Ik heb vandaag ontdekt dat de hdd van mijn esxi kapot is. Gelukkig heb ik backups, en zijn de gegevens niet zo heel belangrijk.
Dus, moet er een nieuwe disk in.
De disk is deel van een installatie, en bevat enkel data van 1 van de vm's (meerbepaald media bestanden) de esxi zelf en de guests staan op een aparte SSD. Deze disk was dus enkel als trage storage.
De bestaande disk was zo een SMR disk geval (WD60EZAZ) Op zich TRAAG maar doenbaar, en het was reeds een 2de hands.
Ik ben eigenlijk totaal niet meer mee met de HD technologie, en de termen CRM/TLER/SMR, geschikt voor nas, niet geschikt voor nas vliegen me om de oren.
De nieuwe disk zou toch geen SMR meer mogen zijn, dit is me echt te traag als je 4TB 2k files moet overpompen op een NAS.
Mijn oog is gevallen op een Western Digital WD64PURZ 3,5" 6 TB, zou deze voldoen aan mijn eisen, en belangrijker, is deze geschikt voor mij toepassing, of heeft iemand een ander voorstel ?
voorwaarden:
-komt in een ESXi installatie
-geen SMR
-redelijk qua prijs
-moet 24x7 draaien (esxi ondersteund geen spindown dacht ik)
- +/- 6TB
Harddisk voor esxi
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
Ik denk dat je snelheid eerder gelimiteerd is door je netwerk ipv je disk ? Zelf een SMR 4500rpm zal sequentieel wel 80-100MB/s halen. Wat ook ongeveer het praktische maximum is van een 1Gbit bedraad thuisnetwerk
Dat gezegd zijnde … eender welke 7200rpm is ok voor jouw setup. SMR/CRM/TLER komen enkel in beeld bij NAS/RAID opstellingen. En single disk setups voor belangrijke zaken is … brrrrrr ….
Dat gezegd zijnde … eender welke 7200rpm is ok voor jouw setup. SMR/CRM/TLER komen enkel in beeld bij NAS/RAID opstellingen. En single disk setups voor belangrijke zaken is … brrrrrr ….

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
- Bedankt: 78 keer
In theorie.... eens de buffer van de schijf vol is, zakt de snelheid van 70/90 naar 3-4 megabyte/s voor een tiental seconden, en dan terug de hoogte in.
Single disk, I know, maar er wordt regelmatig een backup genomen naar de NAS die ernaast staat (en dan nog naar een 2de nas). De bedoeling is dat de 4 disk nas niet dag en nacht aan staat, deze is enkel voor backup doeleinden.
Single disk, I know, maar er wordt regelmatig een backup genomen naar de NAS die ernaast staat (en dan nog naar een 2de nas). De bedoeling is dat de 4 disk nas niet dag en nacht aan staat, deze is enkel voor backup doeleinden.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 763 keer
Open deur, maar SSD > HDD. En dan zeker voor een ESXi, dat is zelfs niet vergelijkbaar in performance
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
Zelfs in een synchrone write kan SMR je serieus hinderen, als die begint met de boel te remappen.
Ik heb nul ervaring met de wd purple reeks, de wd red plus/pro ben ik tevreden van, alsook de ironwolf reeks van Seagate .
Ik heb nul ervaring met de wd purple reeks, de wd red plus/pro ben ik tevreden van, alsook de ironwolf reeks van Seagate .
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)