 20GB immage file gemaakt op dezelfde schijf.
Het is nu (01:15) tijd om te gaan slapen.
Morgen zal ik een poging doen om deze terug te halen hoewel deze kopie meer kans heeft corrupt te zijn omdat deze vlak voor het crashen van de cpu gemaakt is.
Daarna blijft nog over e.e.a. eens te proberen met een ander programma (dat ik niet heb).

Ik hou me aanbevolen voor goede raad.

Limburg

bijgesloten het .sv2i bestand behorende bij de de immage(Gost9) waavan ik niet weet wat ik er mee kan doen.
Bijlagen
f.txt
ALTERNATE.sv2i dat bij de immage C_Drive.v2i hoort.
(1.43 KiB) 52 keer gedownload
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”