Ergonomische bureaustoel

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Hallo,

In het kader van thuiswerken op zoek naar een ergonomische bureaustoel.
't mag gerust wat meer kosten, budget 500€.
Heeft er iemand ervaringen, tips, ... Reviews op Google lijken me vaak eerder misleidende reclame voor een bepaald model bureaustoel.
Ik wil kwaliteit, geen overpriced Zakkenklopperij.

Bedankt
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
KenVdB
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 5 keer

Nog meer dan een ergonomische bureaustoel ben ik fan van een hoog-laag bureau. De afwisselende houdingen tijdens het thuiswerk geven een grotere meerwaarde dan de kwaliteit van mijn bureaustoel.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 38 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb zelf een gaming stoel gekocht en nog geen spijt van. Ik geef je vanavond het merk door.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Voor dat budget zal je niet teveel vinden dat ook kwalitatief is. Ik heb ook geïnvesteerd enkele jaren geleden omdat een ding waar je dagelijks meerdere uren gebruik van maakt best ook ergonomisch in orde is. Ik zat aan +800 EUR en dat was zeker niet de duurste stoel.

Een verstelbaar bureau zal nog duurder zijn.

Zitten is niet goed als je het te lang doet maar je kan instellen dat je elk uur een melding krijgt om eens te bewegen. Dat kan ook via een smartwatch.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

Definieer "ergonomisch"?
Een stoel met wieltjes is misschien handig, maar is per definitie niet goed voor uw lijf, want het laat u toe om een ganse dag als een bloemzak in een stoel te hangen. Een niet-mobiele stoel zal u verplichten om te bewegen. En dat is wat je nodig hebt.
Zeker voor thuiswerk is een horloge dat u een signaal geeft dat je al te lang stilzit, belangrijker voor uw gezondheid op lange(re) termijn, dan een über hangstoel.

Ik heb zelf Varier (ex-Stokke) Actulum stoelen. Ergonomisch (ondersteuning zithouding) top, gecombineerd met "geen wielen", dus je wordt gestimuleerd om te bewegen.

Wat achtergrondinformatie over het onderwerp (zitten, ergonomie, bewegen, ...)
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230607_96432582
Vergeet het aantal stappen, tel het aantal zituren
Tellen hoeveel stappen we per dag doen, oké dat kennen we intussen al. Maar misschien zouden we beter eens tellen hoeveel uur we op een stoel zitten of hangen. Het is vaak wansmakelijk veel. Confronterend veel. En een reden om er iets aan te doen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230829_94427025
‘Zitten is een verslaving waarvan we moeten afkicken’
Nee, het is niet normaal dat we tien uur per dag zitten, vindt verslavingsarts Robert van de Graaf. Zitten moet weer een werkwoord worden. Zijn advies: ‘Als je wilt zitten, maak dan dat je niet lekker zit.’
Nieuw is het inzicht niet dat een zittend bestaan ongezond is. Opmerkelijk is wel dat arts Robert van de Graaf dat benadert en behandelt als een vorm van verslaving. Het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Physical Activity and Health publiceerde vorig jaar een artikel van zijn hand waarin hij spreekt van een pandemisch ziektebeeld, dat hij ‘chair use disorder’ noemt.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Elke (bureau)stoel met een leuning nodigt in principe uit tot een slecht rughouding, vandaar mijn voorkeur voor een ergonomisch krukje: https://www.officemania.nl/ongo-kruk (is ook nog op andere plaatsen verkrijgbaar).

Als het niet elektrisch hoeft te zijn, Ikea heeft ook betaalbare, manueel-verstelbare zit-stabureaus.
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Ik heb enkele jaren geleden geïnvesteerd in een elektrische desk van Ikea, dat was leuk in het begin maar nu gebruik ik dat eigenlijk nooit meer. Ik sta gewoon regelmatig eens recht om wat rond te stappen. Tijdens een Teams call kan ik ook gewoon rechtstaan zonder dat mijn desk omhoog moet. Er staan hier op kantoor ook enkele hoge desks, worden zelden tot nooit gebruikt.
Ik denk dat persoonlijke voorkeur dus een belangrijke rol speelt.

Als je een klassieke stoel met rugleuning wenst kan je eventueel even BTODtv kanaal op youtube bekijken, daar geven ze voor verschillende budget ranges voorstellen, dat kan al een goede start zijn om een idee te hebben over wat er beschikbaar is voor jouw budget.
Moest je toch voor een hoger budget gaan dan er is momenteel BF sale (-25%) bij Hermann Miller (belachelijk duur zonder korting vind ik persoonlijk)
heist_175
Moderator
Moderator

Goeie tip idd: ik heb een draadloze headset en een 42" TV.
Als ik een meeting heb dat ik voornamelijk moet luisteren, schakel ik over op de TV en wandel ik rond of sta ik recht.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Ik ben enige tijd terug full in gegaan voor een Herman Miller Aeron met extra hoofdsteun. Het kost wat, maar is in orde en gaat lang mee. Je kan ze ook 2de hands vinden in goede staat.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Hier ook een Herman Miller..
Tot grote tevredenheid, maar.. je moet je wel bedwingen om hem in de "goede" stand te laten staan.
Want je kan die ook heel comfortabel maken door de leuning te laten deinen etc.. maar.. dan is het wel weer minder ergonomisch :)
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

Dizzy schreef: 23 nov 2023, 09:19 Een verstelbaar bureau zal nog duurder zijn.
dat is een overschatting hoor... ik heb een zit/sta bureau* van 1m60 op 80, geheel heeft me nog geen 600 euro gekost,
en ik ben nog steeds blij met die investering. (was trouwens niet de duurste of de goedkoopste ook niet)
wél heb ik een elektrische, en ik zou dat zeker ook aanraden boven de versies "met een slinger".
enerzijds omdat als je tot de juiste hoogte moet "slingeren" je het niet vaak zult doen, en anderzijds omdat het dan geen geheugen heeft van je "ideale" posities.

het geeft je de optie om niet enkel "te zitten of te staan", maar ook "om je bureauhoogte af te stellen naar een ergonomische positie als je zit" (ipv altijd "net iets te hoog" of "net iets te laag" of ....)

ik zou een zit/stabureau, icm een monitorstand die je iets of wat kan afregelen zeker aanraden (en niet onderschatten),
maar als je maar budget hebt voor OF het een, OF het ander... dan is de keuze natuurlijk wat moeilijker.

ik heb destijds een secretlabs gekocht, dewelke 100 instellingen heeft om ergonomisch te zitten en daar had ik de eerste jaren ook zeker geen spijt van.
Ondertussen vind ik hem wat minder comfortabel/ergonomisch, maar dat kan ook aan mij liggen (en het "verkeerd" ingesteld hebben "omdat dat lekkerder zit")

anders is een 2de hands ergonomische stoel ook een optie, al zijn die prijzen meestal nog steeds even hoog als een gloednieuwe gaming stoel...

* gekocht in 2020 (what a timing that was) op officecity: https://www.officecity.nl/bureaus-en-ta ... reaus.html
sandbert
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Vrienden van me zijn wild enthousiast over hun HAG Capisco.

https://www.bureaustoelwijzer.nl/hag-ca ... pisco-8106
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Mijn gaming stoel is van het merk arozzi
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

sandbert schreef: 23 nov 2023, 13:00 Vrienden van me zijn wild enthousiast over hun HAG Capisco.

https://www.bureaustoelwijzer.nl/hag-ca ... pisco-8106
Op één of andere reden vind ik dit een zeer goed ogende stoel, eens wat anders :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

Goztow schreef: 24 nov 2023, 20:33 arozzi
tevreden van?
ik ben ook aan het kijken om mijn secretlabs stilaan te vervangen, en ik zie dat de prijs voor een vernazza (supersoft) redelijk ok is met 359 euro.
sandbert schreef: 23 nov 2023, 13:00 Vrienden van me zijn wild enthousiast over hun HAG Capisco.
doet me om een of andere reden denken aan een tandartsstoel (of het kan zijn dat mijn vorige tandarts gewoon een goede stoel had, natuurlijk)
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Ja, ik ben er tevreden van. Is deze, denk ik : Arozzi Inizio Black
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

beont
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 9 keer

Nog iemand recente tips voor een ergonomische bureaustoel? Ik ben op zoek naar een winkel waar je een stoel kan testen.
Online kopen heb ik wat schrik voor als je het nog nooit getest hebt. :-) (en om het in elkaar te vijzen, en dan terug te zenden heb ik eigenlijk geen zin in)
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 131 keer
Provider

Ik kan deze winkel aanraden. Vorig jaar daar ook geweest, hebben redelijk wa stoelen staan. Vriendelijke mens, die u gerust tijd laat om ze effectief te testen en ook degelijk adviseert. En bovendien doen ze ook niet moeilijk om hun prijzen aan te passen.

Eens besteld, zeer snelle levering.

Heb daar vorig jaar een Herman Miller gekocht tijdens black friday, ze hebben hun prijs ook effectief aangepast naar de promo prijs die HM zelf aanbood via hun website.
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 63 keer
Recent bedankt: 1 keer

beont schreef: 3 weken geleden Nog iemand recente tips voor een ergonomische bureaustoel? Ik ben op zoek naar een winkel waar je een stoel kan testen.
Online kopen heb ik wat schrik voor als je het nog nooit getest hebt. :-) (en om het in elkaar te vijzen, en dan terug te zenden heb ik eigenlijk geen zin in)
Ik heb al 5 jaar een Herman MIller Mira II. Zit afgrijselijk veel uren per dag. Ziet en zit als nieuw nog.
Geen idee of je die ergens kan testen, heb hem destijds online gekocht.
Herman Millers kan je ook weer vlot tweedehands verkocht krijgen.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Gezien ik zelf meerdere dagen thuiswerk achter de computer zal ik een goede stoel zeker aanraden... Echter heb ik het wat moeilijk met deze prijzen.

Ik zit al jaren (deze stoel is nu +- 10j oud) in een Ikea stoel, zeker niet de duurste, in een goede houding, en... geen last van rug, benen, nek,...

Gewoon een instelbare stoel, correct afgesteld, en de rest van je bureau ook juist regelen doet wonderen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
nerph
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

Zelf heb ik een Steelcase Leap V2. Ik merk wel dat ik toch nog regelmatig pijn krijg in mijn staartbeen, maar ik ben bijna 100% zeker dat het aan mezelf ligt. Ik merk na een uur er op te zitten dat ik vaak automatisch in een slechte houding zit, dus zonder dat ik het besef.

Ik overweeg wel het te verkopen en iets anders te proberen...
heist_175
Moderator
Moderator

Ondertussen is de consensus - qua gezondheid - toch eerder weg van "welke stoel" en meer naar "hoe vaak beweeg je".
Een cynische vaststelling is dan dat een slechte stoel u misschien wel meer aanzet tot bewegen dan een super comfy stoel.
Om diezelfde reden wordt wieltjes afgeraden, omdat het niet-bewegen aanmoedigt (je rolt uzelf naar de printer, ipv recht te staan en naar de printer te gaan).
Een goeie aankoop is dan een draadloze koptelefoon: kan je rustig rondwandelen tijdens remote vergaderingen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bewegen is inderdaad het punt, of je nu op een betere stoel zit of op een mindere, je zit nog altijd.

Je kan gebruik maken van een melder op je watch om om de zoveel tijd te bewegen maar een eenvoudige timer kan dat ook.

Kleine ingrepen helpen ook zoals de printer niet naast je bureau te plaatsen maar net ergens waardoor je wel moet opstaan en bewegen.

Nu, die kleine dingen gaan het ook niet alleen doen, je zal daarbuiten toch ook meer moeten bewegen. Momenteel is het stralend weer en een wandeling kan iedereen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hond kopen in de lente en er tweemaal per dag een lange wandeling mee doen.
Werkt veel beter dan meldingen via electronica.
Regen, wind, sneeuw, een wandeling skippen is geen optie, de hond heeft oneindig meer geduld dan jijzelf en kent alle truuken van de foor om “niet wandelen” veel onaangenamer te maken dan “wel wandelen” :angel:

Dus inderdaad, een goedkope stoel nemen zodat je veel moet opstaan en van het gespaarde geld een hond kopen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Hoe minder karakter, hoe meer externe stimulering men nodig heeft om het nodige te doen. Voorlopig lukt dat hier perfect zonder hond al zorgt de kat van de buren ook wel voor wat beweging :)

Wandelen kan je ook in de winter, in de regen of de sneeuw. Al vaak gedaan en nog geen enkele keer gesmolten :)
Een wandeling kan ook totaal verschillend zijn in een ander seizoen of zelfs in een andere richting.

Ik heb zelf geïnvesteerd in een goede bureaustoel en inderdaad je kan daardoor te lang blijven zitten omdat het zo comfortabel is. In het begin van corona en veel telewerk maakte ik ook enorm veel meer uren, gewoon omdat ik bleef zitten en altijd iets anders had om nog rap af te werken. Dan ben ik met die meldingen begonnen en dat werkt voor mij goed.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 32 keer

Hier gaming stoel van MAxnomic. Meer tevreden van dan van de duurdere bureaustoelen.
Mijn zit-stabureau is van Flexispot. Ook heel tevreden van, maar je mag niet TE lang staan. Die fout heb ik gemaakt met wat issues in de knie als gevolg... Als men wat jonger is zal men er mss minder snel last van hebben ;-).
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”